Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 24. týden 2017
- Kaspen/Jung von Matt: Na párek si dám (33 %)
značka, klient: Spak - Triad: Nejepičtější ovocný fight (29 %)
značka: Mirinda, klient: Pepsi - Mark BBDO: Budoucnost podle vašich přání (26 %)
značka, klient: E.on - Zaraguza: Brzo roztáhneme křídla (24 %)
značka, klient: Mall.cz - Outbreak: Vyzkoušejte, co se tak dobře poslouchá (22 %)
značka, klient: Letiště Praha
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 10 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Kečup nebo hořčice (33 %)
Značce grilovacích omáček Spak právě začíná sezona, proto podpořila už rozjetou jarní kampaň postavenou na příbězích svého zakladetele Hanse Petera Spaka letní vlnou a to hlavně v onlinu. „V létě řešíme dlouhodobý životní problém co vlastně patří na párek. Kečup? Horčice?“ říká s nadsázkou Luboš Jahoda z agentury Kaspen/Jung von Matt, jež kampaň pro Spak vymyslela.
Součástí kampaně je i retro klip „Na párek si dám“, který vzniknul s režii Marka Partyše a v produkci Bistro Films. Klip budeme potkávat na YouTube a na bannerech po českém internetu celé léto.
Ve snaze zodpovědět zásadní otázku, zda kečup nebo hořcice, nám Spak v rámci kampaně představuje recepty na čtyři originální Spak hot-dogy, které lze ochutnat i na různých eventech (lokálních food festech, autoshows), kde bude přítomný partnerský Tommys Food Truck.
Tohle je takový halucinogenní mix všeho. Je tu retro, divnohudba (za mě trochu protivná, připomíná mi Nightwork), vizuální a jazykové fórky, nafukovací bazén, stříkací pistole. Celé je to trochu úchylné a nevkusné, což byl ale jistě záměr. Věřím, že pár lidí to osloví.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Pěkná produkce a provedení ale bohužel velmi průměrné myšlenky.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Ten krátkej recept je v pohodě. Nikterak originální, ale dostatečně mausvotring. Ale ten rozjuchanej videoklip mi trochu kazí chuť a dezorientovanýho pana Špaka je mi až líto.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Prý se to ‚pohybuje na hraně naprosté šílenosti, nebo geniální blbosti, kterou si lidé budou mezi sebou posílat pro pobavení.‘ Škoda, že se v produkci neduplo malinko víc na plyn a nepřepadlo to z té hrany do druhé kategorie. Dal jsem si to sice pětkrát a pořád dobrý, ale ne každý je asi takový gurmán...
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
No, tak písnička pěkná a osmdesátkové provedení taky, ale mně tam chybí silnější koncept.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
‚Urobme čo najdebilnejšie video a dúfajme, že si ho ľudia budú sami zdieľať medzi sebou, len tak, pre pobavenie.‘ Stelesnenie klasickej snahy kreatívcov o ‚WTF‘ a ‚DADA‘ efekt, ale prestáva to byť zábavné asi tak v dvadsiatej sekunde. Aj keď je to pekne štylizované a natočené.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Znáte ten pocit, kdy se čas tak strašně moc vleče, že jedna minuta je jak nekonečno? Tak ho ještě znásobte třema a získáte velmi přesnou představu o tom, jak působí tříminutový spot od Spaku. Špatný rytmus, kostrbatá logika a navrch slabá stylizace. Třikrát achjo .
Alena Oswaldová (Nestlé)
Co na párek si dám, abych zas neskončil sám… To mě pobavilo. A to jsem párek v rohlíku v životě neměl. Ale tři minuty jsou prostě moc. I nová hymna pro Cheerios je třikrát kratší.
Petr Čech (Havas)
Od kampaně Got milk?, kde zářil úchvatný White Gold, jsou v tomhle absurdním žánru jenom šumaři. Ale co už. Bavte nás!
