Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Televize meziročně roste, zbylé mediatypy ztrácejí

Výdaje do televize rostly o 5 %, zato rádio kleslo o desetinu a venkovní reklama o pětinu.

Inzertní růst si v Česku letos i po osmi měsících letošního roku drží pouze televize, meziročně do ní zatím šlo o 5 % víc reklamních výdajů. Všechny ostatní mediatypy zaznamenaly v srpnu meziroční pokles, konkrétně rádio o 10 %, tisk o 15 % a venkovní reklama o 19 %. Inzertní útraty v těchto třech mediatypech přitom nedají ani polovinu toho, co jde na reklamu do televize. Ukazuje to monitoring Nielsen Admosphere. Ten neuvádí reálné inzertní útraty, ale počítá obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Reálný propad může být letos na jaře vyšší, vydavatelé tisku mluví až o 70 %. Pokles působila hlavně omezení kvůli pandemii koronaviru.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-srpen 2019 leden-srpen 2020 změna
televize 33,48 35,07 5 %
tisk 11,92 10,10 -15 %
rádio 4,93 4,46 -10 %
venkovní 3,40 2,76 -19 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

V srpnu televize meziročně rostla o 14 %. V červenci to bylo o 2 % a v červnu o 4 %, po dubnu a květnu, kdy zaznamenala propad. Za první letošní pololetí si přitom připisovala 4 %. Tisk, rádio i venkovní reklama zaznamenaly v prvním půlroce propad v řádech desítek procent. V červenci meziročně rostly, ale o jednotky procent. V srpnu meziročně rostlo rádio (o 7 %), naopak tisk (-6 %) a venkovní reklama (-14 %) ztratily.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp srpen 2019 srpen 2020 změna
televize 3,33 3,80 14 %
tisk 1,45 1,36 -6 %
rádio 0,55 0,59 7 %
venkovní 0,40 0,35 -14 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

V čele žebříčku největších inzerentů zůstává maloobchodní řetězec Lidl, na druhou příčku poskočil producent rychloobrátkového zboží Procter & Gamble. Do první desítky inzerentů se v srpnu dostala firma XLMX obchodní, která v Česku provozuje řetězec s nábytkem XXX Lutz. Ten v létě komunikoval, že v srpnu převzal a rebrandoval prodejny Kika.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, srpen 2020

pořadí zadavatel útrata
Lidl Česká republika 139
Procter & Gamble International Operations 134
Kaufland Česká republika 123
Mountfield 111
XLMX obchodní 110
Česká spořitelna 110
Simply You Pharmaceuticals 109
Ferrero Česká 108
Albert Česká republika 108
10  Alza.cz 102

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere