Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna za 7. a 8. týden 2021
- Triad: Chce to souhlas (56 %)
značka: Hlas proti násilí, klienti: Amnesty International Česká republika, Česká ženská lobby, Konsent - Zaraguza: Všechno se dá zjednodušit (51 %)
značka, klient: ČSOB - Brain One: Astrid Vitamin C (46 %)
značka: Astrid, klient: Sarantis Czech Republic - Žirafák (41 %)
značka: Zonky, klient: Benxy
- WMC Grey: Prodávejte své reality chytře (40 %)
značka, klient: RE/Max
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Triad zvedá Hlas proti násilí
Se svatým Valentýnem, svátkem všech zamilovaných, se dlouhodobě pojí takzvaný V-day, tedy den celosvětového hnutí za ukončení násilí, páchaného na ženách a dívkách. V tento den se agentura Triad připojila ke koalici Hlas proti násilí, která zastřešuje organizaci Amnesty International a spolky Česká ženská lobby a Konsent. Kampaň pro koalici vznikla v Triadu, online spoty v produkci Stink Films. „Spoty divákovi realisticky přibližují, s čím se běžně potýkají oběti násilí. Absurdita a pocit bezmoci v jednotlivých situacích jasně dokumentují, že je třeba provést systémové změny, které zaručí ochranu a podporu každého člověka, který ji potřebuje. V době pandemie, kdy množství domácího násilí stoupá a možnost vykročit z toxických vztahů klesá, je toto téma ještě naléhavější než kdy dřív,“ říká režisér spotů Jakub Jirásek. Organizace z koalice Hlas proti násilí a sdružení Ženy v právu v půli února zahájily kampaň Chce to souhlas. V rámci této kampaně se obracejí na českou vládu s požadavkem změnit definici trestného činu znásilnění v souladu s mezinárodními závazky Česka: „Sex bez souhlasu by měl být považován za trestný čin znásilnění.“
Body jsou jen za prospěšnost a důležitost tématu. Dobrý úmysl se nepotkává se strategií (nepochopil jsem, zda a co mám dělat) ani s kreativitou. A hořkou poznámku o produkci spolknu, protože...
Míla Knepr (Contagious CZ)
Výpovědi žen působí velmi autenticky a mrazivě. Přesvědčivá a silná kampaň, která jde přímo k věci.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Triad dává facku všem ostatním z týhle reklamní várky a vyhrává u mě svou jednoduchostí. Dobře natočený a sdělení je jasný. Je super, že Triad takhle navazuje na kampaň, kterou udělal pro Ikeu.
Tomáš Urbánek (Triple Bang Agency)
Situace mluví jasně, teď to jen dostat k lidem. Dobrá práce!
Petr Václavík (Czech Promotion)
Jistě záslužné, a snad by to i pomohlo, kdyby to od první sekundy netelegrafovalo „pozor, přichází ušlechtilá nuda s dobrým úmyslem“...
Vilém Rubeš
Pochmurná témata mají vždycky napůl vyhráno, ale v tomto případě bych to ještě víc osolil, myslím, že se tvůrci zbytečně drželi při zdi, násilí je fujtajbl a mělo by se proti němu bojovat podobnými prostředky jako proti kouření, tedy ukázat reálnou podobou.
Michal Šoller (Cognito)
Bolí mě z toho srdce. Padla na mě tíseň, jen to vidím a slyším. Samozřejmě je to silné téma a pevně doufám, že se aspoň zlepší ta informovanost. Výtečná práce.
Petr Laštovka
Já nevim, téma je vážné, ale kreativa si odpracuje jen nutné minumum.
Pavel Jechort
2. Jindru a Jindru vystřídal modrý chameleon

ČSOB: Všechno se dá zjednodušit (Zaraguza)
Skupina ČSOB představila nový komunikační koncept, jehož tváří je modrý chameleon, který má lidem pomáhat, aby si i v bance připadali jako doma a porozuměli všem bankovním i pojišťovacím produktům od účtu až po investice. Celý koncept se výrazně zaměřuje na zjednodušení a efektivitu komunikace a reaguje na aktuální trendy v chování klientů, kteří se ve velké míře přesouvají do online světa. Koncept připravila ČSOB ve spolupráci s agenturou Zaraguza, která je od loňska její hlavní kreativní agenturou. Nová komunikace nahradí dosavadní koncept Jindra a Jindra, který využíval Marii Doležalovou a Marka Taclíka. „Chceme být pro klienty snadno zapamatovatelní a promlouvat k nim jako Skupina ČSOB konzistentně ve všech formátech od televizních reklam až po online prostředí. Nový charakter chameleona nám v komunikaci umožní velkou variabilitu a budeme díky němu schopni rychle a flexibilně reagovat na dění kolem nás,“ tvrdí Renata Němcová Pixová, výkonná ředitelka skupinové komunikace ČSOB. Nový claim Jednoduše pro vás se stane i součástí loga ČSOB a podpoří hlavní cíle komunikace. Nový přístup se propíše také do vizuálního stylu, který bude podporovat pokračující přibližování značek v celé skupině ČSOB. Koncept je určen pro banku ČSOB a využívat ho budou také dceřiné společnosti ČSOB Leasing, ČSOB Penzijní společnost, ČSOB Pojišťovna a další.
Komentář? Geico, od roku 2005, jen míň vtipné. Body dávám za prodej. Taky jsme před řadou let přinesli bankovnímu klientovi chameleona (červeného) do promo kampaně. Byl odmítnut, protože banka není žádný chameleon, co prý by tomu řekli klienti. V Čobce se nebojí...
Míla Knepr (Contagious CZ)
Což o to, chameleon je jistě roztomilý a taky výrazný, jen moc nerozumím tomu, proč mu propůjčili hlas známý z každé třetí reklamy. Kampaň, jak se zdá, pracuje s dvojsmysly, jako například s „vychytáním much“. Jsme tak svědky toho, že chameleon slupne uškvařenou mouchu jako malinu. Pardon, ale přijde mi to nechutné a morbidní. Zároveň nerozumím tomu, jak přesně by si měl otec s dceru přípravu večeře usnadnit - že by si třeba měli místo vaření objednat pizzu? Nebo jíst mouchy? Samé otázky. Ale třeba budou mít další exekuce v sobě víc vtipu a lehkosti.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Já nevim, jestli finanční svět potřeboval dalšího maskota. Snažil bych se o nějakej nečekanější přístup. A když se kouknu na spot, tak ten je o komplikacích při vaření, o tom, jak si chameleon vychytal svoji večeři. Až po dvaceti vteřinách se dozvim, že jde o reklamu na banku. Značka ČSOB v příběhu nehraje žádnou roli. A poslední hřebíček je fakt, že tenhle herec hrál snad už ve všech reklamách a hlas chameleona už daboval asi všechny postavičky. Dobrý je, že ten chameleon je udělanej pěkně.
Tomáš Urbánek (Triple Bang Agency)
Hravé, hezky udělané a pro sociální sítě vděčné. Až budu chtít chameleona, vím kam zajít.
Petr Václavík (Czech Promotion)
Říkají chameleon, ale můstek mezi nevtipnými chaotickým záběry z přípravy večeře a rodinnými financemi, tak ten byl oslí a olbřímí. Ale nevzdávejme se, jistě nám časem banka ukáže, jak umí měnit barvy.
Vilém Rubeš
Není to nic převratného využívat maskota, ale já tuto formu propagace mám rád, je to jednoduché, dá se s tím vymyslet spousta volovin a je to dobře použitelné na všech frontách. Jen není snadné přijít se zvířátkem, který už někdo jiný nevyužívá.
Michal Šoller (Cognito)
To máte tak. ČSOB, ta Pojišťovna, měla kdysi toho bobra škodiče, to bylo vtipný. Pak se objevil ten pejsek, jakože to není oříšek, ale je to oříšek. Nebo tak nějak. A teď ČSOB mění barvy podle okolí. Asi. Já vám nějak nevím. Líbí se mi to zpracování, ale jsem zvědav, jestli bude ten ještěr mluvit i hlasem té nové asistentky, kterou promuje ČSOB zase úplně jinde. Máte v tom zmatek jako já?
Petr Laštovka
S maskoty se roztrhl pytel. Tak teď ještě vydržet aspoň pět let a začne to běhat.
Pavel Jechort
Chameleoní koncept je pochopitelný, maskot dokáže v komunikaci divy. K pořádnému hodnocení bych potřeboval vidět jeho širší využití v rámci celé komunikace.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
3. Brain One točili pro Astrid na analog
„Pokud byste měli popsat referenční reklamu na kosmetiku, je asi jasné, co v ní bude – dokonalá pleť hlavní hrdinky, close up na krém a nakonec ještě dokonalejší obličej večer po náročném dni. U nás tyto vzorce nemáme rádi a proto jsme se rozhodli to vzít za jiný konec. Naše kampaň pro novou řadu produktů značky Astrid s vitamínem C stojí na snovém světě hlavní hrdinky, zobrazeném v retro oranžových barvách,“ uvádí agentura Brain One, která za zmíněným novým spotem značky Astrid stojí. „Nechtěli jsme točit dvacátý spot o tom, jak molekuly vitaminu C ve slow motion pronikají do pokožky a v záplavě nicneříkajících chemických formulí ji vyhlazují. Cílem bylo udělat kampaň, která bude sršet pozitivní energií a bláznovstvím, stejně jako mladé ženy, pro které je Astrid Vitamin C určený,“ popsal kreativní šéf Brain One Marek Linhart. Bláznivý vnitřní svět měl být podle původního plánu nastříhaný z bankových záběrů. „To bychom nebyli my, kdybychom dělali věci jednoduše. Režisér Radim Vaňous proto přidal jeden natáčecí den a image záběry jsme si natočili sami,” říká produkční Karel Studený ze studia Bumerang Film, které se postaralo o natočení spotu. „Abychom dva rozdílné světy na první pohled vizuálně oddělili, rozhodli jsme se záběry pro vnitřní svět natočit analogově, tedy na filmový pás.“
Nejsem žena, tím méně mladá a dynamická. Zřejmě proto mi to přijde ploché a hodně, hodně klišoidní. „Cílem bylo udělat kampaň, která bude sršet pozitivní energií a bláznovstvím, stejně jako mladé ženy, pro které je Astrid Vitamin C určený.“ Ale bláznovství a sršení nikde moc nevidím (i když je fakt, že mívám hodně zapatlané brýle).
