Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

TN.cz přechází na responzivní design

Nový web se přizpůsobil mobilům. Videí jen pro internet Nova vyrábí málo – většinou ta odvysílaná v televizi zabalí jinak a znovu prodá.

Petr Horák. Foto: TV Nova

Petr Horák. Foto: TV Nova

Televize Nova dnes uvedla novou podobu svého zpravodajského webu TN.cz. Ta narozdíl od dosavadní staví na responzivním designu – takovém, který se přizpůsobuje velikosti monitoru, respektive dipleje. Cílem změny webu, který startoval 5. května 2008 a redesignoval naposledy v květnu 2012, je vyčistit a zjednodušit prezentaci obsahu a lépe jej zpřístupnit pro mobilní přístroje.

“Bezplatné aplikace zpravodajských médií si lidé dlouhodobě stahovat nebudou, webové rozhraní poskytuje tentýž komfort,” řekl Médiáři nad inovovaným vzhledem stránek ředitel internetových služeb Novy Petr Horák. Jeho tým web TN.cz vizuálně propojil s podobou klasického zpravodajství Televizních novin, která se znatelně měnila před čtvrt rokem.

Nové studio Televizních novin. Foto: TV Nova

Nové studio Televizních novin se na obrazovku dostalo v neděli 23. března. Foto: TV Nova

Jiné je logo, ale také hlavní prvek v pravém sloupci – přehrávač videa. Z něj zmizel stream Nova News, zpravodajský online kanál Novy, sestavovaný jako lineární vysílání z pořadů odvysílaných na klasické obrazovce. Nahradili jej tematické shluky videí. Horák a spol. jsou přesvědčeni, že to lidi na webu zajímá víc než kontinuální vysílání: “Děláme to jednak kvůli videoreklamě, jednak kvůli tomu, že zájem je o krátká videa na aktuální téma a s nimi související klipy. Předpokládáme, že s oknem pro video budeme dál pracovat.”

Zjednodušením prošlo také menu. Zmizelo členění zpráv na domácí, zahraniční či ekonomické. Fixně jsou v nabídce jen rubriky Zprávy a Sport, zbytek menu tvoří momentálně nejfrekventovanější témata – třeba Petr Kramný nebo Potravinový inspektor. V záhlaví zůstalo viditelné místo také pro výzvu čtenářům, aby posílali svá témata – ta totiž podle Horáka tvoří až 20 % obsahu TN.cz.

Reponzivnímu designu se přizpůsobí také reklama. Mezi inzertními pozicemi vede čtverec 300×300 pixelů, zájem je také o leaderboard a branding (podbarvení) stránky. Žádný z těchto formátů z webu nezmizí, jen se bude měnit jejich velikost v závislosti na zobrazení – na mobilech se čtverec roztáhne na šířku stránky, leaderboard naopak zúží a z brandingu bude vidět jen horní část, dvě postranní ne, případně celý zmizí.

Web Televizních novin v prvním roce lákal na řadu živých přenosů pořizovaných výhradně pro internet – byli na nich bílí tygři z liberecké zoo, koncert Chinaski či boxerský galavečer. Momentálně zůstává na TN.cz nepřetržitý přenos z pražské zoo Údolí slonů, v podstatě statické kamery. Speciálně jen pro web se nyní vyrábí jen málo obsahu, většinou jde o klipy předem odvysílané v televizi, případně delší materiály, které pro televizní zpravodajství vznikly, ale celé se do vysílání nevešly. Naopak TN.cz přidává interaktivní formáty, které nejsou vhodné pro televizní obrazovku – kalkulačky, srovnávače.

Nova na webu pod Horákovým vedením jde jinou cestou než konkurenční Prima, která v čele s šéfem online divize Danielem Gruntem (před časem šéfoval internetových aktivitám Novy) vytváří tematické weby jako Fresh, Ženy, Rádce a Living, které jednak čerpají videa z televize, jednak také přicházejí s vlastním obsahem tvořeným pro web. Cílem je přitom nabídnout nosič online inzerce zaměření na určitou cílovou skupinu. “Dan Grunt to dělá produktově, my se naopak snažíme videoobsah na webu maximálně propojit s televizí,” podotýká Petr Horák.

