Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna za 1. a 2. týden 2021
- B&T: Když špatně vidíte, je to vidět (61 %)
značka: Lentiamo, klient: Maternia - Story tlrs: Maraton psaní dopisů (55 %)
značka: Amnesty International, klient: Amnesty International ČR - Lucky U, Mark BBDO: Dobré zvyky zvířat (40 %)
značka, klient: Fio banka - Začátek očkování, symbol plný naděje (40 %)
klient: Úřad vlády ČR - 30 let Aska (27 %)
značka: Asko, klient: Asko - nábytek
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 11 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Nemžourejte, nabádá Lentiamo

Lentiamo: Když špatně vidíte, je to vidět (B&T)

Lentiamo: Když špatně vidíte, je to vidět (B&T)
Český prodejce VašeČočky.cz se na sklonku roku 2020 přeměnil v Lentiamo a pod novou značkou se chce profilovat jako prodejce všeho, co souvisí s péčí o oči - kromě kontaktních čoček nabízí i dioptrické, sluneční a počítačové brýle a součástí jeho služeb je kromě e-shopu i kamenná optika. Se sloganem Když špatně vidíte, je to vidět plánuje pomocí kampaně oslovit nové zákazníky a představit se pod novou značkou, pod kterou působí na 13 ze 17 evropských trhů. Ústředním bodem kampaně je spot, který poběží v televizi do konce února. Režíroval ho Pavel Soukup, čerstvý držitel Emmy za internetový seriál #martyisdead, a hlavním motivem je mžourání. „To jsme si vybrali, protože je to ta nejpřirozenější lidská reakce na problémy se zrakem. Jednoduchá, jasná a zná ji úplně každý, kdo kdy potřeboval optiku. Kromě toho je nás v agentuře takových mžouračů plno, čili jsme vycházeli z velmi osobních zkušeností,“ popisuje kampaň Ondřej Peša, kreativní ředitel agenturního týmu B&T, který kampaň vytvořil. Pandemie zamíchala s plány, kde bude kampaň využitá. „Původně jsme počítali mnohem víc s venkovními plochami, především se citylighty a bigboardy. To jsme zatím odložili a většinu směřujeme do televize, rádia a digitálních kanálů. Doufáme ale, že budeme moci kampaň představit i v outdooru, protože pro ten jsou připravené opravdu netradiční vizuály od kreativního dua Wilhelm Kinga,” vyjmenovává Tomáš Bártek, marketingový ředitel značky Lentiamo.
Čistá práce, pěkně natočeno a vyfoceno. Oceňuji nenásilnou variaci na film Tenkrát na Západě.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Nápad dobrej, ale exekuce je taková prazvláštně „šprckózní“.
Jakub Hussar (Haze)
Hezký insight. Kreativní idea mne baví. A přesto mi to trochu drhne, tedy to vyprávění mi drhne.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Fór s mžourajícíma očima je fajn, ale proč Divokej západ? Je z toho najednou zbytečný pitvoření a ztrácí to na síle od prvního tónu hudby, kdy víte, že takový drama to nebude.
Ondřej Souček
Nápad super, ale ta kreativa mi radost pokazila. By se přece dalo využít mnohem lépe, i bez té jasné pointy. Však lidé nejsou úplně hloupí a není nutné v reklamě vše doříct do konce.
Pavel Jechort
Škoda, že to logo neprošlo větší úpravou. Vtipné je, že kdyby otočili symbol, tak to bude vypadat jako to mžourající oko v kampani. Samotný nápad na westernové oční přestřelky à la Clint Eastwood mě celkem baví.
Michal Šoller (Cognito)
Tohle mě skutečně pobavilo. Spot je výborně zpracovaný, pochopitelný a dává smysl i bez ostatních vizuálů (a vice versa), což se ne vždy podaří. Sázka na kvalitního režiséra se vyplatila.
