Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

„Tak krásně udělaný, až srdce pookřálo.“ Najbrti vítězí s plakáty Varů

Reklamní katovnu tentokrát vyhrály plakáty Studia Najbrt pro 50. filmový festival v Karlových Varech. Druhý je Lidl s retro týdnem, třetí příběh barevných zdí od Primalexu.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 24. týden 2015

  1. Studio Najbrt: Happy Annivarysary (56 %)
    klient: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
  2. Retro týden / Roman Paulus, Marcel Ihnačák (48 %)
    klient: Lidl
  3. Hullabaloo: Prostor pro nápad (43 %)
    klient: Primalex
  4. DDB: McSundae (33 %)
    klient: McDonald’s
  5. Stojí to za to (30 %)
    klient: Albert

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Najbrt letos opouští minimalismus (56 %)

Vizuální identitu pro 50. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary vytvořilo už tradičně Studio Najbrt. V posledních letech vizuál festivalu sázel na grafický minimalismus, letos však byl tento koncept změněn. Kampaň komunikuje především oslavy 50. výročí festivalu. V printu je využito motto Starring: You, které je poctou fanouškům a nadšencům, kteří do Varů mnoho let na festival přijíždějí.

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

 

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

 

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

 

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

 

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

Plakát pro 50. festival v Karlových Varech

Reklama karlovarského festivalu? Letos jako i před rokem: potěšení je na mé straně.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Písmenka jsou i letos hezká, ale nemůžu se ubránit dojmu, že je to tak nějak pod úroveň Studia Najbrt.
Tomáš Mrkvička

Těžko hodnotit, varský plakát je kategorie sama pro sebe. V každém z nás probouzí dojmy a aspirace podle toho, zdali plánujeme jet, nebo nepojedeme, a otravuje nás. Každý by ho chtěl navrhovat a má velice konkrétní názor – já taky, ale nechci být jedním z mnoha, takže radši držím hubu.
Marek Prchal

To je tak milý a krásně udělaný, až srdce pookřálo.
Tomáš Belko

Grafický plakát je zajímavý. Propojení typografie s fotkami dost pokulhává. Je škoda, že vizuály nejsou víc postaveny na vtipném slovíčkaření ‚happy annivarysary‘.
Iva Bízová (Loosers)

Focení diváků nic nového, secesní ‚výroční‘ typografie pěkná.
Martin Charvát (Konektor)

Přinejmenším od doby, kdy byl každý z nás na obálce Time jako osobnost roku 2006, se mohl snad každý stát tváří už čehokoli.
Jan Javornický (Elite Solutions)

Vždycky, když se v červnu objeví něco zvláštního a je na tom napsáno Karlovy Vary, je skoro jasné, že to bude karlovarský festival. A i kdyby to působilo tak nějak obyčejně, člověk si vždycky řekne, že je to promyšlený záměr Najbrtů. Letošní identita mě opět baví. A to jak relativně radikální změna, tak koncept i grafika. Vychutnal jsem si v logu vřídlo, sosátko i kamzíka. Úplný nezávislý festival.

Jakub Plášek (Cocoon)

2. Lidl přinesl retro výrobky (48 %)

Obchodní řetězec Lidl zaujal spotřebitele takzvaným retro týdnem. Do nabídky zařadil slavné produkty socialistického maloobchodu, jako například mléko v sáčku, žvýkačky Pedro nebo vodu po holení Pitralon. Lidl tímto novým tematickým týdnem navázal na své týdny mezinárodních kuchyní. Retro týden doprovázela také tematická reklama s kuchaři Romanem Paulusem a Marcelem Ihnačákem, kteří jsou dlouhodobě tvářemi Lidlu.

Nepovedená napodobenina parodie na parodii? Nechci působit, jako že jsem nějak vysazenej na Lidl. Ale tohle se pochválit nedá. Neupřímný, neuvěřitelný, naoko, stejně jako nabídka, kterou to inzeruje.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Ne za televizní spot, ale za ten nápad s retro výrobky. Málokomu se povede, aby se mu u regálů prali o zboží hipsteři z Letné s důchodci bažícími po lepších časech. Lidl umí.
Tomáš Mrkvička

Narozdíl od Zuna, které ukázalo retro a řeklo, že retro je out, Lidl říká, že na týden může být in.
Marek Prchal

Respekt. Celá tahle kampaň je povedená a dotažená. V týhle kategorii je to skvělá práce.
Tomáš Belko

Takhle má vypadá skvělá komunikace. Drží dlouhodobou koncepci (Paulus a Ihnačák), reaguje na trendy (retro), pobaví ve spotu a navíc dotáhne kreativní myšlenku samotným produktem (retro zboží v obchodech nejen s dobovým designem, ale i recepturou). Lidé o Lidlu díky tomuto projektu a kampani mluví. Bravo!
Iva Bízová (Loosers)

