Čeští dodavatelé oceňují, že maloobchodní řetězce dokážou prodat velké objemy, na druhou stranu se cítí být pod tlakem řetězců v oblasti vyjednávání cen, marží a bonusů. Novela zákona o významné tržní síle jim prý zatím nepomohla. Zjistila to agentura Focus ve studii Mapování vztahu velkých maloobchodních řetězců a jejich dodavatelů zadané Ministerstvem zemědělství. „Řetězce nás vlastně živí. Jsme na nich závislí. Nezávislý trh by nás neuživil. Negativní jsou nevýhodné obchodní podmínky a neochota jednat o lepších,“ uvádí jeden z deseti dodavatelů, kteří se účastnili hloubkových rozhovorů. Maloobchodní řetězce jsou pro dotázané firmy významným obchodním partnerem – dvě třetiny dodavatelů přes tento trh realizují více než 30 % své produkce, 42 % z nich i více než polovinu své produkce.
„Negativně vnímám nevyvážené podmínky, které u řetězců máme. Někde je to sice tvrdé, ale alespoň dodržují základní pravidla a dohodnuté věci. Jinde je to mimo rámec standardních norem a slušného chování - a to hlavně Kaufland a Lidl,“ myslí si další z dodavatelů. I další respondenti se s ním shodují, ochota vyjednávat platí prý hlavně pro Ahold, Globus a Billu. „U těch ostatních to je formou ‚ber nebo nechej být!‘ Negativně vnímáme, že nám diktují podmínky, a když my s nimi nesouhlasíme, tak nás do nich neustále tlačí,“ odpovídá jeden z dodavatelů.
„Dobré vztahy převažují, novela nic nezměnila“
Jako dobrý označilo 46 % dodavatelů svůj vztah s maloobchodními řetězci, vyloženě špatné podmínky ze strany dodavatelů cítí desetina dotázaných. V hloubkových rozhovorech se dodavatelé shodli, že se navíc vztahy s řetězci v čase zlepšují, a to v souvislosti se zákonem o významné tržní síle z roku 2009.
K jeho novele z letošního března je většina dodavatelů skeptická a její efekt je prý slabý. „Nekalé praktiky jako zadržování plateb a další skončily se zákonem o tržní síle. S novelou končí u většiny řetězců i bonusy a poplatky ze zadní marže, ale přesunuly se do tzv. přední marže, tj. o to se snížily netto ceny. Takže oni zůstali na svém,“ zhodnotil efekt novely zákona jeden z dodavatelů masa. Čtyři pětiny z dodavatelů si myslí, že novela zákona jim nepřinesla ve vztahu k řetězcům žádné změny. Desetině se podmínky při vyjednávání s maloobchodními řetězci zlepšily a 8 % dodavatelů to podmínky naopak zhoršilo.
České ministerstvo zemědělství zadalo agentuře Focus realizaci výzkumu, který měl prověřit vztahy obchodních řetězců s českými dodavateli. Výzkum nazvaný Mapování vztahu velkých maloobchodních řetězců a jejich dodavatelů byl proveden dvěma komplementárními metodami - hloubkovými rozhovory, kterých se zúčastnilo 10 středních nebo velkých dodavatelů do maloobchodních řetězců, a kvantitativním výzkumem mezi 164 dodavateli z různých segmentů. Cílem výzkumu bylo zjistit praktiky maloobchodních řetězců vůči dodavatelům a ověřit důsledky zavedení novely zákona o významné tržní síle platné od letošního června. Každý den v tomto týdnu vám Retailek přináší výsledky studie.