Atmedia slaví 15 let

„Tradiční český obchod? Je přenálepkováno, přitom rozhodují slevy“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. „Tradičních českých obchodů“ přibylo

Interiér Coopu v Kostelci nad Orlicí

Interiér Coopu v Kostelci nad Orlicí

Asociace českého tradičního obchodu, v rámci které se sdružují menší tuzemští obchodníci, rozšířila seznam certifikovaných prodejen. Informaci přinesl web Aktuálně. Označení Tradiční český obchod uděluje od začátku roku 2017. Letos přibylo 25 obchodů, nejvíce jich je ze sítě družstevní jednoty Coop, kromě nich v seznamu nově figurují další prodejny řětězců Pramen CZ, Brněnka nebo Enapo. „Tradičních českých obchodů“ je aktuálně bezmála stovka a v budoucnu by se měly jejich řady ještě rozšířit. Hlavním charakteristickým znakem, který odlišuje tyto prodejny od velkých zahraničních diskontů, supermarketů a dalších formátů je různorodost sortimentu a schopnost přizpůsobit se lokalitě a tamním potřebám. Malé prodejny v obcích s nižším počtem obyvatel mají však v poslední době značné existeční potíže. Za poslední rok jich podle Svazu obchodu a cestovního roku skončilo téměř 1.100 a další budou následovat.

No, mám pocit, že babka Nováková jde do venkovské prodejny spíš pro rohlík a mlíko, než pro certifikát. Ještě přidejme certifikáty pro venkovské hospody, a můžeme mít celé certifikované biovesnice, kam se nastěhují hipsteři, a z Letné se konečně stane zase normální čtvrť.
Václav Loubek

Certifikované potraviny v certifikovaných obchodech... Pokud to pomůže k vyšší návštěvnosti a vyššímu nákupu dobrých produktů, proč ne!
Jan Polák (Ipsos)

Podle mého názoru, obchod, pošta, hospoda, to je držákem každé vesnice. Ideálně, když vesnice má i svůj prostor, kde může pořádat akce. Tedy fandím každé iniciativě v tomto směru, a jsem i za určité zvýhodnění pro tento typ obchodníků.
Monika Hrubalová

Není jednoduché bojovat v malých obcích, určitě se pojedu do prodejen podívat. Nyní přijde to těžší, udržet tuto vysokou laťku, je to takové malé hezké povzbuzení a třeba i toto je cesta, jak udržet prodejny i v malých obcích.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Je velmi dobře, že se místní prodejny dokáží prosadit. Ovšem, přiznejme si, že je přenálepkováno a na přesun zboží z regálu do košíku má často vliv jen nízká cena anebo sleva. Je tedy důležité, aby na jedné straně stály kvalitní obchody a na druhé straně stáli stejně kvalitní nakupující – nároční a odpovědní (a tady vidím velké mezery).
Daniel Procházka (Ipsos)

Správný krok podporující a zviditelňující české obchodníky. Certifikace a asociace na takto roztříštěném trhu mají smysl. Jen by to jestě chtělo více osvěty a komunikace.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Dělit obchod na ‚tradiční’a ten druhý (netradiční?) považuji za blbost. Nemám nic proti certifikaci, ale myslím, že zákazníka vůbec nezajímá, komu obchod patří a zdali má nálepku ‚tradiční‘. Zákazníka zajímá sortiment, ceny, prostředí prodejny, personál a případně doplňkové služby.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

2. Ikea chce být bez plastů

Ikea chce zamezit plýtvání jídlem. Foto: Profimedia.cz

Ikea kromě plastů omezí tradiční masové pokrmy ve prospěch vegetariánských a veganských variant