Geniální myšlenka na podporu prodeje, kterou televizní spot absolutně nepředal. Za myšlenku bych dal 90, ale hodnotím zpackanou televizní reklamu, takže strhávám 80.
Martin Charvát (Konektor)

Zajímavý nápad s retro výrobky v čele s mlékem v sáčku, které si sice spousta lidí spíš než z nostalgie koupí z legrace, ale koupí a o to tu jde především. Proč teda ve spotu vidíme Kofolu nebo Poličan, které nejen v Lidlu, ale i kdekoli jinde můžete koupit kterýkoli den v roce?
Jan Javornický (Elite Solutions)

Lidl je chytrý! Nechat zasurfovat Husákovy děti a jejich rodiče na vzedmuté vlně nostalgických emocí je výborný tah. Fungovalo to v Maďarsku a Chorvatsku, tak se konečně Lidl osmělil i u nás. Nápad a relevantní emoce o kilometr před univerzálním a zaměnitelným Albertem.

Jakub Plášek (Cocoon)

3. Primalex má dva nové spoty (43 %)

Agentura Hullabaloo vytvořila pro značku Primalex novou kampaň, která je postavena na emocích spojených s barvami. Kampaň se sloganem Prostor pro nápad ukazuje, jak se mění barvy stěn podle sledu životních událostí. Dva imageové spoty produkovala společnost Target Pictures, kameru a režii zajistil Tomáš Sysel.

Tak jako Cimrman vynalezl absolutní verš, tady jsme svědky stoprocentního sdělení. Trochu víc citu k jazyku a typografii a mohl to být hole-in-one.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

‚Ježiš, to jsou tak smutný příběhy. Holku zbouchne na vesnický dýze frajer, do tří let jsou rozvedený, holka sama na vsi v bytovce, bez práce, v dluzích. Druhej spot o klukovi, co si to rozdá s každou holkou v Austrálii, jen jednou si nedá pozor a může pověsit surfy na hřebík. Jsem fakt dojatej.‘ (Původně z diskuse s Lumírem Kajnarem).
Tomáš Mrkvička

Máme tu zřejmě nápad. Někdo z kolegů v Katovně jistě řekne, kde se tvůrci inspirovali, ale v tom případě prosím vtipně, protože jinak mi to je ukradený.
Marek Prchal

Trochu mi to připomíná Google, ale je to milý a neotřelý.
Tomáš Belko

Moc hezká a chytrá kampaň. Elegantní, emotivní, padnoucí ke značce Primalex, která si díky své historii může takový nápad dovolit. Lehce podobné kampaním Google, ale to už je teď takový kolorit, vždyť vše už prý stejně bylo vymyšleno…
Iva Bízová (Loosers)

Jednoduchá minimalistická exekuce, přímo využívající produkt. Verze ‚On‘ podstatně lepší v odvyprávění příběhu než verze ‚Ona‘. Asi to psal chlap. Taky ten závěrečný interiér ve verzi ‚Ona‘ je poněkud příšerný. Ale jinak dobrá práce.
Martin Charvát (Konektor)

To jsou teda setsakra složité příběhy. ‚A pak se vám před očima omítne celý život.‘
Jan Javornický (Elite Solutions)

Pětačtyřicet sekund prázdného prostoru pro jakýkoliv nápad. Mám rád experimenty! Nicméně spot má sloužit značce, produktu, klientovi…V tomhle případě se nejedná o reklamu, ale konceptuální videoart. Ukouká tuhle šifru někdo jiný než účastníci katovny? Ale možná se mýlím, diváka to neuspí, ba naopak zaujme v záplavě obvyklé vlezlé komunikace, a Hullabaloo bude trendsetterem ‚slow pace advertisement‘.

Jakub Plášek (Cocoon)

4. Letní reklama McDonald’s (33 %)

Malé věci, velká radost. Tak zní koncept letní televizní reklamy na zmrzlinu McSundae, která se v rychlém občerstvení McDonald’s prodává za 25 Kč. Spot natočilo režisérské duo Mod’s, tedy Martin Přikryl a Michal Nohejl.

