Televize, tisk, rádio i venkovní reklama jsou letos nad loňskými objemy

Všechny sledované mediatypy zatím překonávají inzertní výkon „covidového“ roku 2020.

Za dosavadních 11 měsíců letoška meziročně vzrostly reklamní investice do televize o 3 %, do tisku o 13 %, do rádia o 12 % a na venkovních nosičích o 1 %. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Ukazuje tak trend. Loňský rok poznamenala omezení kvůli koronaviru. 

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-listopad 2020 leden-listopad 2021 změna
televize 57,98 56,31 3 %
tisk 17,59 15,59 13 %
rádio 7,31 6,55 12 %
venkovní 4,03 3,99 1 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Reklamní útraty letos v listopadu v televizi meziročně klesly o 2 % a stouply v tisku o 35 %, v rádiu o 39 % a na venkovních nosičích o 37 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp listopad 2020 listopad 2021 změna
televize 7,70 7,54 -2 %
tisk 2,04 2,75 35 %
rádio 0,66 0,92 39 %
venkovní 0,37 0,50 37 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největšími inzerenty v listopadu byly maloobchodní řetězce Lidl a Albert a největší tuzemský e-shop Alza.cz.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, listopad 2021

pořadí zadavatel útrata
Lidl Česká republika 321
Albert Česká republika 240
Alza.cz 227
Kaufland Česká republika 196
Fast ČR 191
Sazka 189
HP Tronic Zlín 184
Billa 157
Ferrero Česká 154
10  Procter & Gamble International Operations 147

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií v listopadu byly tradičně řetězce s potravinami a ty s elektronikou.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, listopad 2021

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 1.010
Široký sortiment s převahou elektroniky 664
Široký sortiment 304
Úvěry, obchodní úvěry 264
Široký sortiment zboží s převahou oděvů a módních doplňků 255
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 217
Běžné, spořicí účty 209
Elektřina, plyn, teplo a klimatizovaný vzduch 198
Nábytek 192
10  Loterie 180

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere