Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Töpfer má nárok na odškodnění za názor MF Dnes

  • ČTK
  • 10. 09. 2019 05:00
 
Tomáš Töpfer

Tomáš Töpfer v jedné ze svých hereckých rolí

Nejvyšší soud potvrdil rozsudek přiznávající herci Tomáši Töpferovi 150.000 Kč za článek v Mladé frontě Dnes. Názorový text Jak vydělávat na holokaustu vyšel v roce 2015 a jmenoval Töpfera mezi „figurami proslulými hlavně čichem na dobrý kšeft“. Ani svoboda projevu na komentářových stránkách periodického tisku není bezbřehá, stojí v rozhodnutí soudu dostupném na úřední desce.

Komentář se týkal akce Bubnování pro Bubny u příležitosti výročí prvního transportu pražských Židů a činnosti obecně prospěšné společnosti Památník Šoa. „Za zdánlivě ušlechtilou připomínkou historických vin se však skrývá řada problémů: od chaosu a šlendriánu po různé osobní motivace,“ napsal tehdy komentátor listu.

Töpfer se v žalobě domáhal 2 milionů Kč od vydavatelství Mafra. Článek podle něj naznačoval, že měl pro svou účast na aktivitách Památníku Šoa zištnou motivaci a hodlal vydělat na tématu holokaustu. Vydavatelství Mafra argumentovalo tím, že předmětem kritiky byl primárně spolek jako takový a titulek je nutné vnímat jako nadsázku. Cílem prý bylo „rozpoutat vážnou debatu o vážném tématu“.

Obvodní soud pro Prahu 5 přiznal Töpferovi omluvu a 50.000 Kč. Městský soud v Praze výrok o omluvě zrušil, přiznal ale herci dalších 100.000 Kč. Dovolání podala jen Mafra, nicméně Töpfer ve svém vyjádření uvedl, že částku považuje za nepřiměřenou okolnostem. Zarazilo jej také to, že nemá právo na omluvu.

Soud ponechal verdikt beze změn. Konstatoval, že otevřenost odlišným názorům a kritickým pohledům společnost obohacuje. Svoboda projevu má ale své limity, například v podobě práva na ochranu důstojnosti, osobní cti a dobré pověsti. Článek byl podle soudu excesem z práva na svobodu projevu. Použité výrazy sice nebyly přehnaně expresivní, ale s přihlédnutím k tématu byly osobně zraňující.

„Nelze přitom přehlédnout, že jedna z největších tragédií v dějinách lidstva je i po několika desítkách let stále citlivou otázkou, zejména pro židovskou komunitu, vyvolává emoce a osud tisíců umučených nevinných lidí málokoho nechá lhostejným,“ stojí v rozhodnutí.

„Nepodložené a neopodstatněné označení žalobce za osobu, která z této dějinné události hodlá majetkově kořistit, lze tedy důvodně považovat v uvedených specifických okolnostech za podstatný zásah do cti a vážnosti žalobce, i když použitá formulace nebyla výjimečně vypjatá či dokonce vulgární,“ rozhodla nejvyšší instance.

Töpfer v minulosti uspěl také ve sporu s vydavatelem deníku Blesk kvůli zveřejnění choulostivých snímků. Vrchní soud v Praze přiznal Töpferovi odškodnění 500.000 Kč.