V Cannes se rozdávali Lvi v kategorii Film Craft, ale na české práce se nedostalo. VMLY&R neproměnila ani jednu ze tří svých nominací. Zůstává ale jedinou českou agenturou, která své práce dostala na shortlist a další šanci má v kategorii PR. Grand Prix z kategorie Film Craft mají agentury Final Cut a Droga5 za kampaň pro noviny The New York Times. V soutěži Young Lions bohužel české týmy nedosáhly na první tři pozice v kategoriích Print ani Marketers.

Strv zavádí koncept „minimum wow product“

Strv

Čtveřice zakladatelů Strv na střeše kanceláří v pražském Karlíně. Zleva David Semerád, Pavel Zeifart, Lubo Smid, Martin Štáva

Čeští vývojáři mobilních aplikací Strv mění přístup k vývoji digitálních produktů. Místo přístupu minimum viable product (MVP), tedy spouštění produktů pro první zákazníky s minimální možnou funkcionalitou, zavádí vlastní koncept nazvaný minimum wow produkt (MWP), jinými slovy produkt, který je v době uvedení na trh nejen životaschopný, ale také dodaný ve správný čas, za správnou cenu a v potřebné kvalitě.

„Myšlenka posunu od viable k wow je jednoduchá a odráží současnou situaci na trhu, kdy i kvůli extrémně nízké bariéře přístupu ke kapitálu denně přibývá 10.000 digitálních produktů, většinou v pochybné kvalitě,“ přibližuje Milan Šemelák, čerstvý šéf strategie Strv, který se v minulých letech stavěl v O2 interní agenturu a pak tam šéfoval kreativě a značce. 

„Zákazníci i investoři už jsou kvantitou přesycení a očekávají podstatně vyšší kvalitu. Tu viable z podstaty věci nemůže nabídnout. Proto jsme změnili přístup k tvorbě digitálních produktů, a i když na rychlosti stále záleží, jdeme primárně po poctivém strategickém přístupu a kvalitním designu. Díky tomu přinášíme na trh správný produkt ve správnou chvíli a za správné peníze. Přirozeně se pak dostáváme ke klientům a zakázkám s vyšší přidanou hodnotou i rozpočtem a místo snadno nahraditelného dodavatele se stáváme strategickým partnerem,“ argumentuje Šemelák.

Milan Šemelák

Milan Šemelák

Nový přístup vidí vedení Strv jako jeden z faktorů růstu v minulém roce 2018. Za ten Strv vyrostl obrat o 35 % zhruba na 360 milionů Kč a provozní zisk EBITDA o 187 % zhruba na 55 milionů, přičemž stěžejní součástí byznysu bylo poskytování služeb pro americké klienty.

„Naše plány jsou postavené na dalším růstu. Nadále se zaměřujeme hlavně na americký trh a také na Londýn, kam jsme expandovali koncem roku 2018,“ uvedl Lubo Smid, který od začátku loňska řídí hlavní část firmy, jež poskytuje servis a konzultace klientům. Vedle ní pak funguje Strv Labs, vývojová část vedená Davidem Semerádem. V té se novým projektům věnuje 10 až 20 lidí, celkem má Strv kolem 180 pracovníků. Hlavní část firmy loni měla tržby 13,6 milionu dolarů, „laboratoř“ 2,5 milionu. Obě části firmy přitom přispěly k provoznímu zisku zhruba stejně.

Strv funguje od roku 2004 (původně pod názvem uLikeIT, později Strive), mezi její významné klienty patří Microsoft, Tinder nebo Hallmark. Novými klienty jsou cloudová služba Box, americké startupy z oblasti fintech Meed a Joust či americká pobočka japonského gigantu Itochu. Většina Strv sídlí v pražském Karlíně v budově River Garden, kde nyní expanduje a obsadí tak celkem už 4.000 čtverečních metrů kancelářské plochy.