Nábytkářský řetězec Ikea publikoval ve čtvrtek 7. června prohlášení o svém závazku trvale udržitelného prodeje a výroby svých produktů. Jedním z hlavních bodů nové strategie je snaha přestat vyrábět a prodávat plastové výrobky na jedno použití, Ikea chce tento závazek aplikovat na všech trzích a ve všech prodejnách do dvou let. Tato snaha přichází mimo jiné jako reakce na nedávný návrh Evropské komise zakázat prodej některých jednorázových plastových výrobků. Kromě nahrazení plastu jinou alternativou se nový záměr týká také výroby pouze z těch materiálů, které jsou obnovitelné nebo recyklovatelné. Prohlášení se dotkne i nabídky v restauracích, která by měla obsahovat více jídel rostlinného původu a rozšířit by se měla i o vegetariánská a veganská jídla. V srpnu přijdou do obchodních domů vegetariánské párky v rohlíku.

Tak stejně to EU prý zakáže spolu s uchošťoury, takže Ikea je chytře píárově využívá běžný stav. Body pro oddělení komunikace. Akorát tím posílením vege stravy to u mě zase zvorali, takže k téhle zprávě zaujímám ambivalentní stanovisko.
Václav Loubek

Plastů je opravdu neúnosně mnoho a každé takovéto iniciativě fandím. Obchodníci by měli vymyslet papírové tašky, které něco unesou, některým velkým řetězcům, které přešly z igelitových tašek na papírové se to moc nepovedlo…
Jan Polák (Ipsos)

Ikea je velmi progresivní v oblasti CSR, ještě přijít na to, jak nepotřebovat tolik krabic na zabalení svých výrobků. Ale věřím, že na to brzy přijde.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Ikea se odpovědnému přístupu k výrobě a spotřebě věnuje dlouhodobě, zpráva má tedy širší kontext. Škoda, že jsou informace ledabyle přeložené anebo přepsané, přečtěte si původní zprávu např. v britských novinách.
Daniel Procházka (Ipsos)

Pozitivní a od Ikea nepřekvapující směr. Jde příkladem i v mnoha jiných oblastech.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Trvale udržitelný rozvoj je dobrá věc. Omezit plastové tašky s tím souvisí. Závazky jsou skvělé píárko. Ale co kdyby třeba výrobci elektro produkovali takové spotřebiče, které vydrží déle? Vždyť některé druhy jsou desítky let skoro stejné. Ale o to není zájem, nerostly by tržby. Hm...?
Tomáš Hájek (ADMEZ)

3. Výběr hotovosti už i na pokladnách

Pokladní v Lidlu si nově při plném úvazku vydělá 28.000 Kč

Pokladní v Lidlu bude od července možná častěji krom účtů vydávat také hotovost

V obchodních řetězních budou moct zákazníci nově od 1. července vybírat hotovost přímo na pokladnách a to bez nutnosti utratit více než 300 Kč. Celý proces by se tak měl zjednodušit. Na pokladnách bude možné vybrat až 3.000 Kč. Aktuálně je možné vybrat pouze 1.500 Kč s podmínkou vyšší útraty. Informaci zveřejnil server iHNed.cz. Služba, které se říká cash back, by se tak měla značně rozšířit. V Česku je cash back dostupný na více než 10.000 místech, u vybraných obchodníků. Plánovaná změna má službu etablovat na českém trhu. Na pokladny maloobchodní sítě si budou moci zákazníci chodit pro hotovost podobně jako do bankomatů. V současné době umožňuje výběry Albert, Coop, Globus, Penny Market, síť malých prodejen Teska Žabka, drogerie Teta a čerpací stanice EuroOil.

Deset deka gothaje a 15 deka tisícovek. Cashback funguje už léta, o tom omezení jsem ani nevěděl. I přes to se neustále rozšiřuje počet bankomatů. ani sami obchodníci tuhle službu moc nekomunikují. Podle mě je to slepá ulička.
Václav Loubek

Neznám lidi, kteří službu využívají, ale pokud bude možný cash back ve většině obchodních sítí a čerpacích stanic, je to šikovné. Hledat občas ‚svůj‘ bankomat při návštěvě cizího města je otravné a 3.000 Kč pro potřeby okamžité útraty je dostatečný obnos…
Jan Polák (Ipsos)