Kryštof Mácha (McCann Prague)
A to se mi líbí. A moc. Jako slepejš cítím hluboké porozumění insightu. Takže, když se na vás mračím, nemaje brejle, mračím se, protože nemám brejle. Kapiš? A nebo taky ne. Ale tohle je pěkný. Vizuálně blízké Wesovi Andersonovi. Tak třeba příště bude v komunikaci i Bill Murray.
Petr Laštovka (VMLY&R Commerce)
Like it! Je vidět, že to má fresh nápad, bez spoileru i překvapivej konec a cool exekuci. Texty připomínají slogan jedný optiky ve Venezuele: Přijďte a uvidíte!
Manuel Prada (Comtech Can)
Neznal jsem VašeČočky.cz (a to nosim brýle) a Lentilky-kámo.cz si nezapamatuju. Spot si ale zapamatuju! Akorát budu hledat mojecocky.cz. Tedy polopatě - informace o přejmenování je totálně matoucí.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
2. Story tlrs pomohli Amnesty s dopisy

Amnesty International: Maraton psaní dopisů (Story tlrs)

Amnesty International: Maraton psaní dopisů (Story tlrs)
https://www.instagram.com/p/CInG1rPHwqS/
Maraton psaní dopisů obětem bezpráví funguje už přes deset let, široká veřejnost má tak možnost podpořit jedince v nesnázích. Organizace Amnesty International oslovila pražskou agenturu Story tlrs, aby letošní ročník udělali společně. Cílem je napsání a odeslání co největšího počtu dopisů českou veřejností na podporu konkrétních lidí. Úkolem Story tlrs bylo pomoci kampaň rebrandovat a vybudovat její příběh, aby byla srozumitelnější pro širokou veřejnost. Bylo potřeba vymyslet sjednocený (ucelený) koncept komunikace a příběh, který akce doposud postrádala. A to vše tak, aby ho Amnesty mohla používat i v následujících letech. Nejdůležitější byla srozumitelnost, atraktivita - obojí snadno aplikovatelné na sociální sítě. Kreativní tým v čele s Janem Lesákem se nakonec rozhodl aplikovat minimalistický motiv obyčejné tužky ve tvaru klíče, která odemyká vězeňská pouta.
Nemám ráda kampaně, u kterých musí autoři sáhodlouze vysvětlovat myšlenku a princip. To však není tento případ.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Pokud byla klíčovým kritériem srozumitelnost, nejsem si jist, zda se podařilo dosáhnout kýženého výsledku. Osa maraton - klíč - tužka - pouta je nesourodá a komunikačně mírně dezorientující směska.
Jakub Hussar (Haze)
Jsem určitě starej a asi i blbej. Koncept dopisu jsem pochopil (ručně psané dopisy miluju), ale v kampani mi to nedoteklo. Mechanismus je složitý a tužka jako zámek, to taky není příliš třeskutý nápad.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Mám klíč a ukazuju klíč. Škoda. Amnesty je super klient, ale tentokrát to je slabý jako dětskej čaj se šmoulí jahůdkou.
Ondřej Souček
Je to fajn, ale na první signální by mě to za a) netrklo, za b) bych nepochopil mechaniku.
Pavel Jechort
Nápad tužky je fajn, horší je, že jsem si jí nevšiml. Přesněji jsem ji registroval, až sem si přečetl, o čem ta kampaň je, a pak teprve hledal na vizuálu tužku. Po vizuální stránce se mi ta jednoduchost líbí, ale ještě bych to zjednodušil a tužku nechal tužkou bez klíčového kabátu.
Michal Šoller (Cognito)
Vítěz této Katovny. Jednoduché, elegantní. Jasná message, krásné zpracování. Digitál využitý do mrtě. A jde to i bez písničky.
Stanislav Pluháček (Better)
Tohle je hezké. Klíčový vizuál sice tolik nefunguje v menších formátech, protože tužko-klíč je moc malý a na první pohled nejde poznat, že jde o tužku, ale jinak nápad super. Jistě by se z toho ale dalo vymáčknout mnohem víc než jeden vizuál a jedno video s influencery kteří se natočili na mobil. Taková povedená rychlovka.
