Hlavní cena v letošní soutěži festivalu Cannes Lions zamířila třikrát za jednu a tutéž kampaň do rukou klienta Burger Kingu, respektive jeho kreativní agentury FCB. Burger King byl díky tomu zvolen kreativní značkou roku, za ním skončily Nike a Ikea. Dvě z kampaní pro Nike braly celkem čtyři Grand Prix.
Direct, Mobile, Titanium: The Whopper Detour
FCB (New York, USA) pro Burger King
Fastfood Burger King posílal lidi ke konkurenčnímu řetězci McDonald’s, aby si tam objednali jejich Whopper za jeden cent. Samozřejmě ho nedostali. Prodával ho Burger King, a to v případě, že si ho zájemce objednal přes jeho mobilní aplikaci ve vzdálenosti nejvíc 600 stop právě od Burger Kingu.
Film, Film Craft: The Truth Is Worth It
Droga5 a Final Cut (New York, USA) pro The New York Times
Pravda za to stojí, ukazují v pětici nejvýš hodnocených filmů kreativci z agentury Droga5 příběhy, na něž díky důslednosti, houževnatosti, pečlivému analyzování, odvaze a nebojácnosti přišli reportéři amerického deníku The New York Times. Droga5 brala Grand Prix v prestižní kategorii Film, agentura Final Cut byla oceněna za řemeslo v kategorii Film Craft.
Glass: The Last Ever Issue
VMLY&R (Varšava, Polsko) pro Gazeta.pl, BNP Paribas, Mastercard
„Nikdo by se už o ženách neměl učit z pornočasopisu,“ je klíčové sdělení vítězné kampaně kategorie Glass z Polska. Zpravodajský web Gazeta.pl, banka a platební společnost se spojily, aby koupily nejznámější polský pornočasopis a aby ho pak zavřely úplně posledním číslem. To využilo dosavadní rubriky, ale otočilo proti sexismu.
Sustainable Development Goals: The Lion’s Share
Clemenger BBDO (Melbourne, Austrálie) pro Mars
Zvířata se objevují v pětině všech reklam, ale marketingové odvětví jim vrací minimální podporu. Proto kampaň pomohla vybrat peníze na 17 nejrůznějších programů, které mají zachránit stávající životní prostředí vybraných zvířecích druhů a zachránit je od vyhynutí.
Creative Effectiveness: Black Supermarket
Marcel (Paříž, Francie) pro Carrefour
Brand Experience & Activation: Changing the Game
McCann (New York, USA) pro Microsoft
Creative eCommerce: Do Black - The Carbon Limit Credit Card
RBK Communication (Stockholm, Švédsko) pro Doconomy
Innovation: See Sound
Area 23 / FCB (New York, USA) pro Wavio
Radio & Audio: Westworld: The Maze
360i (New York, USA) pro HBO
Media: Air Max Graffiti Store
AKQA (Sao Paulo, Brazílie) pro Nike
Creative Data: Go Back to Africa
FCB/Six (Toronto, Canada) pro Black & Abroad
Social & Influencer: Keeping Fortnite Fresh
VMLY&R (Kansas City, USA) pro Wendy’s
PR: The Tampon Book: A Book Against Tax Discrimination
Scholz & Friends (Berlín, Německo) pro The Female Company
„Kampaň ukázala, jakou sílu má kreativní myšlenka. Vyvolala celonárodní debatu o nesmyslně vysokém daňovém zatížení dámských hygienických potřeb, kterého si léta nikdo nevšímal. Až teď. Klientem byl malý startup, který založily dvě ženy. Tato kampaň má sílu změnit legislativu a z jejího výsledku budou mít užitek všechny ženy v Německu, nejenom jejich malý byznys,“ popsala Michelle Hutton, prezidentka poroty PR Lions, a ředitelka agentury Edelman pro globální klienty.

Michelle Hutton, prezidentka poroty PR Lions, a Dita Stejskalová, managing director sekce PR & Influence v české pobočce Ogilvy, která v porotě letos zasedla také
Managing director Ogilvy PR Dita Stejskalová, která v porotě kategorie PR zastupovala Česko, se Michelle také zeptala, jaké hlavní postřehy si odnáší jako prezidentka letošní poroty PR Lions. „Prošly nám pod rukama kampaně ze 67 zemí a vidíme posun od krátkodobých kampaní, které rychle zazáří, ale mají krátkou ‚trvanlivost‘, k těm, které mají dlouhodobý záměr a dopad.“
„Opravdu jsme měli z čeho vybírat a mluvím o kampaních, ve kterých kreativní idea vycházela z přemýšlení vzešlého z PR a též z integrovaného přístupu. Byly to kampaně, které pracovaly s PR jako se sofistikovanou komunikační disciplínou, ne jenom jako s dalším komunikačním kanálem, jehož úkolem je medializovat reklamní kampaň. Příští rok bych chtěla vidět ještě víc přihlášek v kategoriích jako interní komunikace, krizová komunikace nebo public affairs. Tady mohou píáristé svoje řemeslo krásně rozbalit a ukázat, co dovede.“
„Letošní kampaně měly mnohem víc lokální zaměření než dřív. A je to přirozené. Společnost je v řadě zemí rozdělená, lidé mají problémy ‚doma‘, ve své zemi a značky na to reagují, protože jsou součástí jejich každodenního života,“ řekla také předsedkyně poroty PR Lions.
„Vidíme také konečně posun od měření publicity ke sledování reálných byznysových výsledků. Proto je tak důležitá práce s daty a vnímání celospolečenského kontextu, abyste mohli vypíchnout ten správný insight, který s lidmi rezonuje a dává jim smysl. Z toho pak vzniká skvělá kreativa, která značce otevírá přirozenou cestu k lidem, protože to, co dělá, jim dává smysl a baví je to. A vy můžete měřit byznysové výsledky,“ uzavřela Michelle Hutton.
Creative Strategy: The E. V. A. Initiative
Forsman & Bodenfors (Gothenburg, Švédsko) pro Volvo Cars
Digital Craft: Address the Future
Virtue (Kodaň, Dánsko) pro Carlings
Industry Craft: Just Do It HQ at the Church
Momentum Worldwide (New York, USA) pro Nike
Entertainment: 5B
UM Studios (New York, USA) pro Johnson & Johnson
Entertainment for Music: This is America
Doomsday Entertainment (Los Angeles, USA) pro Childish Gambino
Entertainment for Music: Bluesman
AKQA (Sao Paulo, Brazílie) pro Baco Exu Do Blues
Entertainment for Sport: Nike Dream Crazy
Wieden + Kennedy (Portland, USA) pro Nike
Outdoor: Nike Dream Crazy / Colin Kaepernick
Wieden + Kennedy (Portland, USA) pro Nike

Nike Dream Crazy / Colin Kaepernick
Health & Wellness: Thisables
McCann (Tel Aviv, Izrael) pro Ikea
Pharma: Breath of Life
McCann Health (Šanghaj, Čína) pro GSK GlaxoSmithKline
Print & Publishing: The Blank Edition
Impact BBDO (Dubaj, Spojené arabské emiráty) pro An-Nahar
Design: Creatability
Google Creative Lab (New York, USA) pro Google

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Mark BBDO hlásí za rok 14 nových lidí v týmu

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Rádio Zet se změní na Radio Prostor, Echo Media přidá podcasty

Za Alzu bude mluvit Eliška Čeřovská, spoluzakládala CNN Prima News
