Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 38. týden 2015
- DDB: Maestro Bohemia (42 %)
klient: McDonald’s - Made by Vaculik: Barva není špína (36 %)
klient: Amnesty International - Zapískej, když uvidíš faul! (34 %)
klient: Transparency International - Leo Burnett: Lepší cesta každý den (33 %)
klient: České dráhy -
Classic Praha: Nová hudba, noví moderátoři (29 %)
klient: vlastní tvorba
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. McDonald’s láká na české hovězí (42 %)
Fastfoodový řetězec vybízí k zanechání všechno a ochutnání nového pokrmu z limitované edice - sendviče s údajně českým hovězím masem.
Pouze za zpracování. Ovšem proč má burger, který prý chce být český, zrovna takovou reklamu? Nic českého nenacházím, sdělení nechytám.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)
Nový farmářský hamburger je výborný (osobně otestováno) a nový spot, který ho propaguje, také. Má to nápad, dobré zpracování.
Iva Bízová (Loosers)
Před lety v televizním pořadu M. C. Putny přirovnával Pavel Klusák tehdy nový a zajisté revoluční český muzikál k rovněž tehdy novému a zajisté též neméně revolučnímu burgeru od mekáče. A teď tu máme nový a revoluční hipsterburger, který vás dozajista semele, úplně stejně jako krávu, z jejíhož masa je připraven, rozemele najemno návštěva nového revolučního muzikálu Michala Davida.
Jan Javornický
Teatrální dramatizace magické, neodolatelné přitažlivosti produktu je prověřená reklamní figura. A když se to dobře natočí a široko daleko v televizní krajině není nic podobného, tak je to fajn pokoukání a reklamoužrouti napjatě očekávají finální odhalení toho zázraku… Jen by mě ještě zajímalo, jaké že hovězí je tedy v těch normálních burgrech.
Jakub Plášek (Cocoon)
Už jsem chtěl dát také bez komentáře a nula bodů jako ve skoro všech předchozích případech, ale DDB zachránilo mě i Katovnu. Děkuji, přátelé.
Marek Prchal
Mamma mia, proč ta italská stylizace?!
Alena Oswaldová
Příběh se rozehrává dobře, napětí graduje...o to větší zklamání přichází ze závěrečné (ne)pointy. Ta scéna si zasloužila silnější vyvrcholení.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
2. Amnesty za uprchlíky (36 %)
Česká pobočka neziskové organizace Amnesty International zveřejnila rozhlasový spot, který se věnuje aktuální problematice masivní migrační vlny směřující do Evropy. Bojuje za zajištění důstojných životních podmínek pro migranty stejně jako o respektování jejich lidských práv. Kreativní a produkční zpracování spotu zajistila reklamní agentura Made by Vaculik. Spot vznikl ve studiu Be.loud Post Production Sound Services. Namluvili ho herec Jan Vondráček, dabérka a herečka Eva Spoustová a malý „neherec“ Kryštof Korunka. Spot bude zatím vysílán na Radiu 1, ostatní rádia jsou v jednání.
Další důležité téma, jenže naivní exekuce nejspíš nebude mít žádoucí efekt. Přitom základ nápadu, tedy že naše děti naslouchají tomu, co za hrůzy vypouštíme z úst, a pak podle toho jednají, je dobré východisko. Přiostřila bych.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)
Aťsikdochcecochceříká, rozhlasové reklamy mi přijdou naprosto nejhloupější ze všech. A ani teď se na tomto mém dojmu nezměnilo vůbec nic.
Jan Javornický
Chápu, co chtěl autor spotem říci, dokonce chápu i jednotlivá klíčová slova a jejich souvislosti - opálení, barva, špína, čmoud, hranice, lidi v nouzi - přesto mi uniká logika celého vyprávění, hlavně to, jak souvisí Honzíkovo martyrium s odsuzováním lidí v nouzi… Jsem holt šťoura a přijde mi, že autor zapojil příliš mnoho nevyslovených předpokladů. Posluchač Radia 1 to nejspíš dá, ale takoví Impulsovi - nevím, nevím.
Jakub Plášek (Cocoon)
Husina a zuby zatnutý. Poslouchat drhnutí kůže Made by Vaculik je výrazně větší nářez, než bych čekala. Rozeštkaný a uctivý ‚au!‘ za drasticky dobře odvedenou práci.
Alena Oswaldová
Perfektní copy, ohromně důležitý poselství. Jen kdyby herci tolik nepřehrávali...
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
3. Transparency proti korupci (34%)
Česká pobočka organizace Transparency International spustila kampaň, kterou vyzvala veřejnost, aby podpořila přijetí zákona na ochranu whistleblowerů, tedy oznamovatelů korupce.
Důležité téma. Print je čistá práce, rádio to kreativně táhne dolů, navíc si nejsem jistá, že posluchač zareaguje na to, že k němu mluví osobnost.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)
Kdyby se udělala iniciativa Zatleskej.cz, upozornění na dobré kampaně, u tohoto počinu by bylo ticho jako v hrobě. Já si pana Kratochvíla velmi vážím, ale jeho propojení s touto kampaní je podle mého názoru zcela scestné.
Iva Bízová (Loosers)
A máme tu krásný dramatický příběh, emocionálně vypjaté situace, boj dobra se zlem... jak se mohlo dojít k rozuzlení, že nejlepší to teda bude sdělit staticky, polopaticky a bez jakéhokoli náboje a zápalu?
