Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Sudová vína nekončí, ale dohled na ně zpřísní

Za falšování vína má hrozit pokuta až 50 milionů Kč, sudy získají identifikační pásky.

Víno. Foto: Profimedia.cz

Víno. Foto: Profimedia.cz

Sudové víno bude v Česku nadále prodejné. Sudy ale budou muset být označeny jednorázovou páskou s jednoznačnými identifikačními údaji o původu vína. Prodej sudových vín má dostat i některá další pevnější pravidla. Zavést by to měla novela zákona o vinohradnictví a vinařství, s jejímž návrhem dnes novináře seznámil ministr zemědělství Marian Jurečka z KDU-ČSL.

Novela zákona o vinohradnictví a vinařství vzbudila letos na jaře velký rozruch požadavkem, aby jako sudová mohla být prodávána pouze česká a moravská vína, a to pouze v provozovně samotného vinaře nebo vinotéce, se kterou má vinař smlouvu. Důvodem ke vzniku novely bylo údajně řešení problematiky černého trhu se sudovým vínem a současně implementace evropské legislativy, konkrétně nařízení o novém způsobu výsadby vinné révy. Podle kritiků však původní podoba novely de facto znemožňovala prodej sudového vína, a to i poctivým obchodníkům a vinařům.

Trhy a slavnosti mají výjimku

Současná podoba novely je výrazně méně striktní. Sudové víno může prodávat nejen jeho výrobce ve své provozovně, ale i ten, kdo jej poprvé uvedl na trh, tedy dovozce. Ten může k prodeji využít buď vlastní provozovnu, nebo provozovnu, které sudové víno přímo dodává. Všechny zmíněné provozovny musí být pouze registrovány v registru vinic vedeném Ústředním kontrolním a zkušebním ústavem zemědělským.

Sudy, z nichž se víno stáčí, musí být nově označeny páskou s identifikačními údaji, jejíž zbytek by měl na sudu zůstat i po jeho naražení. Teplota prostředí při skladování nebo nabízení sudového vína k prodeji nemá přesáhnout 15 °C. Z výše uvedeného pravidla však je přímo v zákoně zmíněna jedna výjimka, kterou je prodej sudového vína při tradičních pravidelných slavnostech nebo trzích. Zde bude možné sudové víno prodávat i při nedodržení zmíněné teploty a bez nutnosti mít pevnou provozovnu, platí ale povinnost o označení sudů páskou.

Novela nově zavádí také definici falšování vína s možnou sankcí až 50 milionů Kč. 

Česká a moravská vína mají logo

Logotyp Vinařského fondu slouží k označení českého a moravského původu vín

Logotyp Vinařského fondu slouží k označení českého a moravského původu vín

Jurečka také připomněl, že čeští a moravští vinaři mohou na etiketách i v propagaci využít nepovinný logotyp, označující originální původ českých a moravských vín. Logotyp propaguje ve své dlouhodobé marketingové komunikaci Vinařský fond. Ministerstvo zemědělství hradí podle Jurečky polovinu těchto marketingových aktivit. Ročně tak fondu přispívá částkou kolem 30 milionů Kč, v příštím roce by mělo jít zhruba o 35 milionů Kč. Logotyp představuje sklenku bez stopky v barvách české státní vlajky.