Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 23. týden 2017
- VCCP: Kouření out, příroda in (50 %)
značka: Strongbow, klient: Heineken - Kaspen/Jung von Matt: Koktejl sirupy (45 %)
značka: Jupí, klient: Kofola Československo - Scholz & Friends: Tradičně nebo nově, vždy poctivě (39 %)
značka: Jihlavanka, klient: Tchibo Praha - Yinachi: Ixodes (32 %)
značka: Kofola, klient: Kofola Československo - Saatchi & Saatchi: Vítejte v Hybánkově (17 %)
značka, klient: Hypoteční banka
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Co teď s popelníky?
Až milion popelníků zůstane po zákazu kouření v restauracích bez využití. Značka ciderů Strongbow jim v rámci své nové kampaně Kouření out, příroda in od agentury VCCP dává druhou šanci. Popelníky pošle spolu se speciálními zahradnickými sety svým ambasadorům, známým osobnostem a youtuberům (Kovy, Sandra Kisić a další) a nechá je osázet. „Věříme, že je tato myšlenka nadchne, a že spolu s námi budou osazovat a zalévat popelníky, z nichž se správným křížením s květinou stanou poupětníky,“ uvedla manažerka značky Michala Ebertová.
Celou kampaň budou doprovázet provokativní videa, která upozorní nejen na důležitost přírody, ale především na kreativní myšlenku – jak dát popelníkům druhou šanci. Značka zároveň představí blog www.prirodudomesta.cz, kde se budou objevovat tipy na zajímavou zeleň ve městech, návody, jak si vypěstovat vlastní kousek přírody za okny bytu, i novinky ze světa poupětníků.
V několika vybraných provozovnách budou mít zákazníci možnost osázet si svůj vlastní popelník. Za nákup produktů získají zahradnický set i s návodem. Až se popelníky zazelenají a stanou se z nich takzvané poupětníky, zkrášlí vybraný veřejný prostor.
Nová kampaň Kouření out, příroda in rozvíjí dlouhodobý koncept Přírodu do města, který značka Strongbow zahájila loni. Značce se za dobu působení na českém trhu podařilo zvelebit několik zanedbaných vnitrobloků. Nově je v plánu proměna střechy Paláce Lucerna. Tu známý kavárník, aktivista a nyní i zahradník Ondřej Kobza ve spolupráci se spolkem Kokoza a za přispění značky Strongbow přemění v zelenou oázu, kde časem vyroste i komunitní zahrada.
To je moc hezký nápad i provedení. Tleskám a házím květiny.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Kouření aut. Neotřelá myšlenka. Naposled myslím použita v Nahotě na prodej. Už se nemůžu dočkat, až to důkladněji proberu s mostitelem Kobzou v komunitní zahrádce nad sklenkou přátelsky vychlazeného kozího mléka. Jen úplně nechápu, jak to celý souvisí se ciderem.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Nápad super, lajna děsná.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Oproti fejkovým pokusom o premenu Palmovky z mestskej ‚šlehárny‘ na ovocný sad je to menšie, tým pádom realizovateľné tak, že to nepôsobí ako päsť na oko. Dobrá ‚receptárová‘ reakcia na aktuálnu udalosť, ale nič viac to nie je, aj keď sa budeme tváriť, že je. Claim príšerný, voiceover vo videu je na vyhadzov človeka, ktorý je za neho zodpovedný.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Už jen to, že je to naprosto aktuální, by úplně stačilo. Ale tohle je navíc skvěle napojený na brand, má to vymyšlenou krásnou symboliku, je to řemeslně dobře natočený a hlavně - není to prvoplánový. Nic víc od reklamy nepotřebuju! Vítěz o tři délky.
Martin Svetlík (Mustard)
Přemkem Podlahou políbení dobře vědí, že v placatém květináči bez odtoku budou kytky jenom trpět. Takže follow up kampaně se bude jmenovat: Kytky v nouzi.
Petr Čech (Havas)
Kytky v popelníku mi podvědomě evokujou eklhaft - je to něco jako chlemtat vodu z kýblu nebo jíst šroubovákem - jde to, ale je to divný. Výsledkem je atmosférické cosi.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Tohle je ten pravej upcycling! Vivat. Krásnej nápad. Tohle mi příjde po dlouhý době smysluplný. Stronbow dostává zlatej popelník.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
2. Opravdové ovoce pro Jupí
Značka ovocných sirupů Jupí od Kofoly má nové příchutě inspirované slavnými koktejly. Kampaň na jejich propagaci se rozhodla postavit na technice klasické animace. Kreativu kampaně vymyslela agentura Kaspen/Jung von Matt, o digitální sekci a komunikaci na sociálních sítích se stará Česká produkční.
V rámci kampaně vznikly celkem tři 25 sekundové spoty, které jsou provázané příběhem o spojování ovocných chutí. Natáčení se obešlo bez digitálních triků a loutky byly vyrobeny ze skutečného ovoce, což reklamu odlišuje od dnes standardně používáné 3D počítačové produkce. Spoty režíroval Michal Žabka ve spolupráci s produkční společností Eallin.
