Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 22. týden 2017
- Sušický skatepark (48 %)
značka: Sušický skatepark, klient: Sušice - Symbio: Když nemusíš, ale chceš (42 %)
značka: Ria, klient: Hartmann - Rico - Voda jako víno (32 %)
značka: Korunní, klient: Karlovarská Korunní s.r.o. - Šálek kávy netradičně (24 %)
značka, klient: Mall.cz - Istropolitana Ogilvy, Wellen: Naprav si karmu (20 %)
značka: Ugo, klient: Kofola Československo
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 10 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Dobrodružství se skejťáky (48 %)
Nový video spot Sušice Geographic propaguje čerstvě otevřený sušický skatepark a navázanou rekreačně sportovní oblast. Za videem stojí režisér Ladislav Plecitý, který s městem Sušice spolupracuje dlouhodobě. V minulosti vytvořil například kampaň pro sušický aquapark a také krátký film Tvoje Dobrodružství, který byl Médiářem vybrán do žebříčku 25 nejlepších reklam roku 2015.
Video je krátkou parodií na přírodopisné dokumenty. „Chtěl jsem jít hlavně proti tomu, jak skejtová videa běžně vypadají. Většinou je to náhodný sled skejtových triků ve zpomalených záběrech, rychle sestříhaný do nějakého hip hopového beatu. Navíc jsem si říkal, že skejťáci v Sušici se o tom, že mají nový park dozví i bez našeho videa. Cílem bylo zaujmout hlavně lidi, kteří se o skateboarding nezajímají. Ukázat jim, že skejťáci jsou normální kluci a holky, co mají rádi sport, pohyb a umí si ze sebe udělat legraci,“ uvedl režisér Ladislav Plecitý.
Ve spotu si zahráli obyvatelé města Sušice a členové místní skejťácké komunity. Namluvení komentáře se ujal známý herec a dabér Pavel Rímský.
Skvělá idea, výborný zvuk, mizerné obrázky, ale aspoň to má nápad a koncept. Zkraťte to o 2,5 minuty, a je to dobrý!
Vilém Rubeš
Slovy účastníků soutěže vaření - body strhávám za nízkou originalitu, protože variací na přírodopisné dokumenty už bylo v televizních i rozhlasových spotech opravdu moc. Je to ale moc pěkně natočené a napsané, herci dobře vybraní. Hudba na motivy Americké krásy se tam skvěle hodí.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Jako jasně, oceňuju, že sušickej skatepark má reklamu. A není úplně blbá. Ale ten vtip jsem viděl asi stokrát. Takže do kategorie ‚buďme rádi, že veřejný sektor komunikuje‘ je to super, ale do první ligy tomu ještě dost chybí.
Martin Svetlík (Mustard)
Nevím, co se stane, až známý herec a dabér Pavel Rímský nedejbože jednou zemře. Jo, vlastně vím. Konečně se přestanou točit další a další verze tohodle před x lety možná zábavnýho konceptu.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Nebejt tý pizzy, vody z kaluže (oboje bylo zbytečně nechutný a nesedělo se zbytkem) a přepálenýho konce voiceoveru, neměl bych co vyčítat.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Stačilo málo a mohla to být fraška. Pan Rímský naštěstí celé dílo posouvá do intencí uvěřitelnosti a dopadlo to dobře. Svůj účel tak tento ‚paradokument‘ splňuje na jedničku.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Ten formát sme tu už párkrát videli, tentokrát je to jedno z lepších prevedení. Som rád, že aj mestá vychádzajú zo suchopárnych šuplíkov a skúšajú komunikovať sviežo a vtipne. A keďže ide o srandu zo skejťákov, dávam lajk!
Tomáš Hrábek (Symbio)
Pouštění spotu o skejťácích přivábilo k mýmu počítači i zvídavýho kolegu druhu homo sapiens hetero. Twist ve voiceoveru místama s twistem v obraze zamakal a občas i pobavil. Je to sice dlouhý, ale to už pořady o přírodě bejvaj.