Míla Knepr (Contagious CZ)
Celkem svěží retro. Podle mého názoru by to mohlo být klidně ještě o kousek bláznivější.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Pěkně natočená referenční reklama na kosmetiku.
Petr Václavík (Czech Promotion)
Když začnete větou „Probuďte svou pleť silou vitamínu C“, je vymalováno stejně, jako vstoupíte-li do putyky se slovy „vy všichni, co tu sedíte, ho máte malýho!“ Proste už jste v řiti - není cesty zpět. Prý to točili na film. A není to jedno? Nemuseli točit vůbec, tyhle banáloidní záběry přepadávají z regálů v každé imagebance. NKP.
Vilém Rubeš
Je to lepší než tuna jiných spotů na krémy, má to švih, šťávu, jen bych si víc pohrál s typoškou, prostě tam tu světovost protlačit ještě o kousek víc.
Michal Šoller (Cognito)
Zpracovaly filmové laboratoře. No. A můžu se zeptat, proč to není moc vidět? Ta dívka se točí ve stylu mobilního telefonu a při tom měla v ruce velkou filmovou kameru? A co to říká o značce a tom produktu? Hledám nějak to spojení, víte. Samozřejmě hodnotím ten nápad. Ale jináč ta kreativa není špatná, taková kosmetická, a o to by nějak mělo jít víc než o ten filmový pás. Si myslím.
Petr Laštovka
Jak vystřižené z devadesátek. To znamená nepůsobí to na mě zrovna moderně, ale pokud to byl účel, pak fajn.
Pavel Jechort
Na Astrid nic překvapivého, nicméně vizuální retro se povedlo.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
4. Žirafák Zonky odhaluje tvář
Úvěrová služba Zonky, kterou provozuje společnost Benxy ze skupiny PPF, nasazuje nové reklamní spoty. Poprvé v nich plyšový maskot odhalí svou tvář - pod maskou se objeví český herec Petr Buchta, kterého můžou diváci znát například ze seriálu Ulice, Drazí sousedé nebo z divadelních her Těšínského divadla. S Buchtou Zonky v rámci nových spotů spolupracuje. Reklamy zdůrazňují benefity půjček na Zonky, tedy rychlé vyřízení žádosti z pohodlí domova, nízkou cenu a snadnou komunikaci online. Spoty vznikly inhouse. „Plyšový maskot je dlouhodobým prvkem naší komunikace napříč kanály i různými kreativami v televizních spotech. Nyní ale chceme mnohem více zdůraznit, že Zonky je služba od lidí pro lidi. Nový koncept reklam vizi naší firmy podtrhuje, protože žirafák ze Zonky konečně odhalí svou lidskou tvář,“ komentuje šéf značky Zonky Jakub Folauf. Reklamy s plyšovým maskotem žirafy Zonky poprvé spustilo loni v únoru. „Za poslední rok jsme rychlost i jednoduchost naší služby posunuli zase o krok dál. Nasadili jsme novou aplikaci a zautomatizovali další procesy v žádosti o půjčku. Proto i naše reklamy zdůrazňují to nejpohodlnější vyřízení půjčky odkudkoliv,“ dodává Folauf.
Jestli jsem dobře pochopil příběh, tak syn radí otci-důchodci, aby si dalšího veterána do sbírky koupil na „spotřebák“? To jako vážně? Ta agentura Inhouse se s tím fakt nikdy moc nemaže.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Vyměnit herce byl dobrý nápad. Spoty působí překvapivě svěže, ačkoliv vyjmenovávání předností produktu stále šustí papírem.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Nápad s odhalením herce se mi líbí. Herec to ale na můj vkus přehání a rady vlastním rodičům, kde si vzít půjčku, mi nepřijdou jako zábavnej příběh.
Tomáš Urbánek (Triple Bang Agency)
Trochu jsem tušil, že za plyšovým žirafákem bude herec, teď už to vím jistě. Tak doufám, že jsem si z reklamy odnesl to podstatné.
