Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 30. týden 2018
- Saatchi & Saatchi: Uložte si všechno (49 %)
značka, klient: Ikea - Kaspen/Jung von Matt: Úvěr s úrokem 0 % pomůže vaší živnosti (38 %)
značka, klient: Moneta Money Bank - Konektor: Najděte se ve vlastním (34 %)
značka, klient: Českomoravská stavební spořitelna
- Leo Burnett: Život mě naučil, že každá koruna se hodí (27 %)
značka, klient: Sberbank - Symbio: Vyhledávač s citem pro váš vkus (25 %)
značka, klient: Glami.cz
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 10 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každo u z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Uložte si všechno, říká Ikea (49 %)
Ikea v nové venkovní kampani propaguje úložné prostory. Doplňující televizní spot navazuje na klíčové vizuály, které jsou k vidění na velkoformátových plachtách, obrandovaných skříňkách, bigboardech a citylightech. Celá kampaň je podpořena i v digitálních médiích. Za její kreativou v ATL a bannerové digitální kampani stojí Saatchi & Saatchi.
Hlavním konceptem kampaně je slogan Život toho přináší spoustu. Uložte si všechno. „Většina z nás si ukládá věci, o kterých si myslí, že bude mít šanci je znovu využít – od suvenýrů z dovolených přes sportovní náčiní po předměty vyvolávající vzpomínky. Často právě nedostatek místa a touha uložit si vše potřebné přetváří naše domovy na méně útulné a neorganizované,“ uvedl copywriter Jindřich Jinoch z agentury Saatchi & Saatchi. „Chtěli jsme kampaní ukázat, že se nad nimi dá přemýšlet jinak. Úložné systémy Ikea umožňují schovat si vše, bez kompromisu,“ doplnil Fruzsina Varga, campaign leader pro Česko, Maďarsko a Slovensko z Ikea.
Důkaz, že není potřeba ty věci moc komplikovat. Skříně se prostě nejlíp prodávaj lidem, co maj hodně věcí. Mohl tam být ještě dořečený důvod, proč ty věci ukládat a nevyhazovat - možná ta holka má malou sestřičku, se kterou to rodiče budou absolvovat celý znovu? V aftershotu? Nevím, brainstormuju, že jo. Vítěz týdne.
Martin Svetlík (McCann Prague)
To je božíííí. Já taky ty věci nechci vyhazovat. Jasné, čisté, se skvělým insigthem. Přinejmenším spot měsíce.
Míla Knepr (Silver Pack)
Svět, kde mizí věci a přibývají skříně, až v domě nění nic jinýho. Kdyby ještě nešly otevřít, byl by to super námět na béčkovej horor.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Všechno správně. Možná bych jen trošku přidal na humoru a na dramatizaci toho, co znamená “spoustu” a “všechno”. Kampaňovej slogan moc pěknej! U mě vítěz.
Miky Karas (Scholz & Friends)
Insight je dobrý , ačkoliv někteří moudří tvrdí, že nepotřebných věcí byste se spíš měli zbavovat, než je ukládat. Jinak je v tom Ikea cítit na sto honů, což je dobře. A ještě jedna věc – nějak mi nejde přes jazyk to spojení „Život toho přináší spoustu. Uložte si všechno.“ Podle mě se to dalo ještě nějak vybrousit. Ale jinak pěkná práce.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Ikea je dobrá, chápu, hlava se nebouří, job done a ani to nebolelo.
Pavel Jechort
Já to chápu. Čím víc blbostí kupujeme, tím víc úložnýho prostoru potřebujeme. Přímá úměra.
Ondřej Souček
Váhám, zda příběh zafunguje na první dobrou. Možná s vyšší frekvencí?
Alena Oswaldová
Ukázka toho, kolik věcí lidi potřebují k uskladnění, ve mně vyvolává otázku, proč by to někdo vůbec chtěl vidět nebo o tom slyšet?
Julia Dovlatova (Geometry Prague)
A že jde udělat i supercool reklamu na skříň, Pax na to! Mě to strašně baví. Dobrý insight, krásně zpracované, svižné tempo. Ikea má prostě koule (masové i vegan mrk mrk).
