Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 36. týden 2017
- Mark BBDO: Grow up, Jakub Vágner (49 %)
značka, klient: Mercedez Benz - Miloš Kočí: #Kam to bude (46 %)
značka, klient: Uber - Striker: Wildhub by Kopparberg (39 %)
značka: Kopparberg, klient: Plzeňský Prazdroj - VCCP: Letgo (27 %)
značka, klient: Letgo
- Pria: Máte hromadu důvodů (16 %)
značka: MHD, klient: Sdružení dopravních podniků ČR
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každo u z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Vyspělý Mercedes (49 %)
Lokální část celosvětové image kampaně Mercedes-Benz Grow Up představuje životní cestu rybáře Jakuba Vágnera, kterou se rozhodl vydat navzdory nesouhlasu rodiny. Jeho příběh byl představen 23. srpna na Facebooku a YouTube Mercedes-Benz Česká republika.
„Celá kampaň je o tom, že význam toho, co znamená „dospět“, se mění. Klasické poučky –založ rodinu, postav dům, slušně se obleč, najdi si pořádnou práci – zná každý z nás. Kampaň Grow up je ale o tom, že význam těch vět se v dnešním světě a vnímání mladých dospělých mění. Definici pořádné práce naplňuje i kariéra rappera, rodinou může být i nejlepší kamarád, nikdy není pozdě začít znovu. Zkrátka, že každý může dospět po svém. A právě to ukazujeme v kampani – kontrast výchovných pouček, které všichni dobře známe, s realitou toho, jak je dnešní generace naplňuje,“ vysvětlila Sandra Plachá, marketingová manažerka pro osobní vozy Mercedes-Benz Česká republika.
Celosvětová kampaň Grow Up značky Mercedes-Benz byla spuštěna letos na jaře. Nejvýraznější postavou zahraniční části kampaně s osobitým přístupem k životu a dospívání se stal americký rapper A$AP Rocky a model CLA kupé. Návrh kampaně připravila berlínská agentura Antoni GmbH, za realizací stojí společnosti Iconoclast Germany GmbH a Pixelpark AG. Lokální část kampaně realizovala agentura Mark BBDO.
Tahle věc převyšuje všechny ostatní práce o několik tříd. U některých záběrů se mi tajil dech. Jedinou drobnou výtku mám k VO- nějak nevím, jestli tedy ten Jakub dospěl, nebo ne... Ale tento typ spotu se má asi spíš vnímat srdcem, nikoliv racionálně. Jasný vítěz!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Moc povedená kampaň ‚Grow Up‘ si nás získala už na jaře. Lokální verze ji nedělá vůbec ostudu a my tleskáme. S univerzálními poučkami pro život s námi taky nikdo daleko nedojde.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)
Studený kompilát miliónkrát spatřeného, je to smutné a utahané. Kuba může být dobrý rybář, ale není to kdovíjaký speaker, takže ani jeho vklad celkově rozpačitému dojmu nikterak nepřispívá.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Uveriteľný príbeh, uveriteľná atmosféra, veľmi elegantná produkcia, vyzretá, dospelá tonalita... presne ako to auto!
Zuzana Kubisová
Zajímavé téma. Kvalitní zpracování. Pomůže Mercedesu v prodeji a vnímání značky? Jak?
Hana Kovářová (Raiffeisenbank)
Máme tady dalšího filosofa. Mám dojem, že hodně celebrit z reklamy má v poslední době touhu nám trochu zastřeným hlasem sdělit, o čem ten život vlastně je. Tenhle formát mi připadá docela vyčpělý. Chybí mi trochu nadsázky a ironie.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Je to moc dobře natočený, baví mě to vizuální zpracování. Akorát když má video končit claimem ‚Grow up‘, což je v kontextu s Mercedesem úplně skvělý sdělení, tak bych ještě trošku zamakal na tom voice overu. Přijde mi pořád příliš generickej.
Miky Karas (Symbio)
2. Všichni si berou Uber (46 %)

První integrovaná kampaň Uberu ve Střední a Východní Evropě s názvem #KamToBude
Společnost Uber spustila 28. srpna svou první integrovanou kampaň v regionu střední a východní Evropy. Skládá se ze 14 vizuálů (12 je cílených na cestující, 2 na řidiče), které ukazují, v jakých situacích je možné Uber využít. K vidění budou v Praze i Bratislavě během celého září. Uber využije venkovních ploch (CLV, DOOH, bigboardy, metro, busboards) i on-line kanálů (YouTube, Facebook, Instagram). Kampaň má rozšířit povědomí o značce a zvýšit používání služby i těmi, kteří už aplikaci ve svém telefonu mají.
