
Výtisky prvního čísla Reportéra dorazily do redakce v pražské Truhlářské ulici. Repro: facebook.com/reportermagazin
V pondělí 15. září vyjde první číslo časopisu Reportér, který ve své nové firmě začal produkovat bývalý dlouholetý šéfredaktor deníku Mladá fronta Dnes Robert Čásenský. Vedle tištěného měsíčníku bude k dispozici digitální verze, fungovat bude i web s některými volně dostupnými texty.
Komu (ne)chce konkurovat?
Koncept Reportéra se podle Čásenského dosud vydávaným titulům příliš nepodobá. „Ano, existují na trhu dobré měsíčníky typu Forbes, ty ale mají své specifické obsahové zaměření, tam si nemyslím, že bychom si konkurovali. Existují také zpravodajské týdeníky, které se ale od Reportéra liší jak obsahem, tak rozsahem,“ reagoval. „My nemáme stanovený cíl, že bychom někomu chtěli brát čtenáře, spíš doufáme, že nás budou číst k něčemu, ať už to je ke svým serverům, svému deníku, případně časopisům,“ řekl. Přirozeně by podle něj Reportér mohl mít blízko k titulům se čtenáři, kteří se zajímají například o dění v zahraničí a vítají i delší texty.
Kdo Reportér s Čásenským v čele připravuje?
Redakci tvoří tým lidí, kteří podobně jako Čásenský opustili vydavatelství Mafra poté, co jej převzala skupina Agrofert podnikatele a současného ministra financí Andreje Babiše. Pětici autorů kromě šéfredaktora tvoří reportéři Jaroslav Kmenta, Tomáš Poláček, Adéla Dražanová specializovaná na zahraničí a komentátor Michal Musil. Do budoucna se počítá s obsazením ještě jednoho stálého místa. Vedle toho titul spolupracuje s řadou externích autorů. „Jak ze samotného rozsahu plyne, toto se v pěti lidech upsat nedá,“ podotkl Čásenský.
Jak a za kolik bude titul magazín k mání?
Na stánku bude k dostání za 69 Kč, roční předplatné přijde na 500 Kč (asi 42 Kč na číslo). Časopis Reportér bude mít digitální verzi, a to v aplikacích pro tablety a chytré telefony s operačními systémy Android a iOS (mají být k dispozici v noci z neděle na pondělí), připravila je společnost Triobo. Samotné digitální předplatné bude na rok stát za 350 Kč (konkrétně pro iOS 12,99 eur). Jedno číslo konkrétně pro Android vyjde též na 69 Kč, pro iOS - bude k dispozici standardně v Kiosku - na 2,69 eura (něco přes 70 Kč, je to kvůli pevně daným cenám App Storu, z nichž se musí vybrat). Předplatitelé budou mít zároveň k dispozici všechny články z placeného měsíčníku i na webové stránce, což umožní přístup ze zařízení, jež zmíněné aplikace nepodporují. Na webu, jehož spuštění se v neděli odpoledně finalizuje, má jít také kupovat jednotlivé články.
O čem Reportér chce psát?
O obsahu měsíčníku s rozsahem 130 až 150 stran autoři mluvili už v květnu. „Mělo by tam být všechno, co jsme slibovali. To znamená zajímavá reportáž česká a zahraniční, je tam jeden případ, který popisuje kolega Kmenta a je to poměrně exkluzivní záležitost, je tam povídka od Miloše Doležala a spousta dalších věcí,“ prozradil nyní Čásenský. Dále dodal, že titulní fotku pro první číslo fotil Tono Stano. V prvním čísle se objeví texty, které připomenou kdysi populární stejnojmenný titul z konce 60. let.
Falesne diamanty, vybuchy, mizejici lide. Svedectvi o praktikach Krejcirova gangu od J. Kmenty prinese @Reporter_CZ pic.twitter.com/RLT2CiLMCQ
— Reportér (@Reporter_CZ) Září 11, 2014
Kolik Reportér chce prodávat?
Tištěný náklad bude dosahovat skoro 50.000 výtisků. Velkou část nákladu budou kupovat partneři, kteří magazín distribuují svým klientům a zákazníkům. Část převezme distributor Mediaprint & Kapa pro stánkový prodej. Další půjde na předplatné. „Musím říct, že jsem byl velmi příjemně překvapený počtem lidí, kteří si byli ochotni časopis předplatit, aniž by ho zatím viděli,“ poznamenal šéfredaktor. „Nikdy jsem nedával odhady a předpovědi ani ve svých předchozích zaměstnáních a tím spíš v případě, kdy jde o zcela nové periodikum,“ uvedl šéfredaktor.
Kdo časopis vydává a z čeho bude žít?
Magazín vzniká v nově založené firmě Reportér magazín. Jejím 100% majitelem je Robert Čásenský, tedy šéfredaktor a vydavatel v jedné osobě. Vedle příjmů z prodeje počítá s inzercí či příspěvky z nadačního fondu. „Nezveřejňujeme žádné odhady, ale vypadá to, že první číslo skončí mnohem lepším finančním výsledkem, než jsem měl ve svém plánu,“ řekl. Plán zatím sestavil na první tři roky provozu. Obchodně časopis staví někdejší dlouholetá ředitelka inzerce Týdne Jana Štruncová. Pro propagaci titul využil mimo jiné prestižní inzertní plochy na budově u pražského Hlávkova mostu.
Dopolední automobilistická momentka. pic.twitter.com/ERx5loWLV0
— Reportér (@Reporter_CZ) Září 2, 2014

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí
