Už příští pondělí je tu další AppParade. Pro vývojáře máme Apple Watch, pro diváky droid Sphero.

Televize mají první data o posunuté sledovanosti a počtu online diváků

K řádově milionům „klasických“ diváků přibývají desítky tisíc nově měřených na internetu nebo při zpožděném sledování kabelovek.

Přehled základních charakteristik peoplemetrových projektů v Česku

Přehled základních charakteristik peoplemetrových projektů v Česku

Počet diváků, kteří pořady nesledují klasicky, ale třeba pomocí funkce timeshift nebo z archivu televizních stanic na internetu, se počítá na desítky tisíc. Ukazují to data, jež do svých reportů s lednem 2013 zařadila firma Mediaresearch, staronový realizátor elektronického měření sledovanosti, který bude peoplemetry provozovat i v následujících pěti letech.

Z předběžných dat za první týden, tedy od 1. do 6. ledna, které má Médiář.cz k dispozici, vyplývá, že nejvyšších hodnot v rámci timeshiftu (sledovanosti opožděné vůči klasickému vysílání, umožňují to speciální přijímače kabelové televize) dosáhl co do počtu diváků animovaný snímek Madagaskar na Nově (17 tisíc diváků) vysílaný 1. ledna kolem poledne, pak Karel IV., z Boží milosti král na ČT2 (13 tisíc) před polednem rovněž na Nový rok, a dál seriál Zoufalé manželky na Prima Love (12 tisíc) před půlnocí 3. ledna.

V žebříčku internetové sledovanosti za první týden letoška vede – kromě upoutávek na filmovém kanálu MGM, které měly až 21 tisíc diváků – blok pořadů zpravodajské hodiny Novy z 5. ledna: losování loterie Fortuna, pak Počasí, následně Sportovní noviny a Televizní noviny (první tři jmenované pořady měly 17 tisíc diváků, Televizní noviny 16 tisíc). Na dalších místech se umístily další zpravodajské pořady, konkrétně Primy a České televize.

Fakta o novém měření

Jak Mediaresearch informoval na listopadovém workshopu, nový způsob měření má zohlednit zmíněné funkce technologicky vyspělých přístrojů – těch s pevným diskem, televizorů s připojením k internetu či DVD rekordérů – či chytrých televizorů a online archivů přístupných třeba přes IPTV. Zařízení s harddiskem má podle Mediaresearch k dispozici 8 % domácností v Česku, z toho 4 % s funkcí time-shift. Televizor s přístupem k online archivům deklaruje 5 % domovů.

Dosud dostávaly televize denní data o sledovanosti do 9 hodin ráno následujícího dne. Nyní mají být k dispozici už do 8. hodiny, a to včetně údajů, zahrnující zmíněnou odloženou sledovanost těch pořadů, které si někdo pustil ještě týž den, co si ho nahrál. Finální data o odložené sledovanosti budou k dispozici týden po živém odvysílání pořadů. Déle než sedm dní se tak odložená sledovanost měřit nebude.

„Většina televizních seriálů je vysílána s týdenní frekvencí. Lidé preferují seriál odsledovat ne později, než je další díl,“ zdůvodnil hlavní statistik Projektu elektronického měření Tomáš Hanzák. Týdenní dodávání dat je podle zástupců Mediaresearch běžné i v zahraničí, kde je měření odložené sledovanosti standardní praxí.

Novinkou bude i měření sledovanosti na počítačích, a to prostřednictvím softwaru s názvem SimStream (omezen bude pouze na počítače s operačním systémem Windows, ve verzích XP, Vista32, Vista64, 7-32, 7-64 ve všech provedeních). Bude se měřit cokoli vysílané živě ne starší než týden, na cílové skupině 4+ (starších 4 let). Měřit se bude zhruba ve 200 vybraných domácností, tedy v 20 až 25 % z potenciálně měřitelných.

Základem zjišťování, co lidé sledují, je v obou případech technika tzv. audiomatchingu – tedy porovnávání zvukových stop s referenčními vzorky. V případě měření, které si lidé pouštěli na PC, se tedy bude analyzovat zvukový signál z počítače.