Klára Javůrková (Comtech_Can)
2. Kocour ukazuje úvěry pro živnostníky (38 %)
Moneta Money Bank spustila 20. srpna novou komunikační kampaň na podporu nezajištěného a neúčelového úvěru Expres Business. Nabídkou nulového úroku po dobu prvních třech měsíců chce banka oslovit především živnostníky, svobodná povolání a malé firmy. Kampaň pochází z agentury Kaspen/Jung von Matt, objeví se ve formátech televizního spotu, billboardů, spotu v rádiu či internetové inzerce.
Televizní spot pracuje s mottem Když pracujete na sebe, začínáte každé ráno od nuly. Něco o tom víme, a proto i náš úvěr pro živnostníky začíná nulou. Pod režijním vedením Tomáše Řehořka si v něm své poznámky opět neodpustí oblíbený kocour. Spoty odvysílají televizní stanice Prima a ČT. Vizuály se objeví na billboardových plochách a v rámci internetové inzerce. Kampaň poběží také v rádiu.
V tabulce je odškrtnutá kolonka „branding a propozice v prvních pěti vtěřinách“ a všichni jsou štastní, jak je ta kampaň digitální. Navíc podnikatelé snad nezačínají každý den od nuly, nebo? Každodenní bankrot?
Martin Svetlík (McCann Prague)
Stokrát vidění pekaři/pekařky, truhláři jako symboly malého podnikání v bankovních reklamách. Klišé jako, no, jako prase. A rámování spotu kocourem, tomu už nerozumím. Jestli je tam v rámci konzistence, nebo ze zvyku, nebo proto, že v trackingu vyšlo, že toho kocoura si lidi pamatují nejvíc, to ví snad jen Marcomm.
Míla Knepr (Silver Pack)
Kdyby tam nebyl ten poslední joke, bylo by to pěkný. I tak nešťastný vítěz týdne.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Jo, prostě produktovka s kocourem. Taky si všímáte, že kocour nám čím dál tím víc zalejzá do pozadí? Není to škoda?
Miky Karas (Scholz & Friends)
Myslím si, že kombinace protivného kocoura a šikovných, energických podnikatelů funguje pěkně, spot má příjemné tempo a nikde nedrhne.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Tak jestli je to pravda, něco tady smrdí USP.
Pavel Jechort
To musí být naprosto strašnej život, když se každej den probudíte s myšlenkou, že zase nic nemáte a musíte opět začínat z ničeho. To je jak ten nejhorší sen. Chudáci živnostníci (včetně mě).
Ondřej Souček
Konečně mě Moneta neirituje sexuálním harašením kocoura Tomia. Tahle kampaň má jasné sdělení a solidně zpracovanou hard sell nabídku. Zaujalo.
Alena Oswaldová
Alespoň si teď už všichni pamatujeme, že Moneta banka je ta s kočkou.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)
Nevrlý kocour is back! A kdybych mohla mít osobní prosbu, tak bych si moc přála hlas pana Taclíka také zpět. Je fajn, že pochopili, že dělat z kocoura drahý komparz je fakt číčovina. Líbilo by se mi, kdyby kocour byl víc svázaný s příběhovou linkou, tak jako dřív. Teď je tam tak podivně nalepený. I když hláška „granule na nule“ se povedla, tak z toho trčí. Prostě tam jen pošle legru na konec, jakože humorný frk. Ale je to na dobré cestě.
Klára Javůrková (Comtech_Can)
3. Liška našla bydlení horolezcům (34 %)
Českomoravská stavební spořitelna 27. srpna spustila novou reklamní kampaň. Navazuje v ní na „hrdinské“ spoty dodávající odvahu bydlet podle svého. V hlavní roli se tentokrát představí horolezci, kteří hledají bydlení mezi skálami. Televizní kampaň budou doprovázet i nové vizuály v tiskových i online médiích. Spořitelna v nich bude odkazovat na webovou stránku, na které zájemci naleznou mimo jiné příběhy klientů ČMSS nebo tipy a rady potřebné při rekonstrukci či výstavbě nového bydlení. V průběhu podzimu se objeví i spot doplněný o nové produktové informace a nabídky.
Milá kampaň, kde těm dvěma ten jejich horolezeckej domek vlastně přeju a mám za ně radost - což je důkaz, že emočně to funguje dobře. Žádná velká kreativní nadsázka, ale co tam mělo být, to tam je. A to není málo!
