Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Transparency kritizuje nevalné spoty ve školách

Některá videa Školního informačního kanálu, která podporuje Kaufland, Kasa.cz, univerzity i ministerstva, podle Transparency International zavánějí skrytou reklamou.

  • ČTK
  • 30. 07. 2015 18:15

Komerční firma ŠIK CZ na čtyřech stovkách základních a středních škol vysílá osvětové klipy nevalné kvality, z nichž některé vykazují znaky skryté reklamy, prohlásila na dnešní tiskové konferenci česká pobočka neziskové organizace Transparency International. Poukázala také na skutečnost, že navzdory špatné kvalitě obsahu mají klipy záštitu řady ministerstev i odborných institucí. Společnost ŠIK CZ ve vyjádření, které poskytla ČTK, označila tato obvinění za lživá a neopodstatněná.

Společnost, jejíž název je zkratkou sousloví Školní informační kanál a kterou vlastní Daniel Köchert, poskytuje školám televizory, které instaluje na frekventovaná místa školních chodeb. Na těchto obrazovkách pak o přestávkách prostřednictvím internetu vysílá osvětové spoty z širokého spektra oblastí. „Jejich grafická úroveň vzbuzuje u mladé generace, ale i u dospělých úsměv,“ poznamenala Aneta Judová z právního oddělení Transparency.

Spoty ze série Nakupuj v pohodě, které mají podle proklamací žáky informovat například o spotřebitelských právech a enviromentální výchově, navíc zavánějí skrytou reklamou, míní organizace. Jejich grafika podle Transparency jednoznačně odpovídá grafice jednoho obchodního řetězce, jehož logo se navíc objevuje v pravém dolním rohu obrazovky. Zmíněné logo patří Kauflandu. Ten je na konci videa uveden jako „generální partner spotu“. „Situace je o to závažnější, že adresátem skryté reklamy jsou děti a mládež, jež jsou pro svůj věk zvlášť zranitelnou a potenciálně ohroženou skupinou,“ uvedla Judová.

Transparency International proto podala podnět krajskému živnostenskému úřadu, aby prověřil, zda se společnost ŠIK CZ nedopouští správního deliktu šíření skryté reklamy. Ta je zákonem o regulaci reklamy zakázaná a v případě prokázání provinění za ni hrozí až dvoumilionová pokuta.

Jiný spot téhož producenta nabádá, aby se žáci nenechali ošálit triky s balením různých pochutin a „nekupovali vzduch“. I zde je odborným garantem Sdružení českých spotřebitelů, jako u předchozího zmíněného spotu, ale Kaufland už nikoli.

Další ze spotů jako generální partner podporuje internetový obchod Kasa.cz a coby odborný garant v něm figuruje Pedagogická fakulty Univerzity Hradec Králové. Spot je o tom, že snažit se být dokonalý a pořád chválený není cíl.

Firma „zklamána bulvárním jednáním“

Podle firmy Transparency vychází z kusých informací, které byly mylně interpretovány. „Jsme zklamáni bulvárním jednáním organizace, které jsme si vážili a v minulosti jsme ji několikrát vyzývali ke spolupráci,“ uvedli zástupci ŠIK CZ ve svém vyjádření. Navíc upozorňují, že Transparency neměla zájem zjistit skutečný stav věcí. Vzájemnou komunikací dokládají, že zástupci Transparency odmítli nabídku na upřesnění s tím, že mají dostatek informací ze škol.

Konkrétní nařčení firma nechtěla komentovat. Zdůraznila jen, že se díky spotům jejích partnerů podařilo zachránit dětský život. Kamarádi třináctiletého Lukáše vytáhli, když se pod ním probořil led na zamrzlém rybníce. Vybavili si přitom správný postup prezentovaný na videu. Tato událost byla zvítězila v charitativním projektu Dětský čin roku 2014 v kategorii Pomoc na netu.

Smlouvy na deset let

Společnost i jednotlivé spoty získaly záštitu ministerstev školství, vnitra, zdravotnictví, obrany, dopravy i financí. Za projekt se postavily také Univerzita Karlova, Státní zdravotní ústav či Státní ústav pro kontrolu léčiv.

Ministerstvo školství informace Transparency International prověřuje a na základě svých zjištění přijme příslušná opatření. „V budoucnu bude paní ministryně všechny záštity nad projekty udělovat s rozvahou a po důkladném posouzení každé žádosti o záštitu,“ sdělilo ČTK tiskové oddělení úřadu. Podobně jako tento případ budou prověřovány i další obdobné informace a podněty, které se na ministerstvo dostanou. Pokud se prokáže, že daný projekt nebo organizace nesplňuje nároky na záštitu, tak ji odebere.

Smlouvy škol s firmou ŠIK CZ, které od několik vytipovaných škol Trasparency získala, jsou uzavírány na deset let. I když mají prakticky totožnou podobu, celková cena za poskytnuté služby se pohybuje v širokém rozmezí 7.000 až 93.000 Kč bez DPH. Ředitelé by podle Transparency měli zvážit setrvání v tomto smluvním vztahu, i když by vzhledem k jednostranné formulaci smlouvy museli i v případě výpovědi uhradit celou částku. „Náš apel ale směřuje spíše směrem k dalším školám, kterým by tyto služby mohly být nabízeny,“ doplnil ředitel Transparency International David Ondráčka.