Trh s hudbou v Česku loni klesl o 16 %, digitální prodeje ale narostly téměř o polovinu

Hnuly se ledy v oblasti digitálního prodeje hudby i vymáhání práv k duševnímu vlastnictví, pochvalují si gramofirmy.

V roce 2011 utržily tuzemské gramofirmy sdružené v místní pobočce organizace IFPI z prodeje fyzických a digitálních nosičů téměř 300 milionů Kč. Celkový obrat z prodejů hudby se tak meziročně snížil o 16 %. V roce 2010 byl obrat 332 milionů Kč, meziroční propad tehdy činil 29 %.

Příjmy z prodeje fyzických nosičů loni činily 264 milionů Kč, podíl digitálních prodejů činí 12 %. Digitální prodeje oproti předchozímu roku narostly o 42 % - v předchozím roce 2010 činily 25 milionů Kč, v roce 2009 to bylo 21 milionů.

PODÍL VYDAVATELSTVÍ NA TRHU
firma 2011 2010
Universal Music 30 % 28,6 %
Sony Music 22,9 % 23,5 %
Supraphon 19,7 % 23 %
EMI 15,6 % 14,5 %
Česká muzika 5,4 % n/a
Popron Music 2,4 % 4,4 %
Zdroj: IFPI ČR

Zatímco v roce 2010 byl podíl digitálních prodejů podle IFPI stále „velmi malý“ a „za meziročním nárůstem českého trhu s digitální hudbou stál především nákup digitálního obsahu telekomunikačními firmami spíše než užití digitální hudby koncovými spotřebiteli“, ohledně loňska je IFPI nadšena: „Loňský rok lze z pohledu digitálních prodejních služeb považovat za naprosto průlomový.“

Připomíná, že loni v Česku postupně odstartoval dlouho očekávaný obchod iTunes, vzápětí MusicJet, Supraphonline a začátkem letoška přibyl francouzský stramingový Deezer. „Další hudebních servisy pak avizují příchod ještě v tomto roce,“ informuje IFPI.

Podle sdružení gramofirem se „ledy pohnuly“ i v oblasti legislativy a vymáhání práv k duševnímu vlastnictví: „Případ MegaUpload rozhýbal debatu o potřebách změn v oblasti ochrany duševního vlastnictví na internetu, kterou jen přiostřila chystaná smlouva ACTA.“

IPFI očekává, že právě na „situaci na internetu“ bude Evropská komise klást důraz při chystané revizi Směrnice o vymáhání práv z duševního vlastnictví.

Přivítala také průlomové stanovisko Evropského soudního dvora ve věci eBay vs. L’Oreal: „Přináší zásadní precedens pro řešení odpovědnosti poskytovatelů služeb na internetu. Dvůr v tomto rozsudku shledal poskytovatele služby eBay odpovědného za porušování práv k ochranné známce (L’Oreal), ke kterému docházelo na webovém obchodě eBay.“