Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a zadavatelů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 27. týden 2020
- DDB Prague: Každý den chutná skvěle (56 %)
značka: McDonald’s, klient: McDonald’s ČR - Nice!: Různé cesty (51 %)
značka: Díky pěstounství, klient: Dobrý start - Haze: Rovná odměna (50 %)
klient: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR - WMC Grey: Už to tady zase voní po bylinkách (43 %)
značka: Kofola, klient: Kofola ČeskoSlovensko - Mugshots: Champagne (37 %)
značka, klient: Mooyyy
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Mekáč s DDB uvádí nový koncept
V televizi i na internetu odstartoval imageový spot, jímž řetězec rychlého občerstvení McDonald’s uvádí svůj nový koncept, který se postupně propíše do veškeré komunikace: příběh ptáčka, který poletuje u restaurace, pozoruje život lidí kolem a oslavuje malé radosti, co nás denně potkávají. Právě díky nim pak může, jak říká claim, každý den chutnat skvěle. „Přinést příběh s velkým poselstvím o malých věcech byla příjemná výzva. Když jsme se ale na svět podívali očima malého ptáčka, všechno do sebe zapadlo. Právě on nám ve spotu pomáhá ukázat, že pro radost skutečně není potřeba chodit daleko. Je tu mezi námi dnes a denně. Stačí si jí jen všímat a vychutnat ji,“ vysvětluje myšlenku spotu creative director DDB Prague Gert Laubscher, „a právě na tom je postavený i samotný dlouhodobý koncept.“ Další rozpracování konceptu Každý den chutná skvěle se v následujících měsících promítne napříč všemi touchpointy, různými produktovými platformami a celkovou komunikací značky. V televizním spotu je použita originální písnička Billa Witherse Lovely Day.
Neurazí, nenadchne, asi neměl dělat ani jedno. Když bude vidět, má splněno.
Pavel Jechort
Jé, tak tohle se mi líbí moc. Tohle chci v téhle divné době vidět. Spokojené životy a usměvavé tváře. A jako Laštovka mám tyhle ptačí koncepty samozřejmě rád.
Petr Laštovka
V dobrém smyslu pozitivní, příjemný a sympatický spot, který takzvaně pohladí po duši. A skvěle vybraná písnička, jak jinak.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Bál jsem se, že na konci bude oznámení, že mají novinku, birdburger. NKP.
Vilém Rubeš
U McDonald’s platí nepřímá úměrnost: čím odpornější produkt, tím lepší reklama. Nikdy bych tam nešel, ale reklamy od českýho DDB miluju.
Ondřej Souček
Viděno ptáčkem? Ze zpracování to ale poznat není. Režie (klient, agentura?) trochu ulítla a místo subjektivního pohledu opeřence nabízí víceméně klasické snímání, což má za následek, že místo malých velkých příběhů jsme svědky vršení banalit. Škoda, kdyby to byl opravdu příběh ptáčka, mohlo to být zajímavé.
Ivan Peterka (Peppermint)
Nadhled a vtip sluší Mekáči víc než těžko uvěřitelné patetické emoce. Lepší hambáč v hrsti než pěnkava na stole.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
Je to milý, sladký, takový McFlurry s KitKatem a karamelem smlsnutý za 40 sekund. Rozhodně to na mě působí líp a víc přirozeně než reklama od Rohlíku, která chtěla mít podobný feel-good vibe, ale přitom vypadala jako origin k Jokerovi z Batmana.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
2. „Sex není jedinou cestou k dítěti“
Sex není jedinou cestou k dítěti, rodičem se může člověk stát i díky pěstounství. To ukazuje nový spot spolku Dobrý start, který usiluje o rozšíření pěstounství. O pěstounskou péči si loni v Česku zažádalo celkem 504 lidí, ale k tomu, aby se podařilo dostat všechny děti z ústavů do rodin, je třeba tento počet aspoň zpětinásobit. Spot ukazuje, že nezáleží na cestě, jakou se do rodiny dítě dostane - někde to je po vášnivých chvílích v posteli a jinde po o něco míň atraktivním vyplňování formulářů. Scénkami to znázorňují Anna Polívková, Hana Vagnerová, Marek Taclík nebo manželé Tamara a Tomáš Klusovi. „Děti přichází do rodin různými cestami, láskou vám ale naplní život úplně stejně,“ tvrdí Julie Kochová ze spolku Dobrý start - Z rodiny doletí dál, který za kampaní Díky pěstounství stojí. Autorem spotu je režisér Jan Látal s agenturou Nice! Natáčení spotu proběhlo na začátku června v lokacích na pražském Novém světě a Malostranském náměstí.
