Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 8. týden 2015
- Wunderman, Ogilvy, Mindshare: Institut řidičských terapií (40 %)
klient: Ford - O2: Objevujte teď a tady / Jiří Havelka (39 %)
klient: O2, vlastní tvorba - Outbreak: I my se těšíme z vašich radostí (32 %)
klient: Cetelem ČR - 5plus2: Nic většího v Česku není (25 %)
klient: Mafra, vlastní tvorba - JWT: 40 let radosti (20 %)
klient: Orion
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 11 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Ford léčí řidičské neduhy v Institutu řidičských terapií (40 %)
Značka Ford navazuje na úspěšnou reklamu z roku 2011 Zlatý ručičky, v níž si hlavní postavu zahrál Přemek Podlaha. Toho letos nahradil fiktivní doktor Jan Lepší, který se svým týmem léčí řidičské nedostatky, jako například nedobrzdivost, parkitidu nebo syndrom náhlého vybočení. Kampaň se šíří po internetu, na webu si lze určit diagnózu pomocí testu, nebo zhlédnout sérii krátkých videí ukazujících léčbu jednotlivých „nemocí“. Z webu se dá snadno prokliknout na nové technologie automobilu Ford Focus.
Vtipné. A jiné než všechny ostatní automobilové reklamy, takže za mě palec nahoru. Víc bych se zabýval propojením na produkt. Člověk aby ho na webovkách pohledal a i pak je to takové nanicovaté.
Tomáš Mrkvička
Pokud je cílem Fordu činit dobrodiní a hradit zábavu pro online masy, dala bych 100 %, ale to jistě není. Kam se poděla značka? Kde je aspoň jakás takás pravda o produktu? Nebo Ford spoléhá na vděčnost za fór, která dovede absurdity lačného motoristu až do značkového autosalonu?
Jana Kubištová (Budvar)
Pokus o posunutí úspěšného konceptu. Chybí ikonická postava Přemka Podlahy a taky ikonický pořad, na který minulá kampaň narážela. Bez toho to ale nefunguje. Nějaká ta procenta navíc přihazuji za ‚jakoby‘ amatérské provedení.
Martin Charvát (Konektor)
Syndrom náhlého vybočení není žádoucí na silnici, ale v reklamě ho určitě každý rád uvítá. Je skvělé, že takové projekty vznikají, i když jejich efekt bývá nejistý.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)
Ale jo, chápu to a myslím, že to není vůbec špatně. Tentokrát ale exekuce natolik pokulhává za nápadem, že ze zábavné i smysluplné kampaně se stává vcelku nekoukatelná záležitost.
Jan Javornický (Elite Solutions)
Vypadá to jako zbytečně nákladná maketa kampaně, vytvořená pro účely koncepční prezentace neznámému klientovi. Maketa kampaně, kterou neznámý klient nikdy neschválí a nikdo ji nakonec nenatočí. Že jo. Prosim.
Ivo Laurin (Outbreak)
Vtipné i správně špatně udělaná videa. Há té té pé vé vé vé. Kromě příliš mnoho vrstev odhalování mě však ještě trochu trápí pohled na zákazníka. Jste debil? Nechte auto, ať brzdí za vás.
David Suda (WMC Grey)
Nápad dobrý, ale nějak jsem se u toho nepobavil. Přemek byl lepší.
Ondřej Roček (Rémy Cointreau)
Nápad pěkný, míra inspirace Betty McDonaldovou přijatelná, provedení zdařile potrhlé. Proč ne. Jen cesta k produktu je trochu kostrbatá a od prokliku na stránku s benefity inzerovaného auta začíná běžná benefitově-prodejní nuda.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
Vydařené názvy diagnóz a uvěřitelná videa kontrastují se slabším zpracováním webu. Jako by nám tu lehce řádila nedodělantida.
