Průběh říjnového semináře o České televizi, kam poslanci nevpustili veřejnost, je volně k přehrání. Na YouTube ho zveřejnil moderátor Luboš Xaver Veselý, zde první a zde druhý díl.

Státu pomáhá DVB-T2 propagovat Ťulda, provozovateli sítí Tuna

Ministerstvo průmyslu a obchodu spouští informační a podpůrnou kampaň k přechodu na nový televizní standard. Česká televize a České Radiokomunikace ji už delší dobu vedou.

Otakar Brousek mladší alias Ťulda ve státní kampani k přechodu na nový vysílací standard DVB-T2

Otakar Brousek mladší alias Ťulda ve státní kampani k přechodu na nový vysílací standard DVB-T2

Stát letos investuje do podpory přechodu na nový standard pozemního televizního vysílání DVB-T2 celkem 28 milionů Kč, přičemž 20 milionů mají dostat kraje na dotace pro zařízení sociálních služeb a na osm milionů vyjde samotná informační kampaň. Na dotaz Médiáře to dnes na tiskové konferenci uvedl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). „Je možná lepší dneska přispět někomu, kdo to potřebuje, než to pouštět čistě do klasického marketingu,“ řekl.

Kampaň před druhou televizní digitalizací spustil resort dnes. Zahrne web Televizezadarmo.cz, spoty v televizi a v rozhlasu, krajské semináře se samosprávou, kde starostové obdrží informační balíček pro občany, setkání přímo s obyvateli a letáky. Ten podle ministra dostane každá domácnost v Česku. „Naše podpora musí být především edukativního, informativního charakteru,“ prohlásil šéf resortu také.

„Přechodu se diváci určitě nemusí bát. V mnoha případech si nemusí kupovat novou televizi, stačí si pořídit set-top box v ceně několika stovek korun. Na druhou stranu získají diváci víc televizních programů a kvalitnější obraz v HD, a to zdarma,“ slibuje Havlíček. V Česku terestrická televize vysílá digitálně od roku 2012, kdy se vypnulo analogové vysílání. Druhá generace digitálního vysílání televize využije úspornější standard a přechází se na ni proto, aby se v kmitočtovém spektru uvolnilo místo pro vysokorychlostní internetové sítě.

Státem koordinovaná kampaň se v první fázi soustřeďuje na Prahu a střední Čechy. Právě tam se bude dosavadní signál vypínat nejdřív, a to už 27. listopadu. Půjde o signál České televize. Ta začíná vysílat dvouminutový informační spot, jehož hlavní tváří je herec Otakar Brousek zvaný Ťulda.

Část peněz na kampaň půjde České televizi, část Českému rozhlasu, který vyrobí a bude vysílat zvukové spoty. Výrobu spotu s Brouskem zajistila produkční firma Frmol Víta Bělohradského a Tomáše Schäfera, web dodala státu PR agentura Taktiq Communications Michala Uryče-Gazdy.

Podporu slabým zprostředkují kraje

Dvě třetiny peněz na podporu přechodu na DVB-T2 půjde na zmíněný dotační program pro vybraná zařízení sociálních služeb. Stát tak hodlá přispět částkou 1.000 Kč na pořízení set-top boxu, 3.000 Kč na pořízení nového televizoru a 7.000 Kč na nezbytnou úpravu společné antény. Finanční podpora je podle předsedkyně rady Asociace krajů a hejtmanky Karlovarského kraje Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) koncipována tak, že může přispět k zajištění vysílání rovněž prostřednictvím kabelové nebo satelitní platformy či IPTV.

„Původně tady byla myšlenka, že by se otevřel program, který by administrovalo ministerstvo práce a sociálních věcí, ale bylo vidět, že spolupráce nevedla k žádníému konci. Tak jsem nabídla panu ministrovi průmyslu a obchodu, že by se administrování vypsaného programu zhostily kraje. Hejtmani s tím souhlasili,“ popsala Mračková Vildumetzová.

O podporu tak domovy pro seniory, domovy pro osoby ze zdravotním postižením, domovy se zvláštním režimem, chraněná bydlení i stacionáře mohou žádat kraje. Kraje pak peníze budou nárokovat na ministerstvu průmyslu a obchodu: „Celková suma dotace přitom dosáhne konkrétní výše podle toho, jakou kapacitu dané sociální zařízení má. Program bude pokračovat i v příštím roce a s jeho ukončením se počítá v závěru roku 2020.“

ČT už kampaň jeden, teď „šlápne na plyn“

Ministr má za to, že zahájit kampaň dva měsíce před spuštěním přechodu na DVB-T2 není pozdě. „Veřejnost dostávala informace, dostávala je prostřednictvím operátorů, prostřednictvím České televize a my jsme to trochu cíleně nespouštěli v srpnu nebo v červenci, protože to byly prázdniny a v té době by to nemělo marketingový efekt. Proto jsme počkali na září, protože je prokázáno, že obyvatelé se rozhodují až ve finále, tedy v posledních týdnech,“ řekl Havlíček na dotaz Českého rozhlasu. Resort podle nej nemá k dispozici tolik peněz na déletrvající kampaň. Ministr také řekl, že zhruba se stejnou částkou jako letos se počítá pro mediální kampaň na příští rok.

