Pozor: jitřní newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí.

“Srozumitelně roztomilé!” Komerční banka první

Hodnocení reklamních expertů je tento týden vyrovnané. Vítězem vybrali Komerční banku s kampaní od OgilvyOne. Saudek skončil třetí. Nejmíň chvály dostalo nové Dáme jídlo.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 41. týden 2017

  1. OgilvyOne Prague: MůjÚčet Plus od Komerčky (46 %)
    značka, klient: Komerční banka
  2. Družina: Příběh banánu (41 %)
    značka: klient: Ekumenická akademie
  3. McCann: Dát přednost výjimečnosti před všedností: K nezaplacení (41 %)
    značka: Priceless Prague, klient: Mastercard
  4. Loosers: Malá připomenutí velkých okamžiků (40 %)
    značka, klient: Trollbeads
  5. Konektor: Tak na co máte chuť? (34 %)
    značka, klient: Dáme Jídlo

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každo u z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Účet nejen pro děti (46 %)

Od začátku září běží propagace nového konceptu běžných účtů od Komerční banky. Komerční banka v rámci něj připravila se čtyřy základní účty, MůjÚčet, MůjÚčet Plus, MůjÚčet Gold a TOP nabídka. Základní verze je zdarma, jeho součástí je debetní karta, internetové i mobilní bankovnictví s bezpečnostním řešením IBM Trusteer a platební karta se všemi výběry z bankomatů Komerční banky. Reklama na nový účet běží jak v televizi tak online. Kreativu spotu vymyslela agentura OgilvyOne Prague a existuje jak v kratší, dvaceti sekundové variantě tak v delší, půlminutové, která je k vidění na Facebooku agentury.

Moc milý spot a dobrý casting. Jen taková drobnost – raději bych přece jen děti učila, že věci nejsou zadarmo. Aby nám z nich nevyrostli nějací smradi, že.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Musela jsem se podívat třikrát, abych se ujistila, jestli opravdu video vypráví jiný příběh než audio. Nejdřív jsem prostě chytla jen video s hudbou. Ta je mimochodem boží. I videopříběh je prima. Jen to nějak celé nesedí s komerční nabídkou.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Tahle reklama běží před Studiem kamarád, že ano? Musí být určena pro dětské diváky, protože takhle naivní taglinu přece pro dospělé nelze použít.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Komerčka má tu ‘výhodu’, že její předchozí spoty byly tak příšerný, že cokoli dalšího mohlo být jen těžko horší. Tím pádem tohle je vlastně pecka.
Adam Roučka

Ani nepamatuju, kdy naposled mě banka oslovila takhle roztomile a srozumitelně.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Skvělá holčička i kamera! Tak proč zase ta zdlouhavá vokální vata nad tím? Příště více údernosti, prosím.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Všimli jste si napoprvé, že ta karta je jen nakreslená? Já ne. Možná proto, že jsem na to koukal na mobilu a to dneska nikdo nedělá.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

2. Co se skrývá pod slupkou? (41 %)

Projekt Za férové banány spouští novou podzimní kampaň Příběh banánu. Jejím cílem je upozornit na zákulisí banánového byznysu. Jádrem kampaně je videospot, který vznikl ve spolupráci s kreativním studiem Družina. Ten přímo odkazuje na interaktivní webovou stránku. Spot se objeví na sociálních sítích a v kinech v rámci filmových festivalů (Ekofilm 2017, Life science film festival). Kampaň doplní také citylighty, které rozehrávají další varianty banánového příběhu.

V padesátisekundovém videospotu se objevuje Lady banana, která je hvězdou divadelního pódia. Druhá půlka spotu poukazuje na to, že za levnými banány se skrývá temný příběh. “Družina často spolupracuje na změnách ve společnosti a systému, které jsou dlouhodobé a vzdálené. Banány jsou konkrétní věc a je poměrně snadné udělat ten krok ke změně. Proto se nám projekt líbí a rozhodli jsme pomoci i s jeho kreativou,” řekla spoluautorka spotu Michaela Klakurová z kreativního studia Družina.

Příběh Lady banana je dále rozpracovaný formou pěti doprovodných plakátů vykreslujících jednotlivé problémové oblasti pěstování banánů, jako je používání pesticidů, nedostatečné ochranné pomůcky, potlačování odborů, nedůstojné pracovní podmínky a náročná práce bez dostatečné odměny. Fotky se objeví na citylightech i v online prostoru. Na problematiku podmínek pěstování banánů se zaměří i každoroční celorepublikový happening Výstava na stromech, jehož koordinátorem je nezisková organizace NaZemi.

