V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

„Tag-on, který může do učebnic reklamy.“ Prasátko od Kofoly vítězí i letos

Šestnáct let po svém vzniku boduje i u expertů tradiční spot Kofoly, respektive nový konec, který letos připojila WMC Grey. Za ní shodně hodnocená jsou díla od VMLY&R a od Triadu.

Prasátko od Kofoly

Hlavní zvířecí postavu vánočního spotu, Zlatušku, ztvárnila šestiletá samice prasete divokého. Narodila se v oboře Žleby a nyní žije v záchranné stanici ve východních Čechách. Váží asi 80 kilogramů a patří mezi velké gurmány. Před kamerou není žádným nováčkem - na kontě má roli ve filmu Přes kosti mrtvých pod režijním vedení Agnieszky Holland, seriál pro BBC Britannia, slovenský film Cuky Luky a také seriál Strážmistr Topinka

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 48. týden 2019

  1. WMC Grey: Prasátko 2019 (55 %)
    značka: Kofola, klient: Kofola ČeskoSlovensko
  2. VMLY&R: George toho umí opravdu hodně (49 %)
    značka: George, klient: Česká spořitelna
  3. Triad Advertising: Forever Fun (49 %)
    značka: Chupa Chups, klient: Perfetti Van Melle Czech Republic
  4. Serviceplan, Hullabaloo: Znovu dítětem (31 %)
    značka: penny, klient: Penny Market
  5. Acomware: Nejlevnější Vánoce (26 %)
    značka: Mobil.cz, klient: Mafra

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 70 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Prasátko letos spatříte ve hvězdách (55 %)

„Já nemusím, já už ho vidím!“ Vánoční reklamní spot Prasátko značky Kofola se vysílá od roku 2003. Letos poprvé nabývá příběh divokého prasátka nového rozměru. „Naše reklama se stala tak trochu ikonou Vánoc. Navazuje na symboliku čarovného Zlatého prasátka, které chce na Štědrý večer spatřit každý. V letošní kampani jsme tento motiv posunuli ještě dál,“ vysvětluje Lucia Tarbajovská, marketingová manažerka Kofoly. „Na noční obloze se díky kouzlu prasátka rozsvítí zcela nové souhvězdí, souhvězdí Prasátka, díky kterému bude moci Zlaté prasátko zahlédnout skutečně každý. A to nejen o Vánocích. Stačí jen najít Velký vůz a správně pospojovat hvězdy v souhvězdí Velké medvědice,“ dodává.

Kofola přidává k vánočnímu spotu vizuál se souhvězdím Velké medvědice

Kofola přidává k vánočnímu spotu vizuál se souhvězdím Velké medvědice

Kofola přidává k vánočnímu spotu vizuál se souhvězdím Velké medvědice

Kofola přidává k vánočnímu spotu vizuál se souhvězdím Velké medvědice

Pavel JechortNo dobrý, jako asi se tahle zlatá reklama dala i zmršit, ale nepovedlo se to. Třeba příště.
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaMoc pěkný tag-on. Vánoční kofolová v několika vteřinách.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Velký vůz + Velká medvědice = Zlaté prasátko. No nevim...
Alena Burneleit

Míla KneprKonečně důstojné nastavení ikonického spotu. Když je dobrý nápad a hluboká kapsa, tak to jde. A ten product placement je taky ok. Jen by mne zajímalo, co bude s novým souhvězdím na vánoční obloze dál. Jestli kampaň dosáhne třeba do aplikace Night Sky, nebo tak něco.
Míla Knepr (Silver Pack)

Michal ŠollerStačí jedna povedená kampaň a vystačíte si s ním po generace. Vánoce by nebyly Vánocemi bez Tří oříšků a zahnutých zubů naholu.
Michal Šoller (Cognito)

Tomáš UrbánekŘemeslně je to dobře odvedená práce. Kofolu si kvůli tomu nekoupím. Ale toho, kdo ji má rád, to rozhodně zabaví.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Ondřej SoučekTag-on, který se může ocitnout v učebnicích reklamy. Super posun, tohle budou všichni milovat.
Ondřej Souček

