„Tohle fakt potřebujeme,“ líbí se kampaň s hejty

Reklamní kati vyzdvihli „antihejtovou“ kampaň Hate Free Culture se známými tvářemi. Hned za ni umístili „skutečný dárek“ Člověka v tísni a sváteční reklamu řetězce Ikea.

Kampaň Hate Free Culture nazvaná Jsme v tom společně

Kampaň Hate Free Culture nazvaná Jsme v tom společně

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 45. týden 2015

  1. Hate Free Culture: Jsme v tom společně (49 %)
    vlastní tvorba
  2. Comtech: Skutečný dárek (38 %)
    klient: Člověk v tísni
  3. Kaspen/Jung von Matt: Skutečný dárek (34 %)
    klient: Ikea
  4. Adexpres, Digital Circus: Zabalte se do nové kolekce (20 %) klient: Hudy Sport
  5. NydrleMy už máme na Vánoce zabaleno. A vy? (18 %)
    klient: Nákupní galerie Myslbek

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1.  Hate Free proti hejtům (49 %)

Něco než čtyřicet tváří českého veřejného života se stalo součástí nové kampaně organizace Hate Free Culture nazvané Jsme v tom společně. Zařadili se mezi ně herečka Sandra Nováková, manažer Janis Sidovský a zpěvák a herec Pavel Vítek, spisovatelka Irena Obermannová, zpěvák Ben Cristovao, zpěvačka Tonya Graves, tvůrce online videí Janek Rubeš, herec Lukáš Hejlík a mnozí další. V jejím rámci zveřejnili tito lidé své fotografie, doprovázené různými urážlivými či zesměšňujícími komentáři, které jim přišly emailem, objevily se pod příspěvky na Facebooku nebo v diskusních fórech. Kampaň má upozornit na to, že takzvané „hejty“ se netýkají jen příslušníků menšin. Na kampani spolupracovala produkční společnost Družina.

Important subject as haters rule online and offline supported by local politics that rise their fame and popularity on anti-migrant wave etc. Visually tvc looks interesting. I dont get print/online executions cuz i don’t understand how people from portraits are related to statements.
Nicole Lypinská

Veľmi si cením myšlienku kampane proti hejtom. Aj nápad na princípe Celebrities reading mean tweets je fajn. Čoho sa ale obávam, je, že pre ľudí, ktorých správanie na internete sa kampaň snaží zmeniť, je to podľa mňa trochu ‚mensa‘. Tí, čo myšlienku na prvú dobrú pochopia, to pravdepodobne ani nepotrebujú.
Petra Jankovičová

Kampaň proti nenávistným komentářům na internetu vyvolala spoustu nenávistných komentářů. To ukazuje, že je tu něco takového potřeba. Ale chtělo to lepší nápad, než jen přetiskovat ty nenávistné komentáře. V této oblasti výborně funguje humor. Dávám 30. Druhá kampaň, která s touto nijak nesouvisí - tedy natočení reakcí lidí na rodinku ‚syrských uprchlíků‘ -, je vynikající. Dávám 70. Když to zprůměrujeme, dělá to hezkých 50.
Martin Charvát (Konektor)

Když vezmeme v úvahu, že asi nejlepší video s hejterem na světě je IE sucks... less od Microsoftu, bezchybné ve formě i ve wordingu, tak na tom nejsme tak špatně. Využití hejtů v kampani už jsem viděl u Ektora, takže Hate Free je v kurzu. Jen, samozřejmě, generické Jsme v tom společně není tak dokonalý claim jako IE sucks... less.
Marek Prchal

Líbí se mi to moc a hodně to na mě funguje. takže klobouk dolů. Myslím, že tohle naše společnost fakt potřebuje.
Tomáš Belko

Problémem ‚neziskových‘ kampaní často je, že zůstávají v bublině pozitivního, kosmopolitního a já nevim jakého ještě myšlení. Stejně tak tady. Zeptejte se pravého hejterů, jak na něj kampaň působí a spíš se utvrdí v tom, že hejtování je správná věc. Nikdo si tady totiž nedal práci s hledáním insightů od pravých hejterů. Tohle téma si zaslouží víc.
Ondřej Souček (Luftballon)