Petr Čech (Havas)
Bohužel se nesměju. Možná bych alespoň uznale pokýval hlavou, kdyby to mělo silnější ideu než ‚Objevuj s námi.‘ Takhle se mě akorát nudou třese prst. Ten u tlačítka escape.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
2. Trauma ze základky (40 %)
Dámské hygienické potřeby Ria uvádí na trh novinku, tampony pro ženy věnující se sportu. Kampaň se natáčela v základní škole v Říčanech. Agentura Symbio v komunikaci navazuje na úspěšný kreativní koncept Nemusíš. Do pokračování obsadili stejnou protagonistku a spot se namísto zdůrazňování předností produktu soustředí na ženské pocity a zvýšení sebevědomí.
„Adéla (hlavní herečka) v minulém videu skvěle fungovala, tak jsme se rozhodli nakouknout ještě víc do jejího života, vzpomínek a pocitů. Kromě hlavního videa jsme natočili i doplňková videa jako třeba Debilní kecy tělocvikářek,“ říká režisér Symbiografu Václav Krbůšek, který stojí za produkcí kampaně.
Skončil jsem u ‚Mám krámy... ale to dám.‘ Nedám. Jděte do hajzlu.
Vilém Rubeš
Tady jsem na vážkách. Oceňuji, že klient má odvahu vyzkoušet něco nového. Jen si troufám tvrdit, že současné hodiny tělocviku už vypadají úplně jinak, protože dnešní děti jsou malí bohové a učitelé se svých studentů spíše obávají. A možná se mi to jen zdá, ale ta paní učitelka dost špatně hraje.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Škoda, že se tam vyprávěj dva příběhy zároveň - fitko a tělocvična. Úplně stačil jeden, protože insight je to suprovej a všechny holky to podle mě znaj. Takhle je to sice trochu zmatenej, ale vítěz týdne.
Martin Svetlík (Mustard)
Cení se, že se značka drží konceptu. Tělocvikářka možná není ten nejsilnější insight, ale už teď se těším na pokračování.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)
Ten nejkratší spot je nejlepší. Ten dlouhej je moc dlouhej, tý úče nevěřím ani ň a debilní kecy byly vždycky debilní. Jinak není nad to zamakat si až na krev.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Nezažil jsem menstruaci a v mém malém teplém světě není tématem. Takže jenom chválím muziku a ten bumper.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Vkusné, decentní, upřímné. Předešlá reklama na Ria byla lepší ve své obšírnosti, do které tuto ožehavou tématiku zabalila. Tady se nám myšlenka smrskla do snad až příliš konkrétních situace - bonusové body však uděluji za to, že krev je červená, ne modrá.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Krev na ruce se může eklovat, ale v duchu předchozí kampaně je autentická a mně neva. Kde je ale umění reklamní zkratky? Stačila by jedna minuta. Holky se v tom nejen uvidí, ale ještě to dokoukají do konce.
Petr Čech (Havas)
Vychází to z dobrejch insightů, ale vypadá to, jako by tu kreativu vymýšleli chlapi. Jestli se mejlim, tak pardón. No já jsem taky chlap, že? Tak tomu dávám prvního fleka.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
3. Kapka k dokonalosti (32 %)
Značka minerálních vod Korunní přichází se třemi novými spoty, které mají podpořit projekt vodajakovino. Všechny spoty mají stopáž lehce přes půl minuty a ukazují minerálku jako svěží doplněk k popíjení vína. O digitální komunikaci se Korunní od letošního roku stará agentura Dark Side. Korunní je aktuálně jednou ze tří certifikovaných a k vínu oficiálně doporučovaných vod ze strany Vinařského institutu a Asociace sommelierů ČR.
Tohle bude osobní - když slyším výraz ‚chuťové pohárky‘, krvácejí mi uši, jakožto z unylého jazzu v podkresu videí. Je to miliontá hra na francouzskou nenucenou žoviálnost a moc mě to nebaví. Jinak se mi ale nápad Voda jako víno líbí, web je fajn.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Strategicky velmi zajímavý téma kombinace vína a vody, ale úplně zabitý exekucí. Místo toho, aby mi vysvětlili, jak se dělá ten nejlepší stříček, tak se dívám na to, jak se rádobyvtipnej hrdina polejvá vodou. Tak nic, no.
