Trh s hudbou v Česku v roce 2022 vzrostl na 1,64 miliardy Kč, celkové tržby se meziročně zvýšily téměř o 14 %. Trh tak zpomalil, rok předtím totiž zaznamenal růst zhruba o 20 %.
- Streaming hudby prostřednictvím služeb jako Spotify, Apple Music, YouTube Music, Deezer či Amazon Music podruhé v řadě tvoří většinu ročních příjmů hudebního trhu, plných 58 % (streaming za předplatné 40 %, streaming zdarma s reklamami 18 %).
- Dalších 25 % jde z provozovacích práv.
- Příjmy z vinylových nosičů zůstaly poměrově na úrovni roku předtím (samotné prodeje meziročně stouply o 15 %), a zároveň klesly příjmy z CD, oba zdroje tak přinesly shodně 6,5 %.
- Po 2 % pak připadá na download a synchro.
Kvalifikovaný odhad tuzemské pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) říká, že v Česku si hudbu přes internetové platformy předplácí už 1,7 milionu lidí, znovu jich tedy meziročně přibylo 350.000.
„Růst streamingu je stabilním organickým jevem, který je zapříčiněn snadnou dostupností předmětných služeb a jejich příznivou cenovou politikou. Segment streamingu narostl oproti předchozímu roku o 20 %, přičemž v meziročním srovnání 2020/21 byl nárůst celých 39 %! Je zřejmé, že předchozí překotný nárůst měl spojitost s pandemií covidu, nicméně i současný meziroční nárůst je navzdory problematické ekonomické situaci uspokojivý,“ uvádí česká pobočka IFPI. „Růst ad-supported streamingu souvisí především s reklamními investicemi přecházejícími z tradičních médií (televize a rádio) na online platformy. Příjmy z ad-supported streamingu však po velkém nárůstu v covidových letech v roce 2022 stagnovaly, také proto, že celková ochota firem investovat do reklamy byla vlivem ekonomické krize menší než v roce 2021,“ dodává.
Obecně se dál zvyšují příjmy z digitálních nosičů. Už v roce 2017 převážily nad příjmy z fyzických (CD, DVD, vinyl). Loni digitální příjmy z celkových prodejních příjmů tvořily už 82 %, zbylých 18 % připadá na fyzické nosiče.
Vedoucí pozici na českém hudebním trhu v roce 2022 obhájilo vydavatelství Universal Music, na druhém místě skončila firma Warner Music, třetí příčku zaujímá Sony Music. Pozici největšího domácího vydavatele si dál drží Supraphon.
Nejprodávanějším albem roku 2022 byly Příběhy a sny od Viktora Sheena. Následovala alba Calina, Kabátu, Imagine Dragons, Michala Davida, Yzomandiase, Eda Sheerana, Mirai a Rammsteinu. Viktor Sheen je jediným tvůrcem, která má v top 10 dvě nahrávky, na desáté příčce se umístilo jeho album Barvy.

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu

Livesport začne oficiálně měřit návštěvnost, reklamu bude prodávat Arbomedia

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Rádio Zet se změní na Radio Prostor, Echo Media přidá podcasty