Jan Javornický
Svíjím se trapností. Ta písnička je příšerná, exekuce pajdá na obě nohy... tohle nezachrání ani toporně arytmický pan Spak.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
2. Youtubeři pro Mirindu (29 %)
Komička Evelyn a gamer Smusa jsou nově ambasadoři limonád Mirinda z portfolia Pepsi, každý zastupuje jednu z nových příchutí. Evelyn si vzala pod křídla ananas a Smusa meloun. V kampani s názvem Nejepičtější ovocný fight jde o to, která příchuť se udrží na trhu a bude se dále prodávat, rozhodovací hlas dostanou spotřebitelé. Oba youtubeři se v desetidílném seriálu stylizují do role superhrdinů Smelouna a Ananaselyn a jejich úkolem je bojovat za svou příchuť. Celá kampaň vyvrcholí v polovině července finálním soubojem Smuse a Evelyn, při němž se rozhodne, která příchuť zůstane.
Kreativu kampaně zacílené na mladé ve věku 14 - 34 let vytvořila agentura Triad. Pro její šíření využila brandované kanály Mirindy na sociální sítě Facebook a Instagram, ale také Google search, síť AdForm a vlastní kanály youtuberů.
Creativním leaderem kampaně byl v Triadu Michal Pivarči, art directorem Tomáš Paichl, stratégem Rado Jankovič, account managerkou Tereza Stará a social media managerem Jakub Šustek.
Evelyn působí, že má všechno na háku - a já osobně ji žeru! Snaživého a přehnaného Smusu už moc ne, a koncept superhrdinů by měl být být zakázán napříč všemi kreativními agenturami. Ale mladým lidem se to asi bude líbit.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
To by mohlo být super na způsob mohl bych být světový šampión Formule 1... prostě jeden nikdy neví a vám všem okolo je to ukradený. No, asi jen pro dospívající...
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Asi nejsem cílovka, ale jediný, co jsem si odnesl z těchle celovečeráků je, že když budu pít Mirindu, budu mít 200kg a cukr mi vyleptá mozek z hlavy. A to asi neni to, co mi tím chtěli říct.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Jo, takže to první, co vidim je holka, co pije Mirindu a učí mě zakrýt druhou bradu. (A to není bodyshaming)
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Tohle by mohla být stejně dobře antireklama na softdrinks. I když by to mohlo bejt vtipnější, je to jinak dobře trefený. Vítěz týdne.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Dve limitky, ktoré môžu byť každému ukradnuté. Jednu z nich môžete zachrániť, aj keď vám to môže byť jedno. Ako na toto niekoho namotať? Toto bude jedno z tých lepších riešení, aj keď mne osobne sa pri takom obsahu robí nevoľno a v ústach sa pohrávam s kyanidovou kapsličkou.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Dobrovolně jsem strávila 10 minut s YouTuberama. Wow, kampaň na Mirindu mě očividně baví! A vlastně mě i zajímá, jak to s tou ananasovou příchutí dopadne...
Alena Oswaldová (Nestlé)
Jůheláky nahradili jůtubeři. Dětem se to asi líbí, já bych tomu ale páčika nedal.
Petr Čech (Havas)
To je taková superhrdinská nuda, že pokud vás tohle baví, komiksové příběhy Harveyho Pekara o tom, co se stane, když si s nákupem stoupnete ve frontě na pokladnu za starou židovku, vám způsobí epileptický záchvat a na několik let noční pomočování.
Jan Javornický
Když jde tlusté do tenkých (doslova), zjistíme, že youtubeři mají před kamerou značné limity. Kamera evokuje studentský film, herecké výkony též. Že by poddimenzovaný rozpočet? Superhrdinský crossover příchutí je vynikající nápad, ale chtělo by to napříště dotáhnout. Na všech frontách.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
3. Energie pro všechny (26 %)
Začátkem června spustil E.on novou kampaň za účelem posílit známost značky v ČR. Cílem kampaně je dát lidem vědět, že není jen dodavatelem komodit, ale že zároveň poskytuje další energetická řešení například pro elektromobilitu, fotovoltaiku a další.
Jedná se o lokální kampaň, která bude k vidění až do listopadu. Nyní začala v televizi a postupně se rozšíří i do outdooru, tisku a na internet. V další fázi bude kampaň z image rozšířena i o propagaci kontrétních produktů. Kreativu kampaně vytvořila agentura Mark BBDO. Spot režíroval Ken Karpel v produkci Target Pictures.
Když podobné spoty projdou Škodovce, proč by nemohly projít Eonu? Nic nového pod sluncem, hezké záběry, docela příjemný voice over. Teda až na ten fádní claim - Budoucnost podle vašich přání. Ne asi!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Proč?
