Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

„Takhle kopírovat hřib Ztohoven chce celého kreativce.“ Superb letí

Reklamní katy nejvíc zaujala virální kampaň nové Škody Superb, jak vysílá žižkovskou věž do vesmíru. Méně oslnily postele z Ikey v kavárnách a ledničky Philco ve výtahu.

Žižkovská věž letí ke hvězdám v kampani Škodovky

Žižkovská věž letí ke hvězdám v kampani Škodovky

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 29. a 30. týden 2015

  1. Mustard: Škoda Superb – Česká raketa (52 %)
    klient: Škoda Auto
  2. Pozvali jsme vás do postele (41 %)
    klient: Ikea
  3. Face UpLáska prochází lednicí (35 %)
    klient: Philco
  4. McCann Praha: Bohemia Chips z raných brambor (34 %)
    klient: Intersnack
  5. Neviditelný asistent (23 %)
    klient: Česká pojišťovna

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Škodovka vyslala z Žižkova raketu (52 %)

Žižkovská věž odstartovala a vznesla se k nebesům. Známé internetové memy, které ukazují pražský žižkovský vysílač jako vesmírnou raketu, došly nového zhmotnění ve čtyřech virálních videích Škody Auto. Série virálů nazvaná Česká raketa propaguje nový model Škoda Superb. Všechny spoty připravila a zprodukovala agentura Mustard, režíroval je Luboš Svoboda.

Taky jste chtěli vždycky odpálit žižkovskou věž do vesmíru? Konečně k tomu někdo našel vhodnou příležitost! Teď k mouchám vyskytujícím se na microsite: tělesa se pohybují kolem Země po orbitě, nikoli po orbitu (orbit v mužském rodu není oběžná dráha, ale vlnová vlastnost elektronu). ‚Objevte technologie nové Škoda Superb.‘ Někdo tady zapomněl skloňovat. To je u české značky dost závažný prohřešek. Různé zvukové a grafické vychytávky jsou dobré, ale celá microsite by mohla být trochu lépe a snadněji ‚ovladatelná‘.
Martin Charvát (Konektor)

Já tyhle věci prostě mám rád. A je to udělaný celkem dobře.
Tomáš Belko

Škoda je úžasná značka a Superb jednoznačně skvělý model. Jasně, že ho jeho majitelé a fanoušci považují za raketu, ale přesto mi spojení s létající věží přijde překombinované a zbytečné. Nicméně zpravování virálů je velmi slušné!
Iva Bízová (Loosers)

Stokrát stejná představovačka auta, jak vidno, jde udělat i trochu jinak. Nadstandardně udělaný web. Dobrá práce.
Jan Javornický

Tedy, takhle bez skrupulí kopírovat atomový hřib od Ztohoven, to chce celého kreativce.
Marek Prchal

Radost vidět realizaci nápadu, který před třemi lety nekoupil T-Mobile na start LTE. A dobré provedení.
David Brada (Cream)

Úlet. Představím si, že videa splní svůj účel a přivedou zákazníky na microsite. Pak si představím, že je neodradí grafika jako z deset let staré gamesy. A pak si představím, že se obsahem někdo prokouše… No, ale to už jsme v úplně jiné galaxii.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

2. Ikea pozvala lidi do postele (41 %)

Neprodáváme postele, ale dobrý spánek, řekli si ve švédském nábytkářském řetězci. A letní kampaň proto spíše než benefity a cenu nábytku na prvním místě vyzdvihuje, jak je důležité se dobře vyspat. V kavárnách v Praze, Plzni, Ostravě a Brně si jejich hosté v červenci mohli vyzkoušet postele Ikea. Mohli si dát snídani do postele či odpolední svačinku, při tom si odpočinout a vyhrát poukázky na nákup v obchodních domech. Stačilo poslat „postelovou“ fotku z kavárny. To vše je součástí širší mediální kampaně vyzdvihující význam dobrého spánku. Reklama běží v televizi, vybraných tištěných médiích, na venkovních nosičích a v digitálních médiích.

