Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Tiskněte velké pravdy, nebo to zavřete!

Týdeník Strategie bude od ledna příštího roku vycházet už jen jednou za měsíc. Strategii mám rád, ale není i jednou měsíčně moc, když máme Facebook?

Strategie bude vycházet už jen jednou měsíčně. Dřív by mi to vadilo, protože každé pořádné pondělí začínalo prolistováním marketingových týdeníků. Nebyl Facebook.

Jedna moje klientka má už pár let nerozbalené Strategie na stole ve velkém štosu. Vždycky, když na ni chvilku čekám, si jednu rozbalím a čtu. Dřív jsem čítával pravidelně, zejména, když jsem docházel do zaměstnání. Vždy jsem přesvědčil zodpovědné osoby, že je nutné předplatit si obě periodika, tedy Strategii i Marketing & Media. Kolem roku 2004 jsem je považoval za živou vodu a nezbytný zdroj informací. Chvilku jsem přemýšlel, čím jsou dnes.

Můj model čtení těchto periodik, který, myslím, sdílí spousta jiných čtenářů, bylo:

  1. pohled na titulní stranu, která většinou dává iluzi velkého tématu, „velké pravdy“
  2. prolistování domácích zpráv - kdo co získal (dnes řeší Facebook a také Twitter)
  3. hodnocení reklam (řeší Facebook - funkce „To se mi líbí“, komentář)
  4. personálie (řeší Facebook)
  5. závěr - firemní akce (říkám tomu „Vyfotíme se v hospodě nebo Zase mě nepozvali“, řeší Facebook)

Pak jsem se zběžně vrátil k hlavnímu tématu.

Oba marketingové týdeníky už přešly na profily nebo rozhovory s osobnostmi, takže nás naštěstí opustily ilustrační fotky na titulce, které mi připadaly jako obrovské mrhání místem (většinou nic neříkaly). Povím vám, co si pamatuju z pár těchto rozhovorů s lidmi z české reklamy:

  • Daniel Růžička založil firmu, jejíž název začíná na A, aby byl mezi prvními ve Zlatých stránkách (nuda)
  • Petr Havlíček relaxuje při sledování britského fotbalu (to jsme v Nedělním Blesku nebo co?)
  • Pavel Fuksa označuje testování kampaní a focus groups za nesmyslné (OK)
  • Michal Nýdrle je dobrý šéf firmy a také kreativec (nuda)
  • a tak bych mohl pokračovat hodiny, jistě víte, co mám na mysli.

V rozhovorech nikdy nic není. Redaktoři jsou na lidi moc hodní. Proč tomuto vyhrazovat titulní stranu, netuším. Je to lifestyle, a patří do čtvrteční přílohy Mladé Fronty DNES, pokud někam. Mají média jako Strategie nebo MaM nějaký speciální přínos v době, kdy body 2. - 5. řeší Facebook, a to ani tak ne firemní komunikací, jako spíš šířením mezi samotnými uživateli? Stojí za tyto body v papírové formě utrácet předplatné?

Nestojí, zásadní informace si sdělují lidé mezi sebou svými kanály, které jsou nenáročné na obsluhu (stačí nasdílet modul Facebooku) a pokud nebudou tato média objevná, budou jen opožděně reflektovat to, co se již nějaký čas ví z doslechu, byť v korektním a úplnějším znění.

Jako objevné si představuju třeba:

  • skutečný rozhovor, tedy obsahující přiměřenou dávku kritičnosti. Jinak opravdu stačí sledovat facebookový profil objektu
  • investigativní žurnalistiku, tedy takovou, na kterou nemají jednotlivci dostatečné zázemí
  • obecně kritické pohledy na fungování branže, které jsou schopny ji posouvat. Taková anonymní rubrika fungovala ve Strategii začátkem roku a rychle ji zrušili. Podle mého názoru v éře Facebooku, kde každý všechno (nebo fragmenty zpráv) ví, je to nutností, pokud se chce médium udržet a nebýt jen informativním

Pokud toto Strategie nenabídne, je zbytečné, aby vycházela častěji než jednou ročně. Mohla by se transformovat do ročenky o české reklamě, kterou potřebujeme, nebo do lifestylového média o všem kolem reklamy, které sice nepotřebujeme, ale možná by si v něm bylo fajn počíst. Ale to by byla škoda.

Já v ní chci číst ty velké pravdy. Třeba existujou.