Pokud se nemýlím, nejde o nic nového a tato aktivita běží již delší dobu. Pro obce, kde bankomat prostě nikdy nebude je to určitě dobré řešení.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Jeden banán a 1967 korun, prosím, půjdu je utratit jinam. Chudák bankomat si odfrkne, no a reklama se upraví … a jakou máte samoobsluhu, pane?
Daniel Procházka (Ipsos)

Určitě dobrý směr, ale lidé jsou zkrátka navyklí chodit do bankomatů. Asi se to časem změní, zvlášť v místech, kde bankomatů mnoho není. Pokud se nebudou zákaznící bát, že čekající ve frontě za nimi je nebudou častovat nervózními poznámkami a gesty…
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Služba cashback se zjevně vylepšila, ale raději zamířím pro peníze do bankomatu.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

To je služba, kterou jsem nikdy nevyužil – s kartou můžu vybírat kdekoliv, ale věřím, že pro část populace to může být ok, i pro banky s menším pokrytím, byť na pokladně nesvítí jejich značka. Jen ve větší frontě to docela zdržuje při nákupu.
Jan Penkala (Acomware)

4. Producent olejů otevírá vlastní prodejny

Fabio ochutnejte region v Hradci Králové

Fabio ochutnejte region v Hradci Králové

Výrobní a velkoobchodní firma s jedlými rostlinnými oleji Fabio Produkt, jejímž vlastníkem je František Jenček, otevřela v Hradci Králové svou druhou maloobchodní prodejnu s názvem Fabio ochutnejte region. První obchod provozuje aktuálně druhým rokem v Jičíně, kde firma sídlí. Obrat jičínské prodejny činil za první rok provozu 8 milionů Kč. Dalšími předpokládanými lokalitami maloobchodní sítě Fabio Produktu jsou Mladá Boleslav, Liberec nebo Praha. Investice do jedné prodejny se podle obchodní ředitelky pohybuje okolo jednoho milionu korun. Kromě vlastního portfolia olejů a dalších rostlinných produktů nabízí Fabio v obchodech řadu výrobků tuzemských prvoproducentů a farmářů, primárně z oblasti východních Čech.

Pokus prodávat jednu z nejběžnějších akčních komodit, tedy rostlinný olej, v rámci regionálních obchodů s lokální stravou je vskutku odvážný počin. Jestli to funguje, tak klobouk dolů.
Václav Loubek

Neotřelý počin, jsem zvědav, kdy Fabio Produkt vyrazí s prodejnami ku Praze. I když věřím, že se toho majitelé nebojí, jelikož to dělají jen pro radost a reklamu a většinu businessu mají jinde. Dle obrázků opravdu krásné prodejny…
Jan Polák (Ipsos)

Designově zajímavé řešení.
Monika Hrubalová

Vítám tento projekt, není to jen o Praze, vycházejí z klasické komodity, věřím, že vše půjde dobře. Kdy jindy, když ne teď, když se ekonomice daří.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Fabio je úspěšná firma a vlastní prodejny kvalitních potravin jsou přirozený krok. A pokud prodávají produkty místních výrobců, je to jen chvályhodné. Pak jen taková drobnost: vývěsní štít vybízí k ochutnání jakéhosi ‚regmonu‘ (co to je?) a cedule „hledáme prodavačku“ obtěžuje ve výloze, to bych trochu vyladil.
Daniel Procházka (Ipsos)

Koncept se mi líbí, vypadá poctivě, udržitelně a opravdu lokálně. Zatím jsou malí, ale časem možná konkurenci (Sklizeno, Delmart apod.) zatopí. Mám jen výhrady k brandingu, kromě nevýrazné grafiky je to samotný název, který se může plést s modelem Fabia nebo filmovým festivalem Febio Fest. Jsou to jiné obory, ale i tak
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Osobně fandím projektům, které umožňují kvalitním, regionálním, farmářským atd. výrobkům na trh. I když tento segment roste, není jednoduché se na něm udržet. Chce to dobrý nápad podpořit ještě lepším marketingem.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Vnímal bych to jako marketingový prvek, tak jak to i vlastně deklarují. Na velké rozšíření to není a s tržbou 8 milionů na prodejnu trhem nezahýbají. Koncept Sklizeno je dle mého mnohem silnější a komplexnější a vhodný pro franšízanty. Ale vypadá to hezky.
Jan Penkala (Acomware)