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Nuda bez energie na energetickou společnost. A strašně složitej VO navrch. Zív.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Máme energii být jiní, takže natočíme něco úplně normálního. Ale je to něco pěkně normálního. Berme tenhle spot jako důkaz, že klasickým reklamním spotem člověk ostudu neutrhne. A neutrhnout si ostudu (minimálně tento týden) není málo.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Říkal jsem si, co je na tom technicky špatně a on tam ve dvou záběrech nsmyslně zrychlí obraz. Je to mým přehrávačem anebo se za tím skrývá myšlenka ze střižny?
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Generická generickosť, fotobanka, nuda.
Tomáš Hrábek (Symbio)
V Eonu mají prý energii být jiní. Ale očividně nemají agenturu, která by dokázala napsat alespoň trochu jiný scénář reklamního spotu. Takže se zhruba po bambilionté setkáváme s holčičkou, která nechce usínat po tmě, maminkou, milující hodně tepla a tatínkem, který si chce hrát. A mě už ta nicneříkající stereotypizace vážně unavuje...
Alena Oswaldová (Nestlé)
Typickej spot, co vyhraje u klienta, ale u lidí ne. Vždyť co si z toho pamatujete? Maximálně že novýho golfa můžete strčit do zásuvky.
Petr Čech (Havas)
Lepší být devadesátý sedmý v řadě, ale udělat to dobře, než převléknout libovolného youtubera za Mr. Elektrona.
Jan Javornický
Hezká reklama na nový elektromobil od Volkswagenu. Oh, wait...
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
4. Holubi vs. Mall.cz (24 %)
Mall.cz spustil novou, dlouhodobou kampaň, kterou připravila Zaraguza. V prvním týdnu ji zahájil nebrandovaný teaser. Ústřední roli mají v klipu i celé komunikaci tři animovaní holubí hrdinové, kteří propagují svůj nefunkční e-shop vrkuuu.cz, jež se snaží Mall.cz konkurovat. Hlavním cílem kampaně je posílit image e-shopu a zábavnou formou komunikovat výhody, jež svým zákazníkům nabízí.
V další fázi kampaně nyní Mall.cz v sérii spotů prezentuje své hlavní benefity. Reklamy běží jak v televizi tak online, doplňuje je komunikace na sociálních sítích a display reklama, holubí partu pak můžeme potkat i v outdooru. Kampaň vznikla v Zaraguze pod kreativním vedením Petra Michalky, produkci zajistilo slovenské Alien.
Holubičko skákavá, tak tady vůbec nevím. Se svou holubičí povahou se nechci pouštět do nějaké sáhodlouhé kritiky, nevím, co je tu špatně, ani dobře, ale další video si dobrovolně nepustím. Trochu mě z toho bolí hlava, ovšem vysloveně trapně mi není. Žádnému kreativci pečeni holubi do huby sami nelítají, že.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
No, nemám moc, co říct ... tak pojďme zkusit nějaké roztomilé zvíře? Stalo se. Holubi? Proč holubi? Hrůzu nahánějící špinaví bastardi? Cože? Spojení s Mall nemůžu najít už vůbec.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Mall má širokou nabídku produktů, ale my ho porazíme díky širokému rozpětí. Hm, na takovýhle sdělení jsou i sebevtipnější ptáci krátký. Tohle je promarněná příležitost a až dojdou dvojsmysly z ptačí říše, budou mít po ptákách. Škoda.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Tady někdo zapomněl, že jsou v reklamě jsou i jiné hodnoty než kreativita. Třeba úcta k inteligenci publika. Nebo přínos, který přinese práce klientovi...
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Tohle mi nechalo v hlavě pěknej klovanec. Oni rozjeli kampaň na něco, co ještě nefunguje? Chápu to správně? No, to by se mohlo objevit na Fuckup nights. To bude hezkej příspěvek.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Postaviť si konkurenciu a až skrz ňu komunikovať samého seba mi príde ako dosť veľký oblúk. Holuby ako stá variácia na generické ‚comic relief‘ postavičky z animákov oslovia asi hlavne deti.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Netřeba komentovat - skóre 44 like vs 43 unlike na Mall.cz YouTube kanálu mluví za vše.