Kreativa je postavena na hře se slovy Uber a na situacích, které vystihují, kdy jej člověk může využít. „Inspirovali jsme se francouzským konceptem od agentury Marcel. Zároveň jsme však od začátku věděli, že musíme jít zákazníkům naproti vlastní cestou, zobrazit reálné lidi v reálném prostředí, aby kampaň fungovala. Český koncept je proto kompletně adaptovaný na české a slovenské prostředí. Na lokalizované verzi se podílel kreativec Miloš Kočí a vznikla tak – jak věříme – svižná a vtipná kampaň,“ uvedl Václav Petr, marketingový manažer ze společnosti Uber.
Uber na rozdíl od obvyklých praktik nenajímal herce ani komparsisty. Postavy, které v kampani hrály, jsou reálné – skutečně těhotná žena v 8. měsíci těhotenství, bernardýn Joker, který je evropským šampionem, více než dvoumetrový ragbista Robert, který je kapitánem české národní reprezentace. A v neposlední řadě oblíbená 89letá babička Dagmar, která už je prakticky „Uber maskotem“.
Vůči této kampani zůstávám podivně indiferentní a mám silný pocit již viděného. Bernardýn Joker i babička s nákupem jsou nicméně sympaťáci. Zato rodící žena, ta mne trochu znepokojuje.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Lepší dobře krást, než blbě vymejšlet. A jako kopírka dobrý. Aktivace (nahraj fotku z hashtagem a nech se vylosovat) sice není světoborná, ale fungovat bude.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Dobrá kampaň a lze jen doufat, že bude co na sítích sledovat. Zadní sedadlo v taxíku (pardon Uberu) může být všemožných příběhů - denních i nočních - doslova přecpané.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)
Fotky vcelku dobrý, ale těhuli s prasklou plodovou vodou bych Uberem asi nevezl.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Ubergeniálne to síce nie je, ale fajn áno. Komunikácia drží pohromade, má jasnú identifikáciu v každom jednom sdělení. Pôsobí to dôveryhodne, asi by som sa zviezla.
Zuzana Kubisová
Vizuál, který upoutá. Zajimavý nápad. ‚Přesmyčky‘ jen nějaký pokulhávají. Snad se i důchodce sveze s Uberem z nákupu potravin.
Hana Kovářová (Raiffeisenbank)
Oháníte se autenticitou, jak jsou to všechno opravdoví zákazníci, ale mě to nechává klidným neb je to vyphotošopovaný ‚do vosku‘ a až hrozivě neautentický. Ale asi odpouštim. Kvůli těm headlinům. Ty jsou moc prima. Jo, jo. Uberwinner.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Tohle je fajn. Hezky nafocený, dobře otextovaný, na komoru. Lajk.
Miky Karas (Symbio)
3. Hipsta módní párty (39 %)
Agentura Striker připravila pro švédský cider Kopparberg letní kampaň, kterou propojila se světem módy. Výsledkem je módní kolekce Wildhub by Kopparberg z „upcycled“ materiálů, na jejímž vzniku se podíleli mladí tvůrci, umělci a thought leadeři z československého módního průmyslu - například průkopnice udržitelné módy Ľubica Skalská, dále Zuzana Gasparovičová a Nicole Kudělková. Všechny tři se sžily s Kopparbergem a vytvořily kolekci 7 kousků z obnošených košil, která nese všechny přívlastky udržitelné módy.
Vytvoření kolekce bylo doprovázeno podporou na sociálních sítích (Instagram a Facebook), vlastní microsite i eventy. Součástí kampaně bylo odhalení kolekce v prostorách Karásny Karlín, která se na jeden večer proměnila v les v Kopparbergu. Kolekce byla představena formou performace a během události se rozdávaly nanuky vyrobené z Kopparbergu.
Do projektu se zapojili v digitálním světě instagrameři, například fotograf Honza Řeháček, známý jako Kopernikk, Jakub Mařík, či knižní vlogerka Dorota Nováková neboli Dorota Noon. Zapojily se i redakce Fashion Map, Fashion Book, Joy a VICE. Offline byli součástí kampaně i čeští designéři - batohy Playbag, šperky Fakticky, konopné boty Bohempia, motýlky Bubibubi ties a pražský vintage store Recycle with Love.
