V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

Stát ustupuje, tendr na kampaň proti covidu ruší

Politici a úředníci využijí pomoc od profesionálů tři čtvrtě roku poté, co jim to obor nabídl.

Ministr zdravotnictví za ANo Jan Blatný. Foto: Profimedia.cz

Ministr zdravotnictví za ANo Jan Blatný. Foto: Profimedia.cz

Od počátku kritizovaná zakázka na státní kampaň proti covidu za 38 milionů Kč nakonec nedoběhne. Ministerstvo zdravotnictví se jí dnes rozhodlo zrušit, a to „z důvodu toho, že se v průběhu času vyskytly důvody hodné zvláštního zřetele spočívající v jeho záměru významně změnit předmět zadávacího řízení“, jak prohlásil ministerský náměstek pro legislativu a právo Radek Policar. Ke zrušení zakázky už dřív v pátek vyzvala Asociace public relations (APRA). Kritizovala ji řada šéfů komunikačních agentur a některé agentury rovnou nabídly státu bezplatně své návrhy a pomoc s realizací kampaně.

„Rozhodli jsme se zakázku na kampaň ke covid-19 zrušit z důvodu změny celkové strategie. Na obsahu jsme začali spolupracovat s Úřadem vlády, který naváže spolupráci se skupinou předních komunikačních agentur sdružených pod AKA, APRA a dalšími,“ vysvětluje resort vedený ministrem Janem Blatným. „Ti oslovili Úřad vlády s tím, že dodají obsah kampaně v rámci dobrovolné pomoci. Plánovaný rozpočet tak bude alokován na nákup mediálního prostoru pro tuto kampaň, jejíž start plánujeme na druhou polovinu ledna,“ doplňuje ministerstvo.

Mezi tématy poptávané kampaně nebylo očkování proti covidu. Dnes odpoledne přitom ministr Blatný na tiskové konferenci prohlašoval: „Je snaha ve spolupráci s Úřadem vlády připravit první video už kolem Vánoc tak, aby to bylo spojeno i s tou vakcinací, protože to považujeme za naprosto zásadní.“ Kampaň podle něj nejde udělat dřív, než bude vakcína schválena Evropskou agenturou pro léčivé přípravky (EMA) a Evropskou komisí, informovala agentura ČTK.

Využít nabídku pomoci od oboru se vláda Andreje Babiše (ANO) rozhodla přijmout tři čtvrtě roku poté, co s ní profesní asociace poprvé přišly. „Už na jaře se AKA obracela prostřednictvím Hospodářské komory ČR i sama za sebe na vládu s naléhavou výzvou dát krizové komunikaci profesionální a efektivní podobu. Bez valné odezvy,“ připomínal ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA) Marek Hlavica na konci října. Tehdy ministerstvu zdravotnictví přislíbila vláda na chystanou kampaň 50 milionů Kč. Následně resortu trvalo měsíc a půl, než zakázku vypsal. Zadání zveřejnil až toto úterý 15. prosince a na vypracování dal zájemcům šest dní, včetně posledního předvánočního víkendu.

Profesionálové na marketing upozorňovali na zmatení pojmů v zadávací dokumentaci, nedostatečné vymezení toho, jak se nabídky budou hodnotit, chybějící informace o tom, jak se bude měřit dopad kampaně, či to, že ministerstvo dopředu požaduje v kampani jako reklamní formát využít mimo jiné falešné přebaly deníků, reálné příběhy lidí či „známou osobnost nebo influencera“.

„Zveřejněná dokumentace obsahuje řadu zcela zásadních nedostatků. Mezi nimi například extrémně krátkou dobu na vypracování nabídky (asi tři pracovní dny). Chybí v ní také konkrétní cíle, na základě kterých by bylo možné vyhodnotit efektivitu kampaně. Pokud bude kampaň realizována dle aktuálního zadání, máme silnou obavu, že výsledkem bude nákup nekvalitní služby, což znamená nejen neefektivně vynaložené veřejné prostředky, ale v tomto případě i hazardování se zdravím občanů,“ kritizovala v dnešním stanovisku Asociace public relations (APRA), resort vyzvala, ať zakázku zruší, a i tato asociace - jako předtím AKA i jednotlivé agentury - nabídla svou pomoc.