Petr Václavík (Czech Promotion)
Jestli vám to vysvětluje plyšák nebo pod ním herec, jedno jest. Půjčovat si je tak svůdně jednoduché, župy žup. Slyšeli jsme tisíckrát, od individuálního přístupu se Zonky stěhují mezi mikrolichváře, aspoň tedy tonalitou komunikace. Navíc NKP.
Vilém Rubeš
Čím víc na to koukám, tím víc se mi to líbí, je to fajn nápad, ukázat za žirafákem lidskou tvář. Dostali jste mě.
Michal Šoller (Cognito)
Jsem z komunikace Zonky čím dál tím víc zmatenej. Nejdřív oslo-zebra, pak jsem měl kopytem ovládat mobil, potom dostal od žirafy vynadáno pan Čenský, teď žjišťuju, že v tom plyšákovi celou dobu je pan Buchta. Ahá! Zlatý Jůheláci. Tak ahoj kamarádi, máme vás rádi. Ty Jůheláky. A Zonky? Nejlepší reklamu na Zonky udělal ten internetový meme, že si pán šel půjčit na zvonky od lidí. Just sayin‘.
Petr Laštovka
Nope. Tady už to jede jen na setrvačník, stejně jako firma. A je to vidět.
Pavel Jechort
Zase jedna ukázka, jak to vypadá, když se jen natočí brief.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
5. WMC Grey pomáhá prodejci nemovitostí
Reklamní agentura WMC Grey vytvořila tři nové televizní spoty pro realitní společnost RE/Max. Vystupuje v nich manželský pár, snažící se prodat nebo pronajmout svou nemovitost. Postupně se na vlastní kůži přesvědčují, že kdyby se svěřili do rukou realitních odborníků, byli by na tom ve finále mnohem lépe. V prvním spotu manžel svéhlavě zkouší odhadnout cenu nemovitosti a čísla střílí od boku. V další reklamě se skrývá před papírováním a otravným oběháváním úřadů, a nakonec tomu manželé nasadí koronu, když si na pomoc pozvou „odborníka“ z Péťa Reality. Všechny televizní spoty jsou postaveny na principu kontrastu dvou světů. První část příběhu popisuje nesnáze při prodeji realit, druhá ukazuje, jak si podobné trápení ušetřit. „Jde nám o to, že chceme poukázat na realitní ‚nešvary‘, se kterými se lze v praxi setkat. Spoty samozřejmě pracují s nadsázkou a humorem. Je ale až překvapivé, co nám klienti občas popisují a s čím se před návštěvou kanceláře RE/Max skutečně setkali,“ říká marketingový ředitel RE/Max Marek Kontriš.
Obávám se, tohle kampaň měsíce nebude.
Míla Knepr (Contagious CZ)
Připadá mi, že v téhle kampani se nejvíc vyřádil architekt.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Úvodní scéna je pěkně filmová i zábavná. Ten Remax pak působí, jak z jinýho světa. Což má tahle reklama přesně říkat. Já to ale myslim po řemeslný stránce. Koukat 10 vteřin na to, jak makléřka dělá něco na počítači, dává papíry do desek, nebo telefonuje, je fakt nuda. Přijde mi to škoda.
Tomáš Urbánek (Triple Bang Agency)
Kontrast dvou světů se vydařil. Skeče pobaví, ale paní z Remaxu nepřesvědčí.
Petr Václavík (Czech Promotion)
Švanda jak v Humoristických listech za Rakouska. Síť profláknutých makléřů prohlašuje, že se skládá z menších lumpů než konkurence. To se budou lidi plácat do kolen, to bude sukces. NKP.
Vilém Rubeš
Asi to mělo být vtipné, což zůstalo tak na půl cesty. Ale vysvětlete mi někdo, proč musím dlouze čučet na tu ženskou v kanclu? To mě fakt vrtá hlavou.
Michal Šoller (Cognito)
Péťa reality? Tak já teda realiťák asi nebudu, značku už mám tímhle pokaňkanou. Je to roztomilý, dělá to z RE/Maxu (píšu to správně?) úplně jinou značku, než jak jsem ji doteď vnímal.
Petr Laštovka
To je takový mile nedotažený, nedopečený, ....a ty divný interiéry a ta slečna v příliš dlouhém packshotu. Ale vlastně se mi to líbí.
Pavel Jechort
Udělat kampaň na realitku přes realitní nešvary - to mě baví. Provedení kampaně - to už mě nebaví. Mezi nápadem a poslední klapkou na place se to tak nějak poztrácelo.
Filip Humpl (Wunderman Thompson)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec

Hušek a Zima z vedení Seznamu: Koupě Borgisu stále čeká, co řekne úřad. Deník Právo zachováme
