Adman Martin Štěpánek nabídl oborové Asociaci komunikačních agentur (AKA), aby převzala majoritu v pořadatelské společnosti pražského mezinárodního reklamního festivalu PIAF (Prague International Advertising Festival) a dál v ní postupně navyšovala akciový podíl. Štěpánek se tak hodlá zbavit další aktivity v oboru reklamy poté, co loni odprodal své podíly v agenturní skupině Lion Communications. „Festival PIAF jsem založil proto, abych se oboru formou vzdělávání a inspirace na špičkové mezinárodní úrovni odvděčil za krásnou a úspěšnou kariéru, kterou jsem v reklamě prožil,“ uvedl Štěpánek, který v české reklamě strávil čtvrt století. „Komunikační průmysl směřuje stále víc k digitální a mobilní komunikaci, a to chce mladé mozky. Já už asi Pokémony hrát nebudu,“ podotkl loni k odchodu na profesní odpočinek.
Štěpánek na sebe nechal společnost PIAF přepsat letos v březnu, do té doby ji formálně vlastnila firma Victoria Production majitelky Renáty Balašové. Veřejně dostupné účetní závěrky ukazují, že v posledních pěti letech se tržby pořadatelské společnosti PIAF ustálily mezi třemi a čtyřmi miliony korun, přičemž hospodářský výsledek za jednotlivá léta osciluje mezi černou nulou a milionovou ztrátou.
Hospodaření akciové společnosti PIAF
ročník festivalu | rok | tržby | hospodářský výsledek |
1. | 2010 | 2 | -4,1 |
2. | 2011 | nezveřejněno | nezveřejněno |
3. | 2012 | 6,6 | -0,5 |
4. | 2013 | 3,4 | 0 |
5. | 2014 | 3,5 | -0,1 |
6. | 2015 | 3,5 | -1 |
7. | 2016 | 3,9 | 0,1 |
8. | 2017 | 3,1 | -1 |
V milionech Kč, zaoukrouhleno. Zdroj: účetní závěrky společnosti
Valná hromada AKA dnes pověřila aparát asociace, aby možnost převzít podíl ve společnosti PIAF posoudila. Výroční akci a oborové sdružení přitom spojuje osoba Marka Hlavici, který je výkonným ředitelem festivalu i Asociace komunikačních agentur. „Seznámili jsme se s financováním projektu, pověřili právní kancelář posouzením variant vstupu do akciové společnosti. Pro finální rozhodnutí musíme připravit model řízení tohoto projektu a jeho střednědobou vizi,“ říká Martin Klčo z Leo Burnett za pracovní skupinu Soutěže při AKA. „Vidíme v PIAF příležitost doplnit naši vlajkovou loď, soutěž Effie, o další silnou platformu. Čekají nás úvahy, zda a kam posunout současnou podobu soutěže i konference. To se, v případě, že AKA do PIAF vstoupí, ale projeví až v 10. ročníku v roce 2019,“ doplňuje prezident AKA Jan Binar.
„Martin Štěpánek pro PIAF hledal přirozeného partnera, kterým by AKA jako nejvýznamnější profesní sdružení na trhu, byla,“ uvedl dnes výkonný ředitel akce i asociace Hlavica, „v AKA se možnostmi převzetí respektované akce zabývalo prezidium i pracovní skupina Soutěže. Shledaly PIAF jako zajímavou příležitost pro zvyšování hodnoty oboru. Proto pracovní skupina předložila valné hromadě doporučení hlasovat o zahájení technické a právní procedury převodu akcií. Valná hromada tento závěr schválila.“
Prague International Advertising Festival se konal poprvé v roce 2010 na Žofíně. Devátý ročník se chystá na 30. května 2018, opět půjde o spojení soutěže s celodenní konferencí. Tu letos PIAF poprvé pořádá s firmou Blue Events, akci nazval Communication Summit. „Akciová společnost PIAF a Blue Events se dohodly na společném projektu, který propojí nejrůznější disciplíny komunikace. Je to v souladu s vývojem oboru i logikou konferenčního trhu, kterému jedna velká, komplexní událost v oboru komunikace chybí,“ uvedl Marek Hlavica. PIAF zároveň opoustí tradiční místo posledních let, pražský Veletržní palác, a přesune obě své části do Slovanského domu na pražské Příkopy.