Jan Javornický
Výborný kvíz do metra pro ty, co zrovna nekoukají do mobilu, aby se zasnažili rozklíčovat, o co jde. Vizuály jsou víc výzvou pro potenciální whistleblowery než upozorněním na kampaň na podporu přijetí zákona na ochranu oznamovatelů. Ale fotky jsou povedené.
Jakub Plášek (Cocoon)
Zdramatizované divadelní světlo vizuálu upoutalo, ale vulgarismy v audiospotu zanechaly v mém citlivém sluchovodu nesmazatelné stopy. A přitom úplně zbytečně. Jo, web parádní – jednoduchý, kompaktní. Můj ostříží zrak je s ním úplně v pohodě.
Alena Oswaldová
Jako kampaň naplňující brief perfektní. Jako cíl napomoci odhalování korupce srozumitelný. Jako snaha v zemi, která se dodnes nevzpamatovala z totalitního režimu opírajícího se o šíření strachu za pomoci estebácko-donašečského systému, je to podle mne předem odsouzeno k nepříznivému přijetí.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
4. České dráhy v televizi (33 %)
České dráhy představují novou poetickou televizní reklamu. Ukazuje několik příběhů konkrétních lidí, kteří využívají železniční dopravu.
Mám ráda vlaky a jezdím vlakem každý druhý den. Proto bych ocenila příběh, který by byl silnější, protože vlak je pro příběhy dobré místo. V minutovém střihu vidím hluchá místa, a to nejvíc kolem centrální svatby - i když cit Tomáše Mašína pro krásné obrázky mi jako vždycky dělá radost. Ale co dělá v závěru spotu ten utahaný a zcela zbytečný voice over? Pryč s ním!
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)
Kdyby české vlaky vypadaly tak dobře jako tento spot, prodám auto! Bohužel, realita je ‚trochu‘ jinde. Když se ale snaha dělat věci skutečně dobře odrazí i v lokálkách a kupéčkách, bude to na kolejích veliká paráda.
Iva Bízová (Loosers)
Obrázky pěkný, o tom žádná. A jak že se povedlo to sdělení, s nímž se copywriter mazlil, mazlil, celou svou duši do něj promítnul? No, obrázky pěkný, o tom žádná!
Jan Javornický
Má to příjemnou atmosféru, to se musí nechat. Ale na můj vkus je to kapku přeslazený kýč, navíc se zbytečnými vtípky. No, mohlo být mnohem, mnohem hůř, takže na ČD poměrně povedený počin. Akorát nevím, jestli to lidi nevezmou jako příjemnou pohádku, která má s jejich každodenním cestováním společné snad jen ty koleje…
Jakub Plášek (Cocoon)
České dráhy nebudou mít zřejmě svůj slavný Facebook (ano, chápu, nešel by udělat bez zásadních změn služeb i přístupu lidí), tak si aspoň udělaly spot. Bohužel nakupuju často na jejich eshopu a myslím, že spíš to měl Tomáš Mašín natočit.
Marek Prchal
Voiceover zabil. Až jsem si málem nevšimla těch techtle mechtle v závěru!
Alena Oswaldová
To, že je spot příjemnej a řemeslně dobře natočenej, ještě neospravedlňuje jeho naprostou zbytečnost z pohledu státních drah. Komfort, pohodlí a pozitivní emoce vůči ČD jsou tak velký overpromise, že by to agentura měla odmítnout. Naštěstí to ze spotu moc ani nekouká, takže se toho zas tolik nestalo – kromě vynaloženýho budgetu z veřejnejch peněz.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
5. Classic cílí na mladé (29 %)
Na mladší posluchače zacílilo svou komunikaci rádio Classic Praha. Jeho podzimní komunikační kampaň s portrétem Antonína Dvořáka připravila grafička a hudební fotografka Jana Kusalová a do tištěných i online médií byla nasazena začátkem září.
Takové krásné zadání. To by člověk dělal tak rád! Opatrnický výsledek v šedivém layoutu mě vysloveně bolí.
Jitka Bret Srbová (Y&R Labstore)
Zajímavý pokus o omlazení značky. Nic na tom není špatně a konzervativní posluchače Radia Classic to rozhodně neurazí. Nicméně toto je tak velká reklamní zkratka, že si opravdu nikdo střevíčky neošlape.
Iva Bízová (Loosers)
Jednoduché, minimalistické, ale zrovna tady mi to přijde vážně škoda. Právě Dvořák má stále nesmírně blízko k moderní hudbě, a to tak, že je to srozumitelné i podstatně méně hudebně vzdělanému posluchači, než je cílová skupina stanice.
Jan Javornický
Koho myslí těmi mladšími posluchači? Tipuju přinejmenším čtyřicátníky. ‚Že klasická hudba nemusí být nutně vážná‘ se dá sdělit milionem nápaditých způsobů a Classic zvolí tuhle bezzubou nudu, ach jo.
Jakub Plášek (Cocoon)
Hipsteřina slušná, ale efektivitu kníru bych zase tak moc nepřeceňovala - neodpracuje všechno. Třeba copywriting by potřeboval zkušenějšího dirigenta. Když chci propagovat Rusalku, píšu ‚nadčasová‘ hudba a ne ‚nová‘. No nemám pravdu, Tondo?
Alena Oswaldová
V jednoduchosti je síla, proč to nezopakovat.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Linda Bartošová už nebude moderovat Spotlight

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu

Lenka Černá: Economia je na cestě k zisku. Respekt byl stát ve státě

Čestmír Strakatý bude pro CzechCrunch uvádět nový podcast o moderním Česku