Pokusím se odpoutat od názoru na ‚produkt‘ a vyjádřit se jen ke kampani. Spot děsný, printy dobré. Nicméně žánr celebrity čtou zostuzující tweety se dá udělat i líp.
Tomáš Mrkvička

P. S. Kolegové kati, pěkně si to prohlídněte, ať příště nehejtujete někoho jen proto, že má vous jako Rasputin. Ď.
Alena Oswaldová

Je to vlastně osvědčený koncept, a dobrý koncept. Ale to heslo příště to může být někdo, koho máte rádi? Jakože doteď to jsou muslimáci, buzíci a spol., takže všechno v cajku, ale příště to může být horší?
Jan Javornický

2.  Člověk v tísni nabádá k pomoci (38 %)

Nevládní nezisková organizace Člověk v tísni spustila vánoční kampaň Skutečný dárek, ve které ambasadoři a dlouhodobí přispěvatelé Člověka v tísni Jan BudařMartha Issová propagují pořízení dárků pro lidi v oblastech vyznačujících se chudobou a nedostatkem. Nová reklama se objeví v tisku, v televizi, v rádiu, v online prostředí i v outdooru – konkrétně v metru, tramvajích a na citylightech. Hlavní část komunikace směřuje do posledního měsíce před Vánoci. Samotný nákup dárků má usnadnit i nově upravený e-shop, kde je na výběr řada možností. 

Czech double meaning once again powered by celebrity endorsement.
Nicole Lypinská

Super! Spot má vtip a web je výborne urobený. Je to smutné, ale voči záberom hladných afrických detí sme už asi trochu imúnni. Ale možnosť darovať niekomu záchod a takto mu konkrétne pomôcť? Chcem! Hneď!
Petra Jankovičová

Člověk v tísni to dělá dobře: stále stejné téma ukazuje pokaždé trochu jinak.
Martin Charvát (Konektor)

Tohle bych odvyprávěl od konce, kanystry a záchod jsou bomba, to já hned zpozorním. Naopak vánoční scénka, kterou to začíná, je naprosto zaměnitelná.
Marek Prchal

S dětma je to těžký. Málokdy hrajou dobře. Ta myšlenka není špatná, ale je to na můj vkus moc popisný a očekávatelný.
Tomáš Belko

Headline je výborný. Jednoduchý insight, kterému rozumí každý. Jasně že by to šlo natočit lépe, ale celkově je to můj vítěz.
Ondřej Souček (Luftballon)

Tahle skvělá iniciativa Člověka v tísni by si zasloužila víc než slovní hříčku zbytečný-skutečný. Navíc je to natočené jako školní cvičení. Raději skutečnou reklamu než tohle vyumělkované nic.
Tomáš Mrkvička

John Lewis v českých podmínkách a pro neziskovku. Takže na to kombo vlastně docela dobrý.
Alena Oswaldová

Vizuály lepší spotu, v němž se větší čas věnuje přípravě situace než samotnému sdělení. Í-á!
Jan Javornický

3.  Ikea ladí na Vánoce (34 %)

České zastoupení švédského nábytkářského řetězce Ikea se v letošní předvánoční kampani zaměřuje nejen na čistě vánoční oslavy, ale i na období ještě před samotnými svátky. Kampaň zahrnuje sérii čtyř televizních spotů, jejíž základ tvoří pětačtyřicetivteřinová reklama, kterou doplňují tři patnáctivteřinové verze. V prosinci je pak v plánu také desetivteřinový televizní sponzoring. Dále je kampaň podporována na billboardech, bigboardech a citylightech, a dále v digitálu formou bannerů, brandingů a několika rich formátů. Kreativní koncept vánoční kampaně připravila agentura Kaspen/Jung von Matt, kampaň poběží do 16. prosince v Česku, v Maďarsku a na Slovensku. Produkci televizních spotů zajistil Filmservice, režisérem byl Tomáš Mašín, kameramanem Juraj Chlpík a autorem hudby je Steve Lynch.