Webová stránka vypadá super a celá kampaň má hlavu a patu. Netvrdím, že spot s Lady Banana je tím nejlepším, co mohlo vzniknout, ale má něco, co jiným reklamám často zoufale chybí – nápad, myšlenku, pokus o originalitu. Toho si cením, proto za mě banány tento týden vítězí.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Určitě vzbudí zájem, a to bylo cílem. Líbí.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Ty banány mi jaksi zhořkly. Stejně jako mango, kiwi, jablka, chleba od Babiše a čaj ze Srí Lanky, létání letadlem, telefonován mobilním telefonem, ježdění autem, chození v adidaskách a vlastně cokoliv, co na tomhle světě děláme. Obdivuju, že se někdo snaží s tím něco dělat a jsem rád za Družinu, která ukazuje, že reklamní agentura může být také ‘fairtraidová’.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Řekl bych, že v naší banánový republice by se našla palčivější témata, než příběhy ze zákulisí banánovejch farem, ale na ty by asi ministerstvo zahraničních věcí prašule neposlalo. Tohle je pro mě úplně mimo, ani ne tak zpracováním, jako spíš ideově.
Adam Roučka

Metafora dobrá, obsah super, záměr chvályhodný. Ovšem plakáty s Lady Banana jsou křečovitě laciný.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Banán je mi fyziologicky blízký asi jako petúnie nebo asfalt. Nemělo by mi být líto spíš všech těch hmatatelných lidí, kteří stojí za jeho produkcí? Spoty ve mě však neodbytně vzbuzují pocit, že se jedná výhradně o ovoce samotné. Jo a proč je u třetího posteru napsáno ‘Banánového byzBnysu’? To bude asi nějaký vysoký umění, mámo.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Web je fajn, ale tyhle vizuály ani video fakt nikoho, kdo to nehodnotí v katovně, nepřinutí na teb web jít. Škoda.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

3. Pražská edice výjimečných zážitků (41 %)

Mastercard obsadil do kampaň Priceless Prague s Evou Herzigovou, foto Jan Saudek

Mastercard obsadil do kampaně Priceless Prague Evu Herzigovou, foto Jan Saudek

Aktuální kampaň Mastercard s názvem Priceless Prague vznikla s účelem oslovit
držitele prémiových karet. Členové programu mají nově přístup k nejrůznějším zážitkům z oblasti gastronomie, kultury, zábavy nebo sportu. Kampaň byla v Praze představena v polovině září. V hlavním městě nabízí Mastercard například přespání v domě hraček Hamley’s nebo exkurzi do zákulisí baletu Národního divadla. Na tvorbě kampaně se v roli modelky podílela Eva Herzigová, kterou fotil Jan Saudek, spolupracovali spolu vůbec poprvé a vzniklo celkem 12 fotek, na polovině z nich Herzigová figuruje. Celou kolekci pak modelka doplnila texty. Kampaň vznikla v rámci globální digitální platformy, která má 6,5 milionu uživatelů.

Kampaň má jasný rukopis a takový celkem poetický půvab. A zrovna moc nefandím fotkám Jana Saudka, ovšem to je čistě subjektivní názor a jestli vás nezajímá, klidně na něj hned teď zapomeňte.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Saudka miluji. Kampaň určitě upoutá. Některé fotky mají velké kouzlo. Včera byla neděle. Mastercard má kampaň.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Print žije! Hurá, už jsem měl pocit, že pořádnej tisk neuvidím a hele. Tady je. Vivat Saudek. Pan fotograf vyhrává první cenu za tento týden.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Třicet let jsem bydlel za rohem a Evu Herzigovou brouzdající po břehu naboso mezi odpadkama jsem tam nepotkal ani jednou. Škoda, mohli jsme zajít na saudek piva a zkusil bych jí rozmluvit, ať se nepouští do tohohle vizuálního pekla, který vypadá, jako když si někdo právě nahrál nový filtry z hipstamatiku.
Adam Roučka

Objektivně všechno v cajku. Subjektivně se mi stylizace do té podivné duhové krajiny s urostlými hochy v mokasínách a úsměvy na každém rohu nezdá. Vždyť to není Praha.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Obsadit do kampaně áčkové kalibry je bezesporu výhodou. Tentokrát to se mnou ale příliš nezarezonovalo, ze dvanácti fotek mne zaujaly všehovšudy dvě. To na favorita týdne rozhodně nestačí.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Eh? ‘Dát přednost výjimečnosti před všedností: K nezaplacení.’ Vymyslel to někdo konkrétní, nebo to čtyři hodiny skládali u whiteboardu s fixkou v ruce, až to vykleštili tak, že nikdo neměl co vyčíst? Přespat v Hamley’s je super, exkurze zákulisí baletu taky. Tak proč mi to prodávaj tím, že Herzigová říká, že na Havelským trhu prodávaj zeleninu?
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

4. Malé upomínky v mikrokampani (40 %)

Agentura Loosers připravila komunikaci dánské šperkařské značky Trollbeads k otevření její kamenné prodejny v Centru Chodov. Exponovaná místa Prahy pokryly stovky zmenšených billboardů, bigboardů, megaboardů, citylightů, rotund a reklamních laviček.