Alena Oswaldová (Nestlé)
V Mallu si asi řekli, že když Alza má hrdinu, my budem mít antihrdiny. Což o to, teaser vypadal slibně. Jenže takový Český sen končí vždycky stejně. Velkou deziluzí těch, co na to nalítli.
Petr Čech (Havas)
Tolik práce za tím je, a přitom taková blbost, co?
Jan Javornický
Hle - chudý příbuzný křečovitých amerických animáků. Jestli to mělo bejt vtipný, tak jsem se nezasmál. Ani jednou. Omlouvám se.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
5. Zaměstnanci Letiště Praha rapují (22 %)
Letiště Praha oživuje dva roky starý komunikační koncept Měníme letiště pro vás, v níž se zaměřuje hlavně na rostoucí počet českých cestujících. Aktuální kampaň má podtitul Vyzkoušejte, co se tak dobře poslouchá. V rámci obnovené kampaně vznikla série tří spotů zaměřených na hlavní služby letiště, samotní zaměstnanci v nich zpívají a rapují o parkování, možnostech stravování i letištních informacích.
Kampaň poběží v online do srpna a naváže na ni také verze pro rozhlas. „Klíčovými atributy změny, kterou chceme také aktivně komunikovat, jsou přátelskost, vstřícnost a dostupnost našich služeb a celkového prostředí Letiště Praha,“ říká Jakub Puchalský, ředitel korporátní a marketingové komunikace Českého Aeroholdingu. Kreativu kampaně vymyslela agentura Outbreak, spoty byly natočeny v režii Jana Látala a produkci obstarala MasterFilm.
Už titulek ‚Zaměstnanci zpívají a rapují za lepší Letiště Praha‘ předvídal, že půjde o hudební a vizuální masakr. Nakonec jsem byla překvapena - myslela jsem si, že to bude ještě o něco horší. Ti rapující mužové na parkovišti mě až skoro dojali. Obecně si myslím, že si zaměstnanci letiště užili při natáčení hodně legrace. A to taky není málo!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Zaměstnanci jsou rozhodně tou nejlepší součástí - podařilo se jim to skvělě. Není to špatné ... ale opravdu je tou velkou marketingovou myšlenkou za tím vším lepší jídlo, lepší služby?
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)
Po zhlédnutí tohodle paskvilu mi moc do zpěvu neni. A tuplem už tam nezaparkuju ani nepoobědvám, protože tuhle príma partu zpěváčků už nechci nikdy vidět.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)
Ne, ne, ne... Tohle prostě nejde dokoukat. Dokud se v reklamě jenom rapuje, okej. Dokud necháváme mluvit zaměstnance (páč autenticita, žejo), není to sice zajímavý, ale je to důstojná nuda. Když ale nutím nebohý zaměstnance rapovat ještě takhle špatný věci... pro to nemá čeština výraz.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Při sledování těchto klipů mě začal bolet zub. A já tu osmičku chápu. Zvláště ten konec, když si zaměstnanci dávají high five, je trýznivý.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Tá úľava, ktorú musí človek z agentúry zažiť po meetingu, kde klient kúpil rapujúce video... tak tá úľava sa dá porovnať len s tou hranou, ktorú predvádzajú zamestnanci na konci videí, akoby práve dotočili Potomkov ľudí na jeden záber.
Tomáš Hrábek (Symbio)
Taková jednoduchá a milá klasika, která úspěšně balancuje na hraně trapnosti.
Alena Oswaldová (Nestlé)
Skvělá reklama na Letiště Miloše Zemana.
Petr Čech (Havas)
Pamatuju už pěknou řádku kampaní o tom, jak teď to bude na letišti úplně jinačí a děsně super a budeme se vznášet a za pár kaček zaparkujeme v prázdných garážích a jako bonus zdlábneme humra za lidovku. A myslím, že pár takových kampaní se ještě dočkáme. A třeba v nich nikdo nebude zpívat!
Jan Javornický
Zpívánky zaměstnanců tu už párkrát byly, ale vlastně mě to zásadně nepohoršuje. Nasadit do spotu naturščiky je vždycky risk, takže to mohlo dopadnout i hůř. Solidní průměr.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Mark BBDO hlásí za rok 14 nových lidí v týmu

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Livesport začne oficiálně měřit návštěvnost, reklamu bude prodávat Arbomedia

Rádio Zet se změní na Radio Prostor, Echo Media přidá podcasty