Možná se v tom zbytečně vrtám, ale kampaň je o tom, jak je důležitý dobrý spánek. Nicméně postele dají do míst, kde lidi nespí. Kdyby třeba demonstrovali to, že v tak bezvadných postelích lidé právě usnou kdekoliv. Takhle tomu moc nerozumím. Virální potenciál této kampaně se zatím taky nějak neuvolnil.
Martin Charvát (Konektor)

Mám rád, když reklama vyleze z médií do života. Sedí to ke značce a má to myšlenku. Naštěstí už to není jen o mimořádně dlouhé záruční době.
Tomáš Belko

Pozvání do postele slibuje poněkud víc, než tady dostáváme. Ale ty vizuály jsou fajn.
Jan Javornický

Další veselá hudbička jako z Kouzelné školky. Tenhle ‚corporate folk‘ byl in tak před pěti lety, poprvé jsem si ho všimnul ve spotu Applu na iPad 2. Navíc se podle mě ani nehodí k spánku.
Marek Prchal

Parádní a dotažené. Chybí tomu jen lechtivý virálek po setmění coby recept na léčbu migrény!
David Brada (Cream)

Hmm, postel v kavárně. Nemůžu se zbavit pocitu, že video z akce bylo zajímavější než akce samotná.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

3. Láska prochází lednicí (35 %)

Značka domácích elektrospotřebičů Philco se rozhodla promovat novou lednici tak, že výtahy v administrativních centrech proměnila v chladničky s reálnými policemi s jídlem. Do vybraných výtahů pak nasadila herce, se kterými natočila virální video. Promo akce se týká prémiové chladničky amerického typu s objemem „XXL“. Akce trvala týden a proběhla ve třech pražských administrativních centrech PSN House, Luxembourg Plaza a Business centrum 4D. Nyní Philco připravuje tutéž promo kampaň také v Brně, Ostravě a Bratislavě. Součástí kampaně bylo také natočení virálního videa. Za tím účelem byli najati herci, kteří zaměstnance administrativních center vyprovokovali k reakcím. Počínaje mužem v trenkách a tílku, který vyzvídal výsledky sportovních utkání, přes dívku, která mužům dávala ochutnávat potraviny. Ale také reakce samotných lidí stály za to. Například mladík, který si ve výtahu potraviny nakradl, či dvojice, která „zaseknutí“ výtahu řešila milostnými hrátkami. Kampaň se sloganem Láska prochází lednicí pro značku Philco zajišťuje agentura Face Up.

Jednoduchostí k efektivitě. Celkem lineární myšlenkový pochod: máme velkou ledničku, uděláme ledničku z něčeho velkého, výtahy v byznysových centrech vypadají tak trochu jako ledničky, uděláme ledničku z nich. Video čtvrt milionu shlédnutí. Vyskakuje u toho i odkaz s proklikem na slušnou microsite.
Martin Charvát (Konektor)

Nápad je to dobrej. Jen mám pocit, že se to dalo dotáhnout ještě dál, nebo jsem to z toho videa nechytil.
Tomáš Belko

Původní idea je velmi zajímavá. I užití výtahů pro oslovení cílové skupiny v obchodních a nákupních centrech je správné. Následná exekuce a hlavně obsah videa je prvoplánový až trapný. Velká škoda!
Iva Bízová (Loosers)

Cesta nezkušeného je lemována velkou nudou zabíjející nápadovou inspiraci i velké oči plné dětského nadšení…
Jan Javornický

Já se asi chci přiznat k tomu, že se mi zdá bombastický, jak se ten chlap v trenclích drbe na koulích. Ty naše insighty české.
Marek Prchal

Hezký nápad, který kazí nedotažené video. Stačilo by nechat ve výtahu dobroty a skrytou kamerou točit, jestli lidi odolají čerstvě vychlazeným dobrotám. A návrat značky, která byla v dětství snem našich mám.
David Brada (Cream)

Pokud jsou ambice videa být virální, tak to tedy držím palce. Nuda, šeď a zase nuda.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

4. Intersnack jede rané brambory (34 %)

Tažení za zdravější podobu „nezdravých“ jídel a nápojů někdy přináší překvapivé inovace. Tuzemský výrobce brambůrků značky Bohemia Chips, společnost Intersnack, poprvé uvádí na trh chipsy v nesolené verzi. Uvádí, že se tak děje na přání zákazníků. Limitovaná edice z raných brambor bude k dostání od poloviny července po dobu několika týdnů a Intersnack ji podpoří intenzivní reklamní kampaní, která odstartuje televizním spotem. Klíčová bude komunikace na sociálních sítích a online. Mediální mix doplní ochutnávky a komunikace v místě prodeje. Kreativní koncept a zpracování zajišťuje agentura McCann Praha.

