Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 9. týden 2019
- McCann Prague: My Air (42 %)
značka, klient: Air Bank - Scholz & Friends: Díky, Mitsubishi! (32 %)
značka: Mitsubishi, klient: M Motors CZ
- Mark BBDO: Movies 2.0 (29 %)
značka: Lay’s, klient: PepsiCo - Klan: Poctivá výroba Globus (29 %)
značka, klient: Globus - VentiQuattro: Nenech se ovládnout stereotypy (17 %)
značka, klient: Fakulta elektrotechniky a informatiky Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 11 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Nová agentura, starý koncept (42 %)
Air Bank a agentura McCann Prague přicházejí s první společnou kampaní. Ta představuje novou možnost založit nový účet prostřednictvím mobilní aplikace My Air a spravovat jej ihned na místě, kde se s danou komunikací zrovna setkají. Kampaň využívá zavedený koncept dvou bankéřů (Tomáš Jeřábek a Tomáš Měcháček). Kampaň odstartovala 1. března a desítky různě přizpůsobených kreativ bude možné vidět v televizních spotech připravených podle denní doby a programu. „Jedná se o jednu z nejkomplexnějších a největších kampaní, kterou jsme od startu banky připravili. Naším cílem je, aby si lidi ve chvíli, kdy uvidí některou z našich reklam, účet v aplikaci hned založili. Zaměřili jsme se proto na situace, kdy lidi mají mobil přirozeně v ruce a zároveň mají také pár minut času, které k založení účtu stačí,“ popisuje Lenka Rosolová, vedoucí marketingové komunikace Air Bank. “V celém konceptu kampaně klademe velký důraz na to, kdy a kde lidi naši reklamu uvidí. A tomu pak přizpůsobujeme jednotlivá reklamní sdělení. Některé spoty tak poběží jen v určitou denní dobu, třeba ráno. Jinou formu sdělení uvidí cestující ve vlaku a jinou zas při čekání na tramvajové zastávce.”
Televizní spoty opět režíroval Martin Přikryl v produkci Filmservice. Kampaň využije i venkovní nosiče od plakátů po výlepy v hromadné dopravě či vlacích a samozřejmě online, včetně sociálních sítí. Air Bank bude v kampani testovat i různé netradiční formáty. Například letáky, které lidem přijdou do schránky už zmačkané a na kterých bude informace, že účet z mobilu si stihne zájemce založit dřív, než stihne leták vyhodit. Leták Air Bank už předmačkala.
Body jsou jen za kontinuitu, které říkáme konzistence. Ale Air Bank se pomaličku blíží k Fernetu. Ten se taky dlouho neodhodlal opustit dny, co je mají muži, a jak blbě to dopadlo.
Vilém Rubeš
Já se omlouvám, ale tohle prostě není vtipný. Bankéři vypadli z rolí a celý se to rozplizlo. Trochu jako když člověk kouká na nový Simpsonovy.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Myslím si, že cíl kampaně, cituji, ‚aby si lidi ve chvíli, kdy uvidí některou z našich reklam, účet v aplikaci hned založili‘, je poměrně ambiciózní, ale kampaň je svěží, možná trochu ukecanější než dřív, ale pořád je to stará dobrá Air Bank.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Bohužel je vidět ta změna agentury. Dřív jsem se hodně smál, teď jsem jen tak pokrčil rameny.
Ondřej Souček
Funguje to od té chvíle, co se začnu dívat. Otázka je, jestli se po těch x letech stejného konceptu ještě někdo opravdu dívá.
Pavel Jechort
Styl, na který jsme si u Air Banky zvykli, jednoduché, zapamatovatelné a celkem i vtipné. V tomto případě i jasný benefit, který tuším ještě nikdo nepoužil. Jsem zvědavý, kdy a jak Air Bank posune tuto kreativní platformu, výzva je to pěkná.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)
Žádná evoluce, zpátky na stromy. Sledoval jsem, jak se koncept Air Bank v čase postupně vyvíjel. A teď zpátky do roku jedna. Rozumím potřebě edukace, ale ta doslovnost a klopotné budování vtípku... Bylo líp.
Míla Knepr (Silver Pack)
Duo bankéřů prostě funguje a dokud mají co říct, tak i fungovat bude.
Petr Václavík (2Fresh)
Já je žeru! Staré, ale furt dobré. Taky proč měnit něco, co funguje.
Michal Šoller (Cognito)
Koncept Air Bank vydrží změnu agentury a každý nový benefit a službu. Za mě je už nudný a stejný setup neudrží mou pozornost.
Nicole Lypinská (Cheil Czech & Slovak)
Ok, rozesměje to, ale jinak je to už trochu pořád dokola totéž. Kdyby to nebylo na takovouhle novotu, tak bych si i říkal, jestli oni to tenkrát netočili všechno najednou.
