Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Televize plánují strategičtější spolupráci s operátory sítí

S ubývajícím počtem platících diváků a zároveň poklesem reklamního trhu hledají televize nové cesty, jak zajistit komfortnější konzumaci programu. A jak za to vybírat peníze.

Martin Cepek se poprvé na veřejnosti představil v nové roli manažera placeného obsahu televize Prima. Foto: Vojta Herout

Martin Cepek se poprvé na veřejnosti představil v nové roli manažera placeného obsahu televize Prima. Foto: Vojta Herout

Z počtu 4,3 milionu „televizních“ domácností v Česku si jich pouze 1,5 milionu předplácí služby navázané na televizní vysílání. Ačkoli zásah placených služeb může být až 50 % domácností s televizorem, penetrace placené televize dosahuje v Česku jen 35 %. Na mikrokonferenci Médiáře o placeném mediálním obsahu to před týdnem řekl Martin Cepek, bývalý šéf české pobočky HBO a pak manažer placených služeb v CME, majiteli Novy, nyní v televizi Prima zodpovědný za rozvoj placených kanálů.

„Není to moc ve srovnání s vyspělými zeměmi. Je to dáno tím, že máme silnou DVB-T platformu, tedy terestrické vysílání. Jeho zásah je skoro stoprocentní, každá domácnost si může na anténu prostřednictvím set-top boxu naladit řadu programů šířených vzduchem. Přechod z analogu na digitál značně rozšířil spektrum pozemního vysílání, televizních subjektů nyní máme kolem třiceti. Zákaznická báze placené televize v důsledku toho v průběhu několika posledních let postupně klesá,“ přiblížil Cepek.

V minulosti podle něj počet platících zákazníků narostl vždy, když na trh přišla nová platforma pro šíření televize - nejdřív kabel, pak satelit, pak IPTV. „Bohužel teď nepřichází na trh žádné nové platformy, které by mohly šířit placenou televizi,“ podotkl manažer Primy. Rostoucí počet volně šířených programů vede podle něj konkrétně v kabelových rozvodech k „obrovskému tlaku na to, aby se redukovaly počty placených kanálů“: „Už neplatí, že více je lépe.“ Provozovatelé sítí tlačí na to, aby v nabídce měli nejlepší kanály s největší sledovaností. Podobně je to na satelitu i v sítích IPTV (televize přes internet). „Distributoři zásadním způsobem tlačí jak na kvalitu, tak na cenu. Cenu produktů, programů se snaží snížit co nejvíc, protože model tak trošku přestává fungovat.“

Zároveň s tím televizím klesají reklamní příjmy (loni podle monitoringu reklamy Mediaresearch zmizelo hlavně v důsledku agresivní politiky televize Nova z trhu 2,3 miliardy Kč, vyjádřeno v ceníkové hodnotě reklamního času) a diváci začali dělit svou pozornost mezi více cest, jak přijímat audiovizuální obsah - kromě klasické obrazovky jde o nejrůznější podoby internetového šíření.

Vinou všeho výše řečeného se tak televize dostávají do situace, kdy musejí najít nový způsob svého ekonomického fungování. A mají za to, že budoucnost jim zajistí těsnější symbióza s těmi, kdo jejich obsah šíří - s provozovateli televizních sítí. „To, kam je třeba investovat a kterým směrem se vydat, je vytvářet strategické dlouhodobé partnerství a spolupráce s distributory,“ prohlásil Martin Cepek.

Řekl také, že kromě řádných kontraktů s operátory sítí tu existuje „šedá zóna“: „Neuvěřitelně tu bují podnikatelské aktivity subjektů, které na úkor nás, televizních společností, šíří specifické služby, balí je k nějakému broadbandu, k internetovému připojení, streamují celé kanály. Šíří je prostřednictvím bývalých televizních rozvodů, družstevních subjektů, malých ISP operátorů. Je to šedá zóna, o které se mluví a ví, ale bohužel s ní nikdo nic zásadně nedělá. Je to téma, které trápí nás všechny, utíkají nám tudy peníze, je třeba s tím něco dělat.“

Televize Prima podle Cepka jedná s řadou distributorů o tom, jak na televizi vydělat ve spojení s internet, s komfortnějšími způsoby šíření programu než je jenom klasické televizní vysílání. „Trend sledování televize jde cestou tzv. OTT (over-the-top), služeb, které přidají zákazníkovi hodnotu - nahrávání, archivace, zpřístupnění exkluzivity, předpremiér. To je směr, kterým se spousta subjektů - nejen my - vydává. Je to model, který funguje, už teď je ověřený, otvírá prostor vydělat peníze, dává ekonomický smysl.“

A jaké pořady by se pro to měly využít v případě Primy? „Funguje sport a silný lokální obsah,“ odpověděl Martin Cepek.

Martin Cepek. Foto: Vojta Herout

Martin Cepek. Foto: Vojta Herout

Andrej Miklánek. Foto: Vojta Herout

Andrej Miklánek, ředitel placených služeb slovenské televize Joj, na konferenci Médiáře. Foto: Vojta Herout

Také Andrej Miklánek, ředitel placených služeb slovenské televize Joj, pozoruje výrazný odklon od lineárního televizního vysílání.

Je přitom přesvědčen, že to, za co má smysl v souvislosti s televizí vybírat peníze, je zvýšený divácký komfort (možnost sledovat placenou televizi kdekoliv, ne jen na televizoru, a ještě k tomu jediném) či třeba obsah bez reklam, narozdíl od klasického vysílání. Pokud televize takové služby umožní, budou se moci spolehnout na to, že jejich příjmy poplynou místo od inzerentů v mnohem větší míře přímo od diváků.

Andrej Miklánek. Foto: Vojta Herout

Andrej Miklánek. Foto: Vojta Herout