Já bych to trochu prostříhal, přece jen jsem jim fandil skoro minutu a už jsem začínal modrat, té doslovnosti bylo snad až moc. Ale jinak fajn, byť si myslím, že to ve finále vlastně neuhodilo vůbec hřebíček na hlavičku. Být pěstounem je potřeba, která s kreativou vůbec nesouvisí.
Pavel Jechort
Notykrabe! Tohle asi buď musím mít rád, nebo nesnášet, což. Je to neskutečně prvoplánový. A taky se u toho stydím. Ale hrozně. A to mám dvě děti, kamarádi.
Petr Laštovka
Jedním z měřítek úspěšnosti kampaně je to, jestli se o ní mluví. A tenhle spot minulý týden na Facebooku sdílela docela slušná řada mých přátel, třebaže s různými reakcemi – někomu se spot prostě líbí, někomu připadá nevkusný nebo trapný. Osobně oceňuji originální myšlenku kampaně. Zároveň si kladu otázku, jestli v ní skutečně museli hrát „ambasadoři“. S „normálními“ lidmi by to přece šlo taky, a možná by to bylo malinko uvěřitelnější.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Je to trochu očekávatelné, a viděli jsme to nejednou, ale lepší než drátem do voka.
Vilém Rubeš
Jak udělat dobře spot s lidma, který to dělaj? Tady je odpověď. Výstavba a střih jsou víc než povedený. Prostě penis nahoru. Pardon, palec.
Ondřej Souček
Cesty k rodičovství jsou různé. To je hezké zadání s neoddiskutovatelně jasným insightem ze života. Insight je zde ale to jediné, co se povedlo. Nemůžu si pomoct, ale realizace mi říká, že snaha o dítě klasickou cestou je zbytečná (což o to, se stavem mužských spermií to prý není valné, takže třeba je to opravdu marné lásky snaha) a nejlepší je počít dítě administrativní cestou. Klaďas Klus vám to potvrdí, ten zásadně… nemlsá. Ne. Ne.
Ivan Peterka (Peppermint)
Téma je složité. Chápu, že kampaň chce zaujmout explicitnější formou. Kladu si otázky, proč je to postavené na celebritách, jestli hraje Klusovic rodina sebe, nebo ne a zdali zbytek osazenstva má nějaké zkušenosti s pěstounstvím. S aktem rozmnožování asi ano, ale to není podstata pěstounství.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
Slušná upoutávka na českou verzi Trierovy Nymfomanky. Blbý je, že je to kampaň na pěstounství, která si plete broskve s hruškama. Už název kampaně, že cesty k rodičovství jsou různé, je nepochopení konceptu pěstounství. Naštěstí Taclík při klimaxu nevypadá tak děsivě jako Skarsgård, takže mě nebude strašit, až se doma taky vydáme na „cestu“.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
3. Stát upozorňuje na nerovné příjmy
Ministerstvo práce a sociálních věcí rozjelo projekt, který jednak upozorňuje na nerovnost příjmů mezi muži a ženami, jednak přináší odborné poznatky a rady z oblasti práva, zaměstnávání, sociálního dialogu a dalších. Tím chce napomáhat ke změně tohoto stavu. Ústředním informačním „hubem“ projektu je web Rovnaodmena.cz. Reklamní spot, kterou vytvořila agentura Haze Jakuba Hussara a Martina Charváta, směřuje zájemce o problematiku právě na tento web.
Kreativa dobrá, reputace zadavatele mizerná. A tyhle dvě věci se jednoduše v hlavě nedají oddělit.
Pavel Jechort
Jednoduchý, pěkný. Smutná realita.
Petr Laštovka
Jednoduché a srozumitelné.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Čistá demonstrace „produktu“, ale nějak už jsem to srovnávaní ona a on vedle sebe - a čím se liší? jenom platem - viděl od 80. let už mockrát.
Vilém Rubeš
Tak jsme se dozvěděli, že chlapi berou víc než ženský. Je tady někdo, kdo tohle neví? Ten spot nemusel jenom popisovat tenhle fakt, ale mohl to trochu rozehrát.
Ondřej Souček
Dnes se často hodnotí, že je nějaká reklama jako z devadesátek a nemyslí se to zrovna jako lichotka. Tak já to teď trochu otočím. Tohle je jako z devadesátek. Z devadesátek, kdy se šlo po nápadu, který má lehkost a který jde stejně lehce a elegantně zrealizovat. Jednoduché, jasné, s vtipem.
Ivan Peterka (Peppermint)
Minimalistická exekuce, pochopitelné sdělení. Možná až moc doslovné. Zajímala by mě konverze kliků na cílové stránky.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
4. Kofola posílá voňavé letní pozdravy

