Panelovou diskusí v pondělí ve 13 hodin startuje 2. ročník Týdnů mediálního vzdělávání. Potrvá šest týdnů a proběhne na víc než stovce základních a středních škol po celém Česku. Zapojí se do něj 45 novinářů a mediálních odborníků. Pořádá ho Člověk v tísni v programu Jeden svět na školách.

Spor Babiše s Bleskem zřejmě skončí smírem

Majitel Agrofertu a také Mafry a ministr financí se soudí mimo jiné kvůli tvrzení, že „odírá lidi“. S novým šéfredaktorem bulváru ale prý našel společnou řeč.

  • ČTK
  • 29. 01. 2015 10:44
Andrej Babiš. Foto: Profimedia.cz

Andrej Babiš. Foto: Profimedia.cz

Vydavatel deníku Blesk, společnost Czech News Center (dříve Ringier Axel Springer), bude jednat o smíru s vicepremiérem a majitelem koncernu Agrofert včetně vydavatelství Mafra Andrejem Babišem (ANO) kvůli článkům o něm. Právní zástupci obou stran sporu, ve kterém Babiš žaluje vydavatelství spoluvlastněné nyní podnikatelem Danielem Křetínským, dnes řekli Vrchnímu soudu v Praze, že dohoda je pravděpodobná. Soud řeší Babišovo odvolání proti původnímu zamítnutí jeho žaloby. Babišovi vadí celkem 15 zveřejněných tvrzení, mimo jiné to, že „odírá lidi“.

Blesk otiskl v dubnu 2012 články, v nichž o majiteli zemědělsko-potravinářsko-chemické skupiny Agrofert mimo jiné psal, že „Babiš dostává od státu deset milionů korun denně“, „Babiš je viník dražšího česneku nebo třeba brambor“ či „Milovník zvířat Babiš: Nabízí pochoutku z týraných hus…!“. Podle šéfa hnutí ANO Babiše tato tvrzení vyvolala dojem, že jako podnikatel jedná zavrženíhodným, nepoctivým a nemorálním způsobem. Domáhal se proto toho, aby se k nim mohl na stránkách deníku vyjádřit. Omluvu ani finanční zadostiučinění nepožadoval.

Babiš se dnešního jednání neúčastnil, přišli jen právní zástupci obou stran. Soudkyně Ludmila Říhová jim ještě před zahájením řekla, že dnešní termín nařídila hlavně kvůli návrhu, aby došlo k dohodě. „Třeba uveřejněním článku žalobce [Babiše],“ řekla soudkyně.

Babišova zástupkyně Jana Heroldová uvedla, že by to byl přijatelný způsob. „Jsem si téměř jistá, že jsme schopni dospět k nějakému kompromisu,“ dodala. Helena Chaloupková za vydavatelství Blesku se vyjádřila podobně. „Když se změnil šéfredaktor, osobně se sešel s panem Babišem a rozešli se v dobrém, protože se ty věci nějak vysvětlily,“ řekla. V dubnu 2012 působil jako šéfredaktor Blesku Pavel Šafr, nyní je jím Radek Lain.

Soudkyně pak nařídila další jednání na konec února s tím, že strany sporu podají do té doby zprávu o vývoji v jednání. „Byl učiněn pokus o smírné vyřízení věci třeba i tím, že by žalovaná strana uveřejnila článek žalobce, v němž by vysvětlil svoji problematiku k dané věci,“ dodala Říhová. Ve hře je nyní smírné řešení, nebo stažení žaloby. Pokud se strany nedohodnou, bude se soud sporem dál zabývat.

Žalobu původně projednal v létě 2013 pražský městský soud. V té době média spekulovala, že Babiš se žalovaný Ringier chystá koupit. Nakonec ale koupil konkurenční mediální skupinu Mafra. Městský soud podnikatelovu žalobu zamítl s tím, že text požadovaných odpovědí po formální stránce neodpovídá tiskovému zákonu. Mezi tím, co Blesk napsal, a tím, jaký text chce Babiš zveřejnit, je prý rozpor.

Babiš se proti verdiktu odvolal a žalobu tak nyní po roce a půl od vyhlášení původního rozsudku projednává ještě vrchní soud. Podnikatel se svým hnutím ANO v mezičase uspěl ve volbách do Sněmovny, stal se poslancem, prvním místopředsedou vlády a ministrem financí.