This spots are working well on my vibe, key message is right and it bring real Christmas feeling, not covered in advertising cliche.
Nicole Lypinská

Nuda, nuda, šeď, šeď. O Vánocích se lidé scházejí a radují. Kde je ta Ikea, jejíž reklamy v zahraničí budí rozruch, lidé je sdílejí a baví se o nich?
Martin Charvát (Konektor)

Tak tady bylo nakročeno k něčemu hezkému. Ale nechápu, proč tam nehraje česká písnička, když jde o české Vánoce. Působí to jako import. I kvůli tomu, že Češi Ikeu skloňují, Ikea sama sebe ale nikdy.
Marek Prchal

Dobře natočené nic. Ale v pořádku. Chápu.
Tomáš Belko

Minule jsme si tady zavzpomínali na jednu slavnou reklamu od Ikey a za týden vidíme tohle. Co si z toho může člověk zapamatovat? Otce, který si olízne prst? Uvítal bych alespoň náznak vánočního příběhu, na který si vzpomenu, když se ráno probudím.
Ondřej Souček (Luftballon)

Generický spot na autentickou vánoční pohodu. Mohla by ho natočit naprosto jakákoli značka. Jediný alespoň trochu zaznamenatelný produkt s nějakým benefitem se objeví v 35 vteřině pětačtyřicetivteřinového spotu. Ikea má laťku úplně někde jinde.
Tomáš Mrkvička

Taková hezká vánoční nuda.
Alena Oswaldová

Kampaním Ikey vždycky velmi sluší nějaký chytrý humor. Takže mašínovsky dobrý, ale něco tomu chybí. Něco vlastního.
Jan Javornický

4.  Hudy uvádí zimní kolekci (20 %)

Síť prodejen s outdoorovým oblečením a vybavením Hudy Sport spustila novou kampaň, která běží od listopadu do Vánoc. Kampaň, která vznikla ve spolupráci s agenturami Digital Circus a Magnas Media, zahrnuje televizní spot a speciální delší verzi spotu pro YouTube. Kromě toho se objeví v online médiích, newsletterech a POS na prodejnách. Mediální strategii zajišťuje agentura Magnas Media. Spot běží v televizi Nova a jeho sponzoringová verze před předpovědí počasí v České televizi. O digitální pokrytí kampaně se stará agentura Adexpres.

Propagovaným výrobkem je zimní kolekce outdoorového oblečení a vybavení od mezinárodních značek, jako jsou například švýcarský Mammut, italská La Sportiva nebo francouzský Millet. Cílem kampaně je oslovit nejen profesionální sportovce, ale i běžné milovníky outdoorových zážitků. Kampaň s podtitulem Zabalte se do nové kolekce se natáčela v rakouských Alpách a protagonisty jsou modelka Greta Slezáková a model Michal Pekárek. Spot režíroval Tomáš Bláha, fotky nafotil Marek Musil.

The last scene of this spot its quite mysterious - what this man does to this lady? Im not convinced to buy this cloths, even thou they claim to be stylish.
Nicole Lypinská

Zábery celkom pekné. Ale inak taká tá zameniteľná povinná nudka.
Petra Jankovičová

Filmaři si vyjeli do Alp a natočili tam hezké obrázky. Myšlenka nula. Škoda. Outdoorová značka v zemi, kde všichni milují outdoorové značky, by si zasloužila úplně jinou komunikaci.
Martin Charvát (Konektor)

Aspoň ukazujou přírodu a ta vypadá docela hezky. Jinak nic.
Tomáš Belko

Dokážu si představit vnitřní hlas, který komentuje, jak je krásné být sám, když se máte do čeho zabalit. Z téhle reklamy nedostanu chuť zažít tu báječnou samotu, vydat se vtříc větrům, bouřím a zimě. Zůstanu radši doma v teple.
Ondřej Souček (Luftballon)