Vůči slovním hříčkám typu ‚na fotkách mám pecku‘ nebo ‚natrhu ti šlupky‘ jsem stoprocentně imunní, ale jinak mi to přijde celkem roztomilé, letní, hravé.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Nápad dobrej, je to vizuálně rozpoznatelný a většina slovních hříček netahá za uši. Jen to vložený demo působí jako pěst na oko. Jinak pecička.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Není to nic superobjevnýho, ale potěší to. Vidět poctivý řemeslo je vždycky příjemný. Takže za mně jednooký král tohoto týdne.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Určite to sirupy odkomunikuje lepšie ako fúzaté leto. Brrr.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Použít klasickou animaci se skutečným ovocem je myšlenkově chvályhodné... akorát to teda nevypadá ani moc dobře, ani moc chutně. Možná abstraktnější art direkci?
Martin Svetlík (Mustard)
Takhle by se to mělo dělat. Jen to demíčko kazí celkovej dojem. Navíc děti přestanou dávat pozor a nebudou vědět, co chtít po mamince.
Petr Čech (Havas)
Paráda! Konečně něco s patinkou, použít opravdové ovoce je v případě reklamy na poživatiny jednoznačný bonus. Je tam trochu přehláškováno, ale s tím se dá žít. Líbí se mi to.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Klasická animace ano, ale tento způsob vyprávění je už destilován potolikáté, že už tu máme místo pálenky čirou tekutinu bez chuti či zápachu.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
3. Děda by měl radost
Jihlavanka uvádí na trh novou variantu kávy crema, která v jejím portfoliu zatím chyběla. Kampaň na její podporu běží od poloviny května. Krémová Jihlavanka navazuje na dlouhodobý komunikační koncept značky „odměna za poctivou práci“.
„V kampani jsme se rozhodli navázat na tradici klasického českého designu, zejména ikonického nábytku a interiérových doplňků. V příběhu se ocitáme v rodinné truhlářské dílně, kde se nejen dbá na tradice poctivé rukodělné práce, ale kde je prostor i pro nové nápady a inovace. Přesně tak totiž chceme, aby zákazník značku Jihlavanka vnímal,“ popisuje kampaň manažerka značky Jihlavanka Anna Hořáková.
Základem marketingové komunikace je dlouhý 160 sekunový spot, který vypráví příběh rodinné dílny, v níž se věnují renovacím starého nábytku. Kampaň bude až do srpna k vidění v televizi na Nova a Prima Group. S novou Jihlavankou se budeme potkávat také přímo v místech prodeje, online i na sociálních sítích. Kreativu kampaně vytvořila Scholz & Friends, produkčně ji zajistila Armada Films a spoty režíroval Tomáš Řehořka.
Jihlavanka je mi sympatická takovou svou zvláštní nenuceností - myslím, že lidi, kteří se o tuhle značku starají, to dělají dobře. Z videa mám příjemný pocit, i když krkolomné sdělení ‚Tradičně nebo nově, vždy poctivě‘ zní jako věta z briefu, kterou by měl copywriter ještě trochu přelouskat. A vůbec, ta poctivost je strašně devadesátková!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Poctivý řemeslo, fortel, zlatý český ručičky. Poslední dobou mám pocit, že si o každou druhou reklamu zadřu třísku- a může to být natočený sebelíp.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Nevydržel jsem ani tu kratší verzi. Ale focuska z toho sentimentu musela řičet nadšením!
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
So slzou v oku spomínam na geniálnu reklamu Hornbachu s Emilom na schodisku. Trvá tridsať sekúnd a v jemných náznakoch vyvolá zimomriavky a chuť zavolať rodičom. Nalepiť na ňu komunikáciu o harmónii tradície a moderny by bola hračka. Jihlavanka sa tiež pokúša o emócie, ale je u toho zbytočne ukecaná a málo uveriteľná. Proste reklamne naleštená mordovačka, pocitovo dlhá ako Titanic, s neuspokojivým vyvrcholením v podobe komody zo Sconta.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Jihlavanka našla obrovsky silnej symbol kroužku od kafe - každej má svoji historii, každej je neopakovatelnej a spojenej s nějakou nostalgickou vzpomínkou. Tak proč je odstraňovat a kreslit tam nový barvou? Jak je snadný minout poklad!
Martin Svetlík (Mustard)
Zatímco doba se zrychluje, spoty se stále prodlužují. 2:40? To je dlouhý i pro biják, o netu ani nemluvě. Ale líbí se mi, že pánská jízda nepotřebuje alkohol a Jihlavanka Crema zase cukr. Protože život se dá osladit i romantickou hudbou.
Petr Čech (Havas)
Tradičně nebo nově? Tradičně. Jen pozor na stopáž, delší verzi jsem téměř nedokoukal. Kamera nicméně super.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Takovýhle příběh jsem už viděl v bledě modrém několikrát. Chybí tomu podle mě autenticita. Je to sice docela hezky natočené, ale já tomu prostě nevěřím.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
4. Klíště lásce nezabrání
Točená Kofola je letní tradicí stejně jako reklamy, které ji propagují. Kofola Československo tak i letos přichází s příběhem o lásce, již tentokrát málem zhatil nepatrný problém, ale nakonec si cestu stejně našla. Kreativu kampaně má tentokrát na svědomí kreativní studio Yinachi a její součástí je jak televizní spot, tak i in-store a off-trade komunikace.