Voňavé pozdravy od Kofoly
V reakci na situaci po koronaviru se Kofola rozhodla zaměřit na restart ochromené gastronomie a ve své letní kampani, kterou vytvořila ve spolupráci s agenturou WMC Grey, zákazníky zve do opět otevřených podniků. „Hospodští procházejí náročnými časy. Rozhodli jsme se jim proto pomoci a udělat vše, co je v našich silách, aby se do zahrádek a hospůdek vrátil život a opět se rozvoněly čepovanou Kofolou a bylinkami,“ uvádí Pavol Chalupka, marketingový ředitel Kofoly ČeskoSlovensko.
S bylinkovou vůní čepované Kofoly souvisí i celá kampaň. Tu odstartovala nová verze televizního spotu Velká láska rohy přenáší s myslivcem a kozou-dvanácterákem, který Kofola uvedla letos na jaře. Nyní spot dostal nový konec – postava hajného v něm prochází charakterovým přerodem a z přísného otce se proměňuje ve spokojeného hosta znovuotevřené hospůdky, kterého zlákala vůně čepované Kofoly. V televizi spot s novým vyústěním běží od 1. června.
Součástí kampaně je také mapa opět otevřených gastronomických podniků na webech KdeVoniKofola.cz a KdeVoniaKofola.sk, a nová aplikace Voňavé pozdravy pro Android i iOS, která návštěvníkům hospůdek v Čechách i na Slovensku umožní zdarma posílat papírové i elektronické pohlednice, lokalizované právě navštíveným podnikem.
„Pohledy posíláme, když je nám dobře a když chceme tento pocit sdílet i s našimi blízkými,“ říká Monika Hrstková, brand manažerka Kofoly. Dodává, že pozitivní emoce, se kterými se posílání pohledů spojuje, jsou blízké i značce Kofola. „Jejich využití jako pozvánky do hospůdky, restaurace či kavárny, nám proto přišlo zcela ideální,“ doplňuje.
Roli ale hraje i aktuální situace s omezenými cestovatelskými možnostmi – návštěvy hospůdek či zahrádek proto aplikace prezentuje jako plnohodnotné letní výlety. „Design pohlednic jsme navrhovali tak, abychom zachovali typické prvky letních pozdravů a jejich hravý „pohlednicový“ humor. Cílem je, aby si v aplikaci každý našel pohled, který ho chytí za srdce – jako když si vybíráte z pohlednicového stojanu na dovolené,“ vysvětluje David Suda, kreativní ředitel WMC Grey.

