Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Televize musejí omezit hlasitost reklam, rada pro vysílání to začíná sledovat

Až 5 milionů Kč hrozí českým televizím, pokud se nepřizpůsobí nové legislativní normě a budou dál vysílat hlasitou reklamu. Příslušný zákon, který začal platit 27. listopadu 2012, má za sebou půlroční lhůtu, kterou vysílatelé dostali na přípravu a zavedení technických opatření, včetně návodu inzerentům, jak reklamy upravit.

Rada pro vysílání dnes představila doprovodnou vyhlášku a od soboty 1. června, kdy tato vstupuje v platnost, začíná měřit a monitorovat, zda televize zákon dodržují. „Od 1. června jsme připraveni pracovat na materiálu, které předložíme na podzim volebnímu výboru,“ uvedla na dnešním setkání s novináři předsedkyně rady pro vysílání Kateřina Kalistová.

Radní kvůli tomu za 8 tisíc eur koupili vybavení DVB Control od holandské firmy RTSS, kterou vybrali z 36 nabídek. Její přístroj umožňuje měřit hlasitost až u 8 multiplexů najednou. Ministerstvo financí přitom zamítlo v rozpočtu rady peníze na dalšího pracovníka na plný úvazek, rada to tudíž bude řešit stávajícími kapacitami.

Rada pro vysílání i předseda volebního výboru, který má v gesci mediální legislativu, Václav Mencl (ODS) dnes prohlásili, že upřednostňovali, aby přílišnou hlasitost reklam, na níž si řada diváků stěžovala, vyřešili z vlastní vůle, samoregulací. „Mysleli jsme, že se toho chopí televize, to se ukázalo jako nereálné,“ podotkl Mencl. „Když jsme se o to začali hlouběji na podzim 2012 zajímat, zjistila jsem, že rada pět a půl roku dozadu poslala dopis na ministerstvo kultury, to se tím nezbývalo, pak na podzim 2011 napsala Asociaci televizních organizací, obdržela odpověď, že to není technicky možné,“ uvedla Kalistová.

Nakonec pomohla „pohrůžka“ novým zákonem. „Nebyla to reakce na výzvu k samoregulaci,“ podotkla šéfka rady. Televize sdružené v asociaci sice nejdřív v únoru 2012 opětovně prohlásily, že to, co poslanci navrhují, je stěží uskutečnitelný nesmysl, později se ale podvolily a jak Česká televize, tak největší tuzemské komerční televize Nova a Prima technická omezení zavedly.

Vznikla také petice Petra Krajči z Napajedel, podpořená víc než 13 tisíci signatářů a téma si prostřednictvím člena volebního výboru, poslance Petra Skokana přisvojily Věci veřejné.

Přítomný technický ředitel televize Prima Patrik Slavík upozornil, že srovnat hlasitost půjde jen u novějších pořadů. „Když budeme měřit veličinu, abychom vyhověli zákonu, neuspokojíme všechny diváky a asi je neuspokojíme se starými pořady, protože do těchto děl zasahovat nebudeme a nemůžeme,“ prohlásil.

Regulace hlasitosti zákonným předpisem přichází s digitalizací vysílání, které podle přitomného odborníka Libora Husníka z ČVUT způsobilo závody o co největší hlasitost mezi jednotlivými kanály. Na evropské úrovni kvůli tomu existuje předpis, který upravuje hlasitost pro televize a počítá se s týmž opatřením pro rozhlasové vysílání a reklamu v kině.

Rádia v Česku se toho zatím obávat nemusejí. „Zatím nevidíme to důvod to regulovat,“ uvedl poslanec Mencl. „Jsem v radě čtyři a půl roku a nezaznamenala jsem jedinou stížnost na hlasitost reklamy v rozhlasu,“ řekla předsedkyně Kalistová.