Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Taxify zvažuje zůstat jen v Praze, z jiných měst hlásí útoky na řidiče

Estonská přepravní služba Taxify zvažuje odchod ze všech měst českých kromě Prahy. Důvodem jsou podle ní „fyzické a verbální útoky na řidiče a nedostatek podpory od místních úřadů“. Ani v metropoli však společnost nemá svou pozici jistou. Minulý týden vydal totiž Městský soud v Praze rozhodnutí, podle kterého Taxify nesmí v hlavním městě dál působit, dokud nebude dodržovat zákonné podmínky pro taxi. Rozhodnutí zatím není pravomocné, Taxify se chce odvolat a v Praze zatím působí dál.

„Ve všech českých městech, ve kterých fungujeme, jsme svědky velmi vřelého přijetí jak ze strany cestujících, tak řidičů. Bohužel ani v jednom z nich jsme se nesetkali s podporou ze strany místních úřadů, přestože obyvatelé těchto měst jasně ukazují, že chtějí používat moderní, cenově výhodnější a transparentní přepravní alternativy. Nedovolíme, aby byli řidiči, kteří naši aplikaci využívají, opakovaně fyzicky a slovně napadáni. Nechceme je těmto útokům nadále vystavovat, a proto velmi vážně přemýšlíme o odchodu z těchto měst,“ říká Roman Sysel, šéf Taxify v Česku. Služby Taxify by tak nemohli využívat obyvatelé Ostravy, Olomouce, Plzně a Českých Budějovic.

V Praze společnost o přerušení činnosti neuvažuje ani navzdory rozhodnutí soudu. Podle odůvodnění soudkyně Zuzany Čížkové Taxify poskytuje prostřednictvím své mobilní aplikace přepravní služby podle zákona o silniční dopravě, a tudíž se musí řídit zákonnými pravidly pro taxislužby. Odmítla tak tvrzení firmy, že je pouze vývojářem aplikace a za její použití není zodpovědná. Soudkyně v odůvodnění nesouhlasila ani s argumentem estonské firmy, že jde pouze o spolujízdu. Podle ní spolujízda spočívá ve sdílení společné cesty, o jejímž cíli rozhodne řidič, který převeze spolujezdce pro částečné sdílení nákladů. V případě Taxify však o trase rozhoduje spolujezdec, ne řidič: „Proto v uvedeném případě se nejedná o spolujízdu.“

Podle soudu tak nesmí dál pod Taxify působit řidiči, kteří nevlastní taxikářskou licenci a nesplnili další podmínky podle zákona, jako je například znalost místopisu, náležité označení vozidla nebo kvalifikovaná obsluha taxametru.

Městský soud v souvislosti s Taxify řeší i jiný případ, ve kterém je žalující stranou společnost Liftago a týká se fungování Taxify v dalších českých městech. Soud na začátku října vydal ve věci předběžné opatření, které Taxify dočasně zakazuje provoz služeb s nelicencovanými řidiči v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích. Firma ovšem s odvoláním na svou pozici provozovatele platformy, nikoli přepravy, nadále jezdila i s řidiči bez taxikářské licence, za což dostala od soudu pokutu 590.000 Kč. Od prosince společnost v těchto městech licence vyžaduje.