Lukáš Hvozdecký (Slevomat)
2. O2 v novém komunikačním konceptu ukazuje konkrétní tvář herce (39 %)
Ústředním motivem nové marketingové kampaně O2 se stává téma „objevování“. V televizi budou k vidění celkem tři reklamní spoty a jeden sponzorský vzkaz. Dalších několik spotů vzniklo pro účely online komunikace a remarketingu. „V prvním ze spotů ukážeme, že náš internet je dostupný i tam, kde to dříve nebylo možné. Chceme přimět diváky, aby navštívili náš web a dostupnou rychlost internetu si na své adrese ověřili. Další spot se zaměří na Extra výhody, díky kterým mohou také zákazníci pevných služeb ušetřit ročně i několik tisíc. V posledním potom objevíme výhody O2 TV, která dokáže vrátit televizní vysílání až o 30 hodin zpět,“ uvedl Ondřej Křivka, šéf marketingové komunikace.
V roli průvodce světem O2 se představí herec a divadelní režisér Jiří Havelka. „Úplně poprvé tak vnášíme do komunikace značky konkrétní tvář, která mluví řečí našich zákazníků, je inspirativní, a přibližuje tak nejlepším možným způsobem naši konkrétní nabídku širší populaci,“ prohlásil Křivka.
Typická ukázka ‚kreativity‘, která totálně zabíjí sdělení. O2 po mnoha letech udělá opravdu zajímavou službu, a reklama to zatluče smaženými vajíčky naměkko.
Tomáš Mrkvička
Kde je O2? Chvíli vidím Hornbach, chvíli Ikeu, chvíli jako bych byla na návštěvě v reklamě České spořitelny... Skromný staromódní marketér mého typu rád vymění kilo vtipu za trochu konzistence. Ale dobrá, 40 % za snahu a utracené peníze.
Jana Kubištová (Budvar)
Je tu zřejmý rozpor: ‚náš internet teď může mít doma každý‘ vs. tlačítko ‚ověřit dostupnost‘.
Marek Prchal
Čisté demo neboli demonstrace produktu. Pán prochází před kamerou a trochu toporně nám přeříká, co si zadavatel myslí, že bychom měli vědět. Scenárista se pokusí propašovat nějaký vtip, režisér se ho pokusí ztvárnit. Bezúspěšně. I reklamy na čistící prostředky podobná dema obklopí myšlenkou a dějem! Tady nic. Je to takový špatně zfilmovaný návod k použití.
Martin Charvát (Konektor)
Příjemná exekuce, jasné sdělení, dobrý branding, špetka vtipu. Tentokrát to O2 nakombinovalo skvěle.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)
V literární teorii existuje krásný termín ‚moment zklamaného očekávání‘. Ale třeba to teprve přijde a bude to pecka! Jen příště prosím bez těch naroubovaných fórků bez smyslu i významu, na ty už tu máme jiné přeborníky...
Jan Javornický (Elite Solutions)
Tak já mam pocit, že z toho naměkko mnoho lidí nebude a že uplně nejmíň naměkko z toho budou všichni lokální provideři, co byli svižnější a mikrovlnným internetem už dávno pokryli všechna místa, která byla pro ty velké příliš malá. Ale možná se mejlim.
Ivo Laurin (Outbreak)
Nová kampaň O2 je tady a teď. I přes snahu používat humor a operátorské doslovné hlášky působí kampaň dosti bezpohlavně. To platí i pro Jirku Havelku, který je na divadelních prknech bystrý génius.
David Suda (WMC Grey)
Reklama na pokrytí je vždy těžká, kór když realita vs. slib je úplně jinde. Nicméně je to asi lepší než důchodkyně od Vodafonu. Každopádně i přes mé minulé ne úplně super hodnocení T-Mobile mají stále O2 i Vodafone na svého rivala ještě hodně co dohánět.
Ondřej Roček (Rémy Cointreau)
Desítka sedí jako zadek na hrnec, delší stopáž míň. Je škoda, že sympatická figurka oživlého modemu představená v minulé vlně kampaně se nyní z děje vlastně vytrácí do role rekvizity kdesi v rohu.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
3. Cetelem uvádí první kampaň od Outbreaku (32 %)
Televizní kampaň začala v pondělí 23. února, postupně uvede tři spoty. Hlavním tématem je radost, novým claimem I my se těšíme z vašich radostí. Propaguje osobní půjčku.
