Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Spotřeba piva v Česku meziročně klesla, pivovary z toho viní zákaz kouření

Češi loni meziročně zkonzumovali 16 milionů hektolitrů piva, o 2 % míň než rok předtím. Celkový výstav klesl o 1 % na 20,3 milionu hektolitrů piva, produkce určená pro tuzemský trh – včetně nealko piva a dovozu – o 2 %. V důsledku celkového poklesu se snížila průměrná spotřeba piva na jednoho obyvatele. Češi loni vypili v průměru 138 litrů na hlavu, což je o pět litrů míň než v roce 2016. Data zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.

Z našeho pohledu se jedná o ne zcela úspěšný rok. Za loňské špatné výsledky mohou ve velké míře regulace a přílišná byrokracie, která komplikuje podnikatelům živnost a dopadá na českou pivní kulturu. Přestože se trh relativně dokázal vyrovnat s EET, u protikuřáckého zákona je tomu naopak, celkové dopady jsou negativní,” uvedl předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal

Konzumace mezi českými spotřebiteli jde navíc na úkor čepovaného piva. “Nůžky mezi spotřebou piva v restauracích a baleného piva se rozevírají stále víc. Aktuálně tento poměr činí 38 % v barech a restauracích ku 62 % v obchodech. Dalším trendem je nárůst plechovek, meziročně dokonce o 37 %. I proto řada pivovarů investuje do nových linek na jejich výrobu,” komentoval Šámal. Do nové linky na plechovky nedávno dal peníze třeba Svijanský pivovar, jen v plechovkové variantě uvedl Plzeňský Prazdroj loni novou řadu Birell Botanicals

Z hlediska spotřeby piva podle obalů vzrostly kromě plechovek také PET lahve, a to o 3 %. Klasické skleněné pivní lahve klesly o 4 %. U sudového piva vzrostly cisterny o 8 %, klasické sudy naopak výrazně poklesly o 7 %. 

Úspěšný rok pro ležáky

Spotřeba pivních ležáků loni na domácím trhu zaznamenala meziroční narůst o 2 %, jejich podíl na trhu je aktuálně 49 %. Výčepní pivo si drží podíl přes 46 %. „Jsme konzervativní a stále víc z nás se vrací k tradičnímu českému ležáku. Jeho většinový podíl znamená, že se víc přibližujeme pivovarnickým zemím, jako jsou Německo, Rakousko či Belgie,“ vysvětlil Šámal.

I loni se poměrně dařilo nealkoholickému pivu, kterého se vyrobilo na 578.000 hektolitrů. Meziročně se zhruba o 30 % na 301.000 hektolitrů zvýšil i výstav takzvaných pivních mixů.

Od roku 2011 roste vývoz

Nárůst zaznamenal export piva, ten roste kontinuálně od roku 2011. Celkem bylo loni z Česka vyvezeno 4,6 milionů hektolitrů piva, což je v meziročním srovnání nárůst o víc než 4 %. „Vývoz piva roste ve všech formách a spolu s ním vzniká v zahraničí stále více hospod českého typu, což vnímám velmi pozitivně. Navíc se nejedná jen o velké pivovary, ale jsou mezi nimi střední i malé,“ komentoval Šámal. Tempo růstu exportu do zemí Evropské unie meziročně zpomalilo na 2 %, nejvíce piva se vyvezlo na Slovensko, do Německa a Polska. V případě zemí mimo EU činí nárůst oproti předcházejícímu roku 18 %, největšími spotřebiteli českého piva byly Rusko, Jižní Korea a USA.

Dovoz piva loni vzrostl o 2 %, přesto zůstává na nejnižší úrovni v Evropě. Ze zemí Evropské unie se do Česka nejvíce piva dovezlo z Polska a mimo unijní země pak z Mexika.