Rezervujte si datum: na úterý 22. ledna 2019 chystáme další Digiveletrh. Bude to už pátá výroční přehlídka novinek digitálních agentur. Ty zapsané v našem katalogu budou mít účast výhodnější.

Stream.cz se změní v platformu i pro externí videa

Ivo Lukačovič. Foto: Profimedia.cz

Seznam.cz Iva Lukačoviče letos hodlá obsáhnout původní video na českém internetu. Foto: Profimedia.cz

Česká internetová jednička Seznam.cz Iva Lukačoviče se chystá ještě letos výrazně inovovat svou videoplatformu Stream.cz. Její součástí mají být kromě vlastních videí a živých streamů také videa třetích stran. Ta budou mít své místo přímo na domovské stránce Seznamu, stejně jako už dnes psané články z jiných webů v sekci Další zajímavé články z českého internetu. “To, co už máme úspěšně vybudované v podobě textu, teď budujeme a spustíme ve videu. Vznikne jedna velká videoplatforma, která jako základ bude obsahovat veškerou videoprodukci Seznamu. Kromě Streamu, Seznam Zpráv a Televize Seznam pod ni budou spadat budou videa z webů Novinky.cz, Proženy.cz, Super.cz a Garáž.cz, tedy všech našich obsahových služeb. Zároveň bude platforma otevřená třetím stranám,” přiblížil obsahový ředitel Seznamu Igor Kalaš v rozhovoru pro Médiář. Podobné plány má Seznam.cz také s audiem, přesněji řečeno s podcasty.

Beta verze nového Streamu bude podle Kalaše spuštěna ještě letos: “Bude obsahovat náš veškerý video obsah, k tomu živé terestrické vysílání Televize Seznam a zároveň bude umožňovat živý streaming jakékoliv obsahové služby Seznamu. V jedné chvíli tak budete klidně mít tři čtyři živé přenosy na jednom místě.”

Feed s textovými články generuje měsíčně kolem 100 milionů kliků měsíčně, které většinou směřují na externí stránky. Na ty jejich provozovatelé podle pravidel Seznamu umísťují inzertní plochy z jeho reklamního systému a o výnos z této inzerce se pak dělí. Podobně má fungovat i feed s videem, přičemž to, jak se pěníze budou dělit, ještě není stanovené: “V interních debatách probíráme různé modely monetizace.”

Hlavním rozdílem oproti feedu článků bude to, že jednotlivá videa budou hostovaná u Seznamu, má jít prakticky o kopii těch, která jsou původně jinde. Feed s články je podle obsahového ředitele momentálně nejvýkonnějším boxem na domovské stránce Seznamu, a ta je nejnavštěvovanějším místem na českém internetu. Přesunem videa na své servery se chce Seznam.cz vyhnout výpadkům, které mohou nastat, když bude posílat kvanta návštěvníků na menší a hůř technicky zajištěné stránky. “Budeme poskytovat návštěvnost i monetizaci,” argumentuje Kalaš, proč by se autoři videí odjinud neměli obávat duplikovat svou tvorbu.

Prezentace videa má dostat na homepage Seznamu výrazně větší prostor a produkce vlastního videoobsahu má ještě posilovat, říká ředitel obsahu Kalaš: “Není to o tom, že bychom chtěli pokrýt své potřeby ohledně videa obsahem třetích stran. Chceme nabídnout uživatelům širokou škálu videa, aby si mohl vybrat, jednak pokud ví, co hledá, jednak prostřednictvím doporučení. Pokud bude víc hledat video, doporučíme mu na homepage víc videa. Pokud víc čte, naservírujeme mu víc článků, textového obsahu.”