Lukáš Těžký
2. Mitsubishi si nechává děkovat (32 %)
Dovozce vozů Mitsubishi pro Česko a Slovensko uvádí lokální kampaň Díky, Mitsubishi! Jejím hlavním motivem je poděkování za kvalitu, aktuální nabídku a zážitky s vozy. “Naším úkolem bylo přijít s kampaní, v níž dokážeme odkomunikovat jakékoliv přednosti vozů Mitsubishi, ale zároveň podpořit pozitivní vnímání značky jako takové,” říká Miky Karas, kreativní ředitel agentury Scholz & Friends, která lokální koncept pro obě země připravila. Kampaň běží od 23. února v televizi, rádiu i online. Spot vznikl v produkci Doit.films, režíroval ho David Chvátal, za kameru se postavil Gašper Šnuderl, hudbu složil Tomislav Zvardoň a nahrála ji Terezie Kovalová.

Tiskový inzerát z kampaně Díky, Mitsubishi!

Tiskový inzerát z kampaně Díky, Mitsubishi!
Bože! Šťastní zákazníci děkují japonskému výrobci aut za to, že směli vypláznout celoživotní úspory za jejich produkt, který je pak odvezl do přírody, místo aby jim nafackoval. Taky v tom cítíte tu autenticitu, py*o?
Vilém Rubeš
Na základě tý jiskry ve voiceoveru a obraze zároveň to vypadá, že o tom někdo přemejšlel. Ale je to blábolivý, nic to neřekne a ty vizuály jsou fákt hegeš. Takže díky, ne.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Toto video rovná se oživlý Instagram doplněný o patetické děkování. Jsou tu snad všechna vizuální klišé: ruce nad hlavou, žlutá nepromokavá bunda, jiskry létající z ohně, pití z plechových hrníčků. Hudba je velmi povedená, vizuály nepříliš krásné a nesouvisející se spotem.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Co třeba raději poděkovat řidiči, který to Mitsubishi řídí? Je v tom takovej úchylnej patos. Auto za naše štěstí rozhodně nemůže.
Ondřej Souček
Rozumím, ale nechci. Přeci nebudu děkovat za to hezké, co mě v životě potká, autu.
Pavel Jechort
Svět je naruby. Dneska zákazníci děkují výrobcům aut, že jim dovolí si koupit Mitsubishi?! Toto je buď odvaha, kterou někdo ocení, nebo totální úlet.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)
Patřím k lidem, kteří slzí u romantických filmů. Z tohoto pohledu jsou obrázky ve spotu ok. Ale strategie kampaně postavená na děkování za to, že má auto vnitřní prostor a 4x4, to mi hlava nebere. Snad jedině pokud by rozdávali auta zadarmo.
Míla Knepr (Silver Pack)
Nejdřív navodím atmosféru, pak přidám emoce a zážitky a nakonec se to na sílu snažím napojit na produkt.
Petr Václavík (2Fresh)
Objekty ve vizuálech jsou nepoměrně veliké, díky tomu vypadají docela komicky. Video má atmosféru, ale celé mi to k sobě nesedí. Ten pár určitě cestuje raději vlakem.
Michal Šoller (Cognito)
Příjemný image spot s reálným produktem a lidmi, pěkná hudba, které je dost emotivní. Printové vizuály to táhnou dolů k hard sell nabídce, v printu není nic z radosti z jízdy autem, která je ve spotu.
Nicole Lypinská (Cheil Czech & Slovak)
Řemeslně zpracované skvěle: super voiceover, parádní záběry, epická hudba. Díky tomu lehce hororovému dojmu je to navíc odlišitelné a zapamatovatelné.
Lukáš Těžký
3. Lay’s pokračují s filmy (29 %)
Značka chipsů Lay’s výrobce PepsiCo spustila kampaň Movies 2.0 od agentury Mark BBDO, která propojuje jednotlivé filmové žánry s různými řadami chipsů této značky. Lay’s tím pokračují v prezentaci své produktové rozmanitosti, kterou představily v loňské kampani, kdy se začaly spojovat právě s filmy. Aktuálně uvedená kampaň je rozšířená o párovaní jednotlivých řad Lay’s a filmových žánrů. Opět je možné vidět v jedné kampani současně několik řad Lay’s. Společný hero spot zaměřený na akční filmy je doplněn kratšími spoty podporujícími párování s ostatními žánry – komedie s klasickými Lay’s, romance s pečenými Lay’s Oven Baked, sci-fi s vroubkovanými Lay’s Maxx. Televizní spoty s mottem Filmy chutnají lépe s Lay’s poběží do konce května, v únoru a březnu jsou podpořené v online prostředí, instore a PR.