Pohlednice od Kofoly: klíčový vizuál

Pohlednice od Kofoly

Pohlednice od Kofoly

Pohlednice od Kofoly

Pohlednice od Kofoly
Kromě originálních pohlednic, které lze posílat zdarma z atraktivních československých destinací, plánuje Kofola podpořit oslabenou gastronomii a lokální turismus také filmovými produkcemi pod širým nebem, koncerty i zábavnými rodinnými dny. „Pod rouškou jsme ztratili čich a schovali úsměv. Rozhodli jsme se proto, že rozvoníme Česko bylinkami a láskou a budeme šířit to, co je nám nejbližší – optimismus a dobrou náladu. V průběhu léta uspořádáme na 90 venkovních kinoprodukcí,“ popisuje Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v Čechách a na Slovensku.
Zakzvaná Kofokina, která Kofola realizuje ve spolupráci se společností Artinii a svými gastro partnery, budou přístupná zdarma. Svou premiéru si odbyla v posledním červnovém týdnu – a to v Praze, v Krnově, v Hradci nad Moravicí a na Slovensku v Žilině a Bratislavě. Další budou následovat v prvním prázdninovém týdnu.

Kofola na léto přichystala mimo jiné sérii Kofokin

První Kofokino proběhlo v Žilině
„Připojili jsme se ke kampani Prague City Tourism s názvem V Praze jako doma a rozhodli se zpříjemnit českým turistům chvíle strávené v české metropoli,“ doplňuje Daniel Buryš. Na Střeleckém ostrově a na Výstavišti zrealizuje Kofola ve čtyřech prázdninových víkendech zábavné Rodinné dny s programem pro velké i malé.
Letní domácí turistiku pak Kofola podpoří ještě i limitovanou edicí Turistických známek, které připravila se stejnojmennou společností. Exkluzivní dřevěné známky budou dostupné v českých gastro provozech na nejrůznějších výletních trasách. „Všemi těmito letními aktivitami se snažíme přispět k šíření dobré nálady ve společnosti, ale také k nastartování domácí ekonomiky,“ uzavírá ředitel Buryš.
Na Kofču jsem vždycky hodnej, ale teď ne. Hrozně mi to připomíná retro týden v Lidlu. Akorát že tady se prodává reklamní kampaň ve stylu devadesátek. Poetiku a lásku nahradilo horko, vepřový a přitroublej paroháč.
Pavel Jechort
Pro Kofolu mám vážně slabost. Na všechny její kampaně se těším. Jen si teď myslím, že recyklace toho myslivce je trochu málo. Ten pán na konci totiž nevypadá jako „ten kofolový typ“, chápete. Vypadá jako strejda, který přišel na páteční pívo. Ale vizuály jsou znovu vtipné a veselé a hravé.
Petr Laštovka
Ačkoliv tento spot už jsme viděli a nové vyústění není kdovíjak překvapivé, tato kampaň skutečně voní po bylinkách a po létě. Což je fajn.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Co bychom tak ještě přidali? Tohle je bramboračka navrch citronádou a vanilkovou zmrzlinou, protřepat, nemíchat. NKP.
Vilém Rubeš
Já bych si skoro nevšiml, že je tam nějakej jinej konec. Už si nepamatuju, jak byl ten původní. Podle mě to musí být daleko výraznější. Tohle je taková znouzecnost.
Ondřej Souček
Jiný závěr spotu ani nepřidává, ani neubírá. A tisková a digitální část kampaně ho nápaditostí převyšuje.
Ivan Peterka (Peppermint)
Pomoc ochromeným gastronomickým podnikům je chvályhodný počin. Nejsem si jistý, jestli dává smysl propojit lásku, kozla, znovuotevřený podnik a bylinkové aroma. Moc věcí najednou a bez očekávané kofolí pointy.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