2. George je ve scénách ze života (49 %)

Česká spořitelna v nové kampani představuje své digitální bankovnictví George jako rádce, který klientům pomůže v řadě situací - pomůže se zablokováním karty, poradí s kódem karty, hlídá platnost trvalých příkazů či ukládá účtenky. Celkem banka připravila osm spotů. První startuje v pondělí 25. listopadu a do konce roku budou v televizi k vidění čtyři z nich, další čtveřice se představí v novém roce. Na přípravě kampaně se podílela kreativní agentura VMLY&R. Spoty točil režisér Marek Partyš, který se před rokem podílel na první sérii kampaní na bankovnictví George. „Společným jmenovatelem jednotlivých spotů jsou komické až absurdní situace, ze kterých George vyjde vždy jako vítěz. Jde o volné pokračování loňské kampaně,“ uvádí Monika Hovorková, šéfka engagement tribu České spořitelny. Televizní kampaň bude zejména kanálech Novy.

Pavel JechortTo je snad nejklopotnější cesta k USP a vtipu, co jsem tenhle rok viděl. Jde z toho na mě takový zvláštní smutek.
Pavel Jechort

Iva Hadj Moussa„Je na vás, jak si to uděláte, na nás je zase tohle a tohle.“ Koncept originální není, ale u příběhu s fotkou na cestovním pasu jsem se zasmála. Vyměněné děti v samoobsluze mají až hororový nádech. Spoty mají výtvarný styl, který se nedá přehlédnout. Také jingle je velmi výrazný (a malinko znepokojivý).
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

LOL, tyhle spoty jsou docela světový. Strašně by mě zajímalo, jak u českýho publika fungujou!
Alena Burneleit

Míla KneprNevadí mi, že myšlenkou to leží někde mezi starou Kooperativou a MasterCard. Oceňuji, že si s tím někdo dal práci. Oceňuji „polidštění“ George. Jen se nějak nedokážu popasovat s tou vizuální stylizací spotů. Nechápu proč. Tedy chápu - je to cool pro reklamožrouty.
Míla Knepr (Silver Pack)

Michal ŠollerVýhody zázračného George jsou trošku úsměvné, přesto mě spoty celkem baví. Mávající pračka je top.
Michal Šoller (Cognito)

Tomáš UrbánekPamatovat si nákupní košík a PIN je trochu vydřený. Je to natočený moc hezky, produkt je celkem zajímavej. Ale víc by se mi líbilo, kdyby ty absurdní situace byly rozehraný kolem těch funkcí aplikace. Ne takhle uměle napojený.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Ondřej SoučekPěkně a vtipně natočený, ale připomíná mi to „Bóbika!“ Nekomunikuje to benefit, ale něco úplně jiného.
Ondřej Souček

3. Lízátka vyzývají k věčné zábavě (49 %)

Značka Chupa Chups ve spolupráci s agenturou Triad Advertising přichystala k letošním Vánocům novou image kampaň, která pokračuje v úspěšné komunikaci se staršími teenagery. Nová kampaň se drží dlouhodobého cíle klienta i agentury – prezentovat značku Chupa Chups jako cool brand, se kterým se mohou ztotožnit nejen děti, ale i náctiletí – a globálního claimu Forever Fun, jehož myšlenkou je, že správnou zábavu člověk může zažít v jakémkoli věku. „Smyslem kampaně je především teenagerům připomenout, že každý z nás má v sobě někde ukryté to malé dítě, které se kdysi dokázalo těšit z maličkostí, bylo bezstarostné,  na nic si nehrálo a užívalo si života naplno a bez přetvářky. A my jim chceme pomoct ho opět najít,“ prohlašuje Katarína Fiantoková, brand manager Chupa Chups. Kampaň bude probíhat do 15. prosince ve formě spotu pro kina a televizi Óčko, na videowebu YouTube, na sociálních sítích Facebook a Instagram a na plakátech na středních školách v Česku a na Slovensku.