Že to cituje všechna klišé, no to se stane. Vychutnej si, nech se vtáhnout do děje? Smůla, ale holt na blbej brief blbá odpověď. Ale všechny body ubírám za unylou blondýnu, co s výrazem ‚sežrali mi mozek, ale brambůrky ještě zvládnu‘ znechutí produkt i značku.
Vilém Rubeš
Zaplať pánbůh za sice neoriginální, ale aspoň dobře udělanou reklamu.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Nějak tomu nevěřím. Připadá mi to takové umělé a reklamní. Na druhou stranu – je to reklama. Třeba někdo podlehne a uvěří, že z televizi vyskočila napodobenina Jamese Bonda a zažijí společně spoustu dobrodružství.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Vim, že brambůrky a televize k sobě patřej, ale ještě jsem neviděl spot, kterek by mě v tomhle schématu zaujal. Tenhle taky ne.
Ondřej Souček
Vida, tak v Lay’s objevili, že se u televize dá cpát brambůrkama. Na co dneska nepřijdou. Co bude příště? Že se dá jíst popcorn nebo pít pivo?
Pavel Jechort
Nevím, zda byl záměr posílit návrat ke kořenům kategorie (příležitost = chipsy k televizi), anebo stokrát omílaný scénář platný pro kategorii. Splňuje to oba, ale nevím, jestli to pohne se značkou.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)
Popravdě mi to už všechno splývá. Veselá parta mladých lidí sedí na gauči a chroupe brambůrky. Už jsem to viděl. A pokus spojit jednotlivý produkt s filmovým žánrem, to je podle mého soudu příliš ambiciozní. Já si musel kvůli tomu ten spot při přehrávání stopnout. Kdo, kromě brand managera a mě, to udělá?
Míla Knepr (Silver Pack)
Značka Lay’s by si mohla dovolit odvážnější nápady. Vyskakování z televize už je trochu nuda. Buďte víc cool.
Michal Šoller (Cognito)
Filmy a chipsy patří k sobě, nápad je dobrý, ale škoda, že vizuální ztvárnění je tak umělé. Chtělo by to reálnější prostředí, vtipnější casting, který by dal nápadu šťávu.
Nicole Lypinská (Cheil Czech & Slovak)
Propojení filmů a chipsů dává smysl. Nenašel jsem tam ale to zmiňované párovaní jednotlivých řad Lay’s a filmových žánrů. A několikrát jsem přemýšlel, co je to ten [slejs].
Lukáš Těžký
4. Poctivost z Globusu poprvé v televizi (29 %)
Hlavní roli v nové kampani obchodního řetězce Globus dostala loni uvedená značka Poctivá výroba Globus, která zastřešuje přes 700 potravin vyráběných přímo v 15 hypermarketech sítě. Nová kampaň, která má podpořit povědomí o zmíněné značce, potrvá do 23. března. Bude se odehrávat v televizi, na billboardech a CLV, v letácích, v tisku a osloví zákazníky přímo na POS materiálech v hypermarketech. Na kampani pracovala agentura Klan s interním marketingovým týmem Globusu. Základem nové komunikace značky jsou sdělení prezentující v půleném vizuálu kvalitní surovinu a následně poctivý výrobek. Vizuály i televizní kampaň budou provázet členové rodiny Globus, které poprvé představila vánoční kampaň.

Poctivá výroba Globus

Poctivá výroba Globus

Poctivá výroba Globus
Hořím touhou dozvědět se, jak poctivě ‚vyráběli‘ to maso. Ale reklamu vyrobili dost nepoctivě.
Vilém Rubeš
‚Miluji vůni čerstvého pečiva. A když si můžu vybrat.‘ Další taková hláška ze života.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
‚Mmm... miluji vůni čerstvého pečiva.‘ ‚Kvalitní čerstvé masíčko – a krásně voňavé.‘ Představuji si, s čím asi kreativci za klientem šli. ‚Dobrý den, neseme vám takový nápad na telku, že by tam bylo vidět maso a pečivo, a lidé by u toho říkali, jaké je to skvělé maso a pečivo.‘ A klient řekne: ‚Wow!‘ Ani náznak nápadu, super! A přitom vizuály jsou celkem fajn, vypadají dobře a jsou srozumitelné.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Pusťte si ještě jednou, jak říká otec ‚kvalitní české masíčko‘. Byl pokyn režiséra ‚řekni to jako Oldřich Nový?‘ A tepelně neupravené maso nechci mít na talíři zvláště v době, kdy v každý druhý dodávce z Polska najdou salmonelu.
Ondřej Souček
Dej si kvalitní české masíčko a k němu čerstvé a opravdu upečené pečivo. Pokud jste někdy někoho slyšeli takhle mluvit i v reálu, žijeme v pekle, nejen reklamním.
