Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Staropramen prodal v Česku míň piva, kvůli regulacím státu

Smíchovský pivovar Staropramen loni prodal přes 3 miliony hektolitrů piva, o 6.000 hektolitrů více než předloni. Z toho 1,9 milionů hektolitrů se prodalo v zahraničí. Prodeje na domácím trhu se, podobně jako u ostatních pivovarnických skupin v Česku, vyznačovaly poklesem, Staropramen prodal o 7.000 hektolitrů piva méně. Export se naopak zvedl o 13.000 hektolitrů. Podle generálního ředitele Pivovarů Staropramen Petra Kovaříka mohou za pokles domácích prodejů zejména státní regulace, jakými byly zákaz kouření, zavedení elektronické evidence tržeb a loterijní zákon.

Kovařík také potvrdil obecné trendy – tedy že se daří zejména ležákům, tedy hlavně pivům 11 a 12. Více se prodávají také nealkoholické pivní mixy, které Staropramen pod svou značkou Cool nedávno rozšířil o novou příchuť Okurka a Limetka. Na vzestupu je také prodej plechovek na úkor vratných lahví. 

Staropramen je v současné době v prodeji v celkem 33 zemích světa. Největší exportní zemí je Slovensko, mezi další velké trhy patří Švédsko, Německo nebo Velká Británie. Nově se k významným trhům řadí také Polsko, kde rostou prodeje Staropramenu v posledních dvou letech v řádech desítek procent.

Staropramen nereportuje výsledky licenční výroby piva v zahraničí, uvedl pouze, že se licenčního piva loni prodalo o 15 % více, tedy o 158 tisíc hektolitrů více. Licenčním trhům vládne Ukrajina a Rusko, které následují země střední a jihovýchodní Evropy (Maďarsko, Chorvatsko, Bulharsko, Srbsko, Rumunsko). Právě v tomto regionu narostly během loňského roku prodeje značky Staropramen o více než 30 %.  „Evropský trh je spolu s Ruskem pro Staropramen klíčovým. Vychází to jak z tradice, přirozené distribuční strategie preferující bližší země i povědomí o značce, která je v Evropě nejvyšší,“ vysvětlil Kovařík.

Poslední dostupné hospodářské výsledky Pivovarů Staropramen jsou z roku 2016, kdy pivovar měl konsolidované tržby 8,99 miliard Kč. Provozní zisk bez odpisů předloni činil 2,34 miliard Kč. 

Údaje prodejů Staropramenu kopírují loňské výsledky Českého svazu pivovarů a sladoven, podle kterého Češi loni meziročně zkonzumovali 16 milionů hektolitrů piva, o 2 % méně než rok předtím. V důsledku celkového poklesu se snížila průměrná spotřeba piva na jednoho obyvatele. Češi loni vypili v průměru 138 litrů na hlavu, což je o pět litrů méně než v roce 2016.