Kampaň staví na paralelách mezi tím, jak se bavily děti, kdy ještě byli jejich nejlepší kamarádi rodiče, a tím, jak se baví v náctiletém věku. „Vybrali jsme několik typických dětských her a aktivit, které konfrontujeme s jejich ‚dospělejšími‘ variantami – klasické skákání přes gumu má svou vylepšenou podobu v bungee jumpingu, malování na obličej v používání filtrů třeba na Instagramu,“ vysvětluje Rado Jankovič, creative team leader z Triadu. „Přestože kampaň spouštíme v předvánočním období, svátkům se v komunikaci zcela vyhýbáme. Hlavním poselstvím claimu Forever Fun je mimo jiné to, že zábavu s lízátkem zažijete kdykoli, tak proč čekat na Vánoce,“ doplňuje. Zastřešující vizuál využívá principu koláží a dynamikou má reflektovat stále se zvyšující tempo informací nejen ve světě mladých lidí. K ulehčení komunikace si vypůjčuje i vizualitu samolepek a filtrů, které známe ze sociálních sítí.

Klíčový vizuál vánoční kampaně Chupa Chups

Klíčový vizuál vánoční kampaně Chupa Chups

Pavel JechortMezi slepými jednooký králem. Cukr dělá s lidmi divné věci, jako třeba tohle, ale beru.
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaHned dvě kampaně tohoto týdne vyzývají, abychom byli stále dětmi. Podání Chupa Chups je hravé, energické a baví mě. Snad bude bavit i starší teenagery.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Je to trendy a dobře variabilní pro produkci.
Alena Burneleit

Míla KneprVzhledem k věku (mému) mě to beznadějně míjí. Formát i art direction mohou fungovat. Nicméně insight, že lízátko pomáhá teenagerům, aby v sobě objevili malé dítě, podle mého názoru poněkud kulhá.
Míla Knepr (Silver Pack)

Michal ŠollerTo je správně ulítlé. To mě baví! Hned máte chuť na pořádnou lízačku.
Michal Šoller (Cognito)

Tomáš UrbánekJe to ulítlý, zajímavý. Ta sdělení jsou tam podle mě hodně schovaná, ale třeba to mladí pochopí.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Ondřej SoučekSmutné je, když mi někdo ukazuje rozesmátý pišišvory a ještě mi tvrdí, že to bude forever fun. A k tomu z lízátkem. Chci něco chytřejšího.
Ondřej Souček

4. Penny hraje dětem, co jsou dál v nás  (31 %)

Obchodní řetězec Penny v období před Vánoci přichází s emotivním spotem, doplněným o novou interpretaci populární skladby Forever Young od skupiny Alphaville. Ten pro Penny nazpíval dětský sbor Pražská kantiléna sbormistryně Karolíny Řepové. Kreativní agenturou je v případě této kampaně německá Serviceplan Campaign, pod vedením kreativního ředitele Matthiase Schustera. Natáčelo se v berlínské produkci Anorak Film, v režii Stuarta McIntyrea. Českou adaptaci zařídila agentura Hullabaloo, řídil ji Jiří Pleskot. Spot bude ve verzi 30 a 60 vteřin prezentován online a také v televizi, na všech hlavních komerčních kanálech Nova, Prima a Barrandov. Intenzivně budou využity i sociální sítě. Pro účely kampaně byl vytvořen hashtag #ZnovuDitetem. V kampani Penny využije i influencery a známé lidi. Připraveny jsou i výzvy a soutěže, do nichž budou moci lidé zasílat fotografie a videa z chvilek, kdy se cítili znovu dítětem. Motto kampaně zní Vánoce jsou pro všechny děti, i ty, co jsou stále v nás. Kampaň vyzývá všechny k tomu, aby se na okolní svět dívali dětskýma očima, aby se ze života více radovali a užívali si jej tak, jako to umí právě děti.

