Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Test s placeným obsahem v Česku: komiks Malý bůh pro iPhone a iPad

Je český trh dostatečně velký, aby se zaplatily aplikace založené jen na prodeji mediálního obsahu?

Alespoň na malou část otázky, kterou si dnes kladou česká vydavatelství může odpovědět tato malá případová studie komiksové aplikace Malý bůh, již pro iPad a iPhone vytvořil NewsLab.cz.

Na začátku projektu byla triviální náhoda. Při práci na jiné aplikaci, která zacházela s PDF, programátor místo ostrých obrázků do betaverze aplikace vložil náhodné stránky. Mimo jiné tři stránky komiksu Malý bůh, který vycházel v sedmdesátých letech v časopise ABC. Těch pár obrázků nás i po letech zaujalo a nápad na aplikaci byl na světě. Zjistili jsme přitom, že nikde na internetu není možné příběh legálně koupit. Ke stažení byly jen pirátské kopie na peer to peer sítích.

Kromě nostalgie ke komiksu, který jsme poprvé četli jako žáci základní školy, pro nás byla jednoznačným argumentem i možnost otestovat si na vlastní kůži reakce českých uživatelů na možnost platit za obsah (který je možné sice nelegálně, ale relativně snadno zdarma stáhnout z internetu). A protože jsme firma, která se zabývá vývojem aplikací pro mediální domy, hlavní částí testu byla především finanční návratnost celé operace, která by nám i našim klientům mohla potvrdit nebo vyvrátit smysluplnost vyvíjet aplikace.

Před samotným vývojem jsme se spojili s autory komiksu, panem Vlastislavem Tomanem a manželkou již zesnulého kreslíře Františka Kobíka. Vysvětlili jsme jim nejistou návratnost operace a navrhli jako honorář procenta z tržby. Souhlasili. Vývoj mohl začít.

Na naši aplikaci jsme uplatnili základní vzorec několika pravidel, který doporučujeme i našim klientům.

Kvalitní a atraktivní obsah, pokud možno unikátní.

Samotný komiks se nám zdál dostatečně kvalitní. I tak jsme ale přemýšleli, jak ho čtenářům nabídnout v nějaké unikátní podobě. Rozhodli jsme se nakonec zveřejnit originály bez retuší a úprav. Čtenáři komiksu tak měli poprvé v životě možnost podívat se na komiks tak, jak ho předtím viděli jen jeho autoři. Mohli číst poznámky na okraji textu. Tak jsme dali obsahu nový rozměr.

Kromě toho jsme do aplikace přidali autentický rozhovor s autorem komiksu Vlastislavem Tomanem. Ten sám dopsal pro aplikaci ke každé stránce komiksu úvod a závěr.

Intuitivní ovládání (které obsahuje alespoň jednu unikátní funkci vycházející z možností přístroje)

Základní navigace aplikace je triviálně jednoduchá. Právě jednoduchost a přehlednost v kombinaci s unikátní funkcí jsou podle naší zkušenosti základem úspěchu. Příliš složité aplikace uživatele obtěžují. Jednoduché přežijí.

Unikátní funkce, která má uživatele potěšit, zároveň ale musí být funkční: při poklepání na komiks se konkrétní políčko zvětší na celou obrazovku. Pak lze mezi políčky listovat tažením prstu. Funkce, o které předpokládáme, že ji využijí zejména uživatelé na iPhone.

Design

Lidé milují hezké věci. Aplikace musí vypadat atraktivně.

Financovatelnost/Cena

Vzhledem ke znalosti trhu (počet přístrojů, preference uživatelů) jsme určili předpokládaný počet stažení, odhadli kolik uživatelů bude ochotných si do aplikace koupit obsah. Vymysleli jsme pobídky, které by mohly nákup ulehčit a stanovili cenu, která by kupující neodradila, ale kompenzovala náklady na vývoj a práva. V této fázi jsme se smířili s představou, že výnos nepřinese první komiksová trilogie, ale až případná další pokračování.

Vývoj a příprava podkladů trvaly několik týdnů. Nejprve jsme do AppStore pustili aplikaci pro iPad, o něco později i verzi pro iPhone.

JAK SI APLIKACE VEDLA

Počet stažení: Počet stažení obou aplikací se v tuto chvíli pohybuje pod 8 tisíci. Více (ale jen o málo) se zatím stahovalo do iPhone – cca 60 % uživatelů. Což je zajímavé vzhledem k odhadovanému poměru počtu přístrojů na trhu – iPhone:iPad, 8:1.

Graf1: Počet stažení, iPad první peak, iPhone druhý peak

Počet stažení: iPad první peak, iPhone druhý peak

Nákupy: Aplikace je zdarma, uživatelé v ní najdou komiksovou trilogii Příhody Malého boha, Příchod bohů, Kruanova dobrodružství. K nahlédnutí zdarma je několik stran, pro další čtení je nutné příběh koupit. Koupit se dají jednotlivé příběhy za 1,59 eur, nebo celá trilogie za 2,99 eur.

Chování uživatelů: Drtivá většina uživatelů koupila celou trilogii. Jednotlivých komiksů se prodal jen nepatrný zlomek z celkových prodejů – řád desítek kusů.

Zajímavé je opět srovnání chování uživatelů iPad vs. iPhone. Zatímco na iPadu si kompletní komiksy koupil každý zhruba čtvrtý uživatel, na iPhonu to byl až každý šestý až sedmý.

Prodej obsahu: iPad první peak, iPhone druhý peak

Prodej obsahu: iPad první peak, iPhone druhý peak

Pozoruhodná je i skutečnost, že i ve chvíli, kdy se aplikace propadla z vedoucího místa v českém AppStore a pro běžného uživatele v podstatě není vidět, nákupy obsahu neustaly.

Hodnocení projektu

Na začátku projektu jsme si vypočítali, že je reálné po vydání jedné zvláštní komiksové aplikace získat zpět cca 60-75 % prvotních nákladů (k nim patří vývoj aplikace samotné a vytvoření systému, který umožní komiks jednoduše „rozřezat“ na jednotlivá políčka pro pohodlné prohlížení v iPhone, platby autorům).

Každá další aplikace podle našich projekcí znamenala již znamenala ziskovou operaci (odpadají náklady na celý vývoj, aplikace se jen upravuje, hlavním nákladem jsou platby autorům).

Skutečnost nakonec předčila očekávání. Prodej komiksů v první aplikaci přinesl do současnosti zpět cca 75 % nákladů, a to bez jakékoli marketingové podpory. Návratnost celkových nákladů očekáváme při zachování současné úrovně prodejů v řádu týdnů/jednotek měsíců. Velmi pozitivní byla i reakce uživatelů. Nespokojenost s tím, že obsah je placený, se v hodnocení v podstatě nevyskytovala. Aplikace má v současnosti v AppStore přes 100 hodnocení a celkový rating 4,5 hvězdičky z pěti možných.

I když obsah, který jsme uživatelům nabídli, je specifický, ukazuje aplikace, že

  • i na českém trhu je možné vytvořit aplikaci založenou na prodeji obsahu, která se uživí
  • je vitální věnovat péči ergonomii, přidané hodnotě a designu aplikace

Slíbili jsme, že pokud se nám podaří ověřit smysluplnost projektu, vydáme další komiksy. V horizontu několika týdnů vyjde pro iPhone a iPad další komiksový speciál obsahující opět českou klasiku. V něm budou mimo jiné ty komiksy, po nichž uživatelé v diskusi pod aplikací v AppStore nejvíce volali.