Pozor: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí, ve 12.

Trh s elektronickými verzemi deníků se v Česku počítá na pár stovek prodaných “výtisků”

Své elektronické prodeje zatím počítá jen Respekt a Hospodářské noviny.

Zpoplatněním elektronické podoby svých tištěných vydání se přední tuzemská vydavatelství snaží oživit část trhu, která se začala rodit už před třemi lety. Prodej elektronických “výtisků” se pohybuje v řádu stovek.

Hospodářské noviny (Economia) a Lidové noviny s Mladou frontou Dnes (MAFRA) začaly s dubnem 2011 vybírat peníze za prohlížení obsahu svých tištěných vydání na internetu. Přitom už od roku 2006 si tuzemští vydavatelé novin mohli nechat ověřovat, kolik jejich čtenáři koupili elektronických “výtisků”.

“Původně byly náklady elektronické verze započítávány do prodaného nákladu tištěné verze titulu,” uvádí kancelář pro oveřování nákladu tisku ABC ČR. “Od 1. 7. 2009 byla schválena nová metodika, podle které začala být elektronická verze hlavního tištěného titulu zveřejňována a ověřována zvlášť, tedy mimo prodaný náklad tištěné verze,” doplnila.

Díky tomu je možné sledovat, jaký zájem mají čeští čtenáři o prohlížení novin na internetu, a počty prodaných elektronických verzí lze dohledat už z ledna 2008. Tehdy tyto údaje poskytovaly dva tituly, oba dnes patří pod vydavatelství Economia. Digitální MF Dnes tehdy prodávala 15 kusů denně, názorový týdeník Respekt necelé tři stovky.

Zhruba ve stejné výši se drží prodeje Respektu i dnes. Od začátku letošního roku se měří i Hospodářské noviny, ty zatím nepřekročily hranici dvou stovek. U obou titulů jde o méně než procento toho, kolik prodají papírových kopií.

Prodeje elektronických verzí tištěných novin (a pro srovnání tištěných)
titul 01/2008 01/2011 02/2011 tištěná 02/2011
MF Dnes 15 222 888
HN 167 173 42 969
Respekt 286 234 245 34 317
Zdroj: ABC ČR