Kryštof Mácha (McCann Prague)
Ano, je to charita. Ale dobrý to je. Moc dobrý. Kreativně zase jednoduše geniální. A doufám, že to všechno bude mít smysl. Díky!
Petr Laštovka (VMLY&R Commerce)
Klíčem ke svobodě je obyčejná tužka – tak proč vypadá tak neobyčejně? Exekuční řešení s pisátkem ve tvaru klíče sdělení spíš komplikuje. Ale jinak je to celý moc fajn.
Manuel Prada (Comtech Can)
Kampaň mě baví. Jsem zvědav na výsledky. A je mi líto těch, co nebyli vybráni... A prosím, na webu můžou být klidně o něco větší písmenka.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
3. Fio pokračuje se zvyky zvířat
Fio banka se začátkem nového roku přináší pokračování své reklamní kampaně, kde představuje dobré zvyky ze zvířecí říše, které porovnává se svými dobrými zvyky v bankovním světě. Letos se diváci dozví něco nového o bahamských prasátkách, hroších obojživelných nebo raku poustevníčkovi. Zvyky zvířat doplňuje hraná část, která určitými podobnostmi a odkazy propojuje obě části. „Zvířátka v reklamě se nám osvědčila, a proto jsme v nich chtěli pokračovat i v dalším roce. Nechceme ale diváka nudit a také chceme, aby se třeba dozvěděl něco nového. Proto mu zábavnou formou představujeme další dobré zvyky ze zvířecí říše, u kterých věříme, že díky příjemné nadsázce zaujmou. Zvířecí část s lidskou propojujeme hlavně slovními hříčkami, které si třeba divák uvědomí až na několikátý poslech. I díky tomu věříme, že se spoty neokoukají. Navíc nových zvířecích zvyků máme několik a divákům je budeme dávkovat postupně. Scénky s herci jsme zachovali, stejně jako komentář Zbyška Horáka, který spotům dodává až dokumentární charakter,“ míní Jan Bláha, obchodní a marketingový ředitel Fio banky. Hlasy zvířat mluví Braňo Holiček. Konceptu, který vznikl v agentuře Mark BBDO, se Fio drží už třetí rok. Aktuální upravené reklamy jsou dílem agentury Lucky U. Hrané části režíroval Tomáš Bařina.
Zvířátka jsou vždycky roztomilá, ale ty oslí můstky, ty oslí můstky!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Tenhle koncept mi nikdy neseděl. Je to úplně mimo.
Jakub Hussar (Haze)
No, pořád lepší, než Kohákovy kozy. Jenže z těch zvířat je jen gimmick bez pokusu o nějakou vnitřní logiku. Bahamská prasátka s čuchem na pláže a manžel tláskající v posteli syrečky. Borrowed interest jako prase.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Otevřeně říkám, že tenhle koncept se mi nelíbí od začátku. Jede po dvou kolejích a produkt a příběh jsou násilně spojené. To se nejvíc projevuje v copy. Zaměřte se na to, co se říká v prvním spotu. Jak se šroubuje slovo po slově a drhne to, drhne moc. To znamená, že Fio by měla přijít s novým a čerstvým konceptem. Další spoty v tomhle stylu budou jenom tortura.
Ondřej Souček
Docela dobré. Sice tam chybí USP (čich za něj nepovažuju), nebo RTB, ale co už.
Pavel Jechort
Bavilo mě to dřív a baví mě to dál.
Michal Šoller (Cognito)
Pokračování v konceptu hodnotím kladně. Koncept samotný už ne.