Kofola zase dobrý. Předchozí spot mě bavil, modifikovanej spot už trochu drhne, ale co. Posílení kampaně o pohlednice, byť Kofola není zdaleka první, kdo to udělal, je taky fajn. Prostě taková koza s parohama – je to trochu poslepovaný dohromady, ale šlape to. Jenom mi řekněte, kolik apek má fanda Kofoly v mobilu?
Lukáš Bašta (Konektor Social)
5. České šperky uvádí spot od Mugshots
Novou kolekci šperků pro značku Mooyyy vytvořila designérka Anna Marešová, známá zejména svou značkou intimních produktů pro ženy Whoop-de-doo či návrhem tramvaje T3 Coupé. Kromě přípravy klasických printových vizuálů se klient rozhodl také pro natočení videospotu. „Hlavním motivem pro natočení videospotu ke kolekci Champagne od Anny Marešové byla snaha oslovit nové publikum a vystoupit z marketingových kanálů, které tradičně využíváme. Od videa si rovněž slibujeme posílení značky Mooyyy a odlišení se od konkurenčních výrobců designových šperků. Námět videa vyjadřuje naše chápání estetiky spojené s pitím šampaňského vína. Tomáš Brožek a Jindra Malík alias Mugshots Directors od počátku sdíleli naši vizi a dokázali naše bujné představy uvést v život,” komentuje majitel značky Mooyyy Tomáš Zempliner. „Vytvořili jsme scénář přizpůsobený reálným produkčním možnostem. Jak to často bývá, spot totiž vznikal inhouse s velkým zápalem, ale malým rozpočtem,“ popisují vznik spotu režiséři Brožek a Malík. S týmem i výsledkem jsou spokojeni: „Bez vydařeného art departmentu, stylingu a kamery by spot takto nikdy nevypadal.“ Kameraman Jan Drnek dodává: „Chtěli jsme vytvořit dojem pompéznosti, která se hodí k tématu šampaňského. Použili jsme proto širokoúhlý formát nasnímaný pomocí anamorfotických objektivů, který podporuje kýžený dojem.“ Zvukový obal je dílem SYPE Studios.
Rozhodně nejsem cílová skupina, ale fakt jsem se posmál. To má být jako sonda do života nové aristokracie s aspirativním vyzněním? Jestli ano, pak je dobře, že jsem klasická chudoba.
Pavel Jechort
Ano! Vizuálně extravagantní. Imprese dokonalá. Dobrý, dobrý to je. Co to zboží koštuje?
Petr Laštovka
Spot prý vznikal s velkým nadšením týmu, ale s malým rozpočtem. Určitě by byl horší velký rozpočet a malé nadšení, ale i tak je trochu znát, že se šetřilo. Chápu, že cílem bylo vytvořit dekadentní a pompézní atmosféru, ale to velkolepé „wow“ tomu zkrátka chybí.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Čistokrevné francouzské sedmdesátky. Co záběr, to klišé. Snaha udělat dojem je tak křečovitá, že už chybí jen Bivoj s prasetem na zádech. NKP.
Vilém Rubeš
Zrovínka tady bych čekal pokrokovější spot než tuhle konzervu.
Ondřej Souček
Sekt místo šampaňského, vyrobeno výhradně z bujných představ klienta, klišé korunované kýčem. Uměle dosycováno, procentu alkoholu mizivé.
Ivan Peterka (Peppermint)
Je to opatrné, málo experimentální. Spíš to působí jako nepovedená fúze zahraničních referencí v českém podání.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)
Česká verze minifilmečku Baze Luhrmanna pro H&M se vším, co s tím souvisí. Udělalo se to výrazně levněji a je to vidět. A přitom nemuselo.
Lukáš Bašta (Konektor Social)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Apolena Rychlíková odchází z Alarmu

Generálním ředitelem ČT zvolen Jan Souček, Petr Dvořák po 12 letech končí

Parlamentní listy mění majitele, přebírají je Pavlíček a Španěl do firmy Naše média