Zajímavý produkt. Příjemná exekuce. Neurazí. Nenadchne. Jen doufám, že to se zdravými-nezdravými potravinami nedotáhneme tak daleko, jako Američané se svojí nízkotučnou slaninou (která vypadá a chutná jako polystyren).
Martin Charvát (Konektor)

Je to docela fajn. Rozhodně to není nemastné neslané, jako předchozí hraný spot, kdy otec synovi za brambůrky půjčí auto a pak se kochají na skalách.
Tomáš Belko

Je to takové neslané a nemastné. Ale zajímavě výtvarně zpracované v úsporném režimu. Škoda, že příběh v leporelu nebyl vymyšlen lépe.
Iva Bízová (Loosers)

Produkt vytvořený ‚na objednávku‘ spotřebitele si zaslouží archetypální tisíce děkovných dopisů. Reklama ale zůstává zcela instantní a dehydratovaná.
Jan Javornický

Limitovaná edice čipsů. Ty limitované edice běžných výrobků mě vždycky dojmou. Jaký mají tyto čipsy limit, je to limit vyrobeného množství, anebo limit například lidský, emocionální, chuťový?
Marek Prchal

Moc hezké produktové video na sales konferenci, ale co dělá v televizi?
David Brada (Cream)

Nemůžu říct, že by mi zvolený způsob exekuce vyloženě vadil, ale rozhodně mě ani ničím nezaujal. Je to takové neslané…
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Pojišťovna asistuje neviditelně (23 %)

Česká pojišťovna spustila letní kampaň zaměřenou na pojištění domácnosti s asistenční službou. Její základ tvoří spot, který představuje „oživený produkt“, tedy osobního asistenta. Ten podle pojišťovny slouží klientům v případě problémů v domácnosti, jako je například prasklé potrubí, ale jinak chápe, že o něj nestojí. Použité kreativní řešení tak připomíná starší kampaň Komerční banky, která obdobným způsobem postupně prezentovala celé své produktové portfolio.

Česká pojišťovna se hledá. Asi to ještě bude nějakou chvíli trvat. A ten herec divně artikuluje (tedy jestli to je herec).
Martin Charvát (Konektor)

1. Člověk natřený jako pozadí je strašně ojetý motiv. 2. Ne že není vidět, je vidět, aspoň se to dalo natočit s trochou překvapení, kdy opravdu splyne s interiérem, třeba nejdřív s odstupem… no nic. 3. Personifikace produktu opravdu hodně připomíná koncept Komerční banky.
Tomáš Belko

Vypadá to jako studentská práce do nějaké kreativní soutěže. Taková ta práce, které se všichni ostatní studenti smějí…
Iva Bízová (Loosers)

A v poznámce pod čarou se můžete dočíst: ‚Pozor, jedná se o optický klam. Ten chlápek jakože není vidět, víme?‘ V pozadí teskně zní temné tóny OK Go revival…
Jan Javornický

Tak a tady zase říká herec v reklamě slovo ‚vše‘, což je slovo, které jinak nikdo neříká, jen ho píše, kopík ho napíše na papír, marketingový ředitel schválí, herec přečte, ale nikdo ho neříká. Všichni totiž říkáme ‚všechno‘. ‚Vše‘ je korporátní. A za ‚vše‘ jsem se v této reklamě ani nedostal.
Marek Prchal

Vlastní tvorba. Chápu. Taky bych nechtěl, aby pod touhle prací byla podepsána moje agentura. A těším se na díl Na po….yho i hajzl spadne!
David Brada (Cream)

V kampani mi chybí humor. S ‚neviditelným‘ pojišťovákem se dala určitě udělat větší show. Na druhou stranu chápu, že se jedná o produkt, který se většinou drží při zemi.
Kateřina Bendíková (Made by Vaculik)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.