Kreativa kampaně na různých místech v Praze komunikuje netradiční formou malé příběhy, které se nám vrývají do paměti. Kreativním ztvárněním se stala guerillová kampaň využívající nejmenší venkovní nosiče na světě – bigboardy, reklamní lavičky, CLV, rotundy, billboardy. Pražané mohou v těchto dnech takových ploch potkat po městě několik stovek.

“Klíčovým médiem je pro nás video, které celou kampaň dokumentuje a bude intenzivně podpořeno na internetu a sociálních sítích. Chceme, aby se o značce i její kampani mezi Pražany mluvilo. Tato kampaň potvrzuje naše přesvědčení, že důležitější než velikost rozpočtu kampaně je dobrý nápad a tvůrčí spolupráce celého projektového týmu,” uvedla Iva Bízová, creative ředitelka agentury Loosers.

Je to fajn nápad, ale provedení formou strohé informativní cedule na mě působí studeně. Také bych se vyvarovala slovních fórků typu ‘Tady Kamile definivně došlo, že 6 měsíců v Karáčí jí dá víc než další půlrok v kreáči.’ No to jsme rádi, Kamilo.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Ty miniatury reklamy jsou až sladké a mají velký potenciál. S tím by se dalz udělat velké věci. Škoda, že to úplně zabilo to video. Dlouhé, nudné, plné klišé a s voiceoverem jako z dokumentárního filmu konce minulého tisíciletí.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Pamatuji si, že jednou, snad to bylo v tomhle století, jsem přišel na nápad, světa, v němž vedle sebe žijí zmenšení a normálně rostlí lidé. Lajna byla něco jako Little Big World. Vzrušen myšlenkou, že mám Lva v kapse, jsem přiběhl za kreativním ředitelem. Řekl ‘Hm, dál. To už tu bylo.’ Takže já nebudu říkat nic, ale alespoň poděkuju za vzpomínku.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Malý, milý, proč ne. To, že si toho reálně asi nikdo nevšimne, nehodnotím.
Adam Roučka

Mi bylo podezřelý, že Trollbeads lavičku našla v parku zrovna Simba od Michelle Losekoot!
Alena Oswaldová (Nestlé)

Ačkoliv spolu mikrobillboardy osazené vcelku vágními hláškami a šperky na první pohled příliš nesouvisí, myšlenka kampaně mi přijde milá a nevtíravá. Proč ne.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Nezmění to lautr nic, ale s dobře napsanou přihláškou se to dostane na shortlist nějaký soutěže. A i to je někdy cílem.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

5. Co bude dnes k obědu (34 %)

Zprostředkovatel rozvozu z restaurací Dámejídlo.cz oslaví v listopadu 5. narozeniny. K tomuto milníku představil 3. října několik novinek. Zásadní jsou zejména produktové změny vytvořené pro zlepšení zákaznické zkušenosti nazvané Dáme jídlo+ (např. jednodušší objednávací proces), dále pak změna korporátní identity a positioningu. Na změny upozorňuje nová reklamní kampaň. Na základě výzkumu Millward Brown a Response Now kreativu spotu vytvořila agentura Konektor, režíroval ho Jan Zajíček, produkoval ho Punk Film a voiceover namluvila Kateřina Winterová.

Redesign korporátní identity je nově na webu, v aplikaci, na nových polepech aut či na změně oblečení kurýrů. Textová část loga nově obsahuje název značky bez domény .cz.

Je to v pohodě. Nemám k tomu žádnou podstatnou kritiku, čímž neříkám, že se mi to nějak extra líbí. Nic, co by mě překvapilo, mimořádně oslovilo a vyvolalo nějakou emoci. Je to vlastně takový moodboard a kompilát všeho, co je pěkné.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Slušně zpracováno. Pokud je awareness jejich služby už dostatečná, pěkná značková práce.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

To je výsledek průzkumu natočený bez nějaké invence. Chybí začátek, zápletka, konec. Přitom by i v tomto minimalistickém formátu šel rozehrát hezký mikropříběh.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)

Nevadí mi to. Ikdyž ve skutečnosti to vypadá spíš tak, že si kancelářská krysa v (polyesterovym) kostýmku objedná rozvařený (a přesto studený) nudle (v kelímku), který sní (na stojáka) mezi meetingama, protože přijedou o hodinu pozdějš (ikdyž to řidič kotlí kilem centrem města na červenou). To by se asi ale ukazovalo hůř. Anebo ne?
Adam Roučka

Upřímně, tohle se nepovedlo. Ze spotu nejde pochopit produkt a už vůbec ne nový benefit (Dáme jídlo+). No a z toho redesignu, z toho jsem dost rozpačitá.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Tohle je docela trefný. Navíc krásný set design. Honza Zajíček prostě umí. Zatím nejlepší věc pro Dáme jídlo!
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Co mě na tom baví je řezání pizzy cirkulárkou a narovnání obrazu na konci. Hm.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.