Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Test: Hodíte se pro PR?

Práce v PR patří hned po pilotování mezi nejstresovější zaměstnání vůbec. Ověřte si jednoduchým testem, zda se pro tento obor hodíte.

„Hodím se pro PR? Je public relations pro mě tím pravým oborem, kterému chci skutečně zasvětit svůj profesní život?“ Tyhle otázky si kladou nejen studenti, kteří zvažují svou budoucí kariéru, ale i v některých náročnějších dnech i nejeden píárista.

Není se čemu divit. Obor public relations sice na jednu stranu patří mezi nejvíce atraktivní, současně je však také jedním z nejnáročnějších. Podle nedávné analýzy pracovního portálu Careercast je práce v PR dokonce druhá nejstresovější hned po pilotování v aerolinkách.

Než riskovat, že dříve či později ublížíte psychicky sobě nebo fyzicky někomu jinému, ověřte si raději hned teď formou krátkého testu, zda se pro PR skutečně hodíte.

Vyberte vždy jednu odpověď a na konci testu sečtěte celkově získané body (v závorce):

1) Ve škole jsem vždy nejradši:

  • psal a posílal po třídě vtipná psaníčka (2 body)
  • přesvědčoval učitele, ať mi nepíše poznámku, ale pochvalu (3 body)
  • o samotě trhal mouchám křídla na školním dvoře (1 bod)

2) Když slyším pojem „masová média“, představím si:

  • dévédéčka vyklepaná z masových plátků (1 bod)
  • časopisy pro řezníky (2 body)
  • prostředky masové komunikace (3 body)

3) Při ranním čtení novin v MHD:

  • myslím na to, zda mám opravdu zamčený byt (2 body)
  • koukám přes ramena do novin i ostatním (3 body)
  • se mi jako vždycky v metru či autobuse dělá nevolno (1 bod)

4) Za „uzávěrku novin“ se v PR obvykle považuje:

  • účetní výkaz vydavatelství na konci roku (2 body)
  • bankrot novin ohlášený dopředu (1 bod)
  • termín, kdy dodat podklady už může být pozdě (3 body)

5) Při psaní e-mailů běžně zvládám:

  • sledovat web, telefonovat a dojídat zbytky oběda (3 body)
  • rozepsat až pět zpráv najednou (2 body)
  • udělat v každém třetím slovu překlep (1 bod)

6) Když mě laik poučuje, jak mám svou práci dělat, tak:

  • jej pověsím za nohy do průvanu a jdu pryč (1 bod)
  • jej ignoruji a dělám, co uznám za vhodné (2 body)
  • mám vrozenou potřebu mu pomoci (3 body)

7) Hovoří-li někdo o „sociálních sítích“, má většinou na mysli:

  • sítě chudých rybářů zamotané do sebe (1 bod)
  • skupinky důchodců držících se za ruce (2 body)
  • skupiny lidí propojených přes internet (3 body)

8 ) Při spolupráci s novináři považuji za normální:

  • určit, zda se s nimi sejdu, zavolám jim nebo napíšu (3 body)
  • vybrat si titulek, rozsah, termín a přesné umístění článku (2 body)
  • zavolat jejich šéfům, pokud vynechali „a.s.“ v názvu firmy (1 bod)

9) Pod pojmem „exkluzivní zpráva“ si představuji:

  • skutečně „exkluzivní“ historku, která novináře pobaví (2 body)
  • větší článek, který se domluví s jedním médiem (3 body)
  • hodně dobře napsanou a vytuněnou tiskovou zprávu (1 bod)

10) Na práci jsem si ochoten udělat čas:

  • od devíti ráno do šesti odpoledne (2 body)
  • jen když mám náladu (1 bod)
  • od nevidím do nevidím (3 body)

Vyhodnocení:

10-22 bodů: Nechci malovat čerta na zeď, ale vážně chcete pracovat v PR? Nejspíš to nebude úplně dobrý nápad. Nechcete raději zkusit něco jiného, třeba zápas ve volném stylu, práci v řeznictví nebo politiku?

23-27 bodů: O PR něco víte, částečně se i pro obor hodíte. Buďte však na pozoru, riziko, že dříve či později sobě skutečně psychicky ublížíte nebo způsobíte fyzickou újmu někomu jinému, jde zde relativně vysoké.

28-30 bodů: Jste rození píáristi. Pokud o PR uvažujete, začněte. Pokud v PR jste, pokračujte. Mějte však stále na paměti, že i znalý a psychický odolný člověk se může v tomto rizikovém oboru zbláznit. I když se to stává jen jednou, dvakrát… maximálně třikrát za deset let.