Martin Svetlík (McCann Prague)
Kreativita v mezích „zákona“, tak rozumím svobodomyslným horolezcům v kombinaci s prkennou „liščí“ finanční poradkyní. Pokud je propozice o tom, že Liška půjčí i těm dosti (ale ne úplně) alternativním, pak to dává smysl jako odvážnější marketing. Pokud jsou horolezci jen „borrowed interest“, aby to bylo cool, pak je to trapné.
Míla Knepr (Silver Pack)
Lidi, co dělaj něco zajímavějšího než vy, a k tomu slovní hříčky postavený a dvojsmyslech. Řemeslně vypilovaný k dokonalý šedivosti.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Na mě je to moc generický a zaměnitelný. Jsem příznivcem konceptů, který jsou výraznější a jasně se odlišujou od konkurence. Ale nic mi to násilím netlačí, není to invazivní, což je rozhodně fajn.
Miky Karas (Scholz & Friends)
Je to srozumitelné, funkční, nudné.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Vylezu na skálu, holka mě zachrání, mrknem na balón, buřinka do toho jde s námi, bydlíme v domě pana Kellnera a na zápraží každý den snese jednorožec zlaté hovínko. To nemůže nefungovat.
Pavel Jechort
Já nebudu hodnotit spot, ale, co mě zaujalo je ten samotný dům. Je skutečný? Nebo ho tam mezi skály naklíčovali? Je k němu příjezdová cesta? A kolik do toho vůbec ti dva nasypali? Aspoň je o čem přemýšlet, ne?
Ondřej Souček
Ale ta Liška přichází moc pozdě! Pro online prakticky nepoužitelný.
Alena Oswaldová
Kvalitní zpracování může zaručit dobrý výsledek...
Julia Dovlatova (Geometry Prague)
Zapadá to pěkně do sérky s bikerkou, a je fajn, že si vytvořili „xicht“, který vynikne a je rozpoznatelný. „Najděte se ve vlastním.“ je podařený claim, vystihující situaci, kterou většina mladých teď dost řeší. Ještě bych ubrala na voiceoveru, zbytečně tlačícím na pilu a přidala info o tom, jak bych si i já mohla pořídit to vyvoněné hnízdečko ve skalách.
Klára Javůrková (Comtech_Can)
4. Každá koruna se hodí, říká Sberbank (27 %)
Od neděle 19. srpna startuje nová kampaň Sberbank CZ na Fér půjčky. Je podpořená novým televizním spotem s mottem Život mě naučil, že každá koruna se hodí. Spot vznikl ve spolupráci s kreativní agenturou Leo Burnett a produkční agenturou Armada Films pod taktovkou režiséra Tomáše Řehořka. Od 19. srpna do 23. září bude vidět na všech komerčních kanálech televizních skupin Nova a Prima. V televizním spotu vystupují i zaměstnanci, kteří účast na natáčení vyhráli v interní soutěži.
Reklama se bude zobrazovat i v onlinu a ve vyhledávačích. Zapojeny jsou i sociální sítě Sberbank CZ, které budou během srpna a září plné soutěží o ceny. Příspěvky budou doplněné unikátními ilustrovanými obrázky Libora Drobného, které vznikají speciálně pro banku.
Nejdřív se sžíváte s příběhem pána, kterej vybírá peníze na vlak do Domažlic, protože ho kámo okradli před Hlavákem fakt nekecám, ale pak se ukáže, že nakonec jen neměl drobný do autíčka pro dítě, což je zvláštní, protože přece si mohl místo žebroty rozměnit kilčo v obchodě, takže nakonec přeci jen asi neměl vůbec žádný peníze a možná to ani není jeho dítě, protože mu jen hodí minci do autíčka a jde pryč... takže možná je ta dětská radost to jediný, co mu brání skokem pod metro ukončit jeden nešťastnej bezdětnej život po bankrotu jeho firmy na výrobu houpacích autíček. Nebo to v tom aspoň vidím já.
Martin Svetlík (McCann Prague)
Žádný over promise, hezká kreativní idea. Jen nechápu, proč je to vizuálně takové umolousané a ukoptěné.
Míla Knepr (Silver Pack)
Jo my jsme si měli myslet, že pán je houmák, co chce drobáka na čučo, a on jen nemá desetikačku na autíčko v obchoďáku. To určitě znělo hrozně vtipně na tý prezentaci, no.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Nebylo by lepší snažit se pracovat se značkou dlouhodobě, konkrétně ji profilovat a mít konzistentní komunikaci místo množství taktickejch kampaní, který vypadaj pokaždý jinak?