5. Online Beershop jde do kamene

Pivotéka Beershop, ukázka nabídky

Pivotéka Beershop, ukázka nabídky

E-shop s názvem Beershop.cz, online pivotéka s více než 400 druhy lahvového piva tuzemské i zahraniční produkce, se chystá v červnu otevřít kamennou prodejnu v Praze na Palmovce, v Sokolovské ulici. Kromě „lahváčů“ nabídne také čepovaný cider a sudové pivo stáčené do growlerů. „Pivní království“ se chystá zaujmout ochutnávkami a také jiným prodejem piva, než na jaký jsou pivaři v Česku zvyklí. Rozsáhlou prodejnu ze třetiny zaplní speciální chlazený box s řemeslnými pivy z malých českých pivovarů, vyhledávanými exotickými značkami piv nebo degustačními a dárkovými sadami. Dále bude k dispozici škála radlerů a ciderů včetně největšího portfolia nealkoholických piv v Česku. Exkluzivně Beershop zahrne do sortimentu taky stáčené sudové pivo, které se bude čepovat do dvoulitrových skleněných lahví, takzvaných growlerů.

Přiznám se, že slovo growler slyším poprvé, holt nejsem pivař. Ale jde to v trendu pivovarů, pozicovat pivo jako prémiový nápoj. Až by se skoro jeden začal bát o osud individuí s popraskanými žilkami v tvářích a vodnatýma očima, rozesazenými po čtyřkách a nádražkách po celé republice, pro něž je pivo prostě jen náplň života a záleží na množství, ne na kvalitě.
Václav Loubek

Zajímavé téma, zajímavý koncept. Byl jsem již v několika ‚pivotékách‘, ale tam je to většinou jen o lahvových pivech, i když samozřejmě i netradičních a cizích. Zde je super nadstavba i čepování piva sebou do growlerů, věřím, že nabídka čepovaných piv bude pestrá a různá v čase. Jsem poměrně z blízka tak si pohlídám, až prodejnu otevřou…
Jan Polák (Ipsos)

Po Praze vzniklo několik prodejen s touto komoditou, podle toho jak to sleduji, nemají moc velký úspěch, protože v těchto prodejnách to vůbec nežije, v regálech jsou vyskádané lahve, něco vystavené ale nic víc, schází tam nějaká přidaná hodnota, život....takže doufám, že nový koncept přidanou hodnotu nabídne.
Monika Hrubalová

Jestli doteď někdo nevěděl, že jsme zemí piva, teď se to konečně dozví. I toto je pro mne práce se zákaznickcým zážitkem.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

 E-shopy umí obvykle udělat kamennou pobočku lépe, než když se kamenná síť pustí do íšopace, takže bychom se neměli bát o dojem a zážitek. Obchodní stránka je jiná věc, uvidíme. A kohout ve znaku Beershopu… to mně připomnělo, abych si doplnil zásoby chianti.
Daniel Procházka (Ipsos)

Ráj pro milovníky piv, pěkný a jasně zaměřený byznys. Obliba řemeslných piv roste a postupně užírají podíl velkým hráčům.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

I když dle statistiky budu hodně podprůměrný konzument piva, ta multikanálovost online + prodejna s ochutnávkami se mi jeví jako skvělý nápad. A ještě to rozesílat do zahraničí a podpořit fesťáky...
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Rozumný krok pro e-shop – etablovat se i v kameni. Minipivovarů je v Česku hodně a jsem rád za každou jejich podporu.
Jan Penkala (Acomware)