Strašná nuda. Imagebankové obrázky hor bez nápadu. Žádný benefit. Zabalte se do nové kolekce. Nuda. Hory miluju a za outdoorové vybavení utrácím hromady peněz, ale v tomhle se teda nevidím. Vůbec.
Tomáš Mrkvička

Nesestříhali omylem dva úplně rozdílný spoty? Vždyť jim tam ten konec nepasuje...
Alena Oswaldová

Oslí mosty klenoucí se nad Alpami a sponzoring na čepice. Nuda, co?
Jan Javornický

5.  Myslbek sází na celebrity (18 %)

Pražská Nákupní galerie Myslbek spustila vánoční kampaň s podtitulem My už máme na Vánoce zabaleno. A vy?. Kampaní provázejí zpěvačka Lucie Bílá, herec Jiří Lábus a výtvarnice Iva Hüttnerová, kteří vystupují v reklamním spotu, objevují se na klíčovém vizuálu a budou také hlavními protagonisty eventu, který se uskuteční v polovině prosince přímo v pasáži Myslbek.

Myslbek se snaží zasáhnout kampaní všechny mediatypy s primárním zaměřením na out-of-home a digitální média a díky spotu také na televizi a kinoreklamu. Kampaň, kterou připravila agentura Nydrle, startuje reklamním spotem. Ten se objeví v televizi, v kinech i v online médiích. Autorem spotu je režisér Zdeněk Suchý. Ve spotu se představuje vánoční dílna, kde jsou k vidění originální balicí papíry navržené hlavními protagonisty kampaně (návrhy balicího papíru, jak je zpracovaly Iva Hüttnerová, Jiří Lábus a Lucie Bílá, uvádíme níže). Hlavní motto se objevuje i na tiskových vizuálech, jejichž autorem je fotograf Jakub Nedbal.

Tvc might work as radio spot, visual side is not very interesting. lets see how the activation in shopping mall will work. „Vanocni dilna“ looks quite basic, it will be cool if celebrities can pack some gifts instead just making projects of wrapping paper...
Nicole Lypinská

Fu, no, pasážou Myslbek chodím minimálne raz za týždeň a jednak skladba obchodov, jednak typ ľudí, ktorých tam stretávam, sa mi s výberom týchto konkrétnych osobností nejako nespája. A ten vizuál je ako z roku dva. Škoda. Pekný nápad s baliacim papierom od celebrít na charitu zabila realizácia.
Petra Jankovičová

Pěkná akce, upoutávka na ni už tak pěkná není. Pan Lábus se u toho chudák málem zabrebtne, kolik toho musí říci v tak krátkém čase. Méně je více.
Martin Charvát (Konektor)

Nic, ani není dobře natočené. Nápad je jako grog bez rumu.
Tomáš Belko

Miluju Lábuse a vim, že za tohle nemůže. Tady není ani pokus o jakoukoliv kreativu. I když si o to spolupráce s Kontem Bariéry úplně říká. Vánoční atmosféra na mě taky nedýchla.
Ondřej Souček (Luftballon)

Lábusovi není rozumět, ale jinak fajn. Extra důvod, proč nevynechat při vánoční obíhačce Myslbek, je pochopitelný, spojení s charitou funguje, jen ty balicí papíry bych pod stromečkem opravdu nerad viděl.
Tomáš Mrkvička

Myslbek by si měl už konečně rozmyslet, na jakou cílovku chce komunikovat. Na kupující luxusního zboží? Mladou cílovku, která žere bloggerky? Anebo spořivé seniory, jako v případě téhle podivné reklamy na baličák?
Alena Oswaldová

Ach, ty obchoďáky... Tady má celá ta akce aspoň nějakou hlavu a patu a v instruktážním videu je to polopaticky vysvětleno.
Jan Javornický

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Comtech Can hledá lidi na pozici