Taktika Novy je taková, že videí čistě jen pro internet vyrábí málo (nezpravodajských, produkčně nenáročných – v poslední době třeba zkoušku přehřívání se v autě nebo testy potravin), většinou ta odvysílaná v televizi zabalí jinak a znovu “prodá”. Pracuje přitom jak s uspořádáním do tematických celků, tak s jejich načasováním. Na internetové videotéce Nova Plus, kde si lze pustit televizní pořady Novy zdarma, ale jen za posledních čtrnáct dní, se tak teď přes léto objeví kompletní seriál Pojišťovna štěstí, ovšem jen na omezený čas prázdninových měsíců.

“Dobře jsme si to vyzkoušeli také na Velké kuchařce Ládi Hrušky,” připomíná šéf internetu Novy proslulého lidového reportéra. “Byl to jeden z nejúspěšnějších cyklů na Nova Plus. Navázat na něj chceme brzy s Památkovým, Prázdninovým či později Lyžařským inspektorem,” jmenuje Horák další koncepty Hruškova vystupování. Sepětí televize s internetem si pochvaluje také v případě nedávného referování o dobrovolném skonu zpěvačky Ivety Bartošové – podařilo se prý účinně propojit televizní a internetové zpravodajství i bulvární týdeník Prásk. “Co se týče zájmu lidí, měli jsme z toho nakonec víc než Extra.cz, které s tématem přišlo jako první,” tvrdí Petr Horák.

Zatímco nové TN.cz poskytuje přívětivější zobrazení obsahu na mobilech a tabletech, přehrávání videí z grátis videoarchivu Nova Plus na přenosných zařízeních není technicky možné. Nova je znemožňuje záměrně – Novu Plus koncipuje jako službu pro přehrávání videí zdarma na stolních počítačích, zatímco pro tablety a mobily má speciální aplikaci své placené videotéky Voyo. Na webu tedy vydělává i videoreklamou, na chytrých televizorech, tabletech a mobilech pak na předplatitelích.

Těch je momentálně kolem 27.000, předtím se zveřejňovala čísla o 30.000 abonentech. “Uvedením bezplatného videoarchivu Nova Plus jsme část zákazníků Voya ztratili, okolo deseti procent, ale mnohem víc jsme vydělali na videoreklamě,” popisuje Horák vývoj od letošního února, kdy Nova Plus startovala.

Trend výnosů z videoreklamy. Jde o monitoring podle ceníkových cen, reálné jsou nižší

Trend výnosů z videoreklamy. Jde o monitoring podle ceníkových cen, reálné jsou nižší

Na předplatném má Nova v lepším případě 5 milionů Kč měsíčně (za předpokladu, že žádný z 27.000 abonentů nevyužívá slev a platí standardních 189 Kč za měsíc). Výnosy z videoreklamy ukazuje měření AdMonitoring měsíčně kolem 12 milionů Kč, reálně to budou spíš jednotky milionů.

Ukázky nového designu TN.cz

Nová podoba TN.cz: homepage pro stolní počítač. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: homepage pro stolní počítač. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: homepage pro tablety. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: homepage pro tablety. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: homepage pro mobily

Nová podoba TN.cz: homepage pro mobily

Nová podoba TN.cz: článek. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: článek. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: články podle tématu. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: články podle tématu. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: předpověď počasí. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: předpověď počasí. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: foto v galerii. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: foto v galerii. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: archiv odvysílaných pořadů. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: archiv odvysílaných pořadů. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: přehrávání pořadu z archivu. Kliknutím zvětšíte

Nová podoba TN.cz: přehrávání pořadu z archivu. Kliknutím zvětšíte