Přechod na DVB-T2 proběhne v jednotlivých krajích postupně od listopadu 2019 do června 2020. Česká televize na to upozorňuje už řadu měsíců. Intenzivně to bylo třeba v průběhu mistrovství světa v hokeji letos v květnu. Do svého spotu k DVB-T2 televize veřejné služby angažovala moderátora Daniela Stacha. Při hokejovém šampionátu přidala ČT další spot, v němž se Stachem o novince informoval sportovní komentátor Robert Záruba.

„Benefit přechodu na DVB-T2 je jediný a zřejmý - zachovat stávající terestrické vysílání zdarma, a to ve stejné kvalitě, v jaké bylo provozováno,“ zdůraznil na dnešní tiskové konferenci Michal Kratochvíl, ředitel techniky ČT. Ta podle Kratochvíla teď v kampani „ještě víc šlápne na plyn“.

Naopak nečinné jsou zatím komerční televize, konkrétně ty nejsledovanější, tedy Nova a Prima. S těmi se o podobě podpory stále jedná, řekl Médiáři ministr Havlíček. Dá se předpokládat, že Nova a Prima se připojí od začátku příštího roku a diváky budou informovat po svém - jednak se jich vypínání bude týkat až od ledna, jednak částka v řádu jednotek milionů pro ně není suma, která by v jejich vysílání zajistila viditelnější kampaň subjektu zvenčí.

Tento měsíc se s kampaní přidá jeden z provozovatelů televizních sítí, firma Digital Broadcasting. Na tiskové konferenci to dnes řekl její majitel Radim Pařízek. „V Regionální síti 7 spustíme v průběhu října infokanál,“ informoval. Čeká jenom na licenci od rady pro vysílání. Ohledně informací k přechodu odkazuje zájemce na web Multiplex4.cz či na telefonní číslo 595 694 660.

Radiokomunikace mají infokanál i web

Už od začátku září provozují svůj infokanál České Radiokomunikace. Ty provozují tři celoplošné sítě - jednu pro Českou televizi, dvě s komerčními stanicemi a svůj informační kanál nazvaly Nalaďte se na DVB-T2. Kromě spotů České televize s moderátorem Stachem a praktických videonávodů na něm vysílají také spoty s Janem Tunou, nynějším reportérem TV Seznam, kterého si tuzemské publikum pamatuje hlavně jako reportéra Novy.

Radiokomunikace rovněž provozují web DVBT2overeno.cz, kde nabízejí informace o prověřených přijímačích či seznam proškolených servisních firem, jež pomohou s laděním či anténami. Operátor má také každý pracovní den od 8 do 20 hodin v provozu zákaznickou linku pro televizní diváky a přechod na DVB-T2, s telefonním číslem 800 929 929. Společně s prodejcem elektroniky Datart nabízejí na telefonním čísle 225 991 000 pomoc s technickými problémy, které se týkají přijímačů. Operátor též znovu oslovuje obce a společenství vlastníků jednotek v bytových domech a informuje diváky prostřednictvím prodejců elektroniky a specializovaných servisních firem.

Kdy se kde na DVB-T2 bude přecházet

V Česku přijímá televizní signál terestricky téměř 60 % populace. Přechod na DVB-T2 probíhá podle vládou schváleného harmonogramu. letos 27. listopadu dojde k vypnutí současného standardu pozemního vysílání DVB-T a přepnutí na nový standard DVB-T2 na vysílačích Praha-Žižkov a Cukrák. V dosahu těchto vysílačů je zhruba 25 % českých domácností, kterých se přechod dotkne.

Nejprve se vypne síť DVB-T, ve které vysílá Česká televize a Český rozhlas, a to 27. listopadu ve 23.59. Od první minuty 28. listopadu budou programy ČT a Českého rozhlasu v Praze a středních Čechách dostupné výhradně v DVB-T2.

Další vypínání sítí DVB-T pak bude pokračovat na začátku roku 2020. Přesně 7. ledna bude ukončeno vysílání programů ČT z vysílače Votice-Mezivrata. Následně bude na vysílačích Praha-Žižkov a Cukrák ukončen provoz dalších vysílacích sítí, v nichž se šíří programy skupin Nova, Prima či Barrandov. Následovat pak budou až do 20. června 2020 všechny vysílače v Česku.

Termíny vypínání

Termíny vypínání

Obsah sítí během přechodu na DVB-T2

Obsah sítí během přechodu na DVB-T2

Termíny vypínání jednotlivých vysílačů

Termíny vypínání jednotlivých vysílačů