Strategie zajímavá a správně. Ani nápad není špatný, ale zabíjí to provedení. Měli bychom cítit, jak to nové auto voní, jak krásně zavírá. A místo toho je nám za toho pána trapně.
Tomáš Mrkvička
Dobrá práce, funguje to, a přeci za mne nula: není už na čase vystavit stopku reklamám na půjčky, které se tváří jako laciné a štěstí přinášející? Ano, chápu, za svá rozhodnutí si odpovídá člověk sám, ale o tom přece reklama není!
Jana Kubištová (Budvar)
Je to zvláštně natočené, nevím, zdali je snaha o autenticitu, nebo o hezký obraz - nejsem vizuální typ, ale celková uniformita a nevýraznost zarazila i mě. Osobně bych to dobarvil, barevnou sytost okouřil o 20 % a udělal nájezd kamery na mikrovýrazy v obličeji.
Marek Prchal
Minimalistické koncepty vždy stojí a padají s hereckou akcí a naprosto přesným časováním. Tady se nedostavilo ani jedno.
Martin Charvát (Konektor)
Ještě jsem neviděla chlapa, který by se radoval ze zavírání dveří. Nadšení z nového auta šlo určitě dramatizovat lépe.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)
Milé televize, chybí vám náplň do reklamních bloků? Měli bychom tu něco přesně pro vás! Je to takové milé, rozhodně to nikoho neurazí. Diváka to nevyruší ve sledování oblíbeného pořadu a kdyby náhodou byl třeba zrovna čurat, určitě o nic nepřijde.
Jan Javornický (Elite Solutions)
Ze židle mě to nezvedá, ale proč ne. Každý si rád užije novou věc. Minimalistický přístup jednozáběrovky je fajn. Od Cetelemu jsem jen očekával nějaký hardsellový nářez.
David Suda (WMC Grey)
Malá radost je to bouchání dvěří, nebo půjčka na auto? Pokud na auto, tak to zas tak malá radost není, ne?
Ondřej Roček (Rémy Cointreau)
Minimalismus v příběhu i hereckém výkonu možná povede k neviditelnosti v reklamním bloku, ale jinak vlastně čistá práce. Jen je poněkud neprofesionální říkat koupi auta ‚investice‘.
Lukáš Hvozdecký (Slevomat)
4. Týdeník 5plus2 Babišovy Mafry má svou dosud největší kampaň (25 %)
Od začátku února se kampaň objeví v televizi, na Babišově rádiu Impuls a ve dvou barevných variantách na billboardech. Ty v průběhu března podpoří městské venkovní plochy ve vybraných krajích Česka. Koncept a kreativa kampaně vznikly inhouse. „Cílem kampaně je rozšíření povědomí o unikátním nákladu největšího týdeníku na trhu,“ uvedl Jakub Strýček, ředitel marketingu Mafry. Titul má distribuovaný náklad skoro 820.000 kusů na vydání, distribuuje se přes 6.000 míst.
Prima kampaň na mediaplannery, jen moc nechápu její mediaplanning. Pokud to mělo oslovit lidi, tak ‚vemte si tohle, lidi to berou‘ v případě stánkového čtení moc nefunguje.
Tomáš Mrkvička
Jako za starých časů pana Vajíčka! Takže celkem logicky zadarmo. Ale řekne, co má, branding je stoprocentní, na nic si nehraje. To je v dobách napomádované reklamní pseudokrásy docela sympatické.
Jana Kubištová (Budvar)
Nic většího v Česku není. Co? Kde? Proč? Kdo to řekl? A co tím mínil?
Martin Charvát (Konektor)
Ošklivé a nudné, co dodat. Na internetu bych to snesla, ale pro televizi je to strašně málo.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)
Koncept a kreativa inhouse. Tak jo. V 5plus2 asi taky nic většího není...