Martin Svetlík (Mustard)
Profesionálně zpracované, některé momenty mne i baví. Ale koupit si Korunní kvůli těmto reklamám nepůjdu.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)
Tohle je krásnej příklad naprosto odstrašujícího příkladu. Nápad = samá voda.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Tu nalejvačku bych mohl sledovat pořád a pořád a pořád! Je to doslovná dramatizace rčení ‚káže vodu, pije víno‘. A radši se neptám proč zničili tu origami labuť, proč tam jsou pokaždý jiný herci nebo co si z toho mám vlastně odnést.
Neřešme, co je na tom špatně, ptejme se, co dělat, aby se to neopakovalo.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Ten týpek je děsnej slizák, ale možná budou holky tvrdit opak. Ano, vím, že je těžké prodávat vodu, protože je to prostě... voda. Řemeslo toliko v pořádku.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Positioning ako víno. Zakaždým ma uchváti, aké unikátne funkcie dokážeme v reklame prisúdiť obyčajnej vode. Ale tu aj napriek silenej snahe chýba potrebný nadhľad. Žížalo, päste na bradavky a utekaj pre ten stratený vtip, aby to škrtanie položiek z briefu nebolo tak počuť.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Koncept svěží, exekuce trochu stojatá. Labuť složená z ubrousku – úplná balada pro oči? No moje tedy ne.
Petr Čech (Havas)
Dobře, trochu mě naštvalo, jak se opírají do kohoutkové vody. Stejná kampaň by se určitě dala udělat i pro ní a bylo by snazší dehonestovat minerálku z plastové láhve. Na druhou stranu musím přiznat, že pan kouzelník má talent. Úplně jako Oldřich Vízner.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
4. Překvapení v kávovaru (24%)
Ve spolupráci s výrobcem spotřebičů Philips připravil Mall.cz na pražském Jungmannově náměstí guerillovou kampaň. Centrem dění se stal kávovar Saeco Incanto v nadživotní velikosti v měřítku 1:20. Uvnitř 2,51 metrů vysokého kávovaru byli ukrytí tři asistenti, kteří připravovali kávu kolemjdoucím.
Video z kampaně (v prvním týdnu od zveřejnění přes 1,1 milionu zhlédnutí, 1,7 tisíce sdílení a skoro 10.000 lajků) se blíží úspěchu vánočního videa s Leošem Marešem. „Úspěch videa i celé kampaně jasně dokazuje sílu i virální potenciál takovýchto projektů. Snažíme se pracovat s autentickými emocemi, a i proto je podobný obsah pro uživatele atraktivní,“ je si jistý Jan Kufel ze social media teamu Mall.cz.
Kategorie ‚inscenovaná videa, co mají ukázat, jak to na tom náměstí fakt nevypadalo,‘ mají svá pravidla. Tohle je nezná. A milióny lajků nejsou argument.
Vilém Rubeš
Prosím, zakažte někdo podobná videa. Zakažte tu hudbu, radující se najatý plebs a bezhlavé kopírování.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Já jsem si z toho odnesl, že kávovar Saeco je asi tak kvalitní, jako když v něm tři idioti dělaj mléčnou pěnu brčkama. Docela velkej positioning shift od doby, kdy to byl technologicky nejpokročilejší kávovar na trhu.
Martin Svetlík (Mustard)
Tak to je na mě moc silný kafe. A ty autentický emoce, po kterejch social media team tolik baží- zejména ten nehranej spontánní potlesk- má drobet hořkej vocas.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Na těhlech videích jsou vždy nejlepší tváře překvapených náhodných kolemjdoucích, kteří jsou chtiví zjistit, co že to pro ně připravila ta daná značka, aby jim obohatila jejich šedou každodenní rutinu. A ty tváře se tu mimořádně povedly.
(Jestli jdeme na vážno, tak tomu videu chybí jakýkoli překvapení, nápad, cokoli... ale to jste si asi všimli.)
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Pouliční guerillové happeningy mám rád, ale tohle je nějaký leklý. Možná je to tím, že nepiju kafe...
