Sportem k větší spokojenosti. Proč by mělo být pro firmu zdraví zaměstnanců téma

Kreativní agentura VMLY&R organizuje už 10 let vlastní sportovní projekt, běžecký seriál ČEZ RunTour. Motivuje i zaměstnance jiných firem a pomáhá též charitativním projektům.

Běžecký seriál ČEZ RunTour existuje už 10 let

Běžecký seriál ČEZ RunTour existuje už 10 let

Žijeme ve společnosti, kde za posledních 10 let vzrostla spotřeba antidepresiv hned třikrát. Více než polovina Čechů má nadváhu a celých 80 % lidí má minimálně jeden zdravotní problém související se sedavým zaměstnáním, zjistil průzkum GfK v roce 2016. Naší fyzické kondici a psychické pohodě nepřidala ani pandemie, která nám omezila a stále do určité míry omezuje možnosti volnočasového i pohybového vyžití.

Ve světle těchto statistik nabývá téma zdraví nového významu. Není to ale jen otázka péče jednotlivců o vlastní zdraví. Respektive nemusí být. Skrývá se v tom velká příležitost pro firmy, které mohou nabídkou relevantních sportovních a zdravotních benefitů přispět ke zdraví a celkovému „well-beingu“ svých zaměstnanců. A v konečném důsledku z toho benefitovat díky zlepšení jejich produktivity a celkové spokojenosti ve firmě.

Kromě expertizy ve sportovním marketingu máme ve VMLY&R i vlastní sportovní projekt – běžecký seriál ČEZ RunTour, který existuje už 10 let. Dnes je díky rozpoznatelné identitě a konzistentní komunikaci mezi běžeckou komunitou i širší veřejností pojmem. Funguje také jako platforma pro značky k vytváření aktivních zážitků a celoroční komunikace. Umožňuje totiž budovat silnou emoční vazbu se zákazníky či zaměstnanci skrze rostoucí zájem o běžecký sport a vést s nimi efektivní dialog. Zapojení do této platformy může fungovat i jako smysluplný firemní benefit, který posiluje loajalitu zaměstnanců a zvyšuje atraktivitu zaměstnavatele. Ukazuje to i případová studie pro Lidl, který je partnerem ČEZ RunTour od roku 2017.

Jak se stal Lidl lovebrandem i pro zaměstnance

Lidl je partnerem ČEZ RunTour od roku 2017

Lidl je partnerem ČEZ RunTour od roku 2017

Maloobchodnímu řetězci Lidl se úspěšně podařila proměna z diskontního řetězce v oblíbený lovebrand. To ale samo o sobě nestačí, stejně důležitá je pro úspěch i loajalita a spokojenost zaměstnanců. Lidl proto dlouhodobě hledal benefity, které budou atraktivní a rovnocenné pro řadové zaměstnance z provozu i pro top management firmy.

Zaměstnanci Lidlu jsou demograficky pestrá skupina lidí pracující na mnoha lokalitách – celkem je to více než 12.000 zaměstnanců na 288 pobočkách a v pěti logistických centrech. Proto naše strategické doporučení směřovalo do oblasti sportovních a zdravotních benefitů. Z interního průzkumu Lidlu jsme věděli, že by se zaměstnancům líbila možnost dělat něco pro zdraví. Zároveň mezi nejoblíbenější sporty v Česku patří běh, proto jsme pro Lidl v roce 2017 navrhli vytvoření celorepublikového zaměstnaneckého benefitu ve spolupráci s největším běžeckým seriálem ČEZ RunTour. Vznikl tak dlouhodobý program Lidl běží, který propojuje zaměstnance na všech úrovních a pomáhá bořit bariéry mezi centrálou a pobočkami.