Autorem kreativního konceptu je Karel Šindler, na myšlenku přišel s Robertem Peňažkou. Spot režíroval Robert Hloz v produkci Dawson. Celý projekt má za Yinachi na starosti Lucie Medunová. Manažerka značky Kofola Marcela Vuong slibuje „neotřelý a humorný příběh letní lásky“.
Otázky, samé otázky! Měla být scéna z ordinace reminiscencí na film Vesničko má středisková? Proč mi klíště na mužském přirození nepřijde vtipné? Proč odporné a infekční klíště spojovat s oblíbeným nápojem? Proč se všichni tváří tak perverzně? Proč jsou všichni úchyláci v reklamách zrzaví? Ok, zkusím najít něco pozitivního: je tam letní atmosféra. Make Kofola great again!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Geniální spot. Pardon, překlep. Genitální spot. Při představě klíštěte přisátýho ke koulím se mi opravdu chutě na Kofolu nesbíhaj.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Fajn, takže víme, jak se řekne klíště latinsky. Když už chci bejt edgy, tak ten pyj ukážu, mimochodem. A hlavně - kam se ztratila láska?
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Ako scéna z ďalšieho Troškovho Kameňáku dobré. Spĺňa všetky požiadavky – nie je ani trochu romantická a každý slušný Čech si v nej nájde reálie, ktoré dôverne pozná. Product placement je konečne menej otravný, produkt skoro nie je vidieť a nie je jasná ani jeho úloha v celom príbehu. Človek sa tak môže sústrediť na humornú zápletku, ktorá zároveň funguje ako potrebná letná prevencia pred napadnutím parazitom.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Zajímalo by mě, komu v Kofole přišlo jako skvělej nápad použít v kategorii nápojů jako hlavní lákadlo motiv klíštěte zakousnutého v pubickém ochlupení. A to už vůbec nemluvím o lásce na první oholení genitálií. Za mě docela robustní brand damage, gratulki!
Martin Svetlík (Mustard)
Erotika s happy endem Kofole sluší už od dob Nudapláže. Je fajn, že se klient nezaleknul plánování sexu na prvním rande, mydlení přirození na plný koule, ani hand jobu s klíštětem. Vykastrovali to snad jen logem v obraze. Každopádně erekce palce za casting kluka.
Petr Čech (Havas)
Starej dobrej ‚kofolí‘ esprit. Tentokrát tu máme méně usedlý a vlastně i docela vtipný příběh. Pro cílovku rozhodně cajk.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Kouzlo klasické Kofoly z nuda pláže bylo taktéž v jednoduchosti příběhu, který se odehrával v jednom prostředí. Ale abych nebyl puntičkář. Reklama je to milá a příběh funguje.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
5. Stěhování do většího
Hypoteční banka v kampani Vítejte v Hybánkově propaguje nejnovější nabídku produktů a služeb. Kampaň probíhá od května do srpna a pokrývá TV, OOH, sociální média, on-line bannery a YouTube. Speciální „site specific“ komunikace byla navržena i pro akvapark Aquapalace Čestlice. Kreativní koncept kampaně připravila agentura Saatchi & Saatchi Praha.
Kampaň představuje idylickou animovanou alegorii České republiky Hybánkov, ve kterém díky Hypoteční bance bydlí každý čtvrtý ve svém. Setkáváme se s rodinami Mladých a Chytrých a v budoucnu i s dalšími, kteří představují jednotlivé cílové skupiny a jejich potřeby na hypotečním trhu. „Po částečné vizuální evoluci jsme se s klientem rozhodli navázat na kreslený styl komunikace, kterým se Hypoteční banka odlišuje od své konkurence již mnoho let,“ říká Lucie Garbienová, account director z agentury Saatchi & Saatchi Praha.
Laskavá a všeobjímající - taková je nuda v Hybánkově.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Hybánkov? Jakože Hy-potéční Bankov? Jedinej nápad v tom celým a ještě úplně blbej.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Rodina Chytrých a rodina Mladých z Hybánkova? To určitě vymyslel kreativní ředitel Petr Tvořivý z agentury Nápadisímo. Kriste.
Martin Svetlík (Mustard)
Proč se to nejmenuje Kýčánkov? Nevkusné barvy typických českých obýváků, hrášková a meruňková, mluví za vše.
Petr Čech (Havas)
Hybánkov. Rodina Chytrých. Kdo tohle vymýšlí? Animace mi evokuje italské pornoanimáky s trpaslíky z počátku 90.let. Já vám nevím, tohle mě nenadchlo.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Tak já doufám, že se v Hybánkově v budoucnu objeví také rodiny Starých a Hloupých, aby byla pokryta celá škála obyvatel ČR. A nezdá se vám, že s námi reklama mluví, jako bychom měli iq kolem sedmdesáti?
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE
