Zákaznická zkušenost v Česku se poslední tři roky zlepšuje. Zlepšení zaznamenala od roku 2017 všechna sledovaná odvětví s výjimkou telekomunikací. Pozitivnější hodnocení než loni má 83 % značek. Vyplývá to ze studie Generace CX od poradenské společnosti KPMG, která na základě odpovědí 5.000 respondentů hodnotí celkem devět odvětví české ekonomiky.
Součástí publikace je i přehled 100 značek poskytujících nejlepší zákaznickou zkušenost. První místo v žebříčku obsadila Air Bank, druhá je La Formaggeria Gran Moravia, třetí skončila Equa bank, čtvrtá Zásilkovna a pátá Fio banka. V první desítce je dál Ovocný Světozor, Manufaktura, která loni skončila první, Národní památkový ústav (státní hrady a zámky) a lékárny Benu a Dr. Max. Nejlepší zkušenosti mají obecně zákazníci restaurací a rychlých občerstvení, druhý je sektor zábava a volný čas, na třetím místě je retail. Spokojenost českých zákazníků přitom narůstá s věkem. Například nejmladší generace nejhůře hodnotí sektory logistika a energetické služby.
Studie Generace CX popisuje zkušenosti zákazníků pomocí šesti pilířů - personalizace, integrita, očekávání, řešení problémů, čas a úsilí a empatie. Největší dopad na celkovou zákaznickou zkušenost má na českém trhu stále integrita, tedy důvěryhodnost značky, její vliv ale mírně klesá. Roste vliv empatie, kterou mohou značky ovlivnit zejména v kontaktu svých zaměstnanců se zákazníkem. Nejvíc se značky zlepšily v pilíři očekávání – líp splňují očekávání zákazníků ohledně služby, jež si kupují, nebo ho dokáží aktivně řídit. „Firmy si uvědomují, že jejich úspěch stojí na zákaznické zkušenosti, a český trh se celkově kultivuje. Důležitost zákaznické zkušenosti potvrzuje i poslední zahraniční trend, kdy jsou její výsledky důležitým ukazatelem při prodeji nebo koupi společnosti,“ říká Tomáš Potměšil z KPMG.
Zaměstnanci táhnou značku
Maloobchodní potravinářské řetězce vynikají nad všemi ostatními sektory v loajalitě. Z pilířů se jim relativně daří v personalizaci, propadají naopak v empatii. Sektor má hned čtyři zástupce v top 25. Vedle vítěze sektoru, jímž se stala La Formaggeria Gran Moravia, vykazuje nejvyšší skóre ještě Košík.cz, Globus a Lidl. Respondenti obecně nejčastěji komentovali dostupnost obchodu (obchod blízko bydliště, po cestě z práce; příznivě dlouhá otevírací doba), ceny a slevy (vystavené ceny souhlasí; dostatek zboží v akci) a sortiment (nakoupím vše, co potřebuji; chodím tam cíleně pro jejich speciality; zboží je dostupné po celý den). Starší generace si častěji všímá dobrých cen či akcí, mladší generace je víc zaměřená na čerstvost výrobků. U online obchodů zákazníci řeší, zda jsou dostatečně rychlé a jestli mají dobrý výběr produktů (například v souvislosti s čerstvým ovocem a zeleninou).
Premiant sektoru La Formaggeria Gran Moravia jde cestou dobré zaměstnanecké zkušenosti, která potom přirozeně zlepšuje i zákaznickou zkušenost. Značka pečuje o svoje zaměstnance a dbá na to, aby byli proškoleni a dobře připraveni na kontakt se zákazníkem. Obchody jsou projektované podle zákaznického úhlu pohledu, produkty se krájí podle přání klienta a mnohé lze v obchodě ochutnat. V komunikaci je důležitá laskavost, srdečnost a úsměv.
Hlavně umět řešit problémy
Nepotravinový retail je nejrozsáhlejším sektorem studie. Zahrnuje celkem 64 značek, z nichž 48 se dostalo do top 100. Nejvíce vyniká v pilíři čas a úsilí, kde má druhé nejvyšší skóre, a zlepšil se také v pilířích očekávání a řešení problémů. Zdaleka nejúspěšnější podkategorií sektoru je kosmetika, která ze všech podkategorií ve studii dosahuje nejvyšších hodnot v pilířích očekávání a empatie. Napříč různými kategoriemi obchodů i generacemi vnímají zákazníci jako zásadní následující věci: ochotný, milý a edukovaný personál a kvalitu za dobrou cenu. Důležitý je také rychlý proces reklamace. U hobby marketů a obchodů s domácími spotřebiči a nábytkem je jako velké plus vnímán nápomocný personál a možnost dovozu zboží až domů, ideálně s vynesením do patra.