Celou kolekci nafotila pod vedením agentury Striker Veronika Nagyová, MUA artist a stylistkou byla Michaela Warenitsová. Dále se do kampaně zapojila Olga Burešová z agentury Artspeak, která se stará o PR pro Laformelu, nebo Tereza Bílá, která stojí za vizuální identitou kampaně Bibloo x Jakub Polanka. Produkce se ujala agentura Striker, spot režíroval Luboš Buračinský.
Vzhledem k zaměření módní kolekce bych kladla větší důraz na přirozenost. Ten člověk sedící na kládě a upírající svůj zrak neurčitým směrem mne svou toporností zneklidňuje. Celkově si tak nějak říkám, co dělá tolik mladých lidí v lese s lahváčem. Já bych se bála, že chytnu klíště a šla bych si sednout aspoň někam na lavičku.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Náramně sympatický projekt, o tom žádná... Gurmánům doporučuji ponořit se do semiotické analýzy textů na webu. Jen odstaveček na téma ‚Soudružnost‘ vás zabaví na pár desítek minut...
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Dnes tolik oblíbené využití infuencerů se pro mladou cílovou skupinu určitě hodí. Celé zpracování působí příjemně na oko. Statická kampaň víc než video. Bude zajímavé sledovat, kam se kampaň vyvine dál.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)
Hipsterská nirvána. Na vlka se dobře kouká, zbytek je prostě kompilát vousáčů ze sedmičky, co se nějakou blíže nespecifikovanou shodou okolností zjevili v lese.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Príjemná hipsterská atmosféra... Avšak, postrádam trochu ideu. Bez prečítania si popisu projektu by som zámer neodhalila. Nie som síce čistokrvný hipster, ale tematika udržateľnej módy ma zaujíma. Táto značka ma však svojou komunikáciou neupútala, nie to ešte udržala.
Zuzana Kubisová
Kvalitní exekuce i nápad.
Hana Kovářová (Raiffeisenbank)
Nestává se mi to často, že by na mě něco zapůsobilo takovým znekliďňujícím dojmem. Natož reklama. Takový byl záměr? Tohle jsou scény jako z Kytice. Působí to na mě, jako by ti lidi měli bejt pár okamžiků před smrtí. Všechno to podtrhujou naprosto iracionální titulky: nezávislost, soudržnost, jedinečnost. Proč?
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Mně se to ... líbí. Je fajn vidět snahu komunikovat atributy značky alespoň trochu netradičním způsobem a tímto posílám palec nahoru i klientovi. Jsem zvědavej na case video ke kampani, mně zasáhlo jen video a microsite.
Miky Karas (Symbio)
4. Nech to plavat (27 %)
Mobilní aplikace letgo, která v reálném čase a na základě geolokace propojuje prodávající a nakupující, přichází s třetí kampaní. Ve dvou nových spotech od VCCP letgo pomůže páru při stěhování a klukům po mejdanu. Spoty poběží v televizi, rádiích a online od září 2017.
„Potvrdili jsme si, že TV je stále nejdůležitějším kanálem pro uvádění nového produktu na nový trh. Díky VCCP jsme v ní dokázali nejen odkomunikovat naši unikátní propozici, ale udělat to emoční a zábavnou cestou. To nás odlišilo od tradičních reklam a pomohlo nám stát se opakovaně nejstahovanější aplikací,“ uvedl country manager letgo Jakub Kováč.
Oba spoty byly opět v režii Daniela Růžičky a produkce Adwood. Kampaň bude adaptována i pro zahraniční trhy, konkrétně Chorvatsko a Slovinsko.
Služba je popsána celkem srozumitelně, ale marně hledám něco, co by se mi na kampani výrazně zalíbilo. Hudba to není, herci taky ne. Tak asi vlastně nic.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Chtěl jsem napsat, že tohle je takový ten normální spot, co doručí, co má a neurazí. Jenomže podle explikace Letgo ‚dokázali nejen odkomunikovat naši unikátní propozici, ale udělat to emoční a zábavnou cestou.‘ A to je ‚odlišilo od tradičních reklam.‘ Takže nevím, co říct.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Není to nic, před čím bych musel v posvátné bázni klopit oči, ale sdělení je jasné a zřetelné. A o to tu jde především.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Tie predošlé spoty mi prišli zrozumiteľnejšie a svižnejšie. Bez návaznosti na ne by som asi túto sériu na prvú dobrú nepochopila, zvlášť príbeh Afterparty. Exekúcia je výrazne slabá. Vnímam to ako nevyužitú šancu pre brand.
Zuzana Kubisová
Dobře zacílené, stručné, jasné..
