Z reklamních bloků se stávají pásma podivných večerníčků, občas proložené nějakým tím Trautenberkem, natočeným s živými herci ve studiu – a většinou „na digitál“.
Krize neskončila. A jestli někdo říká, že ano, vědomě lže.
Nastalo období animovaných spotů. Moc to nechápu, ale to ještě neznamená, že neexistuje nějaké logické vysvětlení.
Úspora produkčních nákladů? Ano, do jisté míry lze ušetřit, ale velké agentury nedají ani primitivně kreslený spot zadarmo. V případě step motion se moc neušetří a vysněný efekt musíte dohnat ve voice overu – to znamená zaplatit skvělé hlasy skvělých herců, kteří znají svou cenu… Tolik řekněme k Vodafonu. Tam jsme již přibližně rok zvyklí na animované spoty. Nejprve zvířátka – fajn. Potom smrčky – hm. Potom Sluneční soustava, kterou hned vzápětí nahrazuje Mixér. Nevím, dál?
Animovaný svět má své limity. Nikdy nemohou nahradit „normální“ komunikaci. Což je patrné. Sleduji reakce na svých dětech, jejichž soudy jsou nemilosrdné a zároveň jedině správné. Proč se do animace pouští nyní i O2, opravdu nechápu. A to nemluvím o ostatních pokusech, které, stejně jako O2, vypadají jako animatiky určené k testování. Vodafone je všechny, alespoň řemeslně, stále vysoko převyšuje. Ale jak už jsem zmínil, nějak to začíná večerníčkovatět a troškovatět – jestli mi rozumíte.
Výjimkou je v současném bloku Fanta. Skvělá hudba, opravdu cool animace a výtvarný styl, který je schopen oslovit náročnou cílovku. Tedy i mé děti. Mě ne, ale respektuji kvalitu a trefu do vkusu cílovky. Pro nás se žaludečními vředy už tyhle krkací sladké limonády dávno nejsou, takže v pohodě.
Mému srdci jsou bližší hovadiny typu Old Spice. Mám radost, že se vrací reklama do showbusinessu – tedy alespoň na západ od nás. Jistě znáte televizní reklamu, která začíná ve sprše, pokračuje na lodi a skončí na koni.
Nyní jde i u nás. Trochu jí ubírá kouzlo český dabing – není vůbec zlý, ale znáte to, originál je originál. A abych nezapomněl – tahle reklama vyhrála loni zlato (a možná i Grand Prix) v Cannes – to je jistě úctyhodné a mám z toho velikou radost. Ale co je úplně nejlepší na tom celém: že baví lidi. Sdílejí ji, mluví se o ní v televizních show, hlavní představitel se stal v podstatě velkou hvězdou.
Prostě ideální stav. Reklama, kterou spotřebitelé žijí, aniž možná tuší, že je úspěšná i na reklamních festivalech. Ty jsou důležité jen pro agentury a jejich PR, které jim zase pomůže v dalších tendrech. Což opět funguje daleko víc na západ od nás, než tady. Proto se agentury u nás ani nemusí snažit o nějaké kreativní ceny. Leze to hrozně do peněz a zakázky stejně shánějí lobbisté, a ti to rozhodně nedělají zadarmo.
Pokud si dnes najdete slabou půlhodinku, podívejte se, jak taková reklama vzniká. Zároveň pochopíte, co jsem myslel tím, že je reklama součástí showbusinessu, a jak to vypadá, když se povede a lidé jí doslova žijí.