A to bylo o čem? Jakože radost? Tak to je bomba!
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Má to atmosféru. Ještě nápad a je to dobré. Ale zmrzlinu z mekáče mládeži může takováhle ‚náladovka‘ prodávat docela dobře, takže za mě palec nahoru.
Tomáš Mrkvička

‚Žijeme len raz, práve tu a práve teraz, voda, slnko, párty, klub, relax.‘ Ego ft. Robert Burian nahonili 41 milionů zhlédnutí, takže zřejmě někomu dobliklo, že je v létě fajn ukázat léto. Děkuji Bohu, konečně letní spot se zmrzlinou! Nicméně lepší – a sladší – hudbu má ta současná Aquila (‚Já jsem tvá jediná, čistá jak láska‘).
Marek Prchal

Klišé, tisíckrát viděno. Samozřejmě, že řemeslně je to v pořádku, ale jinak je to jen popovej klip bez nápadu.
Tomáš Belko

Byla-li by svěžest nejen v kameře, ale i v nápadu, bylo by co hodnotit.
Iva Bízová (Loosers)

Je umění natočit Českou republiku tak, aby nevypadala jako Česká republika. Rozjuchané mládí, jízda v kabrioletu, univerzální ‚veselo‘, které se mohlo odehrát kdekoli mezi Užhorodem a Los Angeles. Kam se poděla dřívější hlavní zbraň McDonald’s, lokální relevance?
Martin Charvát (Konektor)

Léto, tobogány, hezký holky v krátkých šortkách a zmrzlina, samozřejmě zmrzlina. Jo, to je fajn. A McDonalds?
Jan Javornický (Elite Solutions)

Nic světoborného, ale velmi dobře odvedený reklamní standard. Sdělení funguje, emoce to má, produkt přirozeně zasazený do příběhu, cílovka se v tom najde.

Jakub Plášek (Cocoon)

5. Albert komunikuje kvalitu výrobků (30 %)

Obchodní řetězec spustil novou image kampaň, která zdůrazňuje 100% garanci kvality výrobků. Od června mohou zákazníci reklamovat zboží a dostat zpět peníze, pokud nebudou spokojeni s jeho kvalitou. Ale akce platí jen do konce tohoto roku. 

Samým dojetím jsem si málem ucvrknul. Ale vážně. Deset kilo klišé za vteřinu podbarvený textem, kterej tahá za uši – to zabije i ten nejupřímněji myšlenej kýč, kterej by třeba mohl i fungovat. Uff.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Tak už i Albert nám naskočil do pekařsko-řeznicko-farmářského vlaku! Chybí ještě někdo? Tesco tu máme, Kaufland i s českou písničkou na rtech, Coop a samozřejmě Globus. Na obrázky od Alberta se kouká tak hezky, že se člověk ani nezeptá, co že je to vlastně ta Národní cena kvality. Kreativně nula, ale při pověsti značky je to strategie správná. Udělané je to zručně a fungovat to bude. Národní cenu kvality mimochodem letos kromě Alberta získal také Český dům v Moskvě, Krajský úřad Libereckého kraje a Domov seniorů Kdyně. To kdybyste nevěděli.
Tomáš Mrkvička

Myšlenky mi těkají, zaráží mě instrumentace Ach synku, synku a ztrácím pozornost, přemýšlím po celou dobu spotu o tom, proč ji aranžovali právě takhle. Je to lidovka, ne? Aha, ale takové aranžmá už měl Kaufland. Čili orchestrální aranžmá jako diferenciátor. No nic, i tak aranžoval bych to jinak. Možná nejlepší ze současné série ‚všechny supermarkety představují své dodavatele‘. Jinak toho pekaře měla lepšího Jihlavanka, poctivá káva, protože s lepším textem (‚Voní hezky‘)
Marek Prchal

Jehovismus, ale dobře natočený.
Tomáš Belko

Jednoduchý a velmi popisný spot. Na poli to ještě jde, ale když se do obrazu dostane řeznictví a pekařství a do hudebního podkresu Ach synku synku, začíná jít malinko do tuhého. Spot určitě nikoho neurazí, ale Bůh ví, zda si z něj někdo zapamatuje alespoň značku.
Iva Bízová (Loosers)

Skoro úplně stejnou, ale lépe natočenou kampaň měl asi tak před pěti lety Penny Market.
Martin Charvát (Konektor)

Opravdu tohle chceme od řetězců? Aby se tvářily jako lokální farmářské trhy? Neměly by jejich benefity stát úplně jinde? A co je krucinál Národní cena kvality? Ví to někdo? A ta muzika? Ach, synku… Ach, tatíčku…
Jan Javornický (Elite Solutions)

Lyrický příběh o cibulce, to mě fakt dostává! Jestli to, co měl copywriter, je k dostání v Albertu, chci to taky! Spot každopádně působí lépe než někdejší vtíravý prodavač, ale marně hledám rozdíl mezi Kauflandem, Globusem a Albertem. Zkušenost s děsivou realitou prodejen (i když musím uznat, že se v poslední době snaží zkultivovat) je tak silná, že se mi to milému Albertovi nechce moc věřit.

Jakub Plášek (Cocoon)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.