Stanislav Pluháček (Better)
I když pominu velmi zastaralý vizuál, tak ani ten nápad „zvířata vs. lidé“ jsem moc nepochopil. Vyhodil bych záběry zvířat a jednoduše zkombinoval voiceover o zvířatech s vtipnými scénkami lidí (i když to už jsem někde viděl) a mohlo by to být tak vtipné, jako to asi připadalo tvůrcům při prezentaci konceptu.
Kryštof Mácha (McCann Prague)
Syrečky já ne e. Víte. Takže jsem ta pani, otáčím se a spím dál. Vlastně ne, to bych toho druhýho hnal z postele. Takže u mě tohle nepochodí, no. Nezlobte se, prosím.
Petr Laštovka (VMLY&R Commerce)
Ne všech zvyků je dobrý se držet. Třeba toho old school carouselu hned na začátku. Navíc lidská část spotu nesmyslně odkazuje spíš na příměr ke zvířatům, a ne na message. Muž se syrečky tak působí víc jako prasátko než jako člověk, co má nos na dobrej deal.
Manuel Prada (Comtech Can)
Kampaň, která na pozadí vzdělává, mě bavila, hodně jsem tomu odpustil. Bahamská prasátka a čuch na pláže je už ale dezinformace. A omlouvám se, klidně to napíšu veřejně. Fio banka má tak nevkusnej korporátní styl, že bych si tam neudělal účet, i kdyby mi platili.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
4. Wolkerovy verše k očkování zvou
Tuzemské televize začaly o vánočních svátcích vysílat spot na podporu očkování proti nemoci covid-19. Jde o první aktivitu vzešlou ze spolupráce, kterou Úřad vlády navázal s profesními organizacemi poté, co zrušil řádnou zakázku na komunikační kampaň ohledně covidu. Navazuje na dodávku první vakcíny, která do Česka dorazila. Spot běžel od 26. prosince na komerčních stanicích Nova a Prima, o den později startoval na obrazovkách veřejnoprávní České televize. Poetickou formou oslavuje momenty, které nám všem chybí, a hlavně naši schopnost vše zvládnout a konečně žít tak, jako vždycky. Pracuje s úryvkem z básně Jiřího Wolkera Jitřní píseň, který pro spot recituje Jan Přeučil. Využívá momentu, kdy v těchto dnech Česko zahajuje očkování, a symbolizuje tak naději a přechod do další fáze boje s covid-19. „Jedná se o týmovou práci lidí zapojených do iniciativy, která nabízí státu zdarma pomoc s přípravou kampaně na podporu očkování. Spot začal vznikat ještě před založením iniciativy, nicméně podíleli se na něm někteří lidé, kteří jsou do iniciativy zapojení. Nejedná se však o spot, který by byl součástí masivní kampaně na podporu očkování. Ta by měla vzniknout v příštím roce 2021,“ uvádějí tvůrci. „Všichni, kteří jsou zapojeni do iniciativy dohodly na tom, že nebudeme poskytovat informace o konkrétních tvůrcích spotu. Kreativa spotu byla zpracována pro bono, hrazená byla pouze produkce, a to agentuře Procoma, která spot vyrobila,“ sdělila mluvčí iniciativy Pavla Mudrochová. V prvních lednových týdnech roku 2021 ve spolupráci s profesními organizacemi probíhá hackathon, z něhož vzejde strategie pro masivní kampaň na podporu očkování a tu nabídnout zdarma státu.
Neurazí, nenadchne. Spíš jen tak prošumí.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Určitě lepší než předešlé otřesné očkovací kampaně. Koňská dávka patosu s ohledem na cílovky není na škodu.
Jakub Hussar (Haze)
Nejcennější je, že tenhle kus vládní komunikace aspoň neuráží. Kam jsme to dovedli, když mám radost, že státní kampaň není ubohá...
Míla Knepr (Contagious CZ)
Šťastní lidé a poezie. Vždyť se stačí očkovat, a bude to jako dřív. Všimli jste si, že v první vlně se volalo po změně v našem chování? Říkalo se, že je to šance pro lidstvo. Teď je slyšet jenom „ku..a, ať je to pryč“. Po nějakejch hlubších myšlenkách teď neštěkne ani pes. Očkování nás vrátí do šťastných dní konzumních, tak to je a spot to moc hezky doručuje.
Ondřej Souček
Cože?! Tohle stojí proti dezinformacím? Tohle platíme z naší kapsy? Jakože ne na vše je poezie ta správná odpověď.
Pavel Jechort
Co má ta kampaň za cíl? Rýmy mi nepřijdou na toto téma vhodné, ale jestli to mělo k Vánocům nahodit nějakou emoci, tak ok. Pochopil bych i to, že nebyl čas, a tak je to slepenec záběrů z fotobank. Nešťastné je, že musíte čekat půl minuty, abyste se dozvěděli, na co je to vlastně reklama, a jelikož to není moc zábavné, tak tu půlminutu nikdo nevydrží. Dozvím se, že se začínají očkovat senioři, ale kde se dozvím víc informací? Takže cíl kampaně je se asi pochlubit, že přišly vakcíny. I to chlubení lze udělat lépe.
Michal Šoller (Cognito)
Takový Budvar mixlý Kofolou. V osmé vteřině rouška, v desáté zdravotník. Pak zase Budvar, Kofola, přidává se Kamzík a na závěr se pojďme naočkovat. Vím, co se tím snaží říct. Ano, je to pěkně natočené, copy je jasné (však je to od Wolkera). Asi proč ne. Bold to není a tedy nepřesvědčí.
Stanislav Pluháček (Better)
Takhle narychlo a pro bono se samozřejmě nedají očekávat zázraky a „ulehčení“ editem z videobankových záběrů se zde tedy dá asi prominout. Ve spojení s básní jsem sice do poslední chvíle nevěděl, jestli nejde o reklamu na český turismus, ale jako nějaké rychlé vykopnutí, po kterém bude následovat skutečná kampaň, neurazí. Nicméně na jasné zaujetí a motivaci lidí k očkování by to chtělo trochu víc.
Kryštof Mácha (McCann Prague)
„Kdo to dělal? No ták, nestyďte se. Jména? Dostali za to očkování??“ Jsem rád, že vzniklo něco lepšího, než bylo to něco s tou injekcí, víte co. A tak to asi zatím stačí. Uvidíme, co bude dál. Jsem zvědavý na výstupy z hackathonu. Aby z celého očkování nebyla nakonec jen ta kampaň. He he he (trpký smích).
Petr Laštovka (VMLY&R Commerce)
Místo vizuální poetiky je to pár stockových videí pokupě. Pod kůži se spot nedostane, snad píchne s očkováním.
Manuel Prada (Comtech Can)
Je to smutný. Proletář Jiří se obrací v hrobě. Jeho poválečná báseň slouží jako reklama na očkování neschopné buržoazii.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
5. Asko má 30 let a chce víc do televize

Venkovní reklamní formáty nábytku Asko

Venkovní reklamní formáty nábytku Asko
Prodejce nábytku Asko v rámci velké změny své marketingové strategie začíná intenzivněji komunikovat v televizi. Místo desetivteřinových spotů nasazovaných od čtvrtka do neděle bude Asko nově využívat formát o stopáži 30 vteřin, vysílaný v průběhu celého týdne. Pouze výjimečné akční nabídky budou komunikovány v původním formátu i čase. Dosud Asko využívalo jen televizi Prima (a na Slovensku Markízu), nově firma bude nasazovat svou reklamu také na Nově. „Zároveň jsme chtěli být i díky spotům okamžitě a jasně rozpoznatelní od konkurence. Celou televizní komunikaci proto bude doprovázet podkresový chytlavý song, jehož plná verze bude v třicetivteřinových spotech, v desetivteřinových akčních spotech pak zazní jeho útržky,“ vysvětluje televizní strategii marketingová ředitelka Andrea Štěpánová. Kreativa spotu vznikla inhouse, produkci obstarává agentura Knowworks.