Pavel Jechort
Vizuály s Poctivou výrobou Globus jsou jednoduché, docela odlišné a doručují jasnou a hlavně jinou zprávu oproti většině ostatních řetězců. Ve spotu se to úplně nepovedlo. Chybí tomu ten odlišný styl a mám tak obavy, že spot zapadne v šedi průměr.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)
Maso na grilu, krájení chleba. Takové retailové klišé. Ještě že ty dialogy ve spotu jsou živé a relativně zábavné. Ale ten print - upečený a syrový chleba side-by-side, za to by se mělo trestat.
Míla Knepr (Silver Pack)
Vizuály jsou trochu prvoplánové, ale celkově věřím, že to splní svůj úděl. Já z toho hlad dostal.
Michal Šoller (Cognito)
Poctivá výroba Globus je správně odvedená práce, koncept funguje líp v printu, rozdělené klíčové vizuály budou dobře fungovat pro jakýkoli druh produktu. Barvy a typografie působí lokálně a asi takový byl záměr, míň mě oslovil spot, chtělo by to lepší food styling, aby jídlo vypadalo víc prémiově.
Nicole Lypinská (Cheil Czech & Slovak)
Zpátky do devadesátek. Chybí už jen králík v prádlovém koši, hokejista se žvýkačkou a tučňák, co leze z ledničky.
Lukáš Těžký
5. V Ostravě proti stereotypům (17 %)
Agentura VentiQuattro vytvořila jako součást náborové kampaně Nenech se ovládnout stereotypy cílené na uchazeče o studium na vysoké škole pro Fakultu elektrotechniky a informatiky Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava trojici podobně koncipovaných videospotů. “Hlavní myšlenka kampaňových videí spočívá ve třech modelových situacích, kde se budoucí studenti v rámci rodinného kruhu nebo známých rozhodují o své budoucnosti a jak se k ni dopracovat. S nadsázkou a velmi přísně se rodiče často snaží své děti směrovat dle svých představ, stereotypů nebo přežitků z minulosti. Tyto pohledy chceme konfrontovat, protože chceme ukázat, že staré obory byly příliš úzce zaměřeny,” popisuje agentura.
Představa, kterak se nastupující generace budí potem zbrocena z hrůzy, že se nechá ovládnout stereotypy, patří k pacholeti, co prohlásilo ‚bohdá, že žízní nezahyneme!‘ Bože můj, milí tvůrci, viděli jste někdy skutečného studenta? Tedy ne ve virtuální realitě?
Vilém Rubeš
No není to dobrý, no...
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Herecké výkony, zvláště na domácí pitevně, jsou dost podivuhodné. A celé je to vůbec dost amatérské. A hudba na konci je naprosto pekelná: diskotéka na středně velké vsi v roce 1995.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Setkání starýho myšlení s novym je dobrej koncept, ale zůstal nedotaženej. Rodiče jsou moc mladý. Tomuhle nevěřim.
Ondřej Souček
Stereotypy se nechali ovládnout především tvůrci. Zkusit pro dobrou věc přemluvit Kovyho by určitě přineslo mnohem lepší výsledek.
Pavel Jechort
Celkem pěkný insight, ale to je tak všechno. Pak to spadá to šíleného a nepřirozeného testimonialu. Škoda, že VŠB-TUO nedrží jednotnou komunikační platformu s humorným pojetím vynálezců, kteří předběhli svou dobu.
Roman Trzaskalik (Plzeňský Prazdroj)
Fakt nechci žít ve světě, kde by tyto tři spoty ‚zobrazovaly modelové situace v životě‘. Vzpírání se stereotypům rodičů... Všechny příběhy v kampani jsou nedůvěryhodné, prkenné, šustící papírem.
Míla Knepr (Silver Pack)
Co jsem si z kampaně odnesl? Máme spoustu oborů, ale ten herecký mezi nimi nehledej.
Petr Václavík (2Fresh)
Hlavní myšlenka je fajn. Jen to zpracování je trochu na sílu. Výsledek není zábavný, není motivující ani dobrý.
Michal Šoller (Cognito)
Asi bych si jako student nevybrala školu, která stereotypním způsobem chce, abych nepodlehla stereotypu. Tenhle nápad chtěl dobrý herecký a režisérský výkon. Bohužel na mě spoty nepůsobí moc zajímavě, spíš vizuálně unavují.
Nicole Lypinská (Cheil Czech & Slovak)
Do první poloviny každého videa jsem se sám sebe ptal, jestli to je parodie na něco, co jenom neznám. Pak mi ale došlo, že je to jen minutové utrpení, kterému mě vystavuje strašný scénář a ještě horší herecké výkony.
Lukáš Těžký
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou

Souček jako ředitel ČT bude brát 289.000 Kč měsíčně, o 47.000 víc než Dvořák