Program nabídl všem zaměstnancům do začátku startovné zdarma a kromě toho představil 10 ambasadorů z řad zaměstnanců, kteří s námi běželi závody ve všech osmi městech. K zapojení byli motivováni vytvořením tréninkového plánu na míru, společnými tréninky a dohledem profesionálního trenéra Miloše Škorpila. Ambasadoři reprezentovali nejrůznější pozice, lokality i osobnosti – našli byste mezi nimi prodavačku, skladníka, ale i šéfa grafiků, mladého kluka sportovce i maminku, která nikdy neběhala. Tyto tváře Lidl v rámci interní komunikace představil, sdílel jejich příběhy a prostřednictvím nich vyzýval k akci i ostatní.

Nechtěli jsme ale zaměstnancům jen zprostředkovat možnost zaběhnout si závod na ČEZ RunTour zdarma. Vymysleli jsme proto řadu doprovodných benefitů a účast na závodech propojili s hodnotnou podporou zaměstnavatele. Kromě startovného zdarma pro všechny Lidl přidal možnost přihlásit jeden dospělý doprovod a neomezený počet dětí, voucher na jídlo a pití a běžeckou výbavu na start z jejich sortimentu, to vše v celkové hodnotě 7.000 Kč.

Lidl je partnerem ČEZ RunTour od roku 2017

Za čtyři roky se do ČEZ RunTour zapojilo 6.611 zaměstnanců Lidlu a jejich rodin

Na každém závodě má Lidl vlastní stánek, občerstvení a pódium, kde se vyhlašují a odměňují nejlepší běžci z řad zaměstnanců. V rámci interní komunikace Lidl ve spolupráci s námi připravuje každý rok speciální brožurku k nové sezóně – obsahuje termíny, informace, jak se přihlásit, představuje města, kde se závod běží, a seznamuje zaměstnance s tím, co je čeká a s kým se na závodech potkají. Po závodech naopak na interních kanálech Lidl zveřejňuje fotky ze závodů, reportáže, výsledky a medailonky úspěšných účastníků.

Dnes je interní program Lidl běží největším projektem Lidlu v oblasti péče o zaměstnance a z běhání se uvnitř firmy stal fenomén. Za čtyři roky jeho existence se do něj zapojilo 6.611 zaměstnanců a jejich rodin. Už v prvním roce se do programu zapojilo 16 % zaměstnanců, oproti našemu cíli 5 %. Podle interních průzkumů zaměstnanci hodnotí aktivitu jako 100% pozitivní a jsou přesvědčeni, že tato iniciativa zlepšila jejich kondici i zdraví. Spokojenost zaměstnanců ve firmě se v průběhu let podle interních dat zlepšila z hodnocení 2,5 (známkováno jako ve škole) v roce 2013 na číslo 1,9 v roce 2019 – průzkum probíhá každé dva roky.

S ČEZ RunTour jsme na dobrou věc vybrali 930.000

Letos proběhl jubilejní 10. ročník ČEZ RunTour, na kterém vyběhlo v osmi krajských městech nebo na virtuálních závodech celkem 13.000 běžců z celé České republiky. I když pořádání sportovních akcí nám ještě v roce 2021 ovlivňovala pandemie, díky spolupráci s ministerstvem zdravotnictví se běžecké závody podařilo udržet od května do října všechny. Těch nejvěrnějších běžců, kteří si zaběhli všechny závody sezóny, bylo letos dokonce přes tři sta.

Akce má i významný charitativní rozměr. Z každého dospělého startovného putuje každý rok 50 Kč na konto Nadace Leontinka – v letošním roce se pro ni vybrala částka 300.000 Kč. Tím to ale nekončí. Dalších 630.000 Kč se podařilo vybrat díky generálnímu partnerovi, Skupině ČEZ, a jejich aplikaci EPP Pomáhej pohybem. Princip byl jednoduchý – běžci na závodech získávali body za svůj sportovní výkon a ty se poté v přepočtu na peníze rozdělily mezi konkrétní charitativní projekty představené v aplikaci.

Text je součástí placené spolupráce s agenturou VMLY&R