Pavel JechortMožná se už v reklamních pravidlech nepíše, že reklama na předmět XY se má alespoň vzdáleně dotýkat předmětu XY.
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaMyšlenka je krásná. Píseň také. Provedení na můj vkus trochu moc kýčovité. Ale i tak povedená adaptace. Husí kůže lehce byla.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

A co to říká o Penny?
Alena Burneleit

Míla KneprZa mě dobrý. Jsem nevyléčitelný infantilní milovník kýčovitých Vánoc. Čím víc světýlek a ozdob, tím líp. A Penny mi říká, že to je to dítě ve mně. Souhlas. Teď se jen budu bát, jestli v rámci efektivity spot nezkrátí a nepřidají tag-on s levnou krkovičkou a lahvovým pivem.
Míla Knepr (Silver Pack)

Michal ŠollerKampaň můžete příští rok prodat jiné firmě, stačí vyměnit logo na konci.
Michal Šoller (Cognito)

Tomáš UrbánekInsight je dobrej. Jeho spojení s Penny mi moc nedává smysl, ale třeba to zařídí zbytek kampaně. Použít hudbu Karla Gotta bych se já teda teď neodvážil. A Leošovi Marešovi, který namluvil voiceover, zatím lásku k Penny moc nevěřim.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Ondřej SoučekDěti jsou stále v nás! Kanibalský přístup v komunikaci jsem ještě neviděl, ale možná je to odkaz na Cimrmana a scénu z Dobytí severního pólu.
Ondřej Souček

5. Jakub to má už úplně na Koháku (26 %)

Mobilní operátor Mobil.cz mediálního domu Mafra spustil reklamní kampaň s vánoční tematikou. Hlavní roli opět ztvárnil režisér a herec Jakub Kohák, jenž komediální formou představuje výhodné balíčky předplacených karet bez závazků. V nadsázce divákům prozradí například několik tipů, jak o letošních vánočních svátcích ušetřit, a samozřejmě nechybí ani hláška z minulé kampaně Mám to na Koháku. „Našim cílem je upozornit na změny balíčků předplacených karet, u kterých jsme na Vánoce například zdvojnásobili maximální limity stahovaných dat. Nové spoty jsou opět velice zábavné a diváci se rozhodně nebudou nudit,“ věří produktový manažer Mobil.cz Karel Bechník. Za kreativním konceptem kampaně je podepsána konzultační společnost Acomware. Připraveny jsou celkem tři reklamní spoty, poběží na stanicích Nova a Óčko, dál na YouTube, Facebooku a Instagramu. V televizi se spoty objeví první a druhý prosincový týden.

Pavel JechortVizuálně přeplácané. nejde koukat na Koháka a na grafiku vedle, vtip už taky nikde, produkt absolutně nezajímavý.
Pavel Jechort

Iva Hadj MoussaJakub Kohák už to má skutečně zřejmě všechno na Koháku.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Spot baví. Ale mám pro vás návrh na změnu názvu. Namísto „Datuj zdarma, buduj vztahy“ by to mělo být „Datuj zdarma a buď hajzl“. Bude tak líp rezonovat s Kohákovou radou rozejít se ještě před Vánocema, a pak se bez závazku zlít.
Alena Burneleit

Míla KneprUž to ve mně uzrálo. Klasifikace reklamy: je světová reklama, je česká reklama (místy taky světová), je reklama z Brna a pak je reklama s Jakubem Kohákem.
Míla Knepr (Silver Pack)

Michal ŠollerPan Kohák má svůj styl, ať propaguje cokoli. Nejspíše to na lidi funguje, já budu asi jen malá výjimka.
Michal Šoller (Cognito)

Tomáš UrbánekTohle už mě moc nebaví. A ani ten Kohák to neutáhne. Snaží se to být tak moc vtipný, až nevim, co sledovat dřív - vtípky v grafice, anebo Koháka. A ta nabídka se v tom nakonec ztratí. Ubral bych na snaze být vtipný a přidal bych na kvalitě produkce a promýšlení celýho spotu.
Tomáš Urbánek (TripleBang)

Ondřej SoučekKdyž nevíš co, dej do reklamy Koháka. Už totiž neplatí psi ani děti. Ale je pořád cool?
Ondřej Souček

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.