Na špici žebříčku nepotravinářského retailu letos vyskočil prodejce kosmetiky Yves Rocher (postup o 17 míst). Značka se výrazně zlepšila v pilíři řešení problémů. Obecně si pak Yves Rocher zakládá na vývoji kvalitní kosmetiky, na vzdělaném personálu a na tom, že je značka šetrná k životnímu prostředí, a to jak používáním přírodních surovin, tak balením do ekologických obalů. Velký postup nahoru zaznamenal též výrobce fotoproduktů Fotolab (postup o 30 míst), který se stejně jako Yves Rocher značně zlepšil v pilíři řešení problémů. Značka jasně deklaruje, že „spokojenost zákazníků pro ni není jenom klišé“, a soustředí se na kvalitu, krátkou dodací dobu a dobrou komunikaci se zákazníky (osobně, po telefonu i na sociálních sítích). Nováčkem v top 100 je čerpací stanice MOL (loni mimo top 100, letos 83. místo). Značce se povedlo zapracovat na pilíři empatie. Své v hodnocení mohlo sehrát i letošní otevření občerstvovacího konceptu Fresh Corner mimo čerpací stanice.
Top 100 značek s nejlepší zákaznickou zkušeností
(v závorce umístění v roce 2018, pokud značka byla v top 100) | |
1 | Air Bank (7) |
2 | La Formaggeria Gran Moravia |
3 | Equa bank (3) |
4 | Zásilkovna |
5 | Fio banka (4) |
6 | Ovocný světozor |
7 | Manufaktura (1) |
8 | Národní památkový ústav |
9 | Benu (26) |
10 | Dr.Max (14) |
11 | Yves Rocher (37) |
12 | Košík.cz |
13 | Bageterie Boulevard (60) |
14 | IKEA (6) |
15 | DM (27) |
16 | Booking.com |
17 | FOTOLAB (57) |
18 | Heureka |
19 | Globus (23) |
20 | Decathlon (11) |
21 | Slevomat |
22 | Cinema City (62) |
23 | Tank ONO (12) |
24 | GECO (31) |
25 | Lidl (29) |
26 | Levné knihy (19) |
27 | Národní muzeum v Praze |
28 | Neoluxor (9) |
29 | Tchibo (24) |
30 | Teta drogerie (2) |
31 | Rossmann (59) |
32 | Czech Computer (28) |
33 | Student Agency (Regio Jet) (15) |
34 | Poštovní spořitelna (ERA) (32) |
35 | Hornbach (18) |
36 | Starbucks (21) |
37 | Pandora (5) |
38 | Sephora (35) |
39 | Rohlík.cz (16) |
40 | Adidas (22) |
41 | Costa Coffee (83) |
42 | Kaufland (73) |
43 | Sportisimo (53) |
44 | MONETA Money Bank (20) |
45 | MALL.CZ (58) |
46 | Alpine Pro (17) |
47 | Shell (97) |
48 | CK FISCHER (56) |
49 | UGO (13) |
50 | Československá obchodní banka (33) |
51 | Exim Tours (40) |
52 | Cinestar (44) |
53 | Česká spořitelna (47) |
54 | mBank (45) |
55 | Albi (61) |
56 | Ticketpro (41) |
57 | DATART (84) |
58 | Invia.cz (65) |
59 | Alza (39) |
60 | Blue style (38) |
61 | Bambule (86) |
62 | Zara (48) |
63 | Ticketportal (54) |
64 | Airbnb (42) |
65 | PPL (36) |
66 | New Yorker (80) |
67 | C&A (71) |
68 | Leo Express (79) |
69 | ING Bank N. V. (25) |
70 | Reserved (77) |
71 | Česká pojišťovna |
72 | H&M (81) |
73 | DámeJídlo.cz (69) |
74 | KFC (50) |
75 | Benzina (90) |
76 | OBI (89) |
77 | Stavební spořitelna České spořitelny |
78 | Marks and Spencer (30) |
79 | HBO (85) |
80 | Raiffeisenbank (52) |
81 | Netflix |
82 | Pompo |
83 | MOL |
84 | Sparkys |
85 | Allianz pojišťovna (46) |
86 | Uber |
87 | Komerční banka (49) |
88 | Letiště Václava Havla Praha (98) |
89 | Makro |
90 | CCC |
91 | Marks and Spencer food (34) |
92 | ČSA |
93 | Electro World |
94 | Mountfield (55) |
95 | Deichmann (74) |
96 | Zoot (10) |
97 | Möbelix |
98 | Tipsport (87) |
99 | Bauhaus (70) |
100 | Českomoravská stavební spořitelna (93) |
Zdroj: KPMG. Sběr dat pro studii Generace CX: 100 nejlepších zákaznických zkušeností v Česku probíhal v dubnu a květnu 2019 na více než pětitisícovém reprezentativním vzorku populace. Respondenti hodnotili 179 značek v devíti odvětvích. Všichni měli se značkou kontakt v posledních šesti měsících – pouhá znalost brandu pro zařazení do studie nestačila.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací
