Britský řetězec Tesco se na konferenci No Food to Waste v Budapešti zavázal, že do roku 2020 budou všechny jeho středoevropské pobočky pravidelně darovat potravinové přebytky potřebným, a to prostřednictvím potravinových bank. Do letošního léta britský řetězec daroval 5.000 tun potravin, česká divize Teska se na tom podílela 490 tunami.
V současné chvíli daruje denně potravinové přebytky více než 280 obchodů Tesco ve střední Evropě, do konce roku by tento počet obchodů měl stoupnout na 340. „Spolupráce s obchodním řetězcem Tesco v Česku začala v roce 2013, kdy se do ní zapojilo 25 obchodů. Darovaly se především trvanlivé potraviny. Po čase jsme začali odebírat i pečivo, ovoce a zeleninu,“ doplnil Fabrice Martin Plichta, ředitel České federace potravinových bank.
Z oficiálních statistik Potravinářské a zemědělské organizace (FAO) vyplývá, že jen členské státy Evropské unie vyplýtvají asi 100 milionů tun potravin ročně. Celý svět pak vyhodí za rok zhruba jednu třetinu potravin. „Loni jsme oznámili naši ambici, že žádná potravina, která může být snědena, nepřijde v Tescu nazmar. Dnes se zavazujeme k práci s národními vládami a místními charitativními partnery tak, aby do roku 2020 všechny naše obchody ve střední Evropě nabízely jídlo, které už nemůže být prodáno, ale je stále vhodné ke spotřebě, místním charitám k nasycení lidí v nouzi,“ řekl Ian Hutchins, ředitel komunikace Tesco.
Česká legislativa jde rovněž proti potravinovému plýtvání. Od roku 2018 začne platit novela zákona o potravinách a tabákových výrobcích, která specifikuje podmínky darování potravin. Všechny prodejny potravin s plochou nad 400 metrů čtverečních podle ní musí darovat přebytečné potraviny humanitárním nebo charitativním organizacím. Do této doby zákon nařizuje likvidaci všech takových potravin. Odborníci tedy mluví o přechodu z extrému do extrému.
Proti plýtvání se v poslední době postavil třeba Penny Market, který do své nabídky zahrnul „ošklivou“ zeleninu. Tu by jinak zemědělci vyhodili. Tentýž krok učinil i e-shop Rohlík.cz, který některé druhy „ošklivého“ ovoce brzy vyprodal. Všichni velcí retaileři jako Albert, Billa, Globus, Kaufland, Lidl, Makro či Penny jsou sdruženi na webu Potravinypomáhaji.cz Národní potravinové sbírky, která pravidelně organizuje akce darování potravin.