Připadá mi, že tady chtěl někdo napodobit úspěch vlezlé zpívané kampaně konkurenta XXXLutz. Ale bohužel zůstalo jenom u přání. Zůstala jen ta vlezlost. I trapnost se musí umět dávkovat...
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Lowcost z toho přímo stříká. Rádoby-rozjuchané žoviální čůčo, ze kterého se mi kroutí útroby trapností.
Jakub Hussar (Haze)
Je to marný, je to marný, je to marný. Nějak mi to připomíná devadesátkové „jsme veselé a hravé“. Hlavně to rozjet v každém věku.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Asko, vy věříte, že jediní lidé, co k vám chodí, jsou stupidní padesátnice žijící v komformních oblacích let osmdesátých, že jo? Ale i pro takovou cílovku se dá udělat pěkný spot, kterým vytřete zrak jakémukoliv reklamnímu katovi, ať oficiálnímu nebo samozvanému. Teď přemýšlím, jestli jsem to třeba jenom nepochopil. Když jsem viděl poprvé Pulp Fiction, byl jsem zhrozený z toho násilí a nechápal jsem, že se v první řadě kina nějaká dvojice směje, až se za břicho popadá. Třeba budu jednou říkat. „Jo, když jsem poprvé viděl ten spot na Asko, byl jsem úplně vystrašenej z tý stupidity.“
Ondřej Souček
Leda že závodíte s tím barákem s červenou židlí, jinak si nedovedu představit, co vás k tomu vedlo. Vždyť i ten nábytek snad nepatří mezi vaše nejlepší kusy. Pánev, na kterou pán hraje, je ošoupaná, stará tak 40 let. Nižší míru aspirace lze najít těžko.
Pavel Jechort
Je to celé chaotické, nehezké, laciné, typograficky nesourodé. Ale abych nebyl jen negativní, tak nějaké pozitivum. Ehm, no,... Už vím, je fajn, že bude menší záplava letáků.
Michal Šoller (Cognito)
“Co by se nám tak mohlo jen rýmovat s Asko. Hmm. Asko, bez Aska, o Asku… z Aska, láska. Hotové, deme dom.” Omlouvám se, ale takto opravdu ne. O vizuálu pro print a OOH se nebudu raději rozepisovat.
Stanislav Pluháček (Better)
Jestli něco nechci už nikdy slyšet v reklamě, tak je to písnička o firmě a jejích produktech. Chápu, že cílovce se to asi bude líbit, ale písnička není dostatečně otravná, krátká ani chytlavá na to, aby se někomu vryla do paměti, takže pokud nepoběží v televizi stopadesátkrát za den, tak si ji nikdo nezapamatuje a celý spot vyšumí do ticha. Láska z Aska měla na mnohem víc.
Kryštof Mácha (McCann Prague)
No, je to barevné, hýbe se to a je to na pokračování. Jasně, jako propagátor různých chytlavých songů v reklamě jsem samozřejmě rád, že hraje Asko na mou strunu. Ale třeba nejsem cílovka, takže si v hlavě dál zpívám něco jiného. Tak snad příště.
Petr Laštovka (VMLY&R Commerce)
(L)Asko, už ti není 20 let, už ti není ani 25… Třicítka určitě nepřinesla hit, ale není to… bez zvuku tak špatný. Taková reklamní lidovka. Ale jestli na věku nezáleží, proč mít 30 přes celej billboard?
Manuel Prada (Comtech Can)
Asko, Asko, ty má lásko! Je vždy radost, když verše Tvé plynou, básníci jistě pak závistí hynou.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Linda Bartošová už nebude moderovat Spotlight

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu

Lenka Černá: Economia je na cestě k zisku. Respekt byl stát ve státě

Čestmír Strakatý bude pro CzechCrunch uvádět nový podcast o moderním Česku