Jan Javornický (Elite Solutions)
Zde není nic k hodnocení.
David Suda (WMC Grey)
Fuj.
Ondřej Roček (Rémy Cointreau)
Uff. Že se reklamní leták největšího agrochemicko-politicko-potravinářsko-mediálního koncernu v zemi nazývá sebevědomě týdeníkem, nad tím bych mávl rukou. Ale že si vyvěsí kampaň, ve které se chce poměřovat se skutečnými týdeníky, kdo ho má větší, to je gól... Zadavatelé naštěstí vědí, že vytisknout se dá cokoli, podstatné je, jestli si to někdo koupí.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
Rozhodně není od věci se zamyslet, proč je zrovna tento týdeník největším na trhu + jaké je jeho poslání.
Lukáš Hvozdecký (Slevomat)
5. Studentská pečeť se rozdává 40 let (20 %)
Značka čokolády Studentská pečeť zasvětí celý rok připomínce svého 40. výročí. I zde se drží svého komunikačního konceptu „přinášet radost“, tentokrát v podobě televizního spotu, plném barevných balónků, veselých not a čokolády.
‚No konečně‘ co? Cítím v tom temné drama, na které spot nedává odpověď. Jinak je to typický český reklamní mišmaš - trochu brandu, trochu historie, trochu soutěže, hezká holka a veselá písnička.
Tomáš Mrkvička
Proč studentská a ne dětská? A té čiré radosti - skoro jako v reklamě na tampóny! Banální ztvárnění dobré, ale staré, okoukané a navíc už jinou značkou vlastněné, myšlenky.
Jana Kubištová (Budvar)
Zmarněná šance. Místo Studentské pečeti by mohl ve spotu hrát libovolný jiný výrobek ze segmentu. Přitom tenhle má tak imaginativní název. Kde je jeho příběh? Žádnej není, dej tam smajlíka, švenkni mi na to, není čas ptát se kdo je kdo. A ten web s ikonkami počítače, nákupního košíku a zkratkou ‚www‘ (věděli jste, že už ji nemusíte do prohlížeče psát?), to se k jídlu vůbec nehodí. Tím spíš ke sladkostem, jejichž hlavní vlastnost je, že dělají prožitek, chuť, radost.
Marek Prchal
Slečna jde v domě do sklepa (asi). Všude jsou balónky. Hraje roztomilá hudba. Slečna je roztomilá. Ve sklepě (nebo kde) čeká na slečnu muž. Má čokoládu. Obejmou se. Je to vlastně reklama na soutěž ke čtyřiceti letům této čokolády. Se dozvíme v závěrečném titulku. Vyhrajte. Někde něco.
Martin Charvát (Konektor)
Příjemný spot, který na diváká přenáší velmi pozitivní atmosféru. Skvěle vybraná je také hudba, která tomu dává ten správný šmrnc. Škoda, že tak málo českých reklam s hudbou opravdu pracuje.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)
Tohle je poněkud rozpačité. A to mne mrzí. Máme tu super produkt a značku až překvapivě silnou, dalo by se říct značku skvělou i navzdory dlouhodobému usilování o... Z hlavy si nevybavím žádnou skvělou kampaň Studentské pečeti za dlouhá léta, zato hned několik těch... no, řekněme rozpačitých.
Jan Javornický (Elite Solutions)
Mladíkovi nějak po nákupu balonů nezbylo na víc než na Studentskou, ale má ho ráda i tak. Jeho čokoládu si teda nedá, zato ji moc pěkně podrží do kamery - je to pro ni ta nejpřirozenější věc. Mladíkovi čokoláda taky nejede. Jo a na webu je nějaká soutěž.
Ivo Laurin (Outbreak)
Balónky si budete pamatovat. Je to milé. Taková čokoládová reklama.
David Suda (WMC Grey)
Čokoláda přináší radost. Njn.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
