Česká mutace otevřené online encyklopedie Wikipedia je dnes vypnutá na protest proti chystané celoevropské reformě autorského práva. Nově pojatá ochrana práv se nemá dotknout přímo Wikipedie, podle editorů ale výrazně omezí dostupnost zdrojů, z nichž čerpají. Kampaň jede i Uložto.

Taxify zvažuje zůstat jen v Praze, z jiných měst hlásí útoky na řidiče

Estonská přepravní služba Taxify zvažuje odchod ze všech měst českých kromě Prahy. Důvodem jsou podle ní “fyzické a verbální útoky na řidiče a nedostatek podpory od místních úřadů”. Ani v metropoli však společnost nemá svou pozici jistou. Minulý týden vydal totiž Městský soud v Praze rozhodnutí, podle kterého Taxify nesmí v hlavním městě dál působit, dokud nebude dodržovat zákonné podmínky pro taxi. Rozhodnutí zatím není pravomocné, Taxify se chce odvolat a v Praze zatím působí dál.

“Ve všech českých městech, ve kterých fungujeme, jsme svědky velmi vřelého přijetí jak ze strany cestujících, tak řidičů. Bohužel ani v jednom z nich jsme se nesetkali s podporou ze strany místních úřadů, přestože obyvatelé těchto měst jasně ukazují, že chtějí používat moderní, cenově výhodnější a transparentní přepravní alternativy. Nedovolíme, aby byli řidiči, kteří naši aplikaci využívají, opakovaně fyzicky a slovně napadáni. Nechceme je těmto útokům nadále vystavovat, a proto velmi vážně přemýšlíme o odchodu z těchto měst,” říká Roman Sysel, šéf Taxify v Česku. Služby Taxify by tak nemohli využívat obyvatelé Ostravy, Olomouce, Plzně a Českých Budějovic.

V Praze společnost o přerušení činnosti neuvažuje ani navzdory rozhodnutí soudu. Podle odůvodnění soudkyně Zuzany Čížkové Taxify poskytuje prostřednictvím své mobilní aplikace přepravní služby podle zákona o silniční dopravě, a tudíž se musí řídit zákonnými pravidly pro taxislužby. Odmítla tak tvrzení firmy, že je pouze vývojářem aplikace a za její použití není zodpovědná. Soudkyně v odůvodnění nesouhlasila ani s argumentem estonské firmy, že jde pouze o spolujízdu. Podle ní spolujízda spočívá ve sdílení společné cesty, o jejímž cíli rozhodne řidič, který převeze spolujezdce pro částečné sdílení nákladů. V případě Taxify však o trase rozhoduje spolujezdec, ne řidič: “Proto v uvedeném případě se nejedná o spolujízdu.”

Podle soudu tak nesmí dál pod Taxify působit řidiči, kteří nevlastní taxikářskou licenci a nesplnili další podmínky podle zákona, jako je například znalost místopisu, náležité označení vozidla nebo kvalifikovaná obsluha taxametru.

Městský soud v souvislosti s Taxify řeší i jiný případ, ve kterém je žalující stranou společnost Liftago a týká se fungování Taxify v dalších českých městech. Soud na začátku října vydal ve věci předběžné opatření, které Taxify dočasně zakazuje provoz služeb s nelicencovanými řidiči v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích. Firma ovšem s odvoláním na svou pozici provozovatele platformy, nikoli přepravy, nadále jezdila i s řidiči bez taxikářské licence, za což dostala od soudu pokutu 590.000 Kč. Od prosince společnost v těchto městech licence vyžaduje.