Po roce přestává vycházet zpravodajský web Liberecké zprávy, z finančních důvodů. „Mimořádně vysoký a stále stoupající zájem uživatelů se nám bohužel vlastní vinou nedaří inzertně přetavit do odpovídajících tržeb,“ informovali vydavatelé Jan Stránský a Tomáš Tesař. Začínali v lednu 2019.

Top 10 českých reklamních kampaní roku 2019

Pátým rokem zkušení čeští kreativci hodnotili týden co týden v naší Reklamní katovně nové tuzemské kampaně. Tady je desítka reklam, které se jim v uplynulém roce líbily nejvíc.

WMC Grey s nejlíp hodnocenou kreativou roku, nadto jako jediná agentura s více pracemi v top 10, a to hned s třemi. HBO jako klient s dvěma pracemi v top 5 a Kofola s dvěma díly v top 10, z toho s jedním vítězným. Taková je loňská bilance Reklamní katovny, pravidelného hodnocení tuzemské reklamní kreativy, jež Médiář přináší každý týden na základě hodnocení seniorních expertů z české praxe.

Deset nejlíp hodnocených kampaní roku podle popravčích Reklamní katovny

  1. WMC Grey: Chodí to tu pomalu (67 %)
    značka: Royal Crown Cola, klient: Kofola ČeskoSlovensko
  2. Comtech_Can: Někdo jiný (65 %)
    značka, klient: Český červený kříž
  3. Symbio: Bez vědomí (65 %)
    značka: HBO, klient: HBO Europe
  4. Ové Pictures, Brain One: Konečně normální pojišťovna (64 %)
    značka: Direct, klient: Direct pojišťovna
  5. Konektor Social: Vaše vláda končí 15. dubna (64 %)
    značka: HBO, klient: HBO Europe
  6. Havas Prague: To by se vám ve vlaku nestalo (62 %)
    značka, klient: České dráhy
  7. WMC Grey: Ordinace pro lidi bez domova (61 %)
    značka, klient: Armáda spásy
  8. B&TPauza na pořádné kafe (58 %)
    značka: Jihlavanka, klient: Tchibo
  9. WMC Grey: Lásky je dost pro všechny (58 %)
    značka: Kofola, klient: Kofola Československo
  10. VCCP: Jak obnovit naděje roku 1989 (57 %)
    značka: Forum 2000, klient: Nadace Forum 2000

1. Chodí to tu pomalu (WMC Grey pro Kofolu)

Kofola ČeskoSlovensko a kreativní agentura WMC Grey přišly začátkem loňského února s novou kampaní pro značku Royal Crown Cola. Po rebrandingu v předchozím roce byla komunikace opět založena na autenticitě a jižanském pomalém životním tempu. Veškeré materiály - včetně šedesátivteřinového televizního spotu a třicetivteřinové variace pro internet nazvané Šlofík - vznikaly přímo v místě zrodu značky, tedy na jihu USA. „Obdivuji vcelku odvážný krok klienta pustit v dabingem odkojené zemi anglicky mluvené video, a ještě místo původně plánované třicítky uvést kampaň minutovým spotem,“ pochvaloval si kreativní ředitel WMC Grey David Suda využití jižanského akcentu.

2. Někdo jiný (Comtech_Can pro Český červený kříž)

100 let Českého červeného kříže

100 let Českého červeného kříže

100 let Českého červeného kříže

100 let Českého červeného kříže

100 let Českého červeného kříže

100 let Českého červeného kříže

Při příležitosti 100. výročí vzniku Českého, respektive Československého červeného kříže vznikla kampaň, která komunikuje jeho nejdůležitější poslání – pomáhat ostatním. Odstartovala minutovým klipem v kinosálech pražské Lucerny a na Facebooku a pokračovat bude dvacetivteřinovými spoty v České televizi a televizi Prima. Postupně byla doplněna dalšími formáty tiskovou inzercí, plakáty a displejovými formáty na internetu. Zároveň se plnila microsite kampaně 100letcck.cz. V průběhu roku se rozběhl také ambasadorský program na sociálních sítích a s ním spojené eventy v místech pomoci Českého červeného kříže. Kampaň vytvořila agentura Comtech_Can.