Miky Karas (Scholz & Friends)
Trochu doslovná dramatizace headlinu, ale neuráží mě to (ani nenaplňuje nadšením).
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Vážně jsem právě viděl reklamu na půjčku, ve které manažer na nákupech v OC Smíchov žebrá o pětku na houpací autíčko?
Pavel Jechort
Vsadím se, že tenhle otec na tom není dobře se svou manželkou, možná jsou rozvedení a tak se on snaží synáčkovi ve všem vyhovět. Radši než by mu řekl „Hele, peníze nemáme synu, najdeme nějakou jinou legraci,“ tak se sníží k žebrotě. Ale možná je ten chlapík bez práce a vážně nemá ani korunu. Potom je ale dost zvláštní, že nežebrá o jídlo pro syna ale o korunu na autíčko. No, je v tom každopádně ukryté osobní a rodinné drama.
Ondřej Souček
Hodně štěstí s takovou subtilní metaforou.
Alena Oswaldová
Pokus vytvořit nějaké drama mezi tím, co vidíte, a tím, co slyšíte, nepomůže tomu, aby se vám to líbilo
Julia Dovlatova (Geometry Prague)
Sberbank. Pěkný nápad, děsně zahuhlaný. Já jsem to z televize před tím vůbec nechytla. A vlastně mi to bylo jedno.
Klára Javůrková (Comtech_Can)
5. Glami znovu v televizi (25 %)
Módní vyhledávač Glami.cz zahájil novou kampaň se sloganem Vyhledávač s citem pro váš vkus. Poběží v televizi Nova od 13. srpna do 9.září. Dva nové spoty se objeví i online na YouTube, Facebooku a Instagramu. O koncept i výrobu se postarala kreativní agentura Symbio spolu se Symbiografem. Václav Krbůšek se podílel na kreativě, režii a patří mu i vypravěčský hlas ve spotech. Kampaň je podpořena také display reklamou. V září poběží soutěž s partnerskými e-shopy.
Glami, to je Trivago s oblečením malilinko štrejchnuté Matrixem.... Nuda bez pokusu o nápad. A vrchol všeho: módní web ukazuje chlapa ve spodním prádle a v ponožkách. To není ani vtipné, je to řádně řepácké. (Aby nebyla v marketingu módního webu mýlka, navíc jsou ty ponožky.)
Míla Knepr (Silver Pack)
Sexismus není cool a tenhle mě přímo uráží. A ty chraplavý hlasy jsou peklo.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Aneb když nemám myšlenku a snažím se to zamaskovat lacinejma vizuálníma fórkama. A když žena potřebuje oblečení, proč by ho měla kupovat s mužem? To nezvládne sama? Nebo on za ni platí? Pro koho teda Glami je? Samé otázky…
Miky Karas (Scholz & Friends)
Všechno – od herců, po voice over, stylizace – mi přijde neuvěřitelně vyumělkované. Mám pocit, že i katalog Quelle na mě mluví příjemnějším a uvěřitelnějším jazykem.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Že by tedy chlap znal Glami a poučoval své děvče si mohou myslet jen v Glami, ale obráceně to třeba fungovat může.
Pavel Jechort
Tohle je další schůdek k vrcholu konzumu. Už nemusím dělat skoro nic. Jenom klikám, kupuju, klikám, kupuju. Hlavně, aby mě to nestálo žádný úsilí. Zajímá mě, kam to až dojde. AI za nás pozná, co vlastně chceme, a tak nám nabídne personalizovaný seznam produktů? Asi tak nějak.
Ondřej Souček
Moc díky za kvalitní sondu do duše spotřebitelky a citlivou práci s insighty. Všechny už se nesmírně těšíme, až budeme moct vyhledávat růžové šaty.
Alena Oswaldová
Reklamní spot říká zcela jasně, jaké je jeho hlavní sdělení...
Julia Dovlatova (Geometry Prague)
Tady asi nebyl budget nijak závratný, takže se muselo kouzlit s 5,50 Kč. Baví mě ta nadsázka od herců. Ale „Kolik obchodů zvládne projít muž?“ Opravdu? To si mohli odpustit.
Klára Javůrková (Comtech_Can)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Čestmír Strakatý odchází z Reflexu, opouští Prostor X

Z ČT odchází Alžběta Plívová, vedoucí komunikace a autorka ČT Edu

Nikdo už nestojí o hypertextové odkazy
