Tesco, Rohlík, Koloniál, Košík. V Praze se utkají čtyři online prodejci potravin

Miliardové obraty čekají v nejbližších letech provozovatelé služeb nákupu potravin přes internet. Rok 2015 přinese minimálně dvojnásobný nárůst konkurence v segmentu.

Provozovatelem a většinovým majitelem služby Košík.cz je Jakub Šulta. Foto: Vojta Herout

Provozovatelem a většinovým majitelem služby Košík.cz je Jakub Šulta. Foto: Vojta Herout

Stávající iTesco.cz a Rohlík.cz mají ještě během letošního jara doplnit služby Koloniál.cz a Košík.cz. Všechny se v první fázi soustředily nebo soustředí na Prahu. A čím chtějí přesvědčit zákazníky, aby vsadili právě na ně?

Košík.cz, který vzniká ve spolupráci se společností JIP bratrů Jana a Iva Plškových, považuje za svou hlavní konkurenční výhodu cenovou politiku a dále skutečnost, že při objednávce na druhý den nabízí rozvoz zdarma. „Cílem naší služby je naučit zákazníky své nákupy plánovat. Proto nabízíme rozvoz na druhý den zdarma. Rozvoz tentýž den bude zpoplatněn 49 Kč,“ řekl Médiáři výkonný ředitel Košíku Jakub Šulta. S průměrnou dobou dovozu podle něj společnost nijak nekalkuluje. „Využíváme logistický systém Plantour, ve kterém si zákazník vybere hodinové okno pro doručení. Následně obdrží zprávou přesný čas dovozu. Pokud bude mít rozvozce zpoždění, zašleme mu s dostatečným předstihem informaci o zpoždění. S rozšiřující se logistickou sítí budeme zmenšovat i velikost okna pro doručení,“ popisuje Šulta.

Start projektu proběhne podle jeho slov 7. dubna v Praze, kde má Košík.cz díky spolupráci se společností JIP východočeská logistické zázemí. „Jen příprava logistického systému nám trvala zhruba šest měsíců. Aktuálně jsme schopni jednoduše naši službu rozšířit i do dalších měst, kde JIP působí. Dalšími městy v pořadí budou Brno, Pardubice, Hradec Králové a v řešení je Ostrava s Plzní,“ uvedl Šulta. Ten je 70% vlastníkem Košíku, zbylý podíl si dělí další dva lidé, jedním z nich je fotbalový reprezentant Matěj Vydra.

Rohlík a Košík diskutují na Twitteru

Rohlík.cz: Jen 10 aut. Praha. Do 60 minut. Něco nesedí... Ať se daří!

Košík.cz: Naše hlavní vozy uvezou 30 nákupů (105 přepravek), což je 300 rozvozů denně. Vše sedí!

Rohlík.cz: Vyložit 30 nákupů do hodiny i s jejich pickingem… To je tak 30 vteřin na zákazníka i s cestou. Wow.

Košík.cz: Pro rozvoz do 60 minut využíváme menší rozvozové vozy s chladícím i mrazícím zařízením. Maximální komfort!

Koloniál se představil na letošním Retail Summitu. V diskusi zprava Petr Vyhnálek, Martin Kasa a šéfredaktor Médiáře Ondřej Aust jako moderátor

Koloniál se představil na letošním Retail Summitu. V diskusi zprava Petr Vyhnálek, Martin Kasa a šéfredaktor Médiáře Ondřej Aust jako moderátor

Konkurenční Koloniál.cz, založený společností E-commerce Holding, kterou spoluvlastní skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, podrobnosti o své nabídce zatím stále tají. „Je mi to líto, ale téměř všechny otázky jsou pro nás teď před startem z kategorie ‚nemůžeme odpovědět‘. Jediné, co vám můžu potvrdit, je to, že rozvoz začne v Praze a okolí,“ sdělila Médiáři mluvčí skupina Rockaway Michaela Papežová.

Šéf projektu Petr Vyhnálek, bývalý ředitel obchodního řetězce Globus, nicméně na únorové konferenci Retail Summit uvedl, že Koloniál chce dosáhnout do pěti let obratu kolem čtyř až pěti miliard korun, přičemž své zákazníky bude hledat mezi rodinami a domácnostmi, které teď absolvují velké nákupy v klasických obchodních centrech.

V první fázi bude služba dostupná pro Prahu a blízké okolí s plánem rozšíření i do dalších měst. Oproti konkurenčním online projektům bude stát na přímé spolupráci s více dodavateli a výrobci. Jeho výhodou by mělo být také zázemí E-commerce Holdingu, klíčové aktivity skupiny Rockaway, do níž prodej potravin spadá. „Vycházíme z reálných zkušeností, jaké už známe z jiných trhů, dívali jsme se například do Anglie, kde na podobných principech funguje online supermarket Ocado,“ dodal bývalý šéf Globusu. 

Vyzvedl přitom i dosavadní činnost konkurentů podnikajících například v on-line rozvozu potravin, kteří podle něj odvedli velkou „pionýrskou“ práci při bourání bariér, na které nakupování potravin po internetu zprvu naráželo. „Každý další, kdo vstoupí na tento trh, to už bude mít jednodušší,“ dodal Vyhnálek. Se zavedením nové služby počítá během první poloviny letošního roku.

Rohlík.cz, který spustil loni v září v Praze zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr, chce ještě během letošního jara rozšířit svou působnost do Brna a pak i do dalších českých měst. Konkrétně v Brně chtěl rozvážet původně už letos v únoru, ale harmonogram nabral určité zpoždění. „Rohlík.cz sází na potenciál trhu s online potravinami, který je v Česku zatím v plenkách, ale v zahraničí tvoří až 10 procent celého trhu potravin,“ uvedl na Retail Summitu Čupr. Podle jeho slov očekává Rohlík v letošním roce obrat přes 400 milionů Kč, do dvou let chce dosáhnout dvoumiliardového obratu. Za projektem stojí obdobný investiční tým jako při předchozích projektech Slevomat a Dámejídlo.cz. Investičními skupinami jsou Miton a Enern, spoluinvestorem je Tomáš Čupr a nově výkonný ředitel Rohlíku Marek Sacha. Ten drží deset procent, ostatní tři investoři po třiceti procentech.

Podle mluvčí Michaly Gregorové se mezi dodavatele Rohlíku zařadily společnosti Makro, Sklizeno, p. k. Solvent (drogerie Teta), Pet Center a My Food Market. Zákazníci by si měli vybírat z více než pěti tisíc položek. Doba rozvozu se má u Rohlíku pohybovat do 90 minut. V tomto čase obchod doručuje za 99 Kč, při doručení později v termín určený zákazníkem 79 Kč. Nad 1.500 Kč je doprava zdarma. Potraviny jsou rozváženy prostřednictvím logistické sítě vybudované pro Dámejídlo.cz, která představuje padesát vozidel a sto kurýrů v šesti českých městech (Praha, Brno, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc). Rohlík zatím rozváží zboží po Praze, do konce května plánuje rozšíření služby i do dalších měst.  

Tesco nabízí rozvoz potravin v okolí Prahy, Brna, Liberce, Kolína, Mladé Boleslavi, Hradce Králové a Rychnova nad Kněžnou. Zboží lze vybírat přes internetové stránky nakup.itesco.cz nebo přes mobilní aplikaci. Doručení objednávky je možné rezervovat na čas v rozmezí od 8 do 22 hodin, zákazník si volí dvouhodinové okno. Cena rozvozu začíná na 49 Kč za doručení v nejméně vytížených hodinách (zpravidla ve všední dny kolem poledne a pozdě večer), naopak dopoledne o víkendu za rozvoz zaplatíte až 99 Kč. „Pro nákup je vyžadována standardní registrace. Při ní udělujete souhlas se zpracováním svých osobních údajů nejen Tescu, ale také společnostem Dream Communications, Retail Marketing Practice, Lion Teleservices CZ (obchodní značka Teleperformance) a Direct Marketing. Laicky řečeno to znamená, že vám mohou telefonovat z call center nebo vám zasílat obchodní nabídky klasickou poštou,“ upozorňuje Skrblík.cz, který nabídku Tesca před časem otestoval. Ten také uvádí, že dostupnost rozvozu závisí především na volné kapacitě a že v některých místech bývá na dva až tři dny zcela vyčerpaná.

Služby online rozvozu potravin

Služba / Počet položek / Doba doručení / Cena rozvozu

Potraviny Online iTesco.cz / 20.000 produktů / zákazník volí dvouhodinové okno / od 49 do 99 Kč, objednávka nad 3.000 Kč zdarma

Rohlík.cz / 5500 položek od Makro, Sklizeno, p. k. Solvent (Drogerie Teta), Pet Center, My Food Market / 90 minut / 99 Kč, do 90 minut, 79 Kč při doručení později, objednávka nad 1.500 Kč zdarma

Košík.cz / zalistovaných zhruba 20.000 položek, aktuálně aktivních přes 8.500 / zákazník volí hodinové okno / 49 Kč rozvoz týž den, rozvoz na druhý den zdarma

Koloniál.cz / neuvádí / neuvádí / neuvádí

Sdílejte