3. Bez vědomí (Symbio pro HBO)

Placená televize HBO v kampani na nový seriál z období sametové revoluce Bez vědomí využila speciálně pro tuto příležitost vytvořené zmanipulované video, na němž je vidět imitaci prezidenta Miloše Zemana. Ve skutečnosti to byl herec Jan Vlasák, který promlouval hlasem imitátora Petra Jablonského. Video dlouhé minutu a tři čtvrtě pro HBO vytvořila agentura Symbio a její produkce Symbiograf. Autorem samotného deep fake je Ctrl Shift Face známý z vidowebu YouTube. „Hlavní pro nás bylo, abychom nevytvořili politicky angažovaný projev. Hlavu státu, jakožto nejvyššího politického představitele republiky, jsme tak využili jen pro demonstraci technických možností manipulace s informacemi,” říká idea maker Symbia Michaela Pechanová.

„Video, ve kterém falešný Zeman hlásá, že je třeba chránit novináře, má za účel rozpoutat diskusi kolem dezinformací a šíření fake news. Kvůli rapidnímu technologickému vývoji je stále těžší rozeznat pravdu od lži. V rámci projektu vzniká i dokumentární formát, který popisuje tvorbu deep fake videa,“ uvádí HBO. Právě tenká hranice mezi domnělou a skutečnou realitou je ústředním motivem zmíněného seriálu Bez vědomí. Stejnojmenné hrané špionážní drama se odehrává v době převratu v Československu z roku 1989. Všech šest dílů mělo premiéru na 30. výročí tehdejších událostí, které připadlo na neděli 17. listopadu 2019.

4. Konečně normální pojišťovna (Brain One pro Direct)

Direct pojišťovna po necelém roce přišla s další reklamní kampaní, a to zaměřenou na konkrétní produkty, kterými chce podpořit a komunikovat své poslání – měnit svět pojišťovnictví k lepšímu tak, aby lidem v průšvihu pomáhal. Během června 2019 spotřebitelé viděli tři dvacetivteřinové spoty, jež popisovaly výhody majetkového, cestovního a autopojištění. Direct tak navázal na koncept Konečně normální pojišťovna, který odstartoval se svou historicky první kampaní v září 2018. I tentokrát byly spoty stříhané z papíru. Opět na nich pracovalo kreativní duo Ové Pictures ze Slovenska. Na kreativě pojišťovna pracovala s agenturou Brain One, a to už třetím rokem.

5. Vaše vláda končí (Konektor Social pro HBO)

Pro propagaci premiéry poslední řady populárního seriálu Hra o trůny placené televize HBO připravila agentura Konektor Social netradiční kampaň. V Praze probíhal série aktivit, které na premiéru upozornily – nábor do Noční hlídky, obří videomapping i guerillové akce v ulicích a na stadionu Slavia.

6. To by se vám ve vlaku nestalo (Havas pro České dráhy)

Bezpečnost a pohodlí vlakových lůžkových vozů, kde vám donesou „raňajky“, do kontrastu s dlouhým a únavným cestováním autem dala kampaň Českých drah od agentury Havas. Stejně jako v předchozích kampaních na aplikace Můj vlak a Vlakem na výlet se v hlavní roli představil Ondřej Vetchý, děj stál na jeho neumělém napodobování slovenštiny. Kampaň propagovala služby nočních vlaků tuzemského národního dopravce. Natáčelo se jeden den v produkci Boogie Films, spoty režíroval Tomáš Bařina. Televizní spoty doprovodila printová a outdoorová část kampaně, v níž se na pohodlí nočních vlaků poukazovalo s odkazem na různé typy spáčů.