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Nechápem, ako môže niekto prísť s exekučnou exkurziou do roku 2006 a niečo si od toho sľubovať. Nechápem, že to vlastne funguje. Žijem v bubline.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Je jasný, že s velkým kašpárkem se velký divadlo zahraje snadno. Ale není to trochu unappetitlich, nechat si ‚udělat‘ kafe pomocí mopu, kladiva a hadru na podlahu?
Petr Čech (Havas)>
Podobnou akci jsme již viděli mnohokrát a už před mnoha lety. A těma číslama mě nikdo neočaruje. Však víme, jak to je, ne?
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
5. Pro lepší pocit (20 %)
Síť ovocných barů a salaterií Ugo mění v polovině května své stále menu a k tomu spouští multikanálovou kampaň. Ta startuje 20. května, poběží dva měsíce. Využije především televizi (stanice skupiny Nova a Prima), dále reklamu na plátnech a v prostorách kin, online a komunikaci v místě prodeje. Cílem kampaně je především posílit znalost značky. Současně s ní mění od 16. května na všech pobočkách instore komunikaci, na které spolupracovalo s agenturou Wellen. Cílem změny je zjednodušit zákazníkům orientaci v nabídce.
Motto Naprav si karmu má být vidět vidět ve všech pobočkách i na produktech. „Zkrátka budeme karmu napravovat online i offline. Slogan je myšlený nadneseně, v kampani komunikujeme především to, že nikdo není svatý a všichni čas od času zhřešíme jídlem. Návštěvou Ugo si ale můžete vou karmu napravit, a třeba tím nastartujete i cestu ke zdravějšímu životnímu stylu,” vysvětluje Alena Hegnerová, head of marketing značky Ugo.
Karma se obvykle napravuje sebemrskačstvím. Takže vlastně cajk.
Vilém Rubeš
Nechápu to. Proč by si ti lidé měli napravit karmu? Něco špatného provedli? A proč by jim mělo karmu napravit pojídání krevet? Nevadí mi ani, že je to celé očividně zpracované za minimum prostředků (to zelené pozadí je peklo), ale že to nedává smysl.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Jako zjevně si potřebuju napravit karmu, protože muset se dívat na něco jako je tahle kampaň na Ugo, to je fakt za trest. Vlastně mě nenapadá, jak by to šlo udělat ještě hůř.
Martin Svetlík (Mustard)
Ugo se snaží rozšířit cílení. Karma není špatný nápad.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)
Bojim se, že autorům týhle lahůdky už karmu nic nenapraví. Navíc vůbec nechápu, co se mi snaží sdělit.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Už ta hudba mě měla varovat. P.S. krevety jsou karmicky fakt špatná věc, většinu jich loví novodobí otroci, bla bla bla...
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Napravte si karmu především tím, že přestanete nadužívat greenscreen tam, kde ho vůbec není zapotřebí! Je to nevkusné, sterilní a ve spojení s poživatinami odpudivé. UGO mám rád, ale tohle mu spíš ubližuje.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Karma. Slovo, ktoré hipstri systematicky znásilňujú tak brutálne, že po spotoch od Uga leží na lopatkách a búcha do podlahy. Čo presne myslíte tou karmou, moje stravovacie návyky? To je dosť voľný výklad! Nefunkčný pokus o vyvolanie pocitu viny. K tomu cítim pocit hanby za hercov, ktorí svoje trápne stereotypné úlohy vôbec nezvládajú, aj keď sa od nich nič nečaká.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Paleček nahoru za motto kampaně, paže dolů za exekuci. Jako slide show v televizi? To je ale juicy přístup! Cílovka by si kampaň vychutnala líp v rádiu a ještě by se ušetřilo za média.
Petr Čech (Havas)
To napravování karmy v podání UGA vypadá dost lacině. Samotné téma karmy je fajn, ale to provedení je trochu mimo.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Petr Dvořák: Dvanáct let v čele České televize byl prime time of my life

Metoda Markovič: Hojer. Na festivalu Serial Killer poprvé vyhrál český seriál