Hana Kovářová (Raiffeisenbank)
Hodně neatraktivní formou mi to sdělilo, o čem ta služba je. Protože už to vim od minulý kampaně a nic novýho jsem se nedozvěděl, přepínám bednu na Kriminálku Anděl.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Ty ‚originální‘ spoty na Letgo US doručují sdělení skrze super situační humor. České varianty spotů jen doručují sdělení.
Miky Karas (Symbio)
5. Je hromadka in nebo out? (16 %)
Dopravní podniky napříč Českem se začátkem září představily kampaň na podporu městské veřejné dopravy. Jedná se o první podobnou akci, kterou se podařilo realizovat pod křídly Sdružení dopravních podniků České republiky, zahrnujícího celkem 19 dopravních podniků z Česka. Kampaň staví na zkratce MHD, za níž se skrývá motto Máte hromadu důvodů. Kampaň dělala pražská agentura Pria, zástupci sdružení si ji vybrali nikoli v tendru, ale na základě kontaktů na odborných konferencích.
Kampaň bude mít online a offline část, online staví na videospotu a využije sociální sítě (především Facebook) a reklamu v obsahových sítích jako Google, offline bude čistě využívat plochy na zastávkách (citylighty) a vozech hromadné dopravy podniků ze zmíněného sdružení. Celková kampaň poběží od září do listopadu, její facebooková část pak až do jara 2018, online část kampaně stála 600.000 Kč. Kampaň jako celek pak 1.800.000 Kč, včetně průzkumů, tvorby spotu a dalších prací agentury.
Primárním cílem společné kampaně je dosáhnout změny ve vnímání MHD veřejností, vybudit u nich pozitivní emoce. Jde také o zvýšení počtu cestujících hromadnou dopravou.
Spoty i vizuály jsou z pekla. A to jezdím hromadnou dopravou často a ráda, a moc nechápu lidi, co dobrovolně tráví každý den čas v kolonách a hledáním místa na parkování. Ovšem na bezkrevné lidi neboli armádu neživých z kampaně bych natrefit nechtěla. Asi bych šla radši pěšky. No a ta hudba, pane jo.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Soudě dle mých pozorování jsou v Německu většinou reklamy nudné a unyle nenápadité. Na základě hovorů s místními si troufám tvrdit, že dlouhodobě jedinou výjimkou z tohoto trendu představují kampaně berlínské MHD. Autoři zde jeli evidentně pro inspiraci do Německa. Ale do Berlína nedojeli.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Naší MHD je člověku skoro líto. Provedení nových stanic metra, samotná kultura a umístění reklamy v dopravních prostředcích a nyní propagace Sdružení dopravních podniků ČR. Sociální média jsou plná sexy fotek z cest nejrůznějších kolegů po evropských a světových metropolí. Dívali se tvůrci třeba, jak se hromadné dopravní prostředky prezentují jinde ve světě? Takže závěr: ano, naše MHD je čistá, bezpečná, spolehlivá, rychlá a navíc není drahá. I proto by si zasloužila mnohem lepší komunikaci.
Kamila Tehranian (Scholz & Friends)
Děs běs! Doufám, že to byl pouhý testovací spot od studentů prvního ročníku vyšší odborné školy, řemeslně by to odpovídalo. Proč je tam proboha tolik prolínaček na to hnusné pestrobarevné logo? Tady je prostě všechno špatně.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Zámer dať MHD iný rozmer formou nového preformulovania skratky MHD asi nedopadol úplne najšťastnejšie. Důvody sú síce mnohé, ale slabo podložené, nevyargumentované. Názorná ukážka v podobe neatratktívnej exekúcie ma nepresvedčila. Vnímam to ako nedotiahnutý koncept po všetkých stránkach.
Zuzana Kubisová
Testimonial je dobře zvolený typ reklamy s ohledem na cílovou skupinu, avšak provedení i argumentace nepůsobí příliš důvěryhodně. Jsou to skuteční praví cestující?
Hana Kovářová (Raiffeisenbank)
Takže tohle má propagovat hromadnou dopravu moderního, pulsujícího velkoměsta? Při sledování těchto spotů jsem si vzpoměl na starý dobrý osmdesátky. Ostuda, sorry.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Ani jeden z důvod mě nepřesvědčí. Že je MHD pohodlná? Ale no tak... Když už se někomu tak moc zalíbila slovní hříčka ‚Máte Hromadu Důvodů‘, měl zkusit alespoň najít zajímavý důvody, kterým člověk uvěří.
Miky Karas (Symbio)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.
Kampaně vystavuje Národní galerie reklamy

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí

SPM Media konsoliduje svá mediální aktiva, jedná i o Hrotu