České dráhy: Baletka (Havas)

České dráhy: Baletka (Havas)

České dráhy: Horolezec (Havas)

České dráhy: Horolezec (Havas)

České dráhy: Skejťák (Havas)

České dráhy: Skejťák (Havas)

České dráhy: Tanečník (Havas)

České dráhy: Tanečník (Havas)

7. Ordinace pro lidi bez domova (WMC Grey pro Armádu spásy)

Armády spásy v jedné ze svých loňských kampaní od WMC Grey upozorňovala, že lidi bez domova jsou často okolnostmi nuceni sáhnout k problematické samoléčbě, a vyzývá k podpoře vzniku a provozu ordinací praktického lékaře právě pro tyto pacienty. Kreativu kampaně připravila WMC Grey na vlastní náklady ve spolupráci s produkcí AZN Kru a režisérem Dužanem Duongem. „Šli jsme po samotné podstatě věci. Chtěli jsme představit problém samoléčby v syrové podobě a úplně se vyhnout jakýmkoliv reklamním klišé. Proto jsme ve spolupráci s terénním pracovníkem Armády spásy zkontaktovali reálné bezdomovce, kteří se stali hlavními tvářemi kampaně,” říká David Suda, kreativní ředitel WMC Grey. Video i klíčové vizuály tedy představují příběhy dvou mužů a jedné ženy bez domova, kteří řeší zdravotní problém tak, jak jim to jejich situace právě umožňuje.

8. Pauza na pořádné kafe (B&T pro Tchibo)

Výrobce kávy Jihlavanka přišel s komunikační platformou Pauza na pořádné kafe. Navázal tak na své tradiční téma odměny a poctivé práce, přičemž tentokrát se soustředí na „nepracovní“ část. Chtěl tak zaujmout mladší cílovou skupinu, mimo tradiční pijáky turka, kteří jinak tvoří významnou část zákazníků Jihlavanky. „Kromě oslovení mladší cílové skupiny chce Jihlavanka také posílit českou kávovou kulturu, kde jsou pravidelné pauzy na kafe – ve srovnání s jinými zeměmi – stále spíš neznámým fenoménem. Po řadě let, kdy své zákazníky tradičně odměňovala za dobře odvedenou práci, tak plánuje Jihlavanka naučit zlaté české ručičky novou dovednost. Chvíli nepracovat,“ uvedla brand managerka Anna Hořáková.

„Naším cílem je vtisknout Jihlavance sebevědomí a charisma, a tím ji dostat do pozice, do které patří, do pozice silného lídra trhu relevantního pro kafepijce napříč věkovými skupinami. Způsob, jakým to děláme, je pro nás klíčový. Koncept Pauza na pořádné kafe vystupuje z kategorie svojí realističností, lidskou tonalitou bez příkras a českostí. Proto nikde v komunikaci neuvidíte perfektní vyumělkované záběry plné 3D nebo dokonalé food shoty. Naši kafaři nejsou happy smiley shutterstock people a když si dělají kafe, tak prostě udělají bordel,“ popisuje kreativní styl a strategii komunikace Jan Jelínek, kreativní šéf a zakladatel agentury B&T, která novou komunikaci zajistila.

9. Lásky je dost pro všechny (WMC Grey pro Kofolu)

Ve spolupráci s WMC Grey přišla Kofola ČeskoSlovensko s jarní kampaní, která navázala na dlouhodobou komunikaci postavené na lásce. Tentokrát se inspirovala básní Máj Karla Hynka Máchy a rozvíjí příběh tří hrdinů - Hynka, Viléma a Jarmily. Příběh lásky dvou chlapců k jedné dívce běžel ve spotu na českých a slovenských televizních obrazovkách. V online prostředí se postupně odhalovaly jeho další části. Podpořily ho jarní etikety největších formátů Kofoly.

10. Jak obnovit naděje roku 1989? (VCCP pro Konferenci Forum 2000)

Konference Forum 2000 vždy na podzim připomíná odkaz Václava Havla a důležitost demokratických hodnot. Loňský 23. ročník akce proběhl v Praze v říjnu společně s doprovodným Festivalem demokracie, a to pod názvem Jak obnovit naděje roku 1989? Kampaň k tomu běžela v České televizi a v digitálních médiích. Spoty připravila kreativní agentura VCCP s produkcí Target Pictures. Napsal je a režíroval Štěpán Zálešák. „Během sametové revoluce se staly fenoménem cinkající klíče. Ve spotu ke konferenci se klíče třesou znovu – tentokrát proto, abychom o demokracii a svobodu, kterou nám před 30 lety pomohly otevřít, nepřišli,“ popsal tvůrce.

Nové verdikty najdete na Médiáři i v